[R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Archeopendra1234 » vr 23 okt 2015, 17:17

Zo ken ik nog één grote en niet moeilijke Quick win: maak de Liefkenshoektunnen tolvrij en verplicht alle doorgaande vrachtverkeer van noord-zuid en andersom deze te gebruiken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Chris » vr 23 okt 2015, 17:47

Die tunnel is onder concessie, die maak je niet 'even' tolvrij, ten zij er een paar honderd miljoen euro op de plank ligt om de concessie af te kopen. De concessie loopt nog tot 2037.

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Tokke1976 » vr 23 okt 2015, 18:12

Archeopendra1234 schreef:Zo ken ik nog één grote en niet moeilijke Quick win: maak de Liefkenshoektunnen tolvrij en verplicht alle doorgaande vrachtverkeer van noord-zuid en andersom deze te gebruiken.
En kom dan tot de conclusie dat je het probleem verschuift en permanent files hebt vanaf de Liefkenshoek- tot na de Tijsmanstunnel.
Weet ook dat iemand die tol zal moeten betalen (de belastingsbetaler dus).
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Archeopendra1234 » ma 26 okt 2015, 1:25

^^
Het is dan ook geen permanente oplossing, maar een tijdelijke om het verkeer te spreiden in afwachting van de Oosterweelverbinding...en wat betreft kosten: wie betaald uiteindelijk het gelag van de huidige dagelijkse files? Goed geraden: de consument, wij dus ;)

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Tokke1976 » ma 26 okt 2015, 10:07

^^
Maar jouw maatregel zorgt voor een probleemverschuiving, zelfs geen tijdelijke oplossing.
Nieuwe knelpunten worden de knooppunten Antwerpen-Noord, Antwerpen-West, Sint-Anna Linkeroever, Antwerpen-Haven en Beveren.
De filedruk op het knooppunt Antwerpen-Oost ga je dan weer volledig verschuiven naar de ring richting Gent en de weefbewegingen van op de E313 om de ring op de rijden richting Nederland gaan toenemen, met bijkomend meer ongevallen tot gevolg.

De berekening werd gemaakt door het Verkeerscentrum en de oplossing die je aangeeft is geen oplossing, zelfs geen tijdelijke.
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door waldo79 » ma 26 okt 2015, 10:58

En toch zie ik graag die creatieve gedachten hier gepost worden ;)

Vergeet niet dat een forum een plek is om van gedachten te wisselen. Respect voor de mening van een ander staat hoog in het vaandel :idea:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Alfa » ma 26 okt 2015, 11:46

Zie hier het rapport waar Tokke1976 naar verwijst. Dat lijkt inderdaad aan te tonen dat het tolvrij maken geen wonderoplossing is en bepaalde nieuwe knelpunten creëert. Echter zijn de knelpunten aan de Liefkenshoektunnel wel oplosbaar. Bv door bepaalde afritten iets te verleggen. De Liefkenshoektunnel ligt te excentrisch om een echt drukke weg te worden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Coen Tunnel » ma 26 okt 2015, 17:00

Alsjeblieft geen tolvrije Liefkenshoektunnel. Dat zal er alleen maar voor zorgen dat op alle verbindingen rond Antwerpen file staat. Nu is er tenminste nog één alternatief wat meestal filevrij is om aan de andere kant van de Schelde te komen.
Archeopendra1234 schreef: verplicht alle doorgaande vrachtverkeer van noord-zuid en andersom deze te gebruiken.
Dat kan ook zonder de tunnel tolvrij te maken. Gewoon de Kennedytunnel verbieden voor vrachtverkeer. Maar ja, dat is misschien niet zo gunstig voor de Antwerpse haven, die dan volledig van de Liefkenshoektunnel afhankelijk zal zijn.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Archeopendra1234 » ma 26 okt 2015, 18:56

Er bestaat ook zoiets als de gulden middenweg: tijdens de spitsuren de Liefkenshoek aan half tarief voor personenwagen en/of vrachtwagens verplichten deze te gebruiken (aan vol tarief).

Dit enkel in afwachting tot de echte oosterweelverbinding om het verkeer te spreiden over R1 en R2, welke nu op het moment zwaar onderbenut is.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Lambo19 » ma 26 okt 2015, 19:34

^^
Het zou alleszins zorgen voor een betere spreiding van het verkeer. Echter blijft de Kennedytunnel een korter alternatief voor het merendeel van het verkeer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Coen Tunnel » di 27 okt 2015, 21:38

Archeopendra1234 schreef:Er bestaat ook zoiets als de gulden middenweg: tijdens de spitsuren de Liefkenshoek aan half tarief voor personenwagen en/of vrachtwagens verplichten deze te gebruiken (aan vol tarief).

Dit enkel in afwachting tot de echte oosterweelverbinding om het verkeer te spreiden over R1 en R2, welke nu op het moment zwaar onderbenut is.
Een paar opmerkingen:

1. Als automobilisten in de spits voor half tarief te tunnel kunnen gebruiken, wie compenseert dan de misgelopen tolinkomsten?
2. Het tolplein heeft niet enorm veel restcapaciteit, het kan alleen werken als de potentiële nieuwe klanten massaal aan de Teletol gaan. Of wil je het tolplein gaan uitbreiden? Heel veel ruimte is er namelijk niet om het tolplein uit te breiden.
3. Een lagere tol voor de Liefkenshoektunnel zal tot extra drukte op de E34, R2 en A12 leiden. Vooral op de A12 tussen Antwerpen-Haven en Antwerpen-Noord kan dat tot files leiden. Ook knooppunt Beveren met zijn enkelstrooks verbindingswegen zal zwaarder belast worden. Gevolg is dat hier ook files kunnen ontstaan, die er eerder niet waren, en waardoor de Liefkenshoektunnel weer minder aantrekkelijk wordt omdat die route ook niet meer filevrij is.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Archeopendra1234 » wo 28 okt 2015, 1:00

^^
1) De tunnel is al lang volledig afbetaald; dit moet vanzelfsprekend zijn...of er nu 100.000 of 10 voertuigen door de tunnel rijden, deze is betaald en daarvoor moet eens één keertje een bedrijf (i.p.v. de modale burger) solidariteit betonen i.p.v. woekerwinsten op te strijken.
2) Gebruik ANPR voor iets nuttigers dan nutteloze trajectcontroles zoals bij Gentbrugge.
3) Het hele idee gaat hem over spreiding, dus ook van de mogelijke files...indien de spreiding niet naar wens verloopt kunnen er extra maatregelen genomen worden om verkeer via de R2 respectievelijk aan te moedigen, of voor de R1.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Kaaiman » wo 28 okt 2015, 8:17

1. De fysieke R2 zal wel betaald zijn, ja. Maar de langdurige leningen voor die financiering zijn hoogstwaarschijnlijk nog niet afbetaals. Bij grote, dure projecten kan dat decennia duren...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Alfa » wo 28 okt 2015, 12:32

De tol van de Liefkenshoektunnel zal mede gebruikt worden voor de financiering van de Oosterweelverbinding. Dat is iets waar ze op rekenen. Daarom valt een tolvrije Liefkenshoektunnel niet meteen te verwachten.

Sterker: oorspronkelijk zou het contract in 2012 aflopen, maar recent is dat door de Vlaamse Regering verlengd tot 2037. Tot zolang zal je al zeker tol moeten betalen.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door vynkce » wo 04 nov 2015, 12:04

Via volgende link kan je het hele ontwerp van de Oosterweelverbinding tot in de details bekijken:

https://oosterweelverbinding.be/_webdat ... g_2015.pdf

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Chris » wo 04 nov 2015, 12:12

Het tolstation komt dus in het knooppunt, dat is slim om het ruimtebeslag te beperken. Het deels ondergrondse knooppunt met de R1 ziet er ook wel interessant uit.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Archeopendra1234 » wo 04 nov 2015, 20:43

Wat zijn die 2 extra sterbogen die aansluiten op een rotonde aan Antwerpen-West?

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door keokiracer » wo 04 nov 2015, 20:49

^^ Lijkt mij de vervanger van de huidige aansluiting Linkeroever

Nu je het toch over die rotonde hebt: dat lijkt me de tweede turborotonde van België :yes:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Lambo19 » wo 04 nov 2015, 21:00

^^
Inderdaad dat was mij hier eerder op het forum ook al opgevallen. Feitelijk zou het zelfs de eerste turboronde zijn die uitgevoerd zal worden met dergelijke scheidingsstructuur. 8-)

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door keokiracer » wo 04 nov 2015, 21:03

Niet de eerste, de tweede. ;)
Deze in Gent bestaat al (die 3D-troep moet je helaas aanzetten om het te kunnen zien)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

klopgeest
dorpsstraat
Berichten: 120
Lid geworden op: do 22 mei 2014, 14:31

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door klopgeest » do 05 nov 2015, 8:21

Hier staan de quick wins: http://deredactie.be/polopoly_fs/1.2324 ... 20Wins.pdf

Welke zijn er nu allemaal uitgevoerd? Kunnen daar misschien eens een 'attentie-brief' voor maken richting Weyts?

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door vynkce » do 05 nov 2015, 9:12

Zijn volgens mij al uitgevoerd:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10 en 32.

Voor een groot deel van de overblijvende is het nut niet aangetoond.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Lambo19 » do 05 nov 2015, 13:26

vynkce schreef:Via volgende link kan je het hele ontwerp van de Oosterweelverbinding tot in de details bekijken:

https://oosterweelverbinding.be/_webdat ... g_2015.pdf
Mooi allemaal, wel nogal vreemd dat de E17 bij Antwerpen-West maar 2 rijstroken voorzien zijn richting de Kennedytunnel. Een aardig deel van het verkeer zal dan wel via Linkeroever de nieuwe Scheldetunnels nemen. Ik vraag me af of dat wel zal volstaan om het verkeer te kunnen verwerken.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Archeopendra1234 » do 05 nov 2015, 19:43

keokiracer schreef:^^ Lijkt mij de vervanger van de huidige aansluiting Linkeroever

Nu je het toch over die rotonde hebt: dat lijkt me de tweede turborotonde van België :yes:
Op welke level worden deze uitgevoerd? Als er een extra level komt maakt dit van Antwerpen West de enige "four level stack" van België ;)

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door keokiracer » do 05 nov 2015, 20:03

Richting de Kennedytunnel gaat de verbindingsboog zo te zien onder alles door, de andere kant op kan ik niet zo snel vaststellen, maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat die verbindingsboog ook overal onderdoor gaat.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Alfa » do 05 nov 2015, 20:09

Lambo19 schreef:
vynkce schreef:Via volgende link kan je het hele ontwerp van de Oosterweelverbinding tot in de details bekijken:

https://oosterweelverbinding.be/_webdat ... g_2015.pdf
Mooi allemaal, wel nogal vreemd dat de E17 bij Antwerpen-West maar 2 rijstroken voorzien zijn richting de Kennedytunnel. Een aardig deel van het verkeer zal dan wel via Linkeroever de nieuwe Scheldetunnels nemen. Ik vraag me af of dat wel zal volstaan om het verkeer te kunnen verwerken.
Klopt, ik heb die bedenking hier een tijdje geleden ook geuit. In de modellen zou 2 rijstroken tussen Kennedytunnel en E17 genoeg zijn. Maar ten eerste valt het af te wachten hoeveel de Oosterweel daadwerkelijk gebruikt zal worden. Het is immers een toltunnel, en mensen trekken niet graag de portemonnee open. Schattingen blijken bij toltunnels nogal vaak aan de hoge kant.

Voorts zal Linkeroever reeds heringericht worden vooraleer de Oosterweeltunnel gereed komt. Met andere woorden: er zal nog enkele jaren een toestand bestaan waar de stroom E17 <> Kennedytunnel de hoofdstroom blijft. 2 rijstroken daarvoor is niet genoeg, je hoeft geen genie te zijn om dat te voorspellen. Ik hoop dus dat de voorziene kunstwerken op die boog ruim genoeg zijn voor een derde rijstrook. Al is het maar uit voorzorg.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Archeopendra1234 » vr 06 nov 2015, 0:17

keokiracer schreef:Richting de Kennedytunnel gaat de verbindingsboog zo te zien onder alles door, de andere kant op kan ik niet zo snel vaststellen, maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat die verbindingsboog ook overal onderdoor gaat.
Volledig sterknooppunt op z'n Belgisch dus ;)

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Lambo19 » vr 06 nov 2015, 13:29

Alfa schreef: Klopt, ik heb die bedenking hier een tijdje geleden ook geuit. In de modellen zou 2 rijstroken tussen Kennedytunnel en E17 genoeg zijn. Maar ten eerste valt het af te wachten hoeveel de Oosterweel daadwerkelijk gebruikt zal worden. Het is immers een toltunnel, en mensen trekken niet graag de portemonnee open. Schattingen blijken bij toltunnels nogal vaak aan de hoge kant.
Het lijkt me inderdaad logischer om het verkeer op de E17 drie rijstroken te geven richting Kennedytunnel. Het verkeer van de E34 en Oosterweel op Linkeroever kan dan beter invoegen voor de Kennedytunnel. Aangezien de grote meerderheid op de E17 door de Kennedytunnel rijdt zullen 2 rijstroken ontoereikend zijn vermoed ik. Vrachtverkeer zal dan wel ontmoedigd worden om door de Kennedytunnel te rijden, het blijft een primaire verbinding voor (vracht)verkeer richting het zuiden.

Peter2
dorpsstraat
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 07 okt 2011, 22:11
Locatie: Vlaanderen

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Peter2 » vr 11 dec 2015, 5:50

De negende voortgangsrapportage is enkele dagen geleden gepubliceerd. Het gaat over veel meer dan enkel de Oosterweelverbinding, maar ik zal het toch maar hier plaatsen:
https://www.vlaamsparlement.be/parlemen ... en/1020620

Een stand van zaken rond de 33 quick wins staat er ook bij, voor de liefhebbers :)

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door kees » wo 16 dec 2015, 14:32

Hij gaat weliswaar over de overkapping van de Antwerpse ring en niet over de Oosterweelverbinding.
Over die laatste zegt hij: 'Wij zetten de stoelen klaar om te dansen, maar het zijn andere mensen die moeten dansen.'
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151216_02023877

Plaats reactie