[B][A019][N008] Optimalisatie N8 Ieper - Veurne

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B][A019][N008] Optimalisatie N8 Ieper - Veurne

Bericht door Km357 » vr 12 dec 2014, 10:46

Allez, goed bezig daar in de Westhoek...

Worden de betonplaten dan vervangen door normaal asfalt (of is dat al gedaan?) tijdens deze eeuw nog? Toen ik er het laatst was, jaren geleden, kon mijn rug de staat van de weg niet zozeer appreciëren.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B][A019][N008] Optimalisatie N8 Ieper - Veurne

Bericht door Lambo19 » vr 12 dec 2014, 16:57

Had men tijdens de aanleg van A19 Kortrijk - Ieper de snelweg doorgetrokken tot Veurne waren er vandaag geen problemen en protesten in de Westhoek. Ik blijf het definitief schrappen van de A19 Ieper - Veurne op het gewestplan nog steeds een grote blunder vinden. Dat de A19 door oorlogsgebied loopt als reden vind ik ook maar onzinnig.Men heeft de alternatieve mogelijkheden en tracés in het verleden niet genoeg onderzocht.In Limburg beseffen ze ondertussen dat het destijds een blunder was om gehoor te geven aan de protestanten van de A24.Al het geld dat men al in studies en onteigeningen heeft gestoken had men beter gebruikt voor het doortrekken van de A19 in Veurne. Toen in 2005 de A19 definief werd geschrapt op het gewestplan beloofde toenmalig Vlaams minister-president Yves Leterme snel werk te maken van optimalisatie van de N8. Ondertussen zijn we bijna 10 jaar later en is er nog niets veranderd. Ik hoop dat men ooit tot het besef komt dat men de A19 had moeten doortrekken tot Veurne... :wall: :heygrr: :facepalm:

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [B][A019][N008] Optimalisatie N8 Ieper - Veurne

Bericht door Ds79m » vr 12 dec 2014, 17:50

^^ Nou ja goed, het is geen enorm belangrijke schakel in het internationale netwerk natuurlijk. Maar het is wel jammer dat het in dit soort situaties vaak alles-of-niets is. Er ligt of een keurige snelweg of alleen een verzameling kleine wegen. En met het gebrek aan doortastendheid van de huidige politici (denk ook aan de Oosterweelverbinding) is het ook niet waarschijnlijk dat daar snel iets aan gaat veranderen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B][A019][N008] Optimalisatie N8 Ieper - Veurne

Bericht door Lambo19 » vr 12 dec 2014, 22:06

^^
De A19 is inderdaad op internationaal vlak geen erg belangrijke schakel voor het wegverkeer.
Ik acht de aanleg van de A19 noodzakelijk om de volgende redenen:
- ontlasten van de N8 en de dorpskernen
- realiseren van een snelle verbinding tussen regio Kortrijk en de Westkust
- verkeersveiligheid
Wanneer men de N8 gaat optimaliseren en verkeersveilig maakt zal het op het einde van de rit wel genoeg geld zijn weggegooid aan onteigeningen, studies en procedures. :wall:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][A019][N008] Optimalisatie N8 Ieper - Veurne

Bericht door Vinny » vr 12 dec 2014, 22:12

Ik zie de vervoerskundige meerwaarde van de A 19 in het geheel niet. Volgens mij loopt er een prima autosnelweg die in de relatie Kortrijk/Lille - Westkust voorziet: de Franse A 25. Wat mij betreft wordt de N 38 uitgebouwd tot volwaardige expresweg met een conflictvrije aansluiting op de eerder genoemde A 25 en dan ben je er ook :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][A019][N008] Optimalisatie N8 Ieper - Veurne

Bericht door Wimpie25 » vr 12 dec 2014, 23:50

De A19 is ingepland geweest in een tijd dat landsgrenzen nog echte fysieke verschijnselen waren.

Gebruikersavatar
JonasCoryn
stadsweg
Berichten: 266
Lid geworden op: do 05 mar 2009, 16:25
Locatie: Deerlijk

Re: [B][A019][N008] Optimalisatie N8 Ieper - Veurne

Bericht door JonasCoryn » di 23 dec 2014, 15:28

Vinny schreef:Ik zie de vervoerskundige meerwaarde van de A 19 in het geheel niet. Volgens mij loopt er een prima autosnelweg die in de relatie Kortrijk/Lille - Westkust voorziet: de Franse A 25. Wat mij betreft wordt de N 38 uitgebouwd tot volwaardige expresweg met een conflictvrije aansluiting op de eerder genoemde A 25 en dan ben je er ook :)
De afstand Grote Markt Ieper tot op de dijk in Koksijde is via de huidige N8 37,5km. Wil je dit doen via de A25 is dit 87,4km. 50km omrijden dus, oftewel meer dan het dubbele van de afstand die je hoeft te doen. Vanuit Kortrijk E17 via Rijsel kom je op 60km omrijden. De A25 noem ik hierom zeker geen volwaardig alternatief, eerder een 'als het echt niet anders kan' alternatief. En eer je de N38 tot op de A25 hebt uitgebouwd tot conflictvrije weg kost je dat ook wat geld...
Op makro gebied lijkt het ontbrekende stuk A19 niet nodig, maar als je in de praktijk gaat kijken, en het huidige aanbod mogelijkheden bekijkt (N8, N369, A25 of via Brugge) is dit ondermaats en is de snelweg tot in Veurne zeker gewenst.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B][A019][N008] Optimalisatie N8 Ieper - Veurne

Bericht door Tommy » di 23 dec 2014, 16:26

^^

Om nog maar te spreken over Ieper-Veurne wél via autosnelweg: 103km... En een spoorlijn Ieper-Veurne is er ook al niet!
Voor West-Vlaanderen (De Westhoek) is dit heel zéker een slechte verbinding...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][A019][N008] Optimalisatie N8 Ieper - Veurne

Bericht door Coen Tunnel » do 25 dec 2014, 20:37

Laten we wel wezen, we praten op de N8 tussen Ieper en Veurne over zo'n 8000 mvt/dag. Dat is niet bepaald veel. Voor de ontsluiting van dit deel van Vlaanderen zou een A19 een uitkomst zijn, maar kijken we puur naar de verkeersdrukte dan zijn er genoeg plekken waar een investering nog veel harder nodig is.

Geef de dorpen tussen Ieper en Veurne allemaal een rondweg zodat doorgaand verkeer niet meer door de kernen hoeft, met misschien her en der een inhaalstrook, en een groot deel van de problemen zullen al zijn opgelost.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B][A019][N008] Optimalisatie N8 Ieper - Veurne

Bericht door Lambo19 » do 25 dec 2014, 21:19

Coen Tunnel schreef:
Geef de dorpen tussen Ieper en Veurne allemaal een rondweg zodat doorgaand verkeer niet meer door de kernen hoeft, met misschien her en der een inhaalstrook, en een groot deel van de problemen zullen al zijn opgelost.
Op zich zou dat inderdaad volstaan qua verkeersintensiteiten, een probleem is echter dat er veel protest is hier tegen dat dat de planning vertraagd. Actiegroep 'Geen streep door de Westhoek' ziet zo'n optimalisatie van de N8 niet zitten. Zij willen de N8 verkeersveilig maken door een vrijliggend fietspad en pechhavens aan te leggen... :nuts:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][A019][N008] Optimalisatie N8 Ieper - Veurne

Bericht door Coen Tunnel » do 25 dec 2014, 23:23

^^ Maar die actiegroep zal nog minder graag een A19 willen hebben. Een vrijliggend fietspad vind ik wel een goed idee; maar dan in combinatie met de rondwegen zoals ik die al opperde, het zijn maar een paar dorpen waar de N8 dwars door het dorp gaat en zo'n rondweg welkom is.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B][A019][N008] Optimalisatie N8 Ieper - Veurne

Bericht door Lambo19 » vr 26 dec 2014, 12:15

^^
Een afgescheiden fietspad lijkt me daar niet noodzakelijk. Ik heb niet de indruk dat er veel fietsverkeer is op de N8. Dan lijkt het me noodzakelijker om de N8 een volledig nieuw wegdek te geven.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [B][A019][N008] Optimalisatie N8 Ieper - Veurne

Bericht door mavas » vr 26 dec 2014, 14:08

Coen Tunnel schreef:Laten we wel wezen, we praten op de N8 tussen Ieper en Veurne over zo'n 8000 mvt/dag. Dat is niet bepaald veel. Voor de ontsluiting van dit deel van Vlaanderen zou een A19 een uitkomst zijn, maar kijken we puur naar de verkeersdrukte dan zijn er genoeg plekken waar een investering nog veel harder nodig is.
Typisch met een Nederlandse blik kijken naar problemen met altijd weer de focus op intensiteiten. Er zijn genoeg wegen die aangelegd zouden kunnen worden op basis van andere argumenten dan verkeersdrukte, zoals ontsluiting van een gebied, verkeersveiligheid, leefbaarheid, etc. Dat gebeurt in zoveel andere landen ook.
Gezien de grote omrijafstand is een hoogwaardige verbinding tussen de A19 en de E40 wel gewenst. Een ongelijkvloerse weg lijkt me in ieder geval het minimale.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A019][N008] Optimalisatie N8 Ieper - Veurne

Bericht door Alfa » vr 26 dec 2014, 16:42

Een ongelijkvloerse weg is vrij utopisch momenteel. Het hoogst haalbare is een omvorming zoals de Nederlandse N61 doorheen Zeeuws-Vlaanderen. En eigenlijk zou dat ook al voldoende zijn. Maar daarvoor zouden nogal wat onteigeningen vereist zijn van aanliggende huizen (het is ten slotte Vlaanderen). Daarom is die optie jammer genoeg uiteindelijk niet weerhouden en kiest men nu voor een veel minder ambitieus project.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][A019][N008] Optimalisatie N8 Ieper - Veurne

Bericht door Coen Tunnel » za 27 dec 2014, 11:42

mavas schreef:
Coen Tunnel schreef:Laten we wel wezen, we praten op de N8 tussen Ieper en Veurne over zo'n 8000 mvt/dag. Dat is niet bepaald veel. Voor de ontsluiting van dit deel van Vlaanderen zou een A19 een uitkomst zijn, maar kijken we puur naar de verkeersdrukte dan zijn er genoeg plekken waar een investering nog veel harder nodig is.
Typisch met een Nederlandse blik kijken naar problemen met altijd weer de focus op intensiteiten. Er zijn genoeg wegen die aangelegd zouden kunnen worden op basis van andere argumenten dan verkeersdrukte, zoals ontsluiting van een gebied, verkeersveiligheid, leefbaarheid, etc.
Lees het vetgedrukte deel van mijn quote nog eens. Ik ontken het ook helemaal niet. Maar 8000 mvt/dag is wel erg weinig; even in Nederlands perspectief: de gemiddelde provinciale weg in de Achterhoek of Friesland is ook niet ongelijkvloers en verwerkt vaak al meer verkeer, zonder dat er kilometerslange files staan. Kortom, een paar rondwegen aanleggen om het verkeer uit de kernen te halen, dat lijkt mij al een enorme vooruitgang, tezamen met het stroomlijnen van de aansluitingen A19-N38 en N38-N8 ten behoeve van het doorgaande verkeer. En uiteraard een mooi nieuw wegdek in plaats van die hobbelige betonplaten die er nu liggen. Als op de hele weg dan 90 km/u gereden kan worden is er een prima route.
Dat gebeurt in zoveel andere landen ook.
En? Elk land heeft toch weer zijn eigen specifieke kenmerken? In sommige landen is het wegennet sowieso nog in ontwikkeling, in andere landen is de aanleg van wegen erg goedkoop. Of procedures gaan weer makkelijker, of er is minder weerstand tegen de aanleg van snelwegen. Of snelwegen worden aangelegd doordat ze in concessie worden gegeven en er tolheffing komt.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [B][A019][N008] Optimalisatie N8 Ieper - Veurne

Bericht door Boerenkool » zo 28 dec 2014, 21:45

Inderdaad ieder land is anders, in vlaanderen is zo' n regionale weg ook met een veel lagere intensiteit onleefbaar dan in Nederland.
In Nederland staan er doorgaans alleen oude huizen direct aan zo'n weg. Andere wijkjes liggen met hun rug naar de weg toe met een groentrookje en ontsloten met een kruispunt. Die zijn er dn enkele per plaats. Vaak zijn er al dorpsomleggingen of kunnen die redelijk makkelijk gemaakt.
In Vlaandern worden de meeste huien juist n hoofdwegen gebouwd. Dorpen zijn langgerekte rijen lintbebouwing. De mooiste dure huizen staan langs dat soort wegen. Je kan dan bijna geen dorpsomleggingen meer maken zonder die rijen te doorbreken en veel weerstand te ondervinden. Bovendien worden omleggingen erg lang als je soms nauwelijks kan ien war het ene dorp begint en waar t andere ophoudt.
Helemal buiten alles om heeft ook weinig zin want de doorgaande component i niet enorm, juist de lintbebouwingbewoners zijn een forse component van de gebruikers. Verder is het een weg van niks naar nergens, je hoeft niet zo snel van Veurne naar Ieper.
Grappige is nog wel dt dit juist een redelijk onvlaamse weg is, de lintbebouwing is namelijk nog niet de helft van de kilometers.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][A019][N008] Optimalisatie N8 Ieper - Veurne

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 dec 2014, 10:51

Boerenkool schreef:Grappige is nog wel dt dit juist een redelijk onvlaamse weg is, de lintbebouwing is namelijk nog niet de helft van de kilometers.
Dat bedoelde ik nou juist. Bij de N8 lijken wat rondwegen juist goed mogelijk omdat de dorpen duidelijk dorpen zijn en er nauwelijks echte lintbebouwing is.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B][A019][N008] Optimalisatie N8 Ieper - Veurne

Bericht door Lambo19 » ma 29 dec 2014, 11:49

^^
Om zo' n rondwegen aan te leggen zullen er verschillende landbouwgronden onteigent moeten worden en dat ziet de actiegroep niet zitten. Ze vrezen dat het open landschap zal verdwijnen door de aanleg van een nieuwe verbinding. Vreemd genoeg zegt de actiegroep dat ze pleit voor goed ingerichte doortochten...dat lijkt me nogal moeilijk zonder rondwegen...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][A019][N008] Optimalisatie N8 Ieper - Veurne

Bericht door Coen Tunnel » ma 29 dec 2014, 16:35

^^ En nu doorsnijdt de N8 dorpen. Zolang die rondwegen niet te ver van de dorpen worden aangelegd lijkt mij van het verdwijnen van het open landschap nauwelijks sprake.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [B][A019][N008] Optimalisatie N8 Ieper - Veurne

Bericht door Snelwegfreak » ma 29 dec 2014, 16:38

Klinkt nogal NIMBY. We willen geen drukke wegen door onze kernen, maar het mag ook niet ten koste gaan van onze grond.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Lignard
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: do 11 dec 2014, 18:52

Re: [B][A019][N008] Optimalisatie N8 Ieper - Veurne

Bericht door Lignard » di 30 dec 2014, 13:28

De autostrade doortrekken was en is de enige beste oplossing zo simpel is het.
Ik wil geen doorgaand verkeerd, de ander niet mijn grond afpakken en de groenen milieu milieu geen autostade.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B][A019][N008] Optimalisatie N8 Ieper - Veurne

Bericht door Lambo19 » di 30 dec 2014, 17:56

^^
Dat het de beste oplossing was weet ik zo niet, feit is dat als ze destijds de A19 hadden doorgetrokken er nu geen problemen waren en er dat men geen decennia lang over de in slechte staand zijnde N8 moest rijden en er een snelle verbinding was naar de Westkust. Met al de kosten die gemaakt zijn de afgelopen jaren aan onteigeningen, procedures en studies zal het wellicht meer gekost hebben dan dat ze destijds de A19 hadden doorgetrokken. Het had in ieder geval een snellere oplossing geweest dan nu nog jaren te wachten op een vlotte en veilige N8 met rondwegen. Hopelijk gaan ze in West-Vlaanderen de oude wegenplannen nog eens uit de kast halen en werk maken van het afwerken van de R8 en een dringende oplossing realiseren voor de A19.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][A019][N008] Optimalisatie N8 Ieper - Veurne

Bericht door Wimpie25 » di 30 dec 2014, 18:07

^^
Men heeft daar ook nog de meeste kans om de plannen uit de kast te halen én ze succesvol tot uitvoering te brengen. Het West-Vlaamse landschap is over het algemeen nog zeer open, meestal plat, kent weinig bebossing en bestaat grotendeels uit landbouwgrond. Gemakkelijk te verwerken en te onteigenen.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B][A019][N008] Optimalisatie N8 Ieper - Veurne

Bericht door Lambo19 » di 30 dec 2014, 18:34

^^
Voor het afwerken van de R8 liggen de zandlichamen al meer dan 30 jaar klaar en moet er geen grond onteigent worden, jammer genoeg zijn er geen concrete plannen om de R8 af te werken aan de Westzijde. Van de nieuwe beloofde verkeerswisselaar Kortrijk-West die in 2013 gerealiseerd zou worden heb ik ook nog niets gezien. Het is me een raadsel waarom waarom er nooit gestart is met de bouw hiervan. :dontknow:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A019][N008] Optimalisatie N8 Ieper - Veurne

Bericht door Alfa » di 30 dec 2014, 19:27

Wimpie25 schreef:^^
Men heeft daar ook nog de meeste kans om de plannen uit de kast te halen én ze succesvol tot uitvoering te brengen. Het West-Vlaamse landschap is over het algemeen nog zeer open, meestal plat, kent weinig bebossing en bestaat grotendeels uit landbouwgrond. Gemakkelijk te verwerken en te onteigenen.
Of om te koesteren ...


Feit blijft dat de A19 een te geringe vervoersvraag vervult om te investering te rechtvaardigen. Er is momenteel enkel een veiligheidsprobleem voor de N8. Daarom volstaat een reconstructie van de N8 met hier en daar een rondweg. Exact ook wat ze van plan zijn.

Bedenk ook: als deze al bij al geringe omvormingsplannen al zoveel weerstand veroorzaken is een A19 zeker onrealistisch.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B][A019][N008] Optimalisatie N8 Ieper - Veurne

Bericht door Lambo19 » di 30 dec 2014, 20:29

^^
Je moet natuurlijk wel weten wat je wilt. Protesteren tegen nieuwe rondwegen, Protesteren tegen de A19. Je kan in principe tegen elke nieuwe verbinding weerstand bieden...en ons verplaatsen met paard en kar. Dan zijn er eindelijk plannen voor een vlotte verbinding, dan trekt een onbenullige actiegroep naar de Raad Van State. Ik walg van die actiegroep :pukey:. Onrealistisch lijkt me de doortrekking niet, tegen megaprojecten zoals de Oosterweelverbinding of de verbreding van de RO zijn de protesten vele malen groter dan die van de A19. Er waren destijds ook geen protestanten of actiegroepen tegen de A19, de enige reden dat men de A19 niet heeft doorgetrokken was het feit dat hij door voormalig oorlogsgebied zou lopen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A019][N008] Optimalisatie N8 Ieper - Veurne

Bericht door Alfa » di 30 dec 2014, 20:47

Lambo19 schreef:^^
Je moet natuurlijk wel weten wat je wilt. Protesteren tegen nieuwe rondwegen, Protesteren tegen de A19. Je kan in principe tegen elke nieuwe verbinding weerstand bieden...en ons verplaatsen met paard en kar.
Protestgroepen zijn geen blok, ieder heeft zijn eigen reden om tegen iets te zijn. Zo zullen de mensen langs de N8 misschien juist wel voorstander zijn van nieuwe wegen elders, zolang het maar niet voor hun deur is.

Het klopt zeker dat wat je ook doet je wel een protestgroep tegen zal komen. Al mag je er van zeker van zijn dat het protest tegen de nieuwe A19 veel grootschaliger zal zijn en eerder vergelijkbaar zal zijn met dat in Antwerpen tegen de Oosterweelverbinding. De actiegroep "Geen streep door de Westhoek" lijkt me echter vooral buurtbewoners te omvatten. Dan is het meer het NIMBY-soort (Not in my backyard). Die kunnen ook projecten vertragen maar zijn minder schadelijk dan de NIABY's ("Not In Anyone's Backyard") die veel talrijker zijn. Bij een verlenging van de A19 moet je denken aan allerlei belangengroepen zoals Natuurpunt, de Britse ambassade en veteranenverenigingen (omdat de A19 door slagvelden uit WOI loopt). Die laatste zijn nóg beter georganiseerd en hebben een langere arm dan lokale NIMBY's.

Gebruikersavatar
JonasCoryn
stadsweg
Berichten: 266
Lid geworden op: do 05 mar 2009, 16:25
Locatie: Deerlijk

Re: [B][A019][N008] Optimalisatie N8 Ieper - Veurne

Bericht door JonasCoryn » di 30 dec 2014, 23:39

Dan wacht men best met dergelijke plannen tot de hype 100 jaar oorlog gaan liggen is :)

Imo zal een opgekalafaterde N8 al een verbetering zijn, maar nog steeds geen deftige lange termijn oplossing. Denk maar aan het drukke toeristen- & kustverkeer tijdens de zomermaanden.
Als die N8 dan miljoenen zal gekost hebben om op te waarderen tot een 2+1, blijft het nog steeds een weg langs de huizen waar rechtstreeks vele erftoegangen en straten op aansluiten. Dit zal altijd voor oponthoud zorgen. En als je een landbouwvoertuig voor u neus hebt - wat in die streek vaak voorkomt - terwijl je geen inhaalmogelijkheid hebt zal je toch blijven dromen naar een snelweg...
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op di 30 dec 2014, 23:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A019][N008] Optimalisatie N8 Ieper - Veurne

Bericht door Alfa » wo 31 dec 2014, 1:38

^^In de eerdere plannen werd gewag gemaakt van een herinrichting zoals de N61 in Zeeuws-Vlaanderen. Dus een hoofdweg met parallelwegen naast. De hoofdweg zou af en toe inhaalstroken hebben. Dat zou de meeste bezwaren die jij opnoemt wegnemen. Jammer genoeg is die piste bij latere studies verlaten. Wellicht te duur of te moeilijk inpasbaar.

Lignard
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: do 11 dec 2014, 18:52

Re: [B][A019][N008] Optimalisatie N8 Ieper - Veurne

Bericht door Lignard » di 06 jan 2015, 18:39

Hoe het precies zal eindigen weet ik niet. Het enige dat ik weet is dat er al begin midden de jaren '60 al plannen waren en aan je huis dat dicht bij de rijbaan stond niks meer mocht veranderen en of de nieuw gemaakte kosten niet kon bij de onteigening rekenen.
Dus zo laten was de boodschap maar sta dan es met verrotte vensters of dak jaren en jaren!!!!!
Maar laat in de jaren '80 mocht je dan weer wel veranderen. Dus waar geen ringweg komt en aan beide zijden een huis gerenoveerd is,
hoe ga je daar verbreden, of gaan ze er een 2x2 2vak en terug 2x2 van maken!!!!!
En als de renovatiekosten nu wel meegerekend zullen worden bij onteigening is dat dus weer een meerkost. :facepalm:
En hadden ze niet gemoeten van Europa de autostade verbinding Veurne Frankrijk te maken tegen bepaalde datum.
Kon het ook nog aangesleept hebben tot vandaar de dag. :facepalm:



G,

Plaats reactie