[A605][R007] Cerexhe-Heuseux-Beaufays (Ring Luik)

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

[A605][R007] Cerexhe-Heuseux-Beaufays (Ring Luik)

Bericht door Vinny » wo 13 jul 2005, 21:26

Volgens Rene is de Ring van Luik een achtbaan. Ik zelf ben in het voorjaar naar betreffende weg geweest, en ik moet zeggen, de tunnel die overgaat in de brug ziet er best spectaculair uit. Waarom is het een achtbaan? (Ik heb de weg natuurlijk niet bereden, dus ik weet niet wat het probleem is)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 13 jul 2005, 21:27

Omhoog - naar beneden - omhoog - naar beneden, icm met bochtenwerk. Komt door een aantal tunnels, en 80 is een verstandige snelheid daar. Mooie weg trouwens! Wel nogal druk, vooral de noordkant van de ring.

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » wo 13 jul 2005, 22:48

Heb deze weg in 2001 gereden toen we op weg waren naar Frankrijk maar ik vond hem uitstekend aangelegd dus zeker geen achtbaan. De brug over de Maas tussen de twee tunnels in vond ik ook erg mooi :)

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » do 14 jul 2005, 2:23

Chrizz schreef:Wel nogal druk, vooral de noordkant van de ring.
Druk? :? Zo druk is die ring toch niet?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 14 jul 2005, 9:26

De keren dat ik erlangs was gereden vond ik de E34/E40 gedeelte van de ring behoorlijk druk, vooral omdat dit buiten de spitstijden was.

Marc

Bericht door Marc » do 14 jul 2005, 20:55

Luik heeft echt niet een ring. De A 3 / E 40 loopt er ten noorden van de agglomeratie - zoals diezelfde E 40 ten zuiden van Gent of om een Nederlands voorbeeld te geven de A 67 ten zuiden van Eindhoven - en A 15 / E 42 sluit erop aan in Loncin (deelgemeente van Ans); de A 25 / E 25, eigenlijk een "Maasvalleiautosnelweg" want die loopt langs die rivier kruist de A 3 / E 40 in Cheratte. Een blik op de kaart volstaat om vast te stellen dat het geen ring is !

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 14 jul 2005, 20:58

We all know that.

Maar een ring hoeft niet per se uit snelwegen te bestaan, anders zou er ook geen Brusselse ring zijn. R2 in Antwerpen staat ook voor Ring, maar das ook nog bepaald geen ring.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 14 jul 2005, 21:08

Een ring hoeft in Belgie ook niet volledig te zijn. Denk bijvoorbeeld aan de R 13 om Turnhout.
groupementchb schreef: Il est erroné d’affirmer et d’indiquer sur les panneaux directionnels qu’il existe aujourd’hui un ring (en français : un périphérique) autour de Liège.

En réalité, la ville de Liège se trouve au carrefour de plusieurs autoroutes d’importances nationale et internationale, qui se croisent dans les échangeurs de Loncin et des Hauts-Sarts [axe est-ouest : E40 Bruxelles-Aachen ; axe nord-sud : E313/E25 Anvers-Luxembourg par la liaison E25/E40 (tunnel sous Cointe) et A25/E42 :
Of te wel, er zijn meer mensen die vinden dat Luik geen Ring mag aangeven :lol:
http://www.groupementchb.com/accueil.htm
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Marc

Bericht door Marc » do 14 jul 2005, 22:04

Chrizz schreef:We all know that.
Ja, werkelijk ?
Chrizz schreef:Maar een ring hoeft niet per se uit snelwegen te bestaan, anders zou er ook geen Brusselse ring zijn. R2 in Antwerpen staat ook voor Ring, maar das ook nog bepaald geen ring.
Dat is hier niet de kwestie; het gaat hier niet over de categorie van de betrokken wegenis. In meetkundig opzicht is de A 3 / E 40 een "noord-tangente" die duidelijk over gans zijn traject in België van west naar oost loopt zonder markante afbuigingen naar het zuiden.
De R 2 (Grote ring van Antwerpen) is lang niet afgewerkt omwille van het verzet van omwonenden van het voorziene tracé en besparingen in de jaren 80.
Vinny schreef:Een ring hoeft in Belgie ook niet volledig te zijn. Denk bijvoorbeeld aan de R 13 om Turnhout.
Ik verwijs naar hetgeen ik reeds hiervoor uiteengezet heb. Overigens kruist de R 13 duidelijk alle inkomende/vertrekkende wegen in Turnhout als zijn de N 12, de N 18, de N 19 en de N 124. Ze "kruist" gedeeltelijk de N 124 steenweg naar Merksplas en de N 119 naar Baarle-Hertog (Kastelein) allebei T-vormige kruispunten juist omdat tussen die twee wegen het laatste gedeelte van die ring ontbreekt. Geen enkel gedeelte van de R 13 maakt tevens deel uit van die doorgangswegen, daarom is het onmiskenbaar een ring, zij het dat die (voorlopig ?) niet afgewerkt is.
groupementchb schreef: Il est erroné d’affirmer et d’indiquer sur les panneaux directionnels qu’il existe aujourd’hui un ring (en français : un périphérique) autour de Liège.

En réalité, la ville de Liège se trouve au carrefour de plusieurs autoroutes d’importances nationale et internationale, qui se croisent dans les échangeurs de Loncin et des Hauts-Sarts [axe est-ouest : E40 Bruxelles-Aachen ; axe nord-sud : E313/E25 Anvers-Luxembourg par la liaison E25/E40 (tunnel sous Cointe) et A25/E42 :
Die heeft het bij het rechte eind.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 14 jul 2005, 22:18

Overigens kun je altijd in definities vast raken als het gaat om ringwegen. Wij, in Nederland, stellen dat een ring altijd volledig moet zijn. Hoewel een ring die om je vinger zit dat altijd wel altijd is, hoeft dat w.m.b. geen beletsel te zijn om deze eis te schrappen voor wegen om een plaats heen. Vooral omdat er randwegen en rondwegen bestaan die bijna hetzelfde uitdrukken, maar net even verschillend zijn. Overbodige verwarring vind ik dat dus, en met de wildgroei aan city-/parkeer-/stads-/centrum ringen in Nederland wordt het er niet duidelijker op.

In Belgie worden ringen op twee manieren aangegeven, door middel van een R- nummer en door het aangeven van de aanduiding Ring + plaatsnaam.

Afgezien van welke definitie je hanteert, als een bepaald wegvak het nummer Rx heeft of wordt vergezeld van de mededeling Ring (Plaatsnaam) dan kun je spreken van een Ring.

Dus hoewel ik het met je eens ben Marc, ben ik zo vrij om de Ring Luik ook als Ringweg te blijven benoemen, aangezien het directoraat van wegen en snelwegen van het Waalse gewest dat ook doet. :p
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » do 14 jul 2005, 22:39

Dus als een stad in Nederland aan de zee ligt kan het eigelijk geen ringweg hebben.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 14 jul 2005, 22:44

Daarom hebben ze het ook vaak over het "Haagse Hoefijzer" :lol:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » do 14 jul 2005, 22:54

Als ik 1 ding niet snap aan de Luikse wegstructuur is dat de A602 opeens overgaat in de A26. Waarom heet die weg niet vanaf Loncin A26? Dat is toch veel makkelijker? En tevens dat ze de A25-E25 dood hebben laten lopen. Ze konden hem beter doortrekken naar de huidige A26. Zo had je een mooie doorgaande routen én een mooie ring om Liége. Nu moet je helemaal omrijden via Loncin.

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » do 14 jul 2005, 23:35

Mark schreef:Als ik 1 ding niet snap aan de Luikse wegstructuur is dat de A602 opeens overgaat in de A26. Waarom heet die weg niet vanaf Loncin A26? Dat is toch veel makkelijker?
De ring van Luik is nog niet helemaal gereed, pas over 5 jaar is het laatste ontbrekende gedeelte aangelegd, waarna deze nieuwe snelweg samen met de A602 (waarvan de Cointetunnel al in 2000 gereed kwam) de "R7" gaat heten.
Laatst gewijzigd door Charles op do 14 jul 2005, 23:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet, Charles

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » do 14 jul 2005, 23:38

En wat is dat ontbrekende gedeelte? Een verbinding tussen de A602 en A25?

Charles
stadsweg
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:57
Locatie: Valkenburg (Lb.)

Bericht door Charles » vr 15 jul 2005, 0:03

Ik heb hieronder snel even getekend hoe ik het een paar jaar geleden heb gezien in een krant. Zoals je ziet loopt deze weg van de E25 bij Beaufays naar de E40 bij Micheroux (nog ten oosten van het wegrestaurant).

Naar vernemen wordt een stukje A26 dus ook omgenummerd, en ik weet ook niet zeker of er bij Beaufays een volledig knooppunt zal worden gebouwd. Dit is zoals het 2 jaar geleden was gepland, verder heb ik nog weinig over de bouwplannen gehoord, maar het zou in 2010 gereed moeten zijn.

Afbeelding
Groet, Charles

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » vr 15 jul 2005, 0:05

Dat wordt dan in ieder geval een grote ring :shock:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 15 jul 2005, 8:54

Wallonië is een "economisch zwakke regio"
Na aanleg is de oostring onderdeel van de E25
Dus snel Europese subsidie aanvragen !

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 15 jul 2005, 10:59

Na aanleg is de oostring onderdeel van de E25
De vraag is of dat mag. De huidige 'ring', de A 602 is aangelegd met Europees geld met als oogmerk dat het een internationale verbinding vormde (de E 25). Echter deze weg is wel meer op Antwerpen en Brussel gedimensioneerd, dan op Aachen en Maastricht.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » za 16 jul 2005, 11:11

De bewegbewijzering stuurt je voor Aken en Maastricht ook via de nieuwe route, hoewel het een heel eind om is.

Voor de Belgen is die richting wel logisch, het meeste binnenlandse verkeer vanaf de A26 dat niet in Luik wil zijn zal in de richting van Brussel of Antwerpen rijden.

Marc

Bericht door Marc » za 16 jul 2005, 11:59

Vinny schreef:
Afgezien van welke definitie je hanteert, als een bepaald wegvak het nummer Rx heeft of wordt vergezeld van de mededeling Ring (Plaatsnaam) dan kun je spreken van een Ring.
Grappig ! :lol: Straks decreteren ze nog dat een vierkant rond is en een cirkel hoeken heeft !
Vinny schreef:Dus hoewel ik het met je eens ben Marc, ben ik zo vrij om de Ring Luik ook als Ringweg te blijven benoemen, aangezien het directoraat van wegen en snelwegen van het Waalse gewest dat ook doet. :p
Graag je bron(nen) over dat laatste.
"Directoraat" ? Een onprecieze vertaling van "direction générale" zeker. Het woord "directorat" bestaat ook in het Frans, maar dat betekent toch nog wat anders. De officiële benaming van het equivalent van Verkeer en Waterstaat in Wallonnië is de M.E.T. waat staat voor "Ministère de l'Equipement et des Transport", letterlijk : ministerie voor uitrusting en transport.
Alfa schreef:Dus als een stad in Nederland aan de zee ligt kan het eigelijk geen ringweg hebben.
Toch wel. Barcelona is het voorbeeld van een stad aan de zee die over een volledige, zeg maar volwaardige "ring" beschikt. ;)
René schreef:Daarom hebben ze het ook vaak over het "Haagse Hoefijzer" :lol:
Zo sprak men eerder ook over de Brusselse ring ... en dat is eigenlijk de juiste benadering. Het zuidelijke gedeelte is veel te veel als het ware naar het zuiden uitgerekt om als een "gewone" ring beschouwd te worden. Versta voor het oost-west transitverkeer is een zuidelijke doorgang geen werkbaar, valabel alternatief voor de noordroute via Vilvoorde en Grimbergen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 17 jul 2005, 22:33

Graag je bron(nen) over dat laatste.
Staat gewoon op de borden bij Luik: Luxemburg suivre ring. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Marc

Bericht door Marc » ma 18 jul 2005, 11:26

Vinny schreef: ./. Staat gewoon op de borden bij Luik: Luxemburg suivre ring. ;)
Luxemburg schrijf je met een ' o ' in het Frans : Luxembourg. Ik kom daar nog op terug in het onderwerp " Nederlands op de R0 --- Leonardkruispunt "

Moderator edit: discussie over bewegwijzering in Voeren afgesplitst.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » za 23 jul 2005, 20:32

Op de A2 bij Belgie staan belgische borden op Nederlands grondgebied.
En als je op de Ring afgaat richting NL Heb je daar een knooppunt wat op een rotonde lijkt. De rondweg van Luik vind ik wel goed dat het er is maar het is er nog altijd een rotzooi.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » za 23 jul 2005, 20:38

snelwegracer schreef:Op de A2 bij Belgie staan belgische borden op Nederlands grondgebied.
En als je op de Ring afgaat richting NL Heb je daar een knooppunt wat op een rotonde lijkt. De rondweg van Luik vind ik wel goed dat het er is maar het is er nog altijd een rotzooi.
Dat is Cheratte, aan dat knooppunt zijn al meerdere posts gewijd. Geloof dat zelfs ergens een situatieschets is gemaakt (ja, door Vinny): zie: http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic.php?t=682 ;)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » zo 24 jul 2005, 0:10

Cherrate is inderdaad een gevaarlijk knooppunt. Hoog tijd dat er iets aan gedaan wordt. Misschien is dit een oplossing?

Afbeelding

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » zo 24 jul 2005, 9:33

Ik denk dat de mensen uit Oupeye en Hermee er niet zo blij mee zijn. En de weg uit Maastricht legt pal aan de maas.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » zo 24 jul 2005, 10:35

Dit lijkt me een niet noodzakelijke oplossing, aangezien het verkeer dat van Luik naar Maastricht v.v. wil, nogal beperkt is. Waarschijnlijk krijg je dit plan er daarom nooit door. Het beste is daarom om te proberen iets van Cheratte te maken, hoewel dat vrij lastig is.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Marc

Bericht door Marc » za 30 jul 2005, 14:51

Hajo schreef:Cherrate is inderdaad een gevaarlijk knooppunt. Hoog tijd dat er iets aan gedaan wordt. Misschien is dit een oplossing?

Afbeelding
Hmm, vrij kostelijk en niet zeer realistisch want enkel het verkeer tussen E 25 A 25 noord en de E 40 A 3 west is hiermede gediend. Een westelijk deel van de E 40 A 3 die overigens overbelast blijft. Terloops, als Hajo's voorstel toch zou aangelegd worden, zo de aansluiting van die nieuwe tangente iets westelijker aan de E 40 moeten aansluiten, net aan die van de A 601 met kruisende lussen of nog westelijker.

Ik zie eerder heil in een vertikale verdubbeling van de E 40 A 3 zelf; tussen de aansluiting van de A 601 en (ongeveer of even voorbij) de oostelijk gelegen afrit nr. 36 in Barchon. Deze verdubbeling zou enkel dienen voor doorgaand west-oost verkeer. Verkeer komende van en gaande naar de E 25 en de afritten in Herstal nrs. 34 en 35 zouden de bestaande E 40 A 3 blijven gebruiken.
Voor een ontlasting het westelijk gedeelte van die E 40 A 3 lijkt mij één of andere oostelijke verbinding E 25 A 25 - E 25 A 26 de juiste oplossing. Maar dat is iets dat ten zuiden van de E 40 A 3 moet gerealiseerd worden en dus niet ten noorden ervan zoals Hajo nu voorstelt.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

[B][A605] [R007] Cerexhe-Heuseux - Beaufays (Ring Luik)

Bericht door vynkce » ma 02 jan 2006, 20:58

De officiële site over de A605 (wel in het Frans)

http://www.liaisonchb.be/


Er was al sprake in de jaren '70 om deze weg aan te leggen maar het is er nooit van gekomen.

Op oude kaarten staat hij wel genummerd als de R7 en niet als de A605 zoals nu wel het geval is.

Het nut van deze verbinding is mij nog niet zo duidelijk vooral omdat een aantal jaren geleden pas de liaison E40-E25

opengegaan is en dit wel een waardig alternatief is denk ik.

Zou het geld niet beter voor andere projecten worden gebruikt?

Wat denken jullie?
Laatst gewijzigd door vynkce op wo 06 sep 2006, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie