[A605][R007] Cerexhe-Heuseux-Beaufays (Ring Luik)

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [B][A605] [R007] Cerexhe-Heuseux - Beaufays (Ring Luik)

Bericht door RSK » ma 15 sep 2014, 22:03

^^ Ja, er is hoop. Kleine hoop, want voor zover er mogelijkheden zijn, moet er geld voor zijn. Dat gaat deze regeringsperiode niet lukken, maar de nieuwe minister voor infrastructuur wil i.i.g. meer opties openhouden. Kort de hoofdpunten die ik er uit meen te halen:
  • De nieuwe minister staat achter het PUM (stedelijk mobiliteitsprogramma), waar CHB onder valt.
    Deze verzameling projecten was in de ijskast gezet, maar komt daar wat hem betreft dus weer uit.
  • Sowieso wordt in 2018 een tram in gebruik gesteld, maar ook wordt gekeken naar een hervorming van het busnetwerk.
  • Een punt is carpoolen. Dat moet een belangrijkere factor worden; bestaande faciliteiten worden in de planvorming meegenomen.
  • CHB moet weer een echte snelweg worden, niet als provinciale weg. Dat zou namelijk niets oplossen.
    De snelweg komt echter niet van vandaag op morgen (geldgebrek), maar halve maatregelen zijn i.i.g. ongewenst verklaard.
  • De hele stad Luik is beter af met de weg. Beter stromen auto's op een weg verderop door, dan dat ze vast staan bij de stadspoort.
  • Eventueel komt er een aanvullend tramproject, dat een lichte voorkeur heeft. Maar nogmaals: geld is het pijnpunt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][A605] [R007] Cerexhe-Heuseux - Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Vinny » ma 15 sep 2014, 23:21

CHB moet weer een echte snelweg worden, niet als provinciale weg.
Dat staat er volgens mij niet. De titel is "gabarit autoroutier", wat inhoudt dat de weg de capaciteit van een autosnelweg zou moeten bieden, niet dat de uitbouwstatus een autosnelweg zou moeten zijn. Een hoogwaardig uitgebouwde gewestweg kan ook. De variant "Henry" wordt van tafel geveegd, dat lijkt een verbetering van het onderliggend wegennet te betreffen, maar ik ben zelf niet op de hoogte van deze variant. Ik ken hem simpelweg inhoudelijk niet ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [B][A605] [R007] Cerexhe-Heuseux - Beaufays (Ring Luik)

Bericht door RSK » di 16 sep 2014, 2:34

^^ Het woord 'gabarit' betekent bij mijn weten 'profiel'. Dus veel minder dan een 'weg met autosnelwegprofiel' kan ik er niet van maken. De oude variant (Henry?) betreft als ik het me goed herinner een 1x2 gewestweg, een soort halfbakken oplossing die een tijdje terug werd gesuggereerd na het afschieten van de snelweg.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [B][A605] [R007] Cerexhe-Heuseux - Beaufays (Ring Luik)

Bericht door waldo79 » di 16 sep 2014, 13:39

Eigenlijk is de situatie vergelijkbaar met Eindhoven, dat kun je ook enkel van de westkant passeren. Alleen eindig je ten zuiden van Luik in het grote niets. De intensiteiten zijn daar verwaarloosbaar. Binnen Luik is het anders. Het tunneltracé in de A602 is krap uitgebouwd; 2x2 met niet al te brede rijstroken, zonder vluchtstroken en geen uitbreidingsmogelijkheid. Alleen heb ik niet scherp hoeveel verkeer op het 2x3 deel blijft en uitvoegt naar het Centrum en Station Guillemins :confuuuse:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B][A605] [R007] Cerexhe-Heuseux - Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Pino » di 16 sep 2014, 14:22

Nogal een relatief begrip, dat passeren langs de westkant. De A602 loopt dwars door de stad en passeert amper het centrum. Niet voor niets was het de A604 die werd geacht onderdeel van de R7 te worden, nog verder naar het westen. Er zijn in die zin ook nauwelijks delen van Luik die zouden profiteren van een oostelijke randweg; hoogstens zou de kant van Herstal/Jupille een snellere verbinding naar het zuiden krijgen. Dat roept dan ergens ook wel weer de vraag op wie je dan precies wel bedient met een oostelijke randweg. Die stadsdelen? Verkeer naar Maastricht en Antwerpen? Misschien toch eerder verkeer naar de kant van Verviers en Aachen, dat niet voor niets kort ten zuiden van Luik wordt geconfronteerd met een bord dat de passage van Theux voor vrachtverkeer verboden is?

Met die vraag zijn de Walen geloof ik ook al vrij lang aan het worstelen en daarom wordt dit project iedere keer weer aan- en afgevoerd. Ik vraag me ook wel eens af in hoeverre er nog alternatieven denkbaar zijn voor deze oude corridor die nog afkomstig is uit de tijd dat een volledige buitenring op tafel lag. Als het je te doen is om verkeer van of naar Jupille, Herstal, Maastricht en Antwerpen, zou het ook mogelijk zijn om de A25 vanaf Jupille door te trekken in een trace dat veel dichter tegen de stad aanloopt? Misschien een verlenging van de E313 tot aan de A602 bij afrit 33 via een tunneltracé? Als het je te doen is om verkeer naar Verviers en Aachen, moet niet eerder worden gedacht aan een dwarsverbinding naar de E42, bijvoorbeeld via de al genoemde verbinding Sprimont-Theux? Dan bedien je namelijk ook Verviers, dat met een verbinding naar Cerexhe-Heuseux feitelijk niet profiteert.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [B][A605] [R007] Cerexhe-Heuseux - Beaufays (Ring Luik)

Bericht door waldo79 » di 16 sep 2014, 14:30

Daar heb je punten mee, Pino. Er is buiten Aken - Luik - Namen en in mindere mate de richting vanuit Brussel en Maastricht nauwelijks doorgaand verkeer de Ardennen in. Een verlenging van A604 moet je nog steeds dwars door industrieel stedelijk gebied heentrekken en die moet nog ergens oostwaarts gaan om bij de E25 aan te landen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [B][A605] [R007] Cerexhe-Heuseux - Beaufays (Ring Luik)

Bericht door RSK » di 16 sep 2014, 14:56

Een lastige puzzel is het zeker. Ik heb eens gekeken naar logische verkortingen vanaf de A25, in vergelijking met het CHB-alternatief. Zomaar een paar opties:

Afbeelding
Groen: kortste oostelijke doorsteek A25 naar A26. Cheratte zal aangepakt moeten worden en inpassing bij de A26 wordt krap.
Blauw: iets langere doorsteek, heeft weer minder effect voor oost-west-relaties.
Rood: CHB zoals het op tafel lag.
Geel: combinatie van groen en CHB, waarbij de winst voor Aachen-Bastogne echter flink gereduceerd wordt.

Voor groen en blauw heb ik nog een verbinding met de A604 gesuggereerd. Op zich zou dat niet heel problematisch moeten zijn, het betreft met name wat vervallen industrie en een stuk berg waar een tunnel door moet. Het voornaamste punt is dat als je te zuidelijk aansluit, het alleen nut heeft voor de enkeling die de Ardennen in duikt, als je te oostelijk aansluit helpt het alleen Duits verkeer. Op zich is CHB dan nog niet eens zo'n gekke compromis tussen een comfortabele stadspassage voor de richtingen Antwerpen, Maastricht en Aachen. Iedere verschuiving zal voor verkeer uit één of twee richtingen minder bieden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][A605] [R007] Cerexhe-Heuseux - Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Vinny » di 16 sep 2014, 20:26

Volgens mij zijn de hoogteverschillen de reden geweest om voor de CHB-route te kiezen. De rode variant kan tamelijk vlak blijven.

Daarnaast is men ten westen van Luik nogal aan het aanrommelen geweest. De laatste activiteit was een autosnelwegverbinding langs Huy tussen de E 46 en de E 42. Volgens mij is dat stuk gelopen op de aantasting van beschermd bosgebied.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [B][A605] [R007] Cerexhe-Heuseux - Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Mark » di 16 sep 2014, 21:10

Dat kan ik mij inderdaad nog herinneren van de tracekaarten die helaas niet meer online staan (besproken op pagina 1-2 dit topic). Er was geloof ik 1 dalviaduct gepland, voor de rest liep de weg redelijk op een plateau wat je daar hebt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B][A605] [R007] Cerexhe-Heuseux - Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Pino » di 16 sep 2014, 21:55

RSK schreef:Het voornaamste punt is dat als je te zuidelijk aansluit, het alleen nut heeft voor de enkeling die de Ardennen in duikt, als je te oostelijk aansluit helpt het alleen Duits verkeer. Op zich is CHB dan nog niet eens zo'n gekke compromis tussen een comfortabele stadspassage voor de richtingen Antwerpen, Maastricht en Aachen. Iedere verschuiving zal voor verkeer uit één of twee richtingen minder bieden.
Dat is inderdaad wel het dilemma, waaraan ik nog zou toevoegen dat oostelijke verbindingen ook nog kunnen helpen de stad Verviers met bijbehorende industrie te ontsluiten. Een oplossing "door het midden heeft ieder wat aan" zou een gepaste oplossing voor het dilemma kunnen zijn. In veel landen heb je snelwegen die overal een beetje tussendoor lopen. Anderzijds dreigt ook altijd het risico dat je potentieel onvoldoende benut doordat teveel verkeer op oude routes zal blijven hangen (binnendoorroutes door de stad en tussen E25 en E42). Ik durf niet te zeggen waar bij Luik de waarheid ligt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [B][A605] [R007] Cerexhe-Heuseux - Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Chris » di 16 sep 2014, 22:01

Gezien de bebouwingsdichtheid ter plekke denk ik dat je toch wel langs de oostkant van Fléron uitkomt. Ook gezien de hellingen van de E25 is een aansluiting bij Beaufays de enige realistische oplossing, zoals oorspronkelijk voorzien was. Ten zuiden van Embourg is ook redelijk wat onbebouwd gebied, maar hier is het hoogteverschil met de E25 iets van 130 meter over korte afstand.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][A605] [R007] Cerexhe-Heuseux - Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Vinny » di 16 sep 2014, 23:06

De (tamelijk sterke) relatie Verviers-E 25 heeft denk ik meer aan een goede uitbouw van de oost-west wegen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A605] [R007] Cerexhe-Heuseux - Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Alfa » wo 17 sep 2014, 12:56

Chris schreef: Ten zuiden van Embourg is ook redelijk wat onbebouwd gebied, maar hier is het hoogteverschil met de E25 iets van 130 meter over korte afstand.
Daar heb je veel bossen. Een snelweg door het vallei van Chaudfontaine ‎zou trouwens op erg veel verzet stuiten, en terecht.

Maar zoals eerder gezegd, nu de A602 er ligt is en doorgaand verkeer niet meer dwars door de binnenstad van Luik moet is alle druk van de ketel verdwenen. De A602 is in allerlei opzichten niet ideaal (te dicht bij centrum, de krap, geen uitbouwmogelijkheden), maar voldoet en kent nu ook niet zoveel verkeersproblemen waardoor het bezwaarlijk een knelpunt kan genoemd worden. Het is nu eenmaal een feit dat een noordwest-zuidoostverbinding voor de Luikse agglomeratie zinvoller is (wegens betere verbinding met de snelwegen die er echt toe doen voor Luik: de E42 en E40) dan een oostelijke ring. En in het westen van Luik zit je met een urbaan landschap waar moeilijk een nieuwe snelweg past. Dus zullen ze het wel bij de A602 houden.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [B][A605] [R007] Cerexhe-Heuseux - Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Willem » wo 17 sep 2014, 16:08

En middels de A602 heeft de belangrijkste verkeersstroom, namelijk die tussen de Ardennen en Brussel, een vlotte verbinding langs Luik die direct aan de goede kant van de stad aansluiting geeft op de E40 (A3) naar Brussel.
Los daarvan is Luik veruit de belangrijkste stad van de gelijknamige provincie (niet zo vreemd). Regionaal verkeer zal dus vooral naar of van de ongekroonde hoofdstad van Wallonie gaan.

Een oostelijke randweg is daarmee vooral van belang voor allerlei marginale verkeerstromen, bijvoorbeeld de enkeling die van Verviers naar Bastenaken wil. In de zomer komt daar nog een stroom toeristen uit Nederland bij. Daarvoor moet je een weg aanleggen die over de heuvels ten oosten van de stad loopt (in het Maasdal is geen ruimte) en daarmee ver van de stad ligt (horizontaal en verticaal). Plus de overbrugging van het dal van de Vesdre met een grote brug, dat geen aanwinst voor het landschap zal zijn.
Al met al denk ik dat een kosten-batenanalyse vrij negatief zal uitvallen: hoge kosten staan tegenover vrij beperkte baten.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [B][A605] [R007] Cerexhe-Heuseux - Beaufays (Ring Luik)

Bericht door RSK » wo 17 sep 2014, 16:36

Willem schreef:In de zomer komt daar nog een stroom toeristen uit Nederland bij.
Juist in dat soort vakantieperiodes lijkt me dat je het vakantieverkeer een beetje buiten de stad wilt houden. Die veroorzaken namelijk een heleboel brokken wanneer na 11 maanden de caravan weer achter de auto hangt. Het moet zeker niet je hoofdreden zijn, maar nu de oplevering van 'Maastricht' nadert, hoef je er niet gek van op te kijken als straks meer mensen via Maastricht naar het zuiden gaan. Als ik heel eerlijk ben, verwacht ik dat onze vaste route zich ook die kant op gaat verplaatsen. Immers mag je in Nederland op meer stukken legaal 130 dan in België, het wegdek is doorgaans iets beter en je mist de steden Antwerpen en Brussel, waar de ring toch een behoorlijke zooi is.
Willem schreef:Plus de overbrugging van het dal van de Vesdre met een grote brug, dat geen aanwinst voor het landschap zal zijn.
Dat is maar net hoe je zoiets in weet te kleden. In Frankrijk is het Viaduc de Millau een visitekaartje voor de technische kunde van dat land geworden, alsmede (op bescheiden schaal) een toeristische trekpleister. Mits goed en doordacht uitgevoerd, kan zo'n viaduct juist iets toevoegen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [B][A605] [R007] Cerexhe-Heuseux - Beaufays (Ring Luik)

Bericht door captain007 » wo 17 sep 2014, 17:16

Alfa schreef:De A602 is in allerlei opzichten niet ideaal (te dicht bij centrum, de krap, geen uitbouwmogelijkheden), maar voldoet en kent nu ook niet zoveel verkeersproblemen waardoor het bezwaarlijk een knelpunt kan genoemd worden.
Er staat echter buiten het vakantieseizoen ook gewoon file in de spits op die weg. Dus het is niet een weg die toekomstvast is en op den duur zal men wel iets moeten.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: [B][A605] [R007] Cerexhe-Heuseux - Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Giuseppe » wo 17 sep 2014, 18:47

RSK schreef:Het moet zeker niet je hoofdreden zijn, maar nu de oplevering van 'Maastricht' nadert, hoef je er niet gek van op te kijken als straks meer mensen via Maastricht naar het zuiden gaan. Als ik heel eerlijk ben, verwacht ik dat onze vaste route zich ook die kant op gaat verplaatsen. Immers mag je in Nederland op meer stukken legaal 130 dan in België, het wegdek is doorgaans iets beter en je mist de steden Antwerpen en Brussel, waar de ring toch een behoorlijke zooi is.
Met het weer draaiende Nedcar en groot distributiecentrum Action voor Frankrijk en Belgie in St Joost is het toch ook wel merkbaar drukker geworden qua vrachtverkeer in die richting. En daar komt binnenkort nog de containerhaven Trilogiport (http://www.portdeliege.be/nl/trilogiport-concept)net ten zuiden van Visé bij. En net voor vrachtverkeer is de A605 niet de meest handige route door extra hellingen en scherpe bochten.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [B][A605] [R007] Cerexhe-Heuseux - Beaufays (Ring Luik)

Bericht door RSK » wo 17 sep 2014, 19:54

^^ Idealiter zou voor dat internationale transitverkeer de weg worden doorgetrokken naar Eijsden. Maar dat is natuurlijk toekomstmuziek, eerst maar eens zien dat hier geld voor komt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [B][A605] [R007] Cerexhe-Heuseux - Beaufays (Ring Luik)

Bericht door waldo79 » wo 17 sep 2014, 19:59

:hm: Dat is ook verre van realistisch.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][A605] [R007] Cerexhe-Heuseux - Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Vinny » wo 17 sep 2014, 20:39

Het is niet persé realistisch, maar zou wel de angel uit knooppunt Cheratte halen, zonder dat er allerlei onneembare hellingbanen voor vrachtverkeer bijkomen. Je zou kunnen meeliften met de N 627. De N 602 zal dan ook moeten worden uitgebreid om de zand- en mergelwinningen alsmede de havens langs het Albertkanaal te bereiken.
De huidige E 25 kan dan worden afgewaardeerd, zodat Cheratte op niveau 1 een rotonde wordt, zoals de kruising vroeger ook was.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: [B][A605] [R007] Cerexhe-Heuseux - Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Giuseppe » wo 17 sep 2014, 21:05

Tja, als de weg nu nog zou worden aangelegd zou een dergelijk tracé waarschijnlijk het meeste kans maken. Want eigenlijk is het volledige tracé van de A25 een grote stadstraverse met veel direct aanliggende bebouwing. Maar ja hij ligt er nu eenmaal...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B][A605] [R007] Cerexhe-Heuseux - Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Pino » wo 17 sep 2014, 21:10

De moeilijkheden om Cheratte om te bouwen naar een fatsoenlijk knooppunt bestaan evenzeer in de vrij nauwe Maasvallei bij Visé en zuidelijker. Idealiter zou die snelweg nog ten noorden van Visé aansluiten, waar meer ruimte bestaat. Oostelijk langs Visé en dan min of meer de N604 volgen tot aan Cerexhe. Ik zie het helemaal zitten :woop: De verzamelde NIMBYs waarschijnlijk niet. En omdat de aansluiting dan bij Moelingen ligt, dreigt nog een communautaire dimensie ook.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [B][A605] [R007] Cerexhe-Heuseux - Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Chris » wo 17 sep 2014, 21:16

Zo'n heel gek idee is een oostelijker tracé vanaf Eijsden tot bij Soumage eigenlijk niet. Deze route heeft geen bijzondere hellingen en lost ook de problemen met het knooppunt Cheratte op. Achteraf gezien was het misschien zelfs wel beter geweest om de E25 zo aan te leggen. Qua verkeersintensiteiten is een dubbele verbinding momenteel uiteraard niet noodzakelijk.

Ik vind de Maasvallei ten noorden van Liège een nogal vervallen indruk maken. Industrie, spoorcorridor, amper onderhouden openbare ruimte en niet de meest florissante huizen. Landschappelijk had het heel wat meer kunnen zijn.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: [B][A605] [R007] Cerexhe-Heuseux - Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Giuseppe » wo 17 sep 2014, 21:23

Afbeelding
Of gewoon al voor de grens zoals toen bedacht was...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A605] [R007] Cerexhe-Heuseux - Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Alfa » wo 17 sep 2014, 21:30

RSK schreef:Als ik heel eerlijk ben, verwacht ik dat onze vaste route zich ook die kant op gaat verplaatsen. Immers mag je in Nederland op meer stukken legaal 130 dan in België, het wegdek is doorgaans iets beter en je mist de steden Antwerpen en Brussel, waar de ring toch een behoorlijke zooi is.
Al minstens 10 jaar is dat zo, sinds de opening van de A602. Toch is er niet zo'n grote verandering waargenomen. Als je bv van Utrecht naar midden-Frankrijk moet is het gewoon te ver om via Maastricht. Voor veel bestemmingen en een groot deel van Nederland blijft de E17 de meest logische route naar het zuiden.

Die tunnel bij Maastricht zal het verschil niet maken, dan gaf de nieuwe A602 meer voordelen tegenover de centrumroute door Luik.
captain007 schreef:
Alfa schreef:De A602 is in allerlei opzichten niet ideaal (te dicht bij centrum, de krap, geen uitbouwmogelijkheden), maar voldoet en kent nu ook niet zoveel verkeersproblemen waardoor het bezwaarlijk een knelpunt kan genoemd worden.
Er staat echter buiten het vakantieseizoen ook gewoon file in de spits op die weg. Dus het is niet een weg die toekomstvast is en op den duur zal men wel iets moeten.
Het is nog lang geen Kennedytunnel qua knelpunt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [B][A605] [R007] Cerexhe-Heuseux - Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Chris » wo 17 sep 2014, 21:36

Heel veel Nederlanders gaan richting de oostelijke helft van Zuid-Frankrijk, en nemen de Franse A31. Vanaf midden en west-Nederland naar Luxemburg is de route via Antwerpen en Brussel het kortste. Routeplanners geven deze route ook aan. Het is 7 kilometer korter dan via Maastricht-Liège.

Dat mensen die route niet nemen richting Parijs en verder zuidwestelijk lijkt me evident.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [B][A605] [R007] Cerexhe-Heuseux - Beaufays (Ring Luik)

Bericht door RSK » wo 17 sep 2014, 22:06

De A2 bij Eijsden ligt op ongeveer 60 meter hoogte, net als Cheratte. De E40/A3 bij Cherexhe-Heuseux ligt op 260 meter. Dat is dus ongeveer 200 meter klimmen, over pak 'm beet 19 kilometer. Idealiter zou men de huidige E25 inderdaad afwaarderen. Voor verkeer richting het westen zou men het best een verbinding naar de E313/A13 maken. Dan is Cheratte helemaal 'overbodig' gemaakt.
Afbeelding
Chris schreef:Vanaf midden en west-Nederland naar Luxemburg is de route via Antwerpen en Brussel het kortste. Routeplanners geven deze route ook aan. Het is 7 kilometer korter dan via Maastricht-Liège.
Voor de aardigheid heb ik eens gekeken naar de relatie Utrecht-Zoufftgen (grens A31). Dan geeft hij inderdaad niet de route via Luik, maar...
  • 396 km via Antwerpen/Brussel (3h46)
  • 392 km via Luik (Transitroute) (3h50)
  • 402 km via Luik (Ring) (3h51)
Ik vermoed dat een snelweg als de bovenstaande de afstand zou kunnen verkorten tot ongeveer 387 km. En aangezien de stadstraverses van Luik en Maastricht dan uit de route zouden zijn verdwenen, zou het best wel eens de voorkeursroute kunnen worden qua reistijd. Daarmee ontlast je Antwerpen en Brussel toch behoorlijk in de vakantieperiode.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [B][A605] [R007] Cerexhe-Heuseux - Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Pino » wo 17 sep 2014, 22:22

^^ Het zou ietsje meer moeten zijn dan de huidige transitroute door Luik, daarmee waarschijnlijk ongeveer gelijk aan de route via Brussel. Er zijn inderdaad best wel wat stukjes Randstad waarvoor er op weg naar Zoufftgen maar een paar kilometer verschil zit tussen de routes via Brussel en die via Maastricht. Dat geldt niet alleen voor Utrecht, maar ook voor Amsterdam en het grootste deel van Noord-Holland. Bij de keuze tussen beide routes hangt veel af van algemeen rij-comfort. Een paar jaar terug reed ik vanuit Amsterdam standaard via Brussel, omdat de A2 een combinatie van file en bouwput was. Met de huidige A2 is het een beetje 50-50 en hangt het af van verwachte drukte bij Maastricht, Antwerpen en Brussel. Als straks de tunnel bij Maastricht klaar is, is voor mij de keuze voor een route over Maastricht wel gevallen. Je praat niet over echte winst in kilometers, maar wel over behoorlijk veel lekkerder doorrijden. Geen krappe A27, geen Antwerpen en geen Brussel. Een passage van Luik die ideaal is uitgebouwd voor verkeer komende uit Maastricht zou het helemaal afmaken, maar ik maak me geen illusies.

Overigens zou ik menen dat Antwerpen en Brussel in de vakantieperiode niet zoveel ontlast hoeven te worden. Het zijn geen steden als Lyon of München waar het op uittocht-dagen helemaal vast komt te staan. Het reguliere spitsverkeer veroorzaakt de ellende, en daar heb je op vakantie-uittochtdagen minder last van.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 17 sep 2014, 22:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B][A605] [R007] Cerexhe-Heuseux - Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Davy » wo 17 sep 2014, 22:23

De files op de A602 staan er echter tijdens de reguliere spitsen, niet tijdens vakantieperiodes. Ik heb daarom ook niet echt het idee dat die oostelijke ring veel toevoegt, op veel dagen is de E25 uitgestorven voorbij Luik...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A605] [R007] Cerexhe-Heuseux - Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Alfa » do 18 sep 2014, 0:32

Hoe erg zijn die files eigenlijk bij normale spitsen? Als ik op Google Maps Verkeer kijk en klik op spitsuren dan lijkt het mij enorm mee te vallen.

Plaats reactie