De '33 maatregelen' mbt de Antwerpse mobiliteitsknoop

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

De '33 maatregelen' mbt de Antwerpse mobiliteitsknoop

Bericht door Alfa » za 09 nov 2013, 13:05

Het is hier nog niet aan bod gekomen. Maar afgelopen woensdag toverde de Vlaamse Regering zo maar eventjes 33 maatregelen uit haar hoed om de Antwerpse mobiliteitsknoop te verlichten nu duidelijk is dat de Oosterweelverbinding niet dit decennium gereedkomt. Het gaat vooral om kleinere maatregelen die echter wel veel effect kunnen hebben. Het is de bedoeling de eerste 13 maatregelen nog in 2014 te implementeren. De andere moeten eerst nog technisch uitgewerkt worden. Dat zal dan voor de volgende jaren zijn.

Uit te voeren in 2014:

1
De A12 tussen Leugenberg en Ekeren telt slechts 2x2 rijstroken met veel invoegend en uitvoegend verkeer. De doorstroming verbetert door de pechstrook als rijstrook in te richten zodat de invoegstrook overgaat in de uitvoegstrook.

2
De weefzone R1-A12 in Ekeren is een flessenhals. De rijstroken op de A12 worden verlengd waardoor deze flessenhals wordt weggenomen.

3
De afrit A12-Ekeren kan op de Noorderlaan niet voldoende afgewikkeld worden. Dit kan verbeterd worden door een herbelijning op de Noorderlaan.

4
Een van de aandachtspunten op de E313 is de oprit in Wommelgem richting Antwerpen. De weefzone is te kort en zal nu worden verlengd.

5
Bereikbaarheid centrum Antwerpen vanaf Spaghettiknoop. De toegang tot de Leien via de Bolivartunnel wordt ook toegankelijk voor het verkeer op de R1 uit het zuiden en het oosten.

6
Rijstrookbelijning R1 binnenring naar E19 (zuid).

7
Spitsstrook op E19 (noord) naar Brecht.

8
Het veiliger maken van het gebruik van de Kennedytunnel door het aanpassen van de oprit van de Blancefloerlaan op Linkeroever naar de Kennedytunnel.

9
Rijstrookbelijning: bij het uitrijden van de Kennedytunnel richting E17 komt er een rijstrook rechts bij in plaats van links om de benutting van de extra rijstrook te verbeteren.

10
Om de doorstroming op E34 Waaslandhaven en R2 te optimaliseren en het filerisico te verlagen zal de uitvoegstrook van Zelzate naar R2 verlengd worden van 200m tot 300m.

11
Betere benutting van Thijsmanstunnel richting A12 door een aangepaste belijning van de bestaande rijstroken waardoor deze zone veiliger wordt.

12
De aanleg van een fietspad langsheen de E34 in Deurne met ongelijkvloerse kruising van de Ruggeveldlaan. De route tussen Ranst/Wommelgem en Rivierenhof/Ringfietspad, die belast is door de tramlijn LIVAN, wordt conflictvrij gemaakt met de aanleg van een ongelijkvloerse kruising met de tram.

13
Het op- en afrittencomplex Stabroek geeft momenteel aanleiding tot gevaarlijke verkeerssituaties voor fietsers op de N111 en heeft occasioneel ook een terugslag tot op de A12. Een aangepast kruispunt en verbeterde fietspaden brengen soelaas.


Technisch verder uit te werken:

14
Voorbehouden spitsstrook op E17 voor verkeer richting E34/R2.

15
Maatregelen Zwijndrecht voor tram3. Er zal worden nagekeken hoe de verkeerslichtenregeling verder geoptimaliseerd kan worden.

16
Verbreden aansluiting E34 naar R2 van 1 naar 2 rijstroken, zodat de Liefkenshoektunnel beter bereikbaar is.

17
De capaciteit van het huidige complex Scheldelaan-R2 is onvoldoende om fileopbouw in de Thijsmanstunnel te vermijden. Er wordt onderzocht hoe de capaciteit kan worden verhoogd via aangepaste wegenis.

18
Herinrichting tunneltoerit en kruispunt Charles de Costerlaan – Waaslandtunnel. Vergelijkbaar met de recente herinrichting van de tunneltoerit op rechteroever.

19
Optimalisatie kruispunt afrit A12-Leugenberg en de N114.

20
Installatie tijdelijke brug voor afrit Ekeren- Noordelaan om de doorstroming en de bereikbaarheid van haven en stad te verbeteren.

21
De wenselijkheid van een busstrook A12 (noord).

22
De wenselijkheid van de omvorming van de busstrook tot een spitsstrook/ tolstrook op de E19 (noord) in functie van P&R Sint-Job.

23
De wenselijkheid van de omvorming van de busstrook tot een spitsstrook/ tolstrook op de E313 richting R1 (noord) in functie van P&R Wommelgem.

24
Optimalisatie P&R Wommelgem.

25
Verbinding bussen E313 met Turnhoutsebaan.

26
Herbelijning kruispunt N1-R11 Mortsel om het verkeer dat via de R11 van Wilrijk komt en niet richting Mechelen moet vlotter over dit kruispunt te helpen.

27
Optimalisatie afrit Silvertop.

28
Verbeteren doorstroming R1- E34 bij evenementen Sportpaleis.

29
Verkorting Ringfietspad Turnhoutsebaan.

30
Aansluiting Albertkanaalbaan op N12 in Wijnegem.

31
Aansluiting Vaartkaai op Groenendaallaan-Vosseschijnstraat in de omgeving Metropolis in Antwerpen.

32
De aansluiting van de Turnhoutsebaan in Borgerhout op de Singel wordt geoptimaliseerd voor personenwagens en fietsers, rekening houdend met de bussen.

33
Verbeterde aansluiting fiets o strade naar Essen ter hoogte van de Luchtbal.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De '33 maatregelen' mbt de Antwerpse mobiliteitsknoop

Bericht door sirdanilot » za 09 nov 2013, 13:23

Wat een l*llige maatregeltjes in de marge zeg. Ja, prima dat dit gebeurt hoor, maar er moet rond antwerpen natuurlijk nog véél meer gebeuren ;)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: De '33 maatregelen' mbt de Antwerpse mobiliteitsknoop

Bericht door Alfa » za 09 nov 2013, 13:42

Er zit dan ook vooral een politieke logica achter. Men wil de indruk geven daadkrachtig te zijn, zeker met het oog op de verkiezingen van volgend jaar. Want het Oosterweeldebacle toont eerder het tegendeel.

Sommige maatregelen lossen trouwens niet-bestaande problemen op. Nummer 10 bv. Men wil de uitvoegstrook van de E34 (richting Antwerpen) naar de R2 verlengen. Er doen zich echter geen problemen voor op dat stuk en veel zal dat ook niet kosten. Zoals je hier kan zien niet meer dan wat verf. Het lijkt eerder aandikking van de lijst.

Positief is wel dat het om werkelijk nieuwe maatregelen gaat en geen herkauwing van beslist beleid zoals wel vaker het geval is. Ook zijn het vaak kleine dingetjes die files veroorzaken. Zo herinner ik mij dat er ooit iedere dag file stond aan afrit Melsele op de E34 omdat de uitvoegstrook daar niet lang genoeg was. Na de verlenging zijn de files compleet verdwenen. Laat ons dus de impact van deze maatregelen niet onderschatten. Het zijn ook niet allemaal kleine maatregelen: zo heeft men het ook over een spitsstrook op de E17.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De '33 maatregelen' mbt de Antwerpse mobiliteitsknoop

Bericht door sirdanilot » za 09 nov 2013, 13:53

Waarom geen reguliere verbredingen i.p.v. een spitsstrook? Moet men dan in élk land het wiel opnieuw uitvinden? We weten toch al dat een extra volledige rijstrook op de lange termijn geld bespaart; je hoeft dan namelijk een tijdlang niet uit te breiden, je bespaart op de beheerskosten en het is ook veiliger.

Een spitsstrook is m.i. enkel nuttig als verbreding fysiek onmogelijk is, bijvoorbeeld als een weg dwars door de stad loopt.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: De '33 maatregelen' mbt de Antwerpse mobiliteitsknoop

Bericht door Wimpie25 » za 09 nov 2013, 22:05

^^
In veel gevallen is een volwaardige nieuwe rijstrook fysiek onmogelijk. Een spitsstrook wordt aangelegd zoals een volwaardige rijstrook maar vaak wel op de plaats van een pechtstrook. Vaak moeten voor een volwaardige wegverbredingen zandlichamen afgegraven woorden, viaducten afgebroken en herleg worden en moet men nieuwe bruggen bouwen In zo'n geval is het gewoon voordeliger voor de weggebruiker om op korte termijn extra capaciteit aan te bieden door middel van een spitsstrook.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: De '33 maatregelen' mbt de Antwerpse mobiliteitsknoop

Bericht door Rene » za 09 nov 2013, 22:39

^^
Fysiek is alles mogelijk. Desnoods door een nieuw viaduct te bouwen.
Dat laatste is trouwens veelal uit oogpunt van beheer en onderhoud geen slechte zaak, want de kwaliteit van veel kunstwerken uit de jaren '60 en '70 is niet bepaald denderend.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: De '33 maatregelen' mbt de Antwerpse mobiliteitsknoop

Bericht door Alfa » za 09 nov 2013, 22:47

Uniek trouwens dat de spitstrook in de richting van Antwerpen zal zijn ipv omgekeerd zoals de andere spitsstroken. Ze zeggen dat het specifiek bedoeld is om het verkeer van de E17 naar de E34/R2 te vergemakkelijken. Maar zal dat in de praktijk niet resulteren in mensen die langs de spitstrook de files naar de Kennedytunnel proberen te ontlopen? De afrit aan knooppunt Antwerpen-West zit ook links. Een spitsstrook rechts zal hier dus niet veel helpen. Tenzij ze van plan zijn de strook links te leggen. Maar dat lijkt me niet zo eenvoudig.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De '33 maatregelen' mbt de Antwerpse mobiliteitsknoop

Bericht door sirdanilot » zo 10 nov 2013, 0:01

Rene schreef:^^
Fysiek is alles mogelijk. Desnoods door een nieuw viaduct te bouwen.
Dat laatste is trouwens veelal uit oogpunt van beheer en onderhoud geen slechte zaak, want de kwaliteit van veel kunstwerken uit de jaren '60 en '70 is niet bepaald denderend.
Nee hoor. Soms is er simpelweg geen plek, tenzij je gebouwen gaat afbreken wat niet alleen politiek slecht te verkopen is, maar ook nog eens extreem duur kan zijn in stedelijk gebied. ;)

Al ben ik het er mee eens dat een nieuw viaduct/tunnelbak soms geen slecht idee is. Al zit je dan wel met de fasering tijdens de wegwerkzaamheden natuurlijk.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: De '33 maatregelen' mbt de Antwerpse mobiliteitsknoop

Bericht door captain007 » zo 10 nov 2013, 12:42

^^ Ruimteproblemen zijn echt relatief hier denk ik. Als je bijvoorbeeld naar de R1 gaat kijken zie ik weinig plekken waar helemaal geen ruimte is. Je moet alleen bijna alle kunstwerken vervangen. Het is dus eerder een centenkwestie dan fysiek onmogelijk.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: De '33 maatregelen' mbt de Antwerpse mobiliteitsknoop

Bericht door Alfa » zo 10 nov 2013, 12:52

Maar men is niet van plan een spitstrook op de R1 te leggen. Enkel deze:
7
Spitsstrook op E19 (noord) naar Brecht.

14
Voorbehouden spitsstrook op E17 voor verkeer richting E34/R2.

22
De wenselijkheid van de omvorming van de busstrook tot een spitsstrook/ tolstrook op de E19 (noord) in functie van P&R Sint-Job.

23
De wenselijkheid van de omvorming van de busstrook tot een spitsstrook/ tolstrook op de E313 richting R1 (noord) in functie van P&R Wommelgem.
Al is de formulering van die laatste twee een beetje een anticlimax (en lijkt puntje 22 me een beetje dubbelop met 7). "De wenselijkheid van", begrijp ik daaruit dat het nog niet zeker is? Ook opvallend dat men spreekt van een 'spitsstrook/ tolstrook'. Een tolstrook zou zeer uniek zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De '33 maatregelen' mbt de Antwerpse mobiliteitsknoop

Bericht door Vinny » zo 10 nov 2013, 14:23

captain007 schreef:^^ Ruimteproblemen zijn echt relatief hier denk ik. Als je bijvoorbeeld naar de R1 gaat kijken zie ik weinig plekken waar helemaal geen ruimte is. Je moet alleen bijna alle kunstwerken vervangen. Het is dus eerder een centenkwestie dan fysiek onmogelijk.
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat het probleem op de R 1 zich vooral situeert rondom de "vaste" punten, de knooppunten, de Kennedytunnel en het Viadukt van Merksem. Je kunt vast nog wel ergens een rijstrook erbij leggen, maar dat gaat de voornoemde knelpunten niet oplossen. Daar is een integrale aanpak voor nodig. En...
die komt er niet, want Oosterweelverbinding.
en die komt er ook niet, want Nimby's.
Dus dan maar 33 aanvullende maatregelen die ieder voor zich wel zin hebben.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De '33 maatregelen' mbt de Antwerpse mobiliteitsknoop

Bericht door sirdanilot » zo 10 nov 2013, 14:47

Ik denk dat vervanging van het Merksemviaduct voor een tunnelbak, zoals ook in het oosterweelverbindingsplan stond, nog wel verkoopbaar is. Dat kan ruimte geven voor verbreding, het scheelt weer een oud kunstwerk dat duur is in onderhoud en het geeft grote verbetering voor de leefomgeving. Verder is het natuurlijk al een mooi eerste aanzetje om alsnog die verbinding aan te leggen in een laatste stadium.

Maar ja, het grootste knelpunt (kennedytunnel), daar is nu eenmaal niks aan te doen voorlopig. Tol op de liefkenshoek opheffen zou nog kunnen, maar dan krijg je daar weer file.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: De '33 maatregelen' mbt de Antwerpse mobiliteitsknoop

Bericht door Alfa » zo 10 nov 2013, 15:53

Vinny schreef: die komt er niet, want Oosterweelverbinding.
en die komt er ook niet, want Nimby's.
Dus dan maar 33 aanvullende maatregelen die ieder voor zich wel zin hebben.
Even voor de duidelijkheid. Die 33 maatregelen komen zeker niet in plaats van de Oosterweelverbinding. Je moet het zien als maatregelen om het leed wat te verzachten in afwachting van de realisatie van de Oosterweelverbinding.


Vandaag was er in de Zevende Dag een interessant debat over de Antwerpse mobiliteitsknoop: http://www.deredactie.be/permalink/2.30 ... =1.1775485

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: De '33 maatregelen' mbt de Antwerpse mobiliteitsknoop

Bericht door Caesar » wo 04 dec 2013, 17:26

Er zijn toch enkele onduidelijkheden naar mijn gevoel:
2
De weefzone R1-A12 in Ekeren is een flessenhals. De rijstroken op de A12 worden verlengd waardoor deze flessenhals wordt weggenomen.
Wat wordt hier nu eigenlijk bedoeld? Ik veronderstel dat dit komende van Bergen op Zoom in de richting van Antwerpen is. Daar heb je vlak voor de weefzone naar de ring toch de oprit van de Noorderlaan? Hoe kan je die rijstroken dan verlengen?
11
Betere benutting van Thijsmanstunnel richting A12 door een aangepaste belijning van de bestaande rijstroken waardoor deze zone veiliger wordt.
Aangepaste belijning? die tunnel heeft 2 rijstroken zonder pechstrook... veel aanpassen kan je daar niet me dunkt. Bovendien is de afrit Lillo al vrij lang. Het grote probleem zit hem in de verkeerslichten op de Scheldelaan! Die staan echt slecht afgesteld op elkaar. Bovendien is de afrit zelf eigenlijk ook niet je dat. Veel de korte bochten. Hoeveel vrachtwagens daar al niet gekanteld zijn... maar de ruimte is er niet om grotere bochten te voorzien vrees ik.
17
De capaciteit van het huidige complex Scheldelaan-R2 is onvoldoende om fileopbouw in de Thijsmanstunnel te vermijden. Er wordt onderzocht hoe de capaciteit kan worden verhoogd via aangepaste wegenis [= wegverbinding, wegennetwerk, wegsysteem, wegaanleg].
Dit kan door de afslag naar de scheldelaan ongelijkvloers te maken. Daarmee bedoel ik: geen verkeerslichten, maar een verkeerswisselaaroplossing.
21
De wenselijkheid van een busstrook A12 (noord).
De rijstroken zijn daar al smaller dan normaal. bovendien zit je met de zeer vreemde oprit Hoevenen... hoe gaat men in godsnaam hier een busstrook aanleggen?
22
De wenselijkheid van de omvorming van de busstrook tot een spitsstrook/ tolstrook op de E19 (noord) in functie van P&R Sint-Job.
Waaw! Dat men daar nog maar aan durft denken! Een spitsstrook in de richting van Antwerpen! Direct aan beginnen wat mij betreft! Wel vraag ik me af hoe ze het gaan oplossen als het een tolstrook wordt... dan moeten ze deze fysisch scheiden van de 2 andere rijstroken, anders zal er veel zwart gereden worden. Bovendien denk ik dat zo'n tolstrook zo'n succes gaat hebben dat daar ook binnen de kortste keren file gaat ontstaan waardoor het zijn legitimiteit verliest. Wat trouwens met het vrachtverkeer? Mag die ook gebruik maken van de tolstrook? Nu ik er zo over nadenk... zou een vrachtstrook niet meer aangewezen zijn op deze locatie?

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De '33 maatregelen' mbt de Antwerpse mobiliteitsknoop

Bericht door sirdanilot » wo 04 dec 2013, 18:35

Oprit scheldelaan ongelijkvloers? Dat gaat niet, zonder de oprit naar het noorden te verschuiden en ook viaducten aan te leggen, waarbij je waarschijnlijk te korte boogstralen en te steile hellingen krijgt. De afrit lijkt me al erg goed geoptimaliseerd; brede 2x2 wegen met vrije rechtsaffers. Wellicht zou men nog dit kruispunt zo kunnen aanpassen, dat verkeer richting de snelweg voorrang heeft, in plaats van verkeer uit de niet zo heel belangrijke zijweg (rechtdoor in de streetviewfoto). En uiteraard de verkeerslichting aanpassen.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: De '33 maatregelen' mbt de Antwerpse mobiliteitsknoop

Bericht door petervdveen » do 05 dec 2013, 9:16

Caesar schreef:
22
De wenselijkheid van de omvorming van de busstrook tot een spitsstrook/ tolstrook op de E19 (noord) in functie van P&R Sint-Job.
Waaw! Dat men daar nog maar aan durft denken! Een spitsstrook in de richting van Antwerpen! Direct aan beginnen wat mij betreft! Wel vraag ik me af hoe ze het gaan oplossen als het een tolstrook wordt... dan moeten ze deze fysisch scheiden van de 2 andere rijstroken, anders zal er veel zwart gereden worden. Bovendien denk ik dat zo'n tolstrook zo'n succes gaat hebben dat daar ook binnen de kortste keren file gaat ontstaan waardoor het zijn legitimiteit verliest. Wat trouwens met het vrachtverkeer? Mag die ook gebruik maken van de tolstrook? Nu ik er zo over nadenk... zou een vrachtstrook niet meer aangewezen zijn op deze locatie?
Misschien doormiddel van camera's?
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: De '33 maatregelen' mbt de Antwerpse mobiliteitsknoop

Bericht door RSK » do 05 dec 2013, 12:10

Tolstrook lijkt me ook een dubieus verhaal v.w.b. motoren in de file.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: De '33 maatregelen' mbt de Antwerpse mobiliteitsknoop

Bericht door keokiracer » do 05 dec 2013, 15:06

Caesar schreef:Bovendien denk ik dat zo'n tolstrook zo'n succes gaat hebben dat daar ook binnen de kortste keren file gaat ontstaan waardoor het zijn legitimiteit verliest.
Dat is heel makkelijk te regelen met een variabel toltarief. Staat er file dan zal er meer vraag zijn om op de tolstrook te rijden dus doe je de prijs daar omhoog zodat er weer een aantal mensen zijn die het het geld niet waard vinden.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: De '33 maatregelen' mbt de Antwerpse mobiliteitsknoop

Bericht door Alfa » do 05 dec 2013, 18:58

^^Maar dan is het dus nodig dat er een fysieke afscheiding komt tussen de tolstrook en de andere rijstroken. Dat lijkt me moeilijk op de E19, zeker in combinatie met afritten. Eigenlijk zou men de tolstrook aan de kant van de middenberm moeten leggen zoals in dat voorbeeld in Dallas.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De '33 maatregelen' mbt de Antwerpse mobiliteitsknoop

Bericht door sirdanilot » vr 06 dec 2013, 1:51

Fysieke afscheiding is niet per se nodig, het kan ook met een dubbele doorgetrokken streep en gewoon camera's, die kunnen heus wel detecteren dat die streep illegaal overschreden wordt. Zo kun je ook meerdere ingangen maken naar de tolstrook.

Maar ik vind dat een tolstrook van één strook breed echt heel weinig zin heeft. Maak er dan nog liever een wisselbaan van, met twee stroken in de middenberm, en dan 's ochtends richting antwerpen en 's avond richting Nederland. Daar kun je dan eventueel tol voor vragen, maar dat hoeft eigenlijk ook niet. De middenberm wordt dan vervangen door een smalle jersey aan weerszijden van die nieuwe wisselbaan.

Plaats reactie