[R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Coen Tunnel » zo 01 mei 2016, 11:11

^^ In Duitsland kent men daarvoor het begrip LKW-Stau. Het komt met name voor bij de grensovergang bij Basel in de A5, maar soms zie je het ook op andere plekken met veel vrachtverkeer wel gebeuren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Chris » zo 01 mei 2016, 11:14

Bij een grens ligt het enigszins in het verwachtingspatroon, maar het komt inderdaad ook elders voor (ik heb het wel eens gezien bij Hamburg en Hannover), waarbij het autoverkeer gewoon doorrijdt en er ineens een rij stilstaande vrachtwagens op de rechterrijstrook staat. Bij een aansluiting is het nog gevaarlijker omdat verkeer op de middelste rijstrook bijna tot stilstand moet komen om tussen de vrachtwagens uit te voegen. Bij het invoegen moet je soms bijna een haakse bocht maken met bijna geen zicht op het verkeer terwijl het overige verkeer nog 80 of meer rijdt.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Alfa » zo 01 mei 2016, 15:49

jdb2 schreef:Een vrachtwagen mag wel links voorstorteren, zoals in deze situatie. Logisch, anders zou een vrachtwagen nooit de links afrit mogen nemen, maar dat is iets anders dan inhalen, aangezien de vrachtwagen links moet blijven rijden om de richting te volgen. Moesten er 3 afslaande rijstroken aan de linkerkant zijn, dan moet een vrachtwagen wel de meest rechtse van de 3 stroken gebruiken in geval van inhaalverbod.
Als een vrachtwagen op de linkse strook aan 90 per uur rijdt, even snel als de vrachtwagen op de rechtse rijstrook, dan is er geen sprake van 'inhalen'. En de wegcode zegt juist dat borden F13 en F15 expliciet de regel 'rij zo rechts mogelijk' opheft. Dus een vrachtwagen mag gerust de meest linkse rijstrook nemen om af te slaan als er 3 afslagstroken zijn.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Wimpie25 » zo 01 mei 2016, 16:34

^^
Inderdaad, zo heb ik het ook altijd geïnterpreteerd.

jdb2
verkeersader
Berichten: 995
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door jdb2 » zo 01 mei 2016, 21:08

Dus dan mag een vrachtwagen bij elke afrit waar een portaalbord F15 staat uiterst links rijden? :hm:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Alfa » ma 02 mei 2016, 0:05

^^Ja. Alleen niet lang. Dus zijn er weinig redenen waarom een vrachtwagen daar links zou rijden. Op de Antwerpse Ring is dat anders omdat vrachtwagenverkeer daar wel het grootste gedeelte van de Ring op de midden en linkse rijstrook mag rijden.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Tommy » ma 02 mei 2016, 16:23

^^
Hoe subjectiever kan het nog zijn. Voor mij is de lengte van de Kennedytunnel al te lang om als +3,5 op de linkerrijstrook te blijven rijden.
Soit, zal eens een filmpje of foto's proberen te maken. Dan mag je me echt eens uitleggen wat er daar veilig aan is!
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 mei 2016, 16:56

Tommy schreef:^^
:schrikreactie: Waar is dat in de wegcode te lezen?!

Uit: http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /179-art21
21.3. Wanneer de rijbaan van een autosnelweg drie of meer rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat, mogen de autobussen, autocars en andere voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton niet op een andere rijstrook dan een van de twee rechts gelegen rijstroken van de rijbaan rijden, behalve om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.
Die uitzondering hierop is zéér subjectief te lezen. Dit zou willen zeggen dat een vrachtwagen heel de E17 van Antwerpen tot Gent in derde rijstrook mag rijden door dit portiek? Zever toch!
Volgens mij geldt dat je bij een F15 nog steeds zo rechts mogelijk moet rijden, maar natuurlijk heb je bij knooppunten en op de Antwerpse ring wel situaties waar de twee meest rechtse stroken alleen voor afslaand verkeer bedoeld zijn. Vrachtverkeer mag dan dus gewoon de borden volgen, maar moet op de rijstroken die door de F15 worden aangegeven zich wel aan de reguliere regels houden. Als er drie rijstroken door een F15 worden aangegeven zouden ze dus nooit op de meest linker strook kunnen rijden. ZIjn er twee rechtdoorgaande rijstroken, dan moeten ze zo rechts mogelijk rijden op de rijstroken bestemd voor het rechtdoorgaande verkeer en mogen ze niet inhalen, tenzij er geen inhaalverbod geldt. En is er een uitvoegstrook naar links, dan kan een vrachtwagen die middels dit artikel in de Wegcode ook legaal gebruiken.

Maar de Wegcode is op dit punt op meerdere manieren te interpreteren.

Een voorbeeld van hoe ik de Wegcode interpreteer:

https://www.google.com/maps/@51.1988764 ... 56!6m1!1e1

- Een vrachtwagen naar de A12 Boom dient rijstrook 1 te gebruiken (rijstrook 1 en 2 gaan naar de A12, rijstrook 1 is de meest rechtse)
- Een vrachtwagen naar de E19 Brussel dient rijstrook 2 te gebruiken (rijstrook 2 en 3 gaan naar de E19, rijstrook 2 is de meest rechtse)
- Een vrachtwagen die de Ring blijft volgen naar Brugge/Gent dient rijstrook 3 te gebruiken en mag inhalen over rijstrook 4. Rijstrook 3 is de meest rechter rijstrook in de doorgaande rijrichting. Men kan niet verwachten dat vrachtwagens die de Ring volgen rijstrook 1 en 2 gebruiken, want dan zullen ze onherroepelijk de Ring verlaten. Derhalve is deze uitzondering in de Wegcode gemaakt. Naar mijn interpretatie mag een vrachtwagen in dit geval rijstrook 5 niet gebruiken.

Ander voorbeeld:

https://www.google.com/maps/@51.1720633 ... 56!6m1!1e1

- Een vrachtwagen richting Breda/Luik dient rijstrook 1 te gebruiken (rijstrook 1 en 2 gaan naar Breda/Luik, rijstrook 1 is de meest rechtse)
- Een vrachtwagen richting Brugge/Gent dient rijstrook 3 te gebruiken
- Een vrachtwagen naar Antwerpen-Centrum dient rijstrook 4 te gebruiken

Zonder de uitzondering in de wegcode bij een F15 zou een vrachtwagen vanaf dit punt nooit legaal naar Antwerpen-Centrum of Brugge/Gent kunnen rijden. Daarom is die uitzondering gemaakt. De uitzondering is naar mijn idee echter niet gemaakt om vrachtwagens op alle rijstroken toe te staan overal daar waar portaalborden (portieken) staan. Nog steeds zal men de meest rechter rijstrook voor de desbetreffende richting (of de twee meest rechter rijstroken indien er drie of meer rijstroken in dezelfde richting gaan) moeten aanhouden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Wimpie25 » ma 02 mei 2016, 18:29

Het verkeersbord F15 houdt ook een verplichting in, namelijk dat je de rijstroken moet volgend die op het bord met pijlen aangeduid worden - indien je de op het verkeersbord weergegeven bestemming(en) wenst te bereiken. Het verkeersbord F15 heft dus ter plaatse de reglementering omtrent het rechts rijden op. Echter zal zoals Coen Tunnel al aangeeft de vrachtwagen zelfs in het geval van een F15 binnen de door het verkeersbord opgelegde tak nog zo rechts mogelijk moeten blijven. Dit is logisch gezien het feit dat na de F15 de algemene regelgeving van de meest reglementaire bestuurder terug geldt (meest reglementair = het dichts aan de rechterkant van de rijbaan).

Vandaar dat de impliciete regelgeving van de F15 wat betreft rechtsgeldigheid in België zo belangrijk is. Wij kennen geen specifieke afritmarkering, de speciale afritmarkering en weefstrookmarkering houdt dezelfde rechtsgeldigheid in als een gewone naderingsmarkering en vormt dus geen denkbeeldige rand van de rijbaan. Ook vandaar dat bij spitsstroken de bewegwijzering enkel gericht is op de reguliere rijstroken, spitstroken worden niet meegenomen in de richtinggevende bewegwijzering want spitstrookmarkering verschilt qua rechtsgeldigheid niet van gewone asmarkering.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Tommy » di 03 mei 2016, 10:51

^^ Deze redeneringen volg ik al meer... Ook de vrachtwagens moeten hun richting kunnen kiezen, uiteraard, maar indien er meer dan 1 rijstrook is voor die richting, dienen ze toch nog steeds zo rechts mogelijk te houden denk ik dan. Ik begrijp nog steeds niet dat de federale beweert dat een vrachtwagen op derde rijstrook door de Kennedytunnel richting Breda mag!

Fotoreportage van gisteren avond (alle foto's zijn genomen in file. Dus max 5km/u):
Afbeelding
Deze vrachtwagens moeten naar de E34 (Rotterdam). Kiezen gewoon hun richting: prima!

Afbeelding
De uiterst linkse vrachtwagen heeft ook de richting E34 (Rotterdam) gekozen. Dik in orde. Maar die andere vrachtwagen (tankwagen in derde rijstrook) heeft daar in mijn ogen niets te zoeken. Deze zit niet in deze strook omdat deze een bepaalde richting heeft gekozen, maar wel omdat deze strook op dat moment de snelste strook was.

Afbeelding
Herhalingsfoto. Als deze vrachtwagen hier dus naar derde is geschoven moét dat zijn om af te rijden naar de E34 (Rotterdam) én niet om derde te blijven plakken.

Afbeelding
En het komt uiteraard nog erger. 'Steinkuhler' doet eerst alsof hij de richting E34 (Rotterdam) uit moet, maar neemt dan toch de afrit niet. Keert zo ver mogelijk vòòr de file terug naar derde rijstrook...

Afbeelding
Er zijn ook arrogante auto's die dit normaal vinden uiteraard. Deze heeft zeker de volle twee minuten de afrit geblokkeerd. De tankwagen vanuit foto 2 zit nog steeds op derde strook. Tot zover 'voor eventjes'.

Afbeelding
Situatiefoto net voor de oprit E34 + linkeroever. Totaal geen (over)zicht meer. Nu is er geen truckmuur op één rijstrook, maar wel een muur aan trucks horizontaal voor mij. Mij ontgaat hier hoe dit veiliger beschouwd kan worden als een truckmuur op de (twee) rechtse rijstroken?!

Afbeelding
Overzichtsfoto door eventjes te blijven staan. Ik blijf me dezelfde vraag stellen... Wat doen deze twee vrachtwagens (de tankwagen en 'Steinkuhler') op derde rijstrook... Zoals te zien voegt hier de E17 virtueel in de E34. Want het verkeer van de E34 wordt eigenlijk tussen gelaten (is uiteraard begrijpbaar). Ik doe dat trouwens ook.

Afbeelding
Wat te verachten was. De tankwagen rijdt zich 'vast' en gaat (eindelijk) naar tweede rijstrook (zie rechterrichtingaanwijzer). Deze had dus inderdaad op derde strook niets te zoeken. Verhelpt de doorstroming uiteraard totaal niet.

Afbeelding
Deze kwam van linkeroever, had ik voorgelaten, en gaat nu net aan de mond van de Kennedytunnel naar rechts. Voor mij prima. Dat is niet te lang. En ook zoals te zien, is er van een truckmuur rechts eigenlijk geen sprake. Dus mij ontgaat het helemaal dat de federale beweert dat deze wel legaal op derde door de Kennedy zou mogen.

Tot zover wat didactisch materiaal. :surrender:
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

jdb2
verkeersader
Berichten: 995
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door jdb2 » di 03 mei 2016, 11:02

Tommy schreef:^^ Deze redeneringen volg ik al meer... Ook de vrachtwagens moeten hun richting kunnen kiezen, uiteraard, maar indien er meer dan 1 rijstrook is voor die richting, dienen ze toch nog steeds zo rechts mogelijk te houden denk ik dan. Ik begrijp nog steeds niet dat de federale beweert dat een vrachtwagen op derde rijstrook door de Kennedytunnel richting Breda mag!
Dus uiteindelijk ook de uitleg die ik op Za 30 Apr 2016, 23:43 had gepost.
Wat betreft de Kennedytunnel richting Breda, misschien heeft dit te maken dat na het links invoegen van de E34 en Linkeroever als snel de Kennedytunnel volgt. Door de korte afstand tot het begin van de tunnel zouden vrachtwagens IN de tunnel 2 rijstroken naar rechts moeten opschuiven. Ik kan me voorstellen dat men dit onveiliger vindt dan links rijden in een tunnel. Dan is het inderdaad beter om de vrachtwagens toe te laten even links aan te houden en pas na de tunnel van rijstrook te wisselen.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Tommy » di 03 mei 2016, 11:12

^^
Alpha en Jump zijn van mening dat de vrachtwagens zo goed als de volledige Antwerpse Ring op alle stroken mogen rijden ten voordele van de truckmuur op de rechtse rijstrook(en). Dit is iets anders dan heel eventjes in de tunnel en misschien tot nog net er achter.

Ik heb er geen foto van, maar heb wel al meegemaakt dat een vrachtwagen van Linkerover tot Borgerhout op derde blijft plakken...

De wegcode moet ook duidelijker vind ik. Deze verkeersregel is veel te vrij te interpreteren. Té subjectief!
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Wimpie25 » di 03 mei 2016, 12:31

Mooie foto's, zie ik daar nu LED verlichting?

Afbeelding

MrL
stadsweg
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 17 jul 2013, 17:44

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door MrL » di 03 mei 2016, 12:49

^^
Ja de oude verlichting is onlangs vervangen door deze LED armaturen. Deze geven helder, koud wit licht af.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Alfa » di 03 mei 2016, 14:54

Achteraf bekeken een beetje een nutteloze uitgave gezien de hele omgeving in 2017 op de schop gaan door de Oosterweelverbinding.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Archeopendra1234 » di 03 mei 2016, 18:18

Om nog te zwijgen over de prachtige ACEC EMH-armaturen die zijn verdwenen (niet dat die er na Oosterweel nog zouden gebleven zijn).

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door duikgek89 » di 03 mei 2016, 18:29

Vrachtwagens bashen is natuurlijk niet helemaal juist. Die mensen rekenen ook met een bepaalde rijtijd en dat loopt bij Antwerpen dan gewoon helemaal in de soep. Dat betekent dat ze eerder moeten gaan slapen waardoor ze uiteindelijk te laat op hun adres aankomen. Iets langer stiekem doorrijden is er niet bij want dat staat 28 dagen lang op je kaart en als de politie (met name de Fransen schijnen **k*ls te zijn) dat ziet betaal je een bedrag aan boetes waar een paard de hik van krijgt...

Het probleem ligt toch echt bij de Belgische overheid. Te lang is er te weinig aan de capaciteit gedaan en men heeft nog steeds het probleem dat het verkeer van Oost naar West of van Zuid naar Noord altijd via Antwerpen, Brussel of over een aantal overbelaste steenwegen moet, niet opgelost.

edit: Sorry voor dat ik als een vervelende kaaskop met dikke nek klink. Ik kom graag in België en kan doorgaans met Belgen ook goed overweg, beter dan met veel Hollanders of Nederlanders van boven de rivieren. Ik vind België ook fijn rijden, op zondagmorgen of andere tijden dat er weinig verkeer is. Maar de spits is gewoon een drama.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Alfa » di 03 mei 2016, 19:50

Het is nog niet gepost hier, maar er is een persnota verschenen van het Politiek Stuurcomité Oosterweelverbinding met de stand van zaken en een timing van de fases. zie hier

De herinrichting op Linkeroever lijkt dan misschien maar onbeduidend (omdat er eigenlijk niet zoveel veranderd aan de configuratie, die wordt slechts iets compacter), maar toch zal men 5 jaar werken: van 2017 tot 2022.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Wimpie25 » di 03 mei 2016, 20:36

Olala, een persnota in een .doc formaat en met een opmaak uit 1992. :D

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Jump » di 03 mei 2016, 21:58

^^

Waarschijnlijk juist geüpgrade van Word Perfect of Lotus Notes :P

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Wimpie25 » di 03 mei 2016, 22:59

Haha, ik verschiet ervan dat het geen scan is van uitgetypt bladje :D

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 574
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Archeopendra1234 » do 05 mei 2016, 7:57

Wimpie25 schreef:Olala, een persnota in een .doc formaat en met een opmaak uit 1992. :D
Ik zie er enige vorm van ironie in...sleept het dossier niet al aan van omstreeks die periode? :rofl2:

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Wimpie25 » do 05 mei 2016, 9:25

Inderdaad, al reeds in de eerste helft van de jaren 90 was er gekibbeld over die vermaledijde Oosterweel :D

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Alfa » do 05 mei 2016, 13:29

Op Wikipedia staat de volledige geschiedenis: https://nl.wikipedia.org/wiki/Oosterweelverbinding. Het sleept inderdaad al een tijdje aan. Het is bijna een soap.

Tokke1976
stadsweg
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 24 feb 2012, 16:41
Locatie: Temse

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Tokke1976 » vr 06 mei 2016, 9:26

Nu wil de gemeente Zwijndrecht een volksbevraging doen per post met als standpunt om de E17 op hun grondgebied te verlagen en te overkappen.
30.000 euro belastingsgeld om Oosterweel nog lastiger te maken en de werkzaamheden nog langer te rekken...
Uitspraken op dit forum zijn persoonlijk, niet werkgerelateerde, uitspraken.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Alfa » vr 06 mei 2016, 19:37

Het is niet hun bevoegdheid. Dus meer dan 'raad geven' kunnen ze sowieso niet doen. Zelfs al stemde 100% voor overkapping.

Het is ook onzinnig om de vraag om de E17 in te sleuven (wat ik sowieso onzinnig vind, de E17 is daar allesbehalve een overlastfactor) te koppelen aan het advies dat Zwijndrecht zal geven voor de Oosterweelverbinding.

Toch is dat wat ze van plan zijn:
Indien de bevolking opteert voor het gemeentelijk voorstel dan wordt dat de basis voor het advies dat de gemeente zal uitbrengen. De vergunningsaanvraag zal door de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) worden voorgelegd op 27 juni. Het openbaar onderzoek start op 1 augustus en loopt tot 30 september. Het gemeentebestuur moet haar advies geven voor 30 oktober. (sdl)

http://www.gva.be/cnt/blsde_02273845/vo ... wijndrecht

jdb2
verkeersader
Berichten: 995
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door jdb2 » vr 06 mei 2016, 22:31

Ok, maar dan moeten ze ook afrit 17 Zwijndrecht opheffen, je kan ook niet alles willen. Aan weerszijden van de E17 bij Zwijndrecht liggen enkel grasvelden, magazijnen en een Hyper Carrefour.
Misschien beter doorsparen zodat er iets verderop wel een nuttige oplossing kan gevonden voor het viaduct in Gentbrugge.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door vynkce » wo 25 mei 2016, 11:24

Half april is er een toelichtingsvergadering rond de aanbesteding geweest over de geplande werken op Linkeroever. Vorige week moesten de kandidaturen van de bouwbedrijven binnen zijn waarna in november de definitieve offertes verwacht worden. De gunning van de werken is voorzien voor juli 2017, waarna de werken kunnen gestart worden.

Beetje omslachtig, maar via volgende link kan de presentatie teruggevonden worden. Hierin een heleboel nooit eerder gepubliceerde animaties en ontwerpen: https://enot.publicprocurement.be/enot- ... ages=false

U kunt de presentatie onderaan deze webpagina terugvinden onder de naam: 20160414_Presentatie Toelichtingsvergadering werken Linkeroever_def.pdf

Volgende werken moeten worden uitgevoerd binnen de opdracht:
- Aanpassen E17;
∙ Aanpassen ASC Zwijndrecht en aanleg parallelweg;
∙ Aanpassen ASC Linkeroever en ASC Waaslandhaven;
∙ Herinrichten Zuidelijke Knoop;
∙ Aanpassen E34;
∙ Herinrichten Noordelijke Knoop;
∙ Bouw ‘park-and-ride’ op Linkeroever;
∙ (Her)aanleg fiets- en wandelpaden en lokale wegen;
∙ Bouw van ecoverbindingen en natuurtechnische herinrichting omgeving


Volgende zaken maken ook deel uit van de opdracht:
 Energievoorziening (Middenspanning, Laagspanning, kabels en leidingen)
 Openbare verlichting
 Pompinstallaties en kleppen van buffer- en ADR-bekkens, incl. bediening
 VMS
 Rijstrooksignalisatie (RSS)
 Meetlussen – Automatische Incident Detectie (AID)
 Cameraobservatie (CCTV)
 Netwerk: glasvezel en componenten; (tijdelijke) besturing en bediening
 Praatpalen?

Momenteel wordt de waarde van de opdracht geschat op 405 miljoen euro.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door tovm74 » wo 25 mei 2016, 17:21

Volgende stap in deze soap serie
gva.be schreef:Lees hier de open brief van Ringland aan de Vlaamse regering

Vandaag om 15:46 door JaTi - Antwerpen - In een open brief aan de Vlaamse regering vraagt Ringland om een bijsturing van het ‘beslist beleid’. Concreet vraagt de Antwerpse actiegroep om het tracé drie kilometer naar het noorden om te buigen, in de richting van de haven. Dat zou zowel voor de stad als voor de haven gunstiger zijn.
Dit zou volgens mij dan ongeveer samenvallen met de wisselaar van de E34 ter hoogte van Ekeren. Op zich niet zo slecht als men dan ook de A102 realiseert.

Hier vindt u het volledige artikel.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door Alfa » do 26 mei 2016, 1:52

vynkce schreef: Beetje omslachtig, maar via volgende link kan de presentatie teruggevonden worden. Hierin een heleboel nooit eerder gepubliceerde animaties en ontwerpen: https://enot.publicprocurement.be/enot- ... ages=false

U kunt de presentatie onderaan deze webpagina terugvinden onder de naam: 20160414_Presentatie Toelichtingsvergadering werken Linkeroever_def.pdf
Vooral die presentatie is interessant. Daar staan renderings en uitgewerkte plannen van het deel Linkeroever. Opvallend is dat de geplande turboboronde op de lokale afrit in knooppunt Antwerpen-West vervangen is door een kruispunt (zie slide 38).

Helaas ook een paar teleurstellingen. Zoals de twee rijstroken op de boog E17-Kennedytunnel, dat gaat gegarandeerd voor problemen zorgen zolang de Oosterweelverbinding er nog niet ligt. Tot slot is er ook die kluifrotonde (slide 58) die ook volgens het principe tweestrookrotonde is opgevat, dat is ook ouderwets.

Plaats reactie