[B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

[B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door Mikhail » ma 25 sep 2006, 22:26

Ik heb niet direct het forum gevonden waar er gediscussierd word over de A102 dus drop ik hier ff mijn vraag, de A102 die gepland is van KP Antwerpen Noord tot Wijnegem, ik weet wel waar de weg begint aan het KP Noord in Antwerpen maar waar eindigt die? Aan de E34-E313 en kruigt die daar de aansluiting of aan de N12 te Deurne??
****

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: A102 Merksem - Wommelgem

Bericht door vynkce » wo 03 dec 2008, 16:20

Hieronder een deel uit een artikel over de afbakening van de stad Antwerpen:
Gazet van Antwerpen 03-12-08 schreef:Grote Ring
Afbeelding
“Bovendien wil Schoten dat de reserveringsstrook voor de Grote Ring en de tweede spoorttoegang van de Antwerpse haven geschrapt wordt, zoals dat onlangs ook met het duwvaartkanaaltracé gebeurd is. Stel u voor dat die vreselijke projecten plots weer uit de kast komen bij het uitvoeringsplan, dat zou de doodsteek van de drie wijken zijn. Ze zouden dan met een Berlijnse Muur compleet afgesloten zijn van de rest van Schoten.”
De rest van het artikel is niet echt relevant:
http://www.gva.be/Antwerpen/2900/artike ... 4DE3C31880}

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: A102 Merksem - Wommelgem

Bericht door Alfa » wo 03 dec 2008, 23:20

Stel u voor dat die vreselijke projecten plots weer uit de kast komen bij het uitvoeringsplan, dat zou de doodsteek van de drie wijken zijn.
Stel je voor: een project die het mobiliteitsprobleem rond Antwerpen probeert op te lossen. Hoe vreselijk. :roll:

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: A102 Merksem - Wommelgem

Bericht door vynkce » do 04 dec 2008, 16:46

Nog kort even het verhaal schetsen:

De A102 is een ontwerpen snelwegverbinding tussen Merksem en Wommelgem. De weg sluit aan op de A12 en E19 ter hoogte van knooppunt Antwerpen-Noord en loopt over ongeveer 8 km tot aan de E313 ter hoogte van het op- en afrittencomplex bij Wommelgem. Knooppunt Antwerpen-Noord is duidelijk al voorzien op een aanleg van deze weg en ook de rest van het geplande tracé is vrijgehouden. De A102 is opgenomen in het missing-links programma van de Vlaamse overheid net zoals de Oosterweelverbinding en de AX, maar een realisatie is pas voorzien na aanleg van de Oosterweelverbinding.
De A102 kan wel een steentje bijdragen om de problemen op de E313 op te lossen. De weg zou volgens berekeningen en simulaties namelijk 60000 voertuigen aantrekken en zo delen van de Antwerpse ring en de laatste kilometers van de E313 verlichten. Stel dat de E313 toch verbreed zou worden moet dit maar gebeuren tot aan de A102 en zijn er geen problemen bij de laatste bochtige kilometers van de E313 die over verschillende bruggen gaat en weinig ruimte heeft om uit te breiden. Afwachten of het ooit zo ver komt...

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: A102 Merksem - Wommelgem

Bericht door Mikhail » vr 05 dec 2008, 12:22

En als het ooit zover komt... Afwachten hoe dat het knooppunt er gaat uitzien in wommelgem met de A102... want hier is niet zo veel plaats, en de drukke afrit wommelgem moet zeker ook in gedachte gehouden worden, met het inplannen van een knooppunt hier... De hoofdrichting van de E313-E34 Antwerpen richting Haven en Breda+Rotterdam zal dan waarschijnlijk uitlopen op de A102, waardor de E313-E34 laatste stuk zoals gezegd minder druk zal worden (+/- 60000 voertuigen minder). Hieronder een kleine schets van mij hoe ik denk dat het er zal uitzien, ik heb proberen rekening te houden met de op en afritten wommelgem...

(Tekening volgt)
****

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: A102 Merksem - Wommelgem

Bericht door vynkce » vr 05 dec 2008, 12:41

Dit is het traject:
Afbeelding

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: A102 Merksem - Wommelgem

Bericht door tovm74 » vr 05 dec 2008, 13:42

^^ ^^ ^^ Dus die reserveringsstrook willen ze afgeschaft zien? :shock:
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: A102 Merksem - Wommelgem

Bericht door Mikhail » vr 05 dec 2008, 13:57

Afbeelding
Hierbij mijn gedacht voor het trace, ik heb het linkse trace uitgewerkt (met blauwe stippelijnen) hier ligt ook de reservatie strook.

Afbeelding
Hierbij de uitgewerkt versie. De met paars omlijende wegvakken zou ik hier eventueel laten ondertunnel, de andere gedeelten gewoon boven de grond uit werken, ook met fly overs. De oprit naar de A102 Merksem vanaf het shopping center heb ik bewust na het kruispunt met de makro gemaakt, samen met een grote rotonde, zodat het verkeer vanaf de autolei uit de richting Mortsel hiero ook de A102 kan oprijden richting merksem. De afrit die ik gecreerd heb vanaf de E34-E313 aanlsuiting met de A102 richting Merksem, laat ik ook ondergrondslopen, om boven de grond aan te sluiten op het rond punt, met afscheiding van andere verkeer van het rond punt. Het op en afrittencomplex wat nu in Wommelgem ligt ben ik afgebleven, deze kan nog gebruikt worden, de afritten die ik getekend heb zijn natuurlijk voor discussie vatbaar. De verbinding E34-E313 met de A102 vind ik de enigste mogelijke uitwerking in dit trace.
****

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: A102 Merksem - Wommelgem

Bericht door denne007 » za 06 dec 2008, 11:41

^^ jou trace lijkt mij misschien wel beter.

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: A102 Merksem - Wommelgem

Bericht door Caesar » do 12 feb 2009, 20:35

vynkce schreef:Dit is het traject:
Afbeelding
Waren hier eigenlijk nog afritten voorzien ook? Deurne of wijnegem shopping bijv?
Hoe lang is het trace van de A102 eigenlijk?

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: A102 Merksem - Wommelgem

Bericht door tovm74 » vr 13 feb 2009, 19:58

Wat gaan ze eigenlijk doen met de huizen aan de rotonde van Wijnegem? Daar is toch niet veel plaats om een A102 aan te leggen. Gaan ze die dan allemaal onteigenen?
Laatst gewijzigd door IQ[] op za 14 feb 2009, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Re: A102 Merksem - Wommelgem

Bericht door Quattro » zo 15 feb 2009, 22:41

Caesar schreef:
vynkce schreef:Dit is het traject:
Waren hier eigenlijk nog afritten voorzien ook? Deurne of wijnegem shopping bijv?
In die tijd was er nog geen sprake van Wijnegem Shopping.

Maar op een Falk plan van Antwerpen van jaren geleden zie ik dat er afritten kwamen aan de Bredabaan (Merksem-Schoten), in Schoten zelf, in Deurne, aan de overkant van de Makro, en 1 "afrit" is er gebouwd, de ingang van de Makro als je van het rond punt van Wommelgem komt.
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: A102 Merksem - Wommelgem

Bericht door vynkce » zo 15 feb 2009, 22:59

^^ Op de recentere Falkplans staat die A102 ook nog op hoor ;)

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: A102 Merksem - Wommelgem

Bericht door Caesar » ma 16 feb 2009, 11:44

Quattro schreef:
Caesar schreef:
vynkce schreef:Dit is het traject:
Waren hier eigenlijk nog afritten voorzien ook? Deurne of wijnegem shopping bijv?
In die tijd was er nog geen sprake van Wijnegem Shopping.

Maar op een Falk plan van Antwerpen van jaren geleden zie ik dat er afritten kwamen aan de Bredabaan (Merksem-Schoten), in Schoten zelf, in Deurne, aan de overkant van de Makro, en 1 "afrit" is er gebouwd, de ingang van de Makro als je van het rond punt van Wommelgem komt.
Zijn dat niet wat veel op-en afritten op dat kort stukje snelweg? Volgens mij is een op en-afrittencomplex aan de Bredabaan niet echt nodig. Je hebt daar al een oprit richting R1. Wijnegem en Schoten lijkt me wel nodig.

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: A102 Merksem - Wommelgem

Bericht door denne007 » di 17 feb 2009, 18:49

ik zou zeggen maximum 1 op en afrittencomplex om zo de snelweg vlot te houden en mensen te stimuleren om langs daar te rijden en de R2 te nemen als die eventueel beter op de E17 aangesloten word.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: A102 Merksem - Wommelgem

Bericht door vynkce » za 19 sep 2009, 11:57

Volgens de krant De Standaard is een aanleg van de A102 noodzakelijk indien de Oosterweelverbinding aangelegd zal worden door middel van een lange tunnel onder de haven in plaats van via het geoptimaliseerde middentracé (BAM).
Afbeelding

Meer informatie en foto's van het tracé:
http://antwerpenhogerop.be/?p=573

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: A102 Merksem - Wommelgem

Bericht door Caesar » vr 25 sep 2009, 8:53

Als ze die samen aanleggen, de tunnel en de A102, dan ben ik voorstander.
Anders toch de brug.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: A102 Merksem - Wommelgem

Bericht door vynkce » wo 24 mar 2010, 12:34

Gazet van Antwerpen 23-03-2010 schreef:Schoten wil nieuwe weg onder de grond

Afbeelding

Alle politieke partijen van Schoten zijn het erover eens: de A102, die nu plots weer in de belangstelling staat, komt er beter niet, en als hij er komt, dan onder grond.
Vorige maand legde de denkgroep Forum 2020 van Christian Leysen een nieuw mobiliteitsplan op tafel dat onder meer voorziet in de aanleg van de A102, een verbinding van de E19 te Ekeren met de E34-E313 in Wommelgem. Dat is een voor de zoveelste keer opgewarmd stuk van de nooit aangelegde Grote Ring rond Antwerpen, waarvoor sinds de jaren zeventig een strook grond wordt vrijgehouden (zie kaartje).
Maar ditmaal is de mobiliteitsknoop zo strak aangespannen dat het plan weleens kans op slagen zou kunnen hebben. Minister-president Kris Peeters (CD&V) van de Vlaamse regering wil alleszins nog deze maand knopen doorhakken.
Zijn partijgenoot burgemeester Harrie Hendrickx en de rest van politiek Schoten zien deze stroomversnelling met argwaan aan. “Wij zijn geen vragende partij voor deze nieuwe verbinding, want de belasting voor het nu al met verkeers- en waterwegen doorsneden Schoten zou veel te groot zijn”, zegt Hendrickx namens politiek Schoten, dat voor één keer eensgezind is.
“Als de verbinding er toch moet komen, dan aanvaardt Schoten alleen een geboorde tunnel, waarbij de aanslag op ons groen zo klein mogelijk blijft.”
Schoten wil ook dat de tunnel van een kleine vijf kilometer tegelijk zou worden aangelegd met de tweede spoortoegang van de haven. “De nieuwe weg mag onderweg ook geen op- of afritten hebben, want anders gaan we extra sluipverkeer aantrekken”, aldus de burgemeester.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: A102 Merksem - Wommelgem

Bericht door vynkce » zo 30 mei 2010, 12:11

Via volgende link is het mogelijk een studierapport in te kijken over het potentieel van de A102. (voorjaar 2010):

http://www2.vlaanderen.be/pps/documente ... 20A102.pdf

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: A102 Merksem - Wommelgem

Bericht door Jump » zo 30 mei 2010, 13:07

vynkce schreef:Via volgende link is het mogelijk een studierapport in te kijken over het potentieel van de A102. (voorjaar 2010):

http://www2.vlaanderen.be/pps/documente ... 20A102.pdf
Status: niet-publiek
Zo niet-publiek is het document nu ook weer niet :D

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: A102 Merksem - Wommelgem

Bericht door vynkce » zo 30 mei 2010, 13:19

Ik heb de link gekregen in de commissie Mobiliteit en Openbare werken van het Vlaams parlement vorige week ;)
Een buitenstaander zal de documenten inderdaad niet gemakkelijk vinden, maar ze staan wel allemaal gewoon openbaar online te lezen!

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: A102 Merksem - Wommelgem

Bericht door vynkce » ma 20 sep 2010, 10:32

Gazet van Antwerpen 20-09-2010 schreef:"A102 aanleggen zinloos als tracé BAM wordt aangehouden"

De aanleg van de A102, ten oosten van Antwerpen tussen Ekeren en Wommelgem, is "totaal nutteloos" in de huidige configuratie van de Oosterweelverbinding. Dat zegt stRaten-generaal op een persconferentie.
"Het is een zinloze investering: de snelweg zal nauwelijks verkeer aantrekken. Enkel in combinatie met het Meccano-tracé is de aanleg van A102 gerechtvaardigd", luidt het.
Wanneer de Oosterweelverbinding wordt aangelegd volgens het BAM-tracé, zal de geplande A102 Wommelgem-Ekeren enkel verkeer aantrekken dat van de E313 naar het noorden rijdt of andersom. Dat zou 1.460 wagens per uur opleveren tijdens een spitsuur, volgens de studie van onderzoeksbureau TML. Te weinig volgens stRaten-generaal om de investering van 726 miljoen euro te rechtvaardigen.

Meccano
In combinatie met hun Meccano-tracé dat verkeer probeert weg te houden van de stad, is de A102 volgens de actiegroep wel een goed idee. "Dan sluit die namelijk aan op de meer noordelijke verbindingsweg langs de stad en kan het verkeer in één vlotte beweging via de A102 ook naar linkeroever en de E17 rijden", legt Peter Verhaeghe uit.
Volgens TML zou de A102 dan goed zijn voor 4.820 wagens per uur tijdens een spitsuur. StRaten-generaal opperde voorts dat bij aanleg van het Meccano-tracé de Ring kan worden omgevormd tot een stedelijke expresweg met lokaal verkeer, lagere snelheid en dus minder uitstoot en ongevallen.

Lightrail-net
De actiegroep pleit ook voor een ambitieus lightrail-net op de bestaande spoorlijnen rond Antwerpen en een uitbouw van de premetro en het openbaar vervoer in en rond Antwerpen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: A102 Merksem - Wommelgem

Bericht door sirdanilot » ma 20 sep 2010, 12:15

Wanneer de Oosterweelverbinding wordt aangelegd volgens het BAM-tracé, zal de geplande A102 Wommelgem-Ekeren enkel verkeer aantrekken dat van de E313 naar het noorden rijdt of andersom. Dat zou 1.460 wagens per uur opleveren tijdens een spitsuur, volgens de studie van onderzoeksbureau TML. Te weinig volgens stRaten-generaal om de investering van 726 miljoen euro te rechtvaardigen.
Hoeveel is dat in de normale eenheid die op dit forum vaak gebruikt wordt? (mvt of zo dacht ik)

En waarom moet zo een kort stukje weg, waarvoor al ruimte is gereserveerd, zo veel geld kosten? We zijn hier toch niet in Nederland... :roll:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A102 Merksem - Wommelgem

Bericht door Vinny » ma 20 sep 2010, 19:21

Geluidwerende voorzieningen, afkoopsommen voor personen/bedrijven in de onmiddelijke nabijheid van de geplande ontwikkeling, duurdere aansluitingen. You name it...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: A102 Merksem - Wommelgem

Bericht door vynkce » wo 10 nov 2010, 20:58

Stand oktober 2010:
In het kader van de voorbereiding van het Masterplan 2020 zijn twee varianten opgelijst: een geboorde weg- en spoortunnel én een gecombineerde weg- en spoortunnel aangelegd in open bouwput of met diepwanden. Voor dit project dienen alle noodzakelijke procedures nog doorlopen te worden. Infrabel startte de procedure voor de aanstelling van een MER-deskundige voor de spoorverbinding op. Er wordt onderzocht hoe het MER voor de A102 aan dit MER kan worden gekoppeld.

Verdere planning 2011:
De eerste stappen zullen gezet worden in het studietraject.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [A102] Merksem - Wommelgem

Bericht door Alfa » wo 29 dec 2010, 9:58

Men gaat dus door met dat veel te dure masterplan. De kans dat het helemaal uitgevoerd wordt acht ik minimaal, waarschijnlijk komen enkel de A102 en de Oosterweeltunnel er.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door vynkce » vr 06 jul 2012, 15:39

Gazet van Antwerpen 06-07-2012 schreef:Bevraging over de A102

DEURNE (2100) Minister Hilde Crevits vroeg gouverneur Cathy Berckx om voor de projecten uit "Poort Oost" procesbegeleider te zijn.De gouverneur nam die taak aan: "om de realisatie van deze grote infrastructuur¬werken op elkaar af te stemmen zal ik de diverse processen zo goed als mogelijk trachten te coördineren en te faciliteren. Door een zo ruim mogelijke open communicatie en participatie moeten zowel het maatschappelijk als het lokaal politiek draagvlak worden gemaximaliseerd."
Poort Oost bundelt een aantal projecten: de 2e spoorontsluiting haven Antwerpen, ENA Wommelgem ? Ranst, E313/E34, Livan1, Vertakking Ekeren Oude Landen, R11/R11Bis, A102, Oosterweel. Berckx wilt alvast starten met een vragenlijst over de realisatie van de A102. De antwoorden moeten een duidelijk beeld geven van verwachtingen en knelpunten. De vragen gaan over verwachtingen, knelpunten, timing , enz? en mogen door iedereen ingevuld worden die bij dit project betrokken is. Veel tijd is er echter niet want de antwoorden moeten op 16 juli binnen zijn.
Eerder gaf de Adviesraad voor duurzame ontwikkeling en milieu Antwerpen (ADOMA) al zijn standpunt weer. Volgens ADOMA moeten de mobiliteitsprojecten gezamenlijk onderzocht worden en niet apart zoals dat nu gebeurt. De alternatieven moeten ook onderling en gezamenlijk bestudeerd worden. De waardebepaling van de ecosystemen moet integraal opgenomen worden in een globaal plan- MER. En ook aanvullende structuren moeten bekeken worden.

Info: kabinet.gouverneur@admin.provant.be

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door vynkce » vr 26 okt 2012, 15:39

Het Nieuwsblad 26-10-2012 schreef:‘Versnelde aanleg A102 lost mobiliteitsknoop niet op’

Afbeelding

SCHOTEN/ANTWERPEN - Volgens Red de Voorkempen biedt een versnelde aanleg van de A102 geen oplossing voor de mobiliteitsproblemen. De milieubeweging uit de groene stadsrand pleit voor een ondergrondse aanleg zodat het noordelijk stadsrandbos niet in het gedrang komt.
‘We stellen vast dat het ontwarren van de Antwerpse mobiliteitsknoop het belangrijkste twistpunt is in de coalitiebesprekingen voor de stad’, zegt Jef Rombouts, voorzitter van Red de Voorkempen.
‘In alle voorstellen wordt het verkeer deels naar de noordoostelijke rand van de stad geduwd via het Meccano-tracé, A102 enz. Er zijn zelfs partijen die pleiten voor de onmiddellijke aanleg van de A102 van Ekeren naar Wommelgem, door Merksem, Schoten, Deurne en Wijnegem. Niemand vraagt zich echter af wat de bewoners van de rand daar zelf van vinden.’
Jef Rombouts frist het geheugen van de onderhandelaars op. ‘Er loopt momenteel een milieueffectenrapport omtrent de Oosterweelverbinding. Iedereen heeft de kans gekregen om voorstellen en suggesties te doen. Die wettelijke procedure moet volledig worden doorlopen.’
Het Masterplan 2020 bepaalt volgens Red de Voorkempen dat er slechts sprake kan zijn van de aanleg van de A102 ‘wanneer alle andere opties uitgeput zijn’. ‘De A102 nu al aanleggen, lost de huidige fileproblemen aan de Kennedytunnel en tussen Berchem en Borgerhout op de R1 niet op en is dus zinloos.’
Gouverneur Cathy Berx kreeg de opdracht van de Vlaamse regering om de mobiliteitsknoop te ontwarren. ‘Veel resultaten zijn er nog niet en de gouverneur zou maar beter snel opnieuw in actie schieten om alsnog een consensus omtrent het Masterplan 2020 (Poort Oost) te bewerkstelligen. Dat verwachten ook de tientallen burgers en verenigingen die al vele uren tijd en werk hebben ingestoken in het formuleren van voorstellen, bemerkingen en suggesties’, vindt Jef Rombouts.

Geboorde tunnels
Indien de overheid een tracé zou kiezen via de groene stadsrand, heeft Red de Voorkempen steeds gepleit voor een bundeling van het verkeer via ondergrondse tracés met geboorde tunnels en zonder op- of afritten.
Jef Rombouts: ‘Dat is niet alleen ons voorstel, maar ook dat van alle gemeente- en districtsbesturen. Vandaag zien we dat allerlei uitspraken worden gedaan en strategieën uitgewerkt die rechtstreeks te maken hebben met de A102. Deze reservatiestrook ligt echter zowel op het grondgebied van de stad als van de randgemeenten Schoten, Wijnegem en Wommelgem.’
‘Op onze prioriteitenlijst staat de realisatie van een noordelijk stadsrandbos, waarvan de reservatiestrook van de A102 als enige resterende groene verbindingscorridor van essentieel belang is. Alle infrastructuren die van deze zone gebruik zouden maken, dienen dus volledig ondergronds met uitsluitend geboorde tunnels uitgevoerd te worden. Bij het maken van keuzes moet rekening worden gehouden met de leefbaarheid van stad én rand.’

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door Alfa » vr 26 okt 2012, 18:05

Volgens anti-A102-comité Red de Voorkempen lost de A102 niets op. Wat een ontzettend verrassende conclusie zeg. :roll: Verder stellen ze een ondergrondse aanleg voor. Alsof dat iets verandert aan het mobiliteitsaspect . Laten ze gewoon eerlijk zijn en zeggen dat het hen enkel om het behoud van het groen te doen is (wat niet geheel onterecht is, daar niet van) ipv uitspraken over mobiliteit te doen waar ze waarschijnlijk toch niets van af weten.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [B][A102] Aanleg Merksem - Wommelgem

Bericht door vynkce » za 08 dec 2012, 9:55

Het Nieuwsblad 07-12-2012 schreef:Ten vroegste medio 2020 verkeer over de A102

ANTWERPEN/SCHOTEN/MERKSEM/WOMMELGEM - De aanleg van de A102 kan ten vroegste medio 2017 van start gaan. De voorkeur van Wegen en Verkeer gaat uit naar een cut&cover-tunnel. ‘Groen en alle gemeenten eisen een geboorde tunnel', zegt Groen-volksvertegenwoordiger Dirk Peeters.
In het grote Antwerpse mobiliteitsdebat kwam de A102 tussen Merksem en Wommelgem de voorbije maanden steeds hoger op de prioriteitenlijst te staan. De commissie Mobiliteit en Openbare Werken, die in het Vlaamse parlement de ontwikkelingen rond het Masterplan 2020 volgt, kreeg zopas een stand van zaken inzake die nieuwe hoofdweg met twee keer twee rijstroken, die volgens velen als missing link tussen de E313 en de noordkant van Antwerpen de Ring al flink zou ontlasten.

Varianten
Er zijn twee varianten voor de aanleg van de A102, die 6,3 kilometer lang wordt en onder meer het Albertkanaal kruist. In de ene is sprake van een gemeenschappelijke constructie voor de nieuwe autoweg en de tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven. In de andere variant worden beide wegen apart en naast elkaar gelegd.

Sleuf
Over het feit dat alles ondergronds moet, bestaat geen discussie meer. Welke bouwmethode daarbij gehanteerd moet worden, is wel nog onduidelijk. De voorkeur van het Agentschap Wegen en Verkeer van de Vlaamse overheid gaat uit naar een afzonderlijke aanleg van spoor- en wegtunnel via de zogenaamde cut&cover-methode. Daarbij wordt de sleuf van bovenuit gegraven en later opnieuw dichtgemaakt.
‘De milieu-impact hiervan is veel te groot en zal onherroepelijke schade aanbrengen aan de groene buffer tussen stad en rand. Wij pleiten resoluut voor een geboorde tunnel, ook al ligt de kostprijs daarvan hoger', zegt Dirk Peeters, parlementslid van Groen. ‘De waardevolle natuurgebieden en in het bijzonder 't Asbroek moeten blijvend beschermd worden', zegt Eric De Swaef, gemeenteraadslid voor Groen uit Schoten.
Dirk Peeters: ‘Tijdens de voorbije publieksconsultatie werd duidelijk dat rond dit dossier een consensus kan groeien als de A102 tegelijk met de tweede Antwerpse spoorontsluiting ondergronds in een geboorde tunnel zou worden aangelegd. Op die manier kan ook werk worden gemaakt van een groen stadsrandpark in de schoot van Antwerpen.'

Aansluitingen
Precies een jaar geleden gaven alle burgemeesters van de oostrand, Harrie Hendrickx (Schoten), Leo Carpentier (Wijnegem), Walter Van Der Plaetsen (Wommelgem) en de districtsvoorzitters Frank Geudens (Deurne) en Gilbert Verstraelen (Merksem), al een gelijkaardig signaal.
De kostprijs, waarvoor voorlopig nog geen raming bestaat, is maar een van de factoren waarmee de Vlaamse regering straks rekening moet houden. Ook de wenselijkheid en haalbaarheid van aansluitingen van de A102 op de gewestwegen N120 (Merksemsebaan-Bisschoppenhoflaan) en N115 (Calesbergsebreef) moeten nog bekeken worden.
Eerstvolgende stap wordt het opstarten van een milieueffectenrapport. Dat zal gebeuren in 2013. Ondanks de vrijgehouden strook van de grote Ring zullen er toch wat onteigeningen noodzakelijk zijn, ten vroegste begin 2016. De stedenbouwkundige vergunning kan ten vroegste begin 2016 worden afgeleverd waarna in het meest optimistische scenario de werken halverwege 2017 kunnen starten. Ingenieurs houden rekening met een bouwtijd van drie jaar.

Plaats reactie