[R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Chris » wo 15 mar 2017, 15:14

Er komt een overkapping van de Ring tot Deurne. De kostprijs voor deze overkapping zou 9 miljard euro bedragen.

Dit moet toch haast wel een typefout zijn? 9 miljard euro voor een overkapping? :hamertjetik:

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Wimpie25 » wo 15 mar 2017, 16:05

^^
In andere berichten zag ik bedragen van "maar" 1,8 miljard voorbijkomen dus het enige besluit dat we nu kunnen trekken is dat we het nog niet zeker weten :D

rosemeyer
woonerf
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 21:27
Locatie: regio Antwerpen

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door rosemeyer » wo 15 mar 2017, 17:28

Er zou op termijn (...) 1,25 miljard vrijgemaakt worden om een eerste deel te overkappen. Een volledige overkapping kost inderdaad een veelvoud van dat bedrag.

Verder lees ik dat er werd afgesproken (lol?) om tot de fameuze modal split 50/50 te komen (50% verkeer via OV, fiets,...).
Ik hoop dat ze in hun berekeningen deze 'voorwaarde' niet als een vaststaand gegeven hebben genomen. Het is een mooie lepel suiker voor de actiegroepen maar er moet volgens mij nog veel water door de Schelde vloeien vooraleer zoiets ook maar in de buurt van de realiteit zou kunnen komen. 
Laatst gewijzigd door rosemeyer op wo 15 mar 2017, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Lambo19 » wo 15 mar 2017, 18:35

Dit is in ieder geval een serieuze blamage voor de Vlaamse regering om na jaren volharding het project te herzien.
Een kort overzicht van wat vandaag bekend gemaakt is:
- Het doorgaand verkeer zal worden omgeleid via het Radicaal Haventracé, de komst van de A102 is hierbij noodzakelijk. Om de verkeerstoename te kunnen opvangen wordt een tweede Tijsmanstunnel aangelegd.
- De Oosterweelverbinding blijft behouden al kunnen bepaalde elementen gewijzigd worden. Het is momenteel onduidelijk hoe de Oosterweelverbinding in deze plannen precies zal worden vormgegeven. Grootste verschil met de oorspronkelijke plannen is dat de Oosterweelverbinding nu ingezet wordt voor lokaal verkeer.
- De Antwerpse Ring wordt overkapt, hiervoor wordt een bedrag van 1,25 miljard euro voor voorzien volgens Weyts. Een architectuurwedstrijd zal uitmaken welk deel van de Ring het eerst overkapt wordt.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... ping.dhtml

Afbeelding

Er zijn nog veel zaken onduidelijk zoals o.a. de kostprijs en in welke fases de werken zullen verlopen. Ik vraag me af hoe het zit met de A102, dit dossier is allesbehalve vergevorderd en er moeten nog tal van procedures doorlopen worden. Wees er maar zeker van dat de A102 zeker niet operationeel zal zijn voor de oplevering van de Oosterweelverbinding. Als men effectief de Oosterweelverbinding wil afslanken zoals waarschijnlijk voorzien in dit scenario zal dat ongetwijfeld een aanzienlijk minder positief effect hebben dan men oorspronkelijk voor ogen had. Zo zou het aantal rijstroken bij Oosterweel verminderd worden, hetgeen resulteert in een minder robuust netwerk.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Mikhail » wo 15 mar 2017, 20:05

Kort besluit: de actiegroepen hebben gewonnen :wall:

De grootste misssing link in het Radicale haventracé is een nieuw stuk snelweg tussen de E34 en de E17 in het Waasland om het verkeer zo vloeiend te verbinden naar de R2. Ook zal de A12 nog geoptimaliseerd moeten worden en hopelijk krijgt de A102 er 3 rijstroken in elke richting ipv 2. En hoe gaan ze het oplossen met tol en sturing in de spits?
****

ttown
zandpaadje
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 16:20

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door ttown » wo 15 mar 2017, 20:18

Afbeelding

Als je kijkt naar deze afbeelding dan ziet het er niet goed uit en gaan er veel autos moeten verdwijnen in het niets :sadley:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Alfa » do 16 mar 2017, 1:42

Mikhail schreef:Kort besluit: de actiegroepen hebben gewonnen :wall:

De grootste misssing link in het Radicale haventracé is een nieuw stuk snelweg tussen de E34 en de E17 in het Waasland om het verkeer zo vloeiend te verbinden naar de R2. Ook zal de A12 nog geoptimaliseerd moeten worden en hopelijk krijgt de A102 er 3 rijstroken in elke richting ipv 2. En hoe gaan ze het oplossen met tol en sturing in de spits?
Ik zie dat zo niet. De actiegroepen zijn nu eigenlijk akkoord met de Oosterweelverbinding op een manier zoals eigenlijk al jaren voorzien werd door de regering. Want ook de A102 was al jaren in de plannen opgenomen. De tekst bevat enkele symbolische toegevingen. Maar zijn gelukkig weinig concreet waardoor ze er nog alle kanten mee uitkunnen. Ze willen de Oosterweelverbinding afslanken, maar er staat niet hoe. Ook de schrapping van de noordelijke kanaaltunnel is niet opgenomen in het akkoord, in tegenstelling tot de berichten van eerder deze week. Dat zie ik toch als een nederlaag voor de actiegroepen. Door akkoord te gaan met dit plan kunnen ze nu niet meer de Oosterweelverbinding als geheel verwerpen, dat is toch een belangrijke overwinning voor de regering. De diabolisering van de Oosterweelverbinding is gestopt.

Dat er gestreefd wordt naar een onrealistische modal split 50-50 is ook niet zo schadelijk. De regering geeft immers geen harde garanties. Je kan er naar streven, maar als het niet uitvoerbaar is dan zal dat ook snel weer verlaten worden. Ook de uitkleding van het ontwerp zou nog meevallen. Er wordt weliswaar gecommuniceerd dat de tunnels maar 1 rijstrook meer zullen tellen. Maar als dat in combinatie met een calamiteitsstrook gebeurd dan verandert er eigenlijk niets aan het ontwerp zoals het voorlag (waar 4 tunnels met telkens 2 rijstroken gepland werd). Dan doe je de actiegroepen geloven dat het allemaal minder groot wordt. Maar tegelijkertijd behoud je de mogelijkheid om daar gemakkelijk een volwaardige rijstrook van te maken.

Wat ook verlaten is is het onrealistische idee van Ringland om doorgaand en lokaal verkeer op de R1 te scheiden. Er wordt nu toch echt gegaan voor een gefaseerde overkapping. Er wordt maar 1,5 miljard voorzien voor een gefaseerde overkapping zonder garanties voor de rest. Dus feitelijk is het idee dat de hele Ring overkapt wordt nu ook verlaten.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Mikhail » do 16 mar 2017, 20:53

^^ we zullen afwachten wat het definitieve ontwerp zal worden voor alle secties. Het leek er eerst wel op dat ze de noordelijke tunnel zouden schrappen, algoed is dit dan niet weerhouden.
ttown schreef:Afbeelding

Als je kijkt naar deze afbeelding dan ziet het er niet goed uit en gaan er veel autos moeten verdwijnen in het niets :sadley:
Zijn dit intensiteiten per rijstrook of voor alle rijstroken samen? En is dit dan per uur of voor de 2uur tezamen tussen 16u30 en 18u30?
****

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Coen Tunnel » do 16 mar 2017, 22:28

^^ Hoe kom ik zonder die noordelijke kanaaltunnel vanaf Breda of Bergen op Zoom op de Oosterweelverbinding? :dontknow:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Alfa » do 16 mar 2017, 23:30

^^Niet. Maar het punt is dat die stroom erg klein is en een alternatief heeft via de Liefkenshoektunnel. Dat past in het concept om het doorgaand verkeer zo ver mogelijk van de stad te houden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Coen Tunnel » vr 17 mar 2017, 8:36

^^ Maar dat zal wel de tolinkomsten voor de Oosterweel flink gaan drukken, en vanaf de Liefkenshoektunnel moet je toch nog altijd een stukje terug richting de stad om op de E17 te komen zolang de R2 niet is doorgetrokken. Het is vanaf bv. Breda ook geen mooie vloeiende route en je moet een paar keer afslaan.

Ik voorzie zonder die noordelijke kanaaltunnel nog steeds veel doorgaand verkeer door de Kennedytunnel.

rosemeyer
woonerf
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 21:27
Locatie: regio Antwerpen

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door rosemeyer » vr 17 mar 2017, 16:51

De verschillende actoren hebben dus een 'toekomstverbond' gesloten. Het document lees je hier (pdf)
Bron: bamnv.be

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Wimpie25 » vr 17 mar 2017, 17:36

Coen Tunnel schreef:^^ Hoe kom ik zonder die noordelijke kanaaltunnel vanaf Breda of Bergen op Zoom op de Oosterweelverbinding? :dontknow:
Die tunnel zou er toch komen, zo blijkt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Coen Tunnel » vr 17 mar 2017, 17:48

^^ Lijkt me ook noodzakelijk. Niet alleen voor doorgaand verkeer, maar ook voor lokaal/regionaal verkeer uit plaatsen als Brecht, Sint-Job-in-'t-Goor, Brasschaat en Merksem naar Linkeroever.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Boerenkool » vr 17 mar 2017, 20:10

Nou wat een overwinning, een bord "doorgaand verkeer Gent/Burgge volg". Dat staat er volgens mij zelfs al.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door vynkce » wo 03 mei 2017, 11:59

Vanaf morgen worden de saneringswerken voor het Lobroekdok opgestart. Ongeveer 220000m³ verontreinigd slib zal uit het dok worden verwijderd en 17 scheepswrakken zullen worden geborgen. De werken zijn nodig voor de aanleg van de verdiepte ligging van de Oosterweelverbinding en de bestaande ring. Na de sanering wordt er ook een nieuw kanaal aangelegd tussen het Lobroekdok en het Asiadok. Dit project loopt samen met de hertracering en heraanleg van de IJzerenlaan en de Singel. De kosten voor de sanering worden geschat op 3,1 miljoen euro en duren ongeveer één jaar.

Luchtfoto met de ring, sportpaleis, rechts het Albertkanaal en in het midden het Lobroekdok:
Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Lambo19 » wo 03 mei 2017, 19:42

^^
Welke aannemer is aangesteld om deze werken uit te voeren? Jan De Nul?

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Jump » wo 03 mei 2017, 20:32

Ik vind enkel een aankondiging van de opdracht terug, maar geen verdere informatie.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door vynkce » vr 05 mei 2017, 7:49

Lambo19 schreef:^^
Welke aannemer is aangesteld om deze werken uit te voeren? Jan De Nul?
Firma Aertssen uit Stabroek.

MrL
stadsweg
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 17:44

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door MrL » vr 12 mei 2017, 10:33

Nooit gedacht dat daar zoveel scheepswrakken zouden liggen, in een dok in een haven.
Hoe komen die daar allemaal terecht?

Ik dacht dat men verplicht was scheepswrakken te bergen in een havengebied.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Vinny » vr 12 mei 2017, 21:31

De eigenaar van het schip kan worden aangeschreven. Veel succes. Nee, in dit geval vrees ik dat de Vlaamse overheid de sanering op eigen kosten moet uitvoeren.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Boerenkool » ma 15 mei 2017, 9:57

De administratie van schepen is nooit sluitend geregeld in Europa. België heeft een behoorlijk systeem maar van Nl is het al minder,vroeger had iedere boer in nat gebied wat schuiten liggen, men heeft geen idee en handhaving van een nieuw systeem is waarschijnljk duurder dan de nadelen, af en toe een schip opruimen.
Speelt ook in Amsterdam bijvoorbeeld, daar varen mensen paar keer enthousiast met hun nieuwe boot en daarna ligt hij een winter aan de gracht en zink hij door de regen als daar niet op wordt gelet.
Een specifieke categorie is nog wel de randfiguur die geen huis meer kan betalen of niet tussen muren kan leven of uit zicht wil blijven om schulden. Die kopen wel eens tegen ijzerwaarde een bijna niet waterwaardig schip en wonen er in tot t niet meer gaat. Die hebben ze de meeste Nederlandse steden wel uitgepest met aanligregelinhen. Misschien komt het in zo'n half anonirm verwaarloosd achteraf stukjr haven in Antwerpen nog weg voor. En ook een wrak van 30 jaar geleden ligt er nu ook nog, dus het kunnen ook enkeloude gevallen zijn.
En ook bij geregistreerde schepen heb je gedoe. Een goed bedrijf laat ze liever niet zinken. Ze blijven soms liggen door een faillisement en waren in de aanloop al minder onderhouden. Of een kwaadwillende schrijft hem over naar een BV waar nikt te halen is, in verweggistan of al (bijna) failliet. Scheelt soms sloopkosten of bergkosten.
Of zou het dat genie van een van Speijck zijn.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Wimpie25 » ma 15 mei 2017, 16:28

De Vlaamse waterwegen liggen vol met autowrakken waar bij wijlen nog restanten van vermiste personen in worden teruggevonden (al dan niet in de koffer). Bij het bergen van de gezonken Badboot in Antwerpen enkele jaren geleden, kwam ook een lijk bovendrijven. Met andere woorden, waterwegen consequent controleren op wrakken en grof vuil is bijna ondoenbaar.

MrL
stadsweg
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 17:44

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door MrL » wo 17 mei 2017, 10:11

Even wegdromen bij dit toekomstbeeld:

:wow:
Afbeelding

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door vynkce » wo 17 mei 2017, 10:21

Wimpie25 schreef:De Vlaamse waterwegen liggen vol met autowrakken waar bij wijlen nog restanten van vermiste personen in worden teruggevonden (al dan niet in de koffer). Bij het bergen van de gezonken Badboot in Antwerpen enkele jaren geleden, kwam ook een lijk bovendrijven. Met andere woorden, waterwegen consequent controleren op wrakken en grof vuil is bijna ondoenbaar.
Tussen 1 december 2015 en februari 2017 werden er 37 autowrakken gedetecteerd en verwijderd uit de Vlaamse binnenwateren.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Wimpie25 » wo 17 mei 2017, 11:30

^^
Enkele van de zovelen die nog in het water liggen waarschijnlijk ;)

Hoewel ik het nog steeds moeilijk heb met het hogere kostenplaatje van een ondertunnelde Oosterweel, vind ik het er wel knap uitzien op die render. De omgeving van Deurne heeft broodnodig een extra groene buffer nodig. Het is ook symptomatisch aan het Antwerpse, de buitengebieden in de (vooral in het NO) stadsrand missen vaak het nodige groen, daar waar je dat in het Brusselse Gewest wel hebt.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door keokiracer » wo 17 mei 2017, 14:23

MrL schreef:Even wegdromen bij dit toekomstbeeld:

:wow:
[plaatje]
Plaatje kapot, en openen in nieuw tabblad geeft ERR_CONNECTION_REFUSED :|
Laatst gewijzigd door keokiracer op do 18 mei 2017, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Widejo » do 18 mei 2017, 11:18

^^
Bij mij is de afbeelding wel zichtbaar. Mooi toekomstbeeld!
Misschien ook een mooie aanleiding om dat Sportpaleis is eens flink onder handen te nemen.
Hamburg, meine Perle

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Wimpie25 » do 18 mei 2017, 11:31

^^
Bij mijn weten is het Sportpaleis nog in degelijke staat, het dak is enkele jaren geleden vernieuwd geweest.
(afbeelding ook zichtbaar trouwens)

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door keokiracer » do 18 mei 2017, 13:46

Widejo schreef:^^
Bij mij is de afbeelding wel zichtbaar. Mooi toekomstbeeld!
Nu weer wel ja, vreemd :)

Ik zal in mijn post het plaatje verwijderen, nu is het nogal een nutteloze quote :)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Plaats reactie