[R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

bruggenbouwer
zandpaadje

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door bruggenbouwer » za 20 dec 2014, 18:07

Alfa schreef:Lijkt me geen slechte suggestie. In de lijst van 33 quick-wins staat op 6 wel dit:
6. Rijstrookbelijning R1 binnenring naar E19 (zuid)
Misschien wordt daarmee wel bedoeld wat jij suggereert.
Nee, daar wordt denk ik de aanpassing van de belijning mee bedoeld die reeds deze zomer is uitgevoerd.

Lambo19
autoweg

Bericht door Lambo19 » za 20 dec 2014, 18:32

Alfa schreef:
Nog een mooie dwarsdoorsnede van de nieuwe tunnel gevonden:
Afbeelding
Hier zijn dus vreemd genoeg alle rijstroken in gebruik door het verkeer en is er ook geen vreemde wegmarkering aanwezig.

Ben Weyts zal te gast zijn in Het journaal van 19u op één waar hij meer uitleg zal geven over de Oosterweelverbinding.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio ... /1.2187247

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 20 dec 2014, 20:52

Boerenkool
autoweg

Bericht door Boerenkool » zo 21 dec 2014, 20:31

Redelijk eerlijk verhaal voor een politicus. Niet een simpel verhaal " dat Europa " maar ook durven zeggen dat er een behoorlijke relatie is met het feit dat men een brug annuleerde waarvoor de contracten al getekend waren.

Wat ik nog wel een beetje mis in veel berichtgeving is een stukje argumentatie van Europa. Een belangrijk punt was dat Vlaanderen de aanbesteding had uitgeschreven als beauty contest en niet puur op prijs. Noriant had gewonnen op basis van inpassing en kwaliteit voor een brug die er niet komt.
Dat maakt een zaak niet sterker.

Lambo19
autoweg

Bericht door Lambo19 » do 25 dec 2014, 17:01

Er komen studies voor de overkapping van de Antwerpse ring. Dat heeft Ringland vandaag bekend gemaakt. Ringland had als doel €100000 in te zamelen om studies te verrichten voor het overkappen van de ring. Er zullen drie studies uitgevoerd worden: een mobiliteitsstudie, een analyse van de impact op de lucht- en geluidskwaliteit en een berekening van de vastgoedmeerwaarde die door de overkapping ontstaat. De resultaten zullen door een wetenschappelijke stuurgroep gevalideerd worden om de objectiviteit ervan te garanderen en zullen daarna, op zondag 27 april 2015, aan het grote publiek gepresenteerd in zaal De Roma in Borgerhout.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 25 dec 2014, 21:27

Er is eigenlijk al een goede studie uitgevoerd door de stad Antwerpen zelf: "Overkappingsonderzoek Antwerpse Ring: Synthesenota".

Ik zie niet in wat verder studiewerk nog kan verduidelijken. Het is allemaal al gekend: de grootste dwarsligger is de Europese tunnelrichtlijn. Daardoor kunnen er maar delen overkapt worden. Het volledige plan van Ringland is daarom niet haalbaar. En al zeker niet als alternatief voor de Oosterweelverbinding.

Zie ook de conclusie in het gelinkte rapport waarbij vooral puntje 3 interessant is:

Conclusie overkappingsonderzoek
Door integratie van de verschillende invalshoeken - geluid, luchtkwaliteit, stedelijke ontwikkeling, bouwkunde, verkeerskunde en financiering - komt de multidisciplinaire begeleidingsgroep van het overkappingsonderzoek tot volgende conclusies:

1.Er is vandaag en op middellange termijn een probleem van luchtkwaliteit, geluidsbelasting en stedelijke ontwikkeling in de Ringzone.

2.Een grootschalige overkapping van de Ring heeft een positieve impact, maar is geen totaaloplossing voor de problematiek in de Ringzone.

3.Een grootschalige overkapping van de Ring realiseren kan niet zonder de nodige veiligheidsmaatregelen, een vereenvoudiging van de situatie op de huidige Ring en een volwaardig verkeersalternatief voor de Ring. Vastgoed kan een overkapping ondersteunen maar niet financieren. Grote
publieke investeringen zijn dan ook noodzakelijk.

4. Een combinatie van een Masterplan 2020 en bijkomende maatregelen zodat de Europese NO2 normen gehaald worden, strategische overkappingen en geluidsmaatregelen in de Ringzone is essentieel ifv een leefbare stad.

Lambo19
autoweg

Bericht door Lambo19 » do 25 dec 2014, 22:00

^^
Waarschijnlijk wil Ringland zelf studies uitvoeren om zeker te zijn dat ze niet gemanipuleerd zijn e De belangrijkste argumenten voor een overkapping zijn betere luchtkwaliteit en een vermindering van de geluidsoverlast. De overkapping van de ring als alternatief voorstellen als Oosterweel is helemaal uit de lucht gegrepen...
De Oosterweelverbinding in combinatie met de overkapping van de ring lijkt mij de beste oplossing voor de files op te lossen rond Antwerpen en leefkwaliteit te verbeteren.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 27 dec 2014, 22:20

Lambo19 schreef: Hier zijn dus vreemd genoeg alle rijstroken in gebruik door het verkeer en is er ook geen vreemde wegmarkering aanwezig.
Het viel me nu pas in maar eerder dit jaar waren er ook infomarkten met daarin een meer gedetailleerde versie van het ontwerp. Iemand vanop SSC is daar langsgeweest en heeft alles gefotografeerd. Als je inzoomd kan je zelfs het aantal rijstroken tellen.

Daarbij valt echter op dat het project helemaal niet ruim bemeten is. Zo worden er bij het heringerichte knooppunt Antwerpen-West op de boog van de Kennedytunnel naar de E17 maar 2 rijstroken meer voorzien ipv de huidige 3. Dat geldt ook voor de nieuwe tunnel onder het Albertkanaal. Ik kan het niet goed zijn maar ik zie toch ook maar 2 of 3 rijstroken voor de doorgaande richting (nu zijn er op het viaduct 4 rijstroken over het Albertkanaal). Dat betekent dat ze er te veel vanuit gaan dat al dat verkeer wel de Oosterweeltunnel zal nemen ipv de huidige wegen. In feite zou men beter de huidige situatie zo laten en gewoon extra capaciteit voorzien ipv te beknippelen op rijstroken voor de bestaande wegen.

Ook de Oosterweelverbinding zelf is niet superruim. Oorspronkelijk waren er op de Lange Wapperbrug 4 rijstroken voorzien. Die zijn nu vervangen door 2 tunnelkokers voor elke richting (1 richting Antwerpen-Noord en 1 richting Antwerpen-Oost. De belangrijkste relatie (Oosterweelknoop richting Antwerpen-Oost) zal ook maar 2 rijstroken tellen. Ik had daar liever 3 rijstroken gezien. Ten slotte wordt dat ook de belangrijkste relatie: wie daarop rijdt vervolgt in feite de R1.

Meurisse schreef:
In mijn zoektocht gisteren naar up to date plannen (die ik niet vond btw) ontdekte ik dat het vandaag het infomoment was in Merksem. Hier de plannen die je daar kan bekijken:

(Ik had wel een serieus déjà vue gevoel, 6 jaar geleden liep ik op een zelfde infomoment rond en hoorde ik ook al de "als 't af is zal 't goed zijn" commentaren ...)

Het masterplan 2020

aka het plan dat de meeste bestaande plannen bundelde tot een groter plan

AfbeeldingIMG_0533 by BMeurisse, on Flickr

Zwijndrecht

Het gedeelte op Linkeroever veranderde nauwelijks of niets

AfbeeldingIMG_0534 by BMeurisse, on Flickr

P+R Linkeroever en Waaslandhaven

AfbeeldingIMG_0535 by BMeurisse, on Flickr

Tolpleinen & Oosterweel

AfbeeldingIMG_0536 by BMeurisse, on Flickr

Oosterweelknooppunt

AfbeeldingIMG_0542 by BMeurisse, on Flickr

Merksem

AfbeeldingIMG_0543 by BMeurisse, on Flickr

AfbeeldingIMG_0539 by BMeurisse, on Flickr

IJzerlaan - Lobroekdok - Sportpaleis

AfbeeldingIMG_0544 by BMeurisse, on Flickr

AfbeeldingIMG_0545 by BMeurisse, on Flickr

Hollandse Knoop

AfbeeldingIMG_0546 by BMeurisse, on Flickr

AfbeeldingIMG_0541 by BMeurisse, on Flickr

AfbeeldingIMG_0540 by BMeurisse, on Flickr

en wat Wouter van Besien kan, kan BAM ook

AfbeeldingIMG_0537 by BMeurisse, on Flickr

alles is int groot te bezichtigen via flickr, voor diegene die wat willen inzoomen

Lambo19
autoweg

Bericht door Lambo19 » za 27 dec 2014, 22:55

^^
Interessant beeldmateriaal Alfa :top:
Er vielen mij enkele zaken op:
- 8 rijstroken per richting in de sleuf aan het Sportpaleis
- de op- en afrit van van de R1 op de Blancefloerlaan verdwijnt.
- de Charles de Costerlaaan wordt verkeersluw ( dat wisten we al maar toch opmerkelijk te noemen )

De Scheldetunnel gaat wel degelijk 3 rijstroken tellen per richting hoor. Dit stond op de info site over de Oosterweelverbinding. ( hoevlothet.nu )
Over de Kanaaltunnel onder het Albertkanaal heb ik niet meteen info gevonden over het aantal rijstroken.
De Scheldetunnel gaat op Linkeroever onder de grond tussen het natuurgebied Blokkersdijk en het Sint-Annabos, en komt boven aan het Noordkasteel. De tunnel is 1,8 kilometer lang, heeft drie rijstroken in elke richting, en een aparte koker voor fietsers en voetgangers. Hij sluit op rechteroever aan op het Oosterweel-knooppunt.
Echter is het jammer dat er online weinig gedetailleerd beeldmateriaal beschikbaar is. Is er geen simulatiefilmpje beschikbaar van de Oosterweelverbinding ofzo? Dat zou al een pak meer duidelijk scheppen.
Laatst gewijzigd door Lambo19 op za 27 dec 2014, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 27 dec 2014, 23:03

Lambo19 schreef: - de Charles de Costerlaaan wordt verkeersluw ( dat wisten we al maar toch opmerkelijk te noemen )
Inderdaad, en dat zal vooral voor veel meer extra verkeer op Linkeroever zorgen. Want nu kan je de Waaslandtunnel te bereiken via de Charles de Costerlaan. Binnenkort zal je via de Blancefloerlaan en Halewijnlaan moeten gaan. Veel minder rechtstreeks dus. De buurtbewoners zullen daar ook niet blij mee zijn.

Lambo19 schreef: De Scheldetunnel gaat wel degelijk 3 rijstroken tellen oer richting hoor.

Dat wist ik, ik had het echter over de tweede tunnel. Die onder het Straatsburgdok waar vroeger de Lange Wapperbrug gepland was. Daar komen vier kokers die per 2 boven elkaar liggen: voor elke richting twee. Verkeer zal al aan het Oosterweelknooppunt moeten weten welke koker hij inwil. De ene koker leidt naar het zuiden, de andere naar het noorden. Beide zullen 2 rijstroken tellen. Terwijl de zuidelijke koker vermoedelijk veel meer verkeer zal slikken omdat dit de hoofdrichting van de R1 is

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » za 27 dec 2014, 23:34

Het gedeelte op Linkeroever veranderde nauwelijks of niets
Belangrijke ingrijpring is toch wel het wegwerken van de linkse invoegstroken. Het zal de file vanuit Sint-Niklaas niet wegwerken, maar zeker verkorten!
Ik ben er van overtuigd dat een dergelijke aanpassing aan knooppunt Antwerpen-West op dit moment al (NU dus) voor een grote verbetering zou zorgen...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Lambo19
autoweg

Bericht door Lambo19 » za 27 dec 2014, 23:40

^^
Echt veel zal men de invoegstrook daar niet kunnen verlengen voor de Kennedytunnel door de portalen. Dat zal waarschijnlijk ook een van de redenen zijn dat de invoegstrook daar in de toekomst zal verdwijnen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 27 dec 2014, 23:53

Die linkse invoegers zijn inderdaad een probleem bij de huidige configuratie van Antwerpen-West. Dus daar zal het nieuwe ontwerp een grote verbetering zijn. Maar daartegenover staat zoals gezegd dat verkeer van de Kennedytunnel naar de E17 een rijstrook verliest.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 27 dec 2014, 23:55

Ik heb trouwens ook eens over de nummering nagedacht. Momenteel is die als volgt gepland:

Afbeelding

Maar eigenlijk zou het een goed idee zijn om de R2 als wegnummer door de trekken zodoende er een Grote Ring en een Kleine Ring komt (wat, in een andere vorm, oorspronkelijk ook de bedoeling was):
Afbeelding

Lambo19
autoweg

Bericht door Lambo19 » zo 28 dec 2014, 12:24

Alfa schreef:
Lambo19 schreef: - de Charles de Costerlaaan wordt verkeersluw ( dat wisten we al maar toch opmerkelijk te noemen )
Inderdaad, en dat zal vooral voor veel meer extra verkeer op Linkeroever zorgen. Want nu kan je de Waaslandtunnel te bereiken via de Charles de Costerlaan. Binnenkort zal je via de Blancefloerlaan en Halewijnlaan moeten gaan. Veel minder rechtstreeks dus. De buurtbewoners zullen daar ook niet blij mee zijn.
De huidige af- en oprit van de R1 met de Blancefloerlaan zal dus verdwijnen zoals al gezegd was. En er zal een nieuwe op- en afrit gerealiseerd worden met een rotonde. Toen ik inzoomde op de foto viel me echter op dat de rotonde een nogal rare middenstructuur heeft en dat er wegmarkeringen ( voorsorteer pijlen ) aanwezig zijn. Turborotonde?
Afbeelding

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » zo 28 dec 2014, 12:38

Alfa, uw nummering is veel logischer. Hopelijk zal men na alle geplande ingrepen inderdaad hernummeren...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 28 dec 2014, 12:56

Hoe groot is de kans dat er ook maar één groot wegenproject van het 'masterplan 2020' daadwerkelijk in 2020 gereed is?

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » zo 28 dec 2014, 13:15

Alfa schreef:Maar eigenlijk zou het een goed idee zijn om de R2 als wegnummer door de trekken zodoende er een Grote Ring en een Kleine Ring komt (wat, in een andere vorm, oorspronkelijk ook de bedoeling was):
Lijkt mij al langer een uitstekend idee. Het is niet logisch dat wie de 'grote ring' volgt, dat moet doen over R2, A12, A112 en R11.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Lambo19
autoweg

Bericht door Lambo19 » zo 28 dec 2014, 13:31

Chris schreef:Hoe groot is de kans dat er ook maar één groot wegenproject van het 'masterplan 2020' daadwerkelijk in 2020 gereed is?

Onbestaand, de Oosterweelverbinding kan ten vroegste opgeleverd worden in 2022. De aanleg van de A102 start start ten vroegste in 2024 na de oplevering van de Oosterweelverbiening en over de aanleg van de R11bis is er nog geen startdatum bekend, het is te betwijfelen of die er ooit komt. Het enige wat gerealiseerd kan worden tegen 2020 is het verbreden van de E313 naar 2x4 van Ranst tot Wommelgem...Al zal dat waarschijnlijk ook niet gebeuren...

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » zo 28 dec 2014, 14:12

De bedoeling was dit weggedeelte te verbreden naar 2x5 ;)

Lambo19
autoweg

Bericht door Lambo19 » zo 28 dec 2014, 14:27

^^
Inderdaad, maar in een eerste fase zal de E313 verbreed worden naar 2x4. Het zal pas mogelijk zijn om de E313 te verbreden van Ranst tot Wommelgem naar 2x5 als de A102 en de R11bis in uitvoering gaan. Op een verbreding van 2x5 moeten we dus niet meteen hopen. :down:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 28 dec 2014, 19:16

Waarom is er een tolplein gepland? Met de huidige technieken kan je toch zonder tolplein af?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Boerenkool
autoweg

Bericht door Boerenkool » zo 28 dec 2014, 21:20

Dat hang van keuzes af en het draagvlak daar voor. Binnenlands kan je mensen een nota sturen. In Belgie zijn de verkeersborden nu ook wel zo'n beetje europees geharmoniseerd en ben je van de vele veelvormige extreem versleten decennia oude hergebruiksplaten.
Maar zo' n systeem omzeil je direct met valse platen en rekeningen naar het buitenland lukt alleen als de landen data delen. Dat doen ze eigenlijk alleen bij echt verkeersboetes en nu een beetje met foutparkeren.
Nu gaat de samenwerking tussen Belgie en bijvoorbeeld Nederland al bij vlagen stroef en zijn er boeteloze periodes geweest. Dan kan je die kentekens alleen maar op een zwarte lijst zetten en die lijst aan de politiecontroles meegeven.

Ook als mensen botweg weigeren dan moet je juridische trajecten in. Belgie heeft geen Wet Mulder met een verregaande automatische systematiek, er zijn enorm overbelaste rechtbanken waarbij je met beperkte vertragingstechnieken een goede kns maakt geseponeerd te worden omdat ze er na jaren anders nog niet aan toe komen.

Zo' n automatisch systeem heeft dus altijd een oninbare component. Die is kleiner dan de kosten van een nromale inning.
Maar het tast rechtvaardigheidsgevoel aan, en ik denk dat dat hier nog erger kan zijn. Als zou blijken dat Oost-Europese vrachtwagens en Nederlandse vrachtwagens en caravans de dans ontspringen dan is Vlaanderen te klein.
Er heerst immers onder velen een vrij sterk gevoel dat de files van Antwerpen alleen maar komen door doorgaande Nederlandse vrachtwagens en caravans.
Het idee van tol is al extreem impopulair in Vlaanderen, de Liefkenshoektunnel wordt ook geboycot. Liever een uur file dan wat tol die je anders wel als benzine stationair zou hebben opgestookt.
Enige reden dat Tol haalbaar is is dat de Vlaming dan niet de doorgaande Ollanders hoeft te betalen. Vrachtwagens mogen ook niet meer door de Kennedytunnel strks dus de Vlaming kan straks over een legere R1 en die vrchtwagens afrekenen bij de Oosterweel.

Lambo19
autoweg

Bericht door Lambo19 » zo 28 dec 2014, 21:33

^^
Vrachtwagens mogen binnenkort nog steeds door de Kennedytunnel rijden, alleen moeten ze dan tol betalen. Men tracht zo de Kennedytunnel verkeersveiliger te maken en te ontlasten door het vrachtverkeer af te leiden naar de Scheldetunnel.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 28 dec 2014, 23:56

^^Alleen is nog niet bekend hoe ze die tol zullen innen voor vrachtwagens bij de Kennedytunnel. Ik mag hopen dat ze daar wel met een automatisch systeem werken. In een moeite kunnen ze dat dan doortrekken naar de nieuwe Oosterweeltunnel.

Want ik denk toch echt dat tolpleinen voor vertraging zorgen in de volle spits, dat kan bijna niet anders.

Lambo19
autoweg

Bericht door Lambo19 » ma 29 dec 2014, 0:15

^^
De tol voor de Kennedytunel zal dan wel meer moeten zijn dan die bij de Scheldetunnel als ze het vrachtverkeer willen verminderen in de Kennedytunnel. Een tolplein aanleggen is daar haast onmogelijk, men zal dus let een automatisch systeem moeten werken.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 29 dec 2014, 2:25

Eerst gingen ze in de Kennedytunnel trouwens wel een totaalverbod voor vrachtwagens invoeren. Vooral om de Oosterweeltunnel te laten renderen (en officieel ook voor de 'veiligheid'). Het meest recente MER trok echter de logische conclusie dat dit zou betekenen dat veel vrachtverkeer nu veel langere afstanden zou moeten afleggen. Denk aan vrachtverkeer afkomstig van de Waaslandhaven dat naar de A12 of de E19 moet. Dat zou dan heel Antwerpen moet rondrijden en de lucht vervuilen terwijl het langs de Kennedytunnel een kortere en stadsvriendelijkere route is.

Maar eigenlijk zou je dat probleem prima kunnen oplossen zonder tolheffing in de Kennedytunnel. Het enige dat nodig is is een vrachtwagenverbod op een strategische plaats: de R1 ter hoogte van de E19. Op die manier kan verkeer afkomstig uit de haven enkel naar de E19 en de A12 gaan en niet verder naar het oosten. Wat meer is: diezelfde E19 en A12 blijven ook toegankelijk voor vrachtverkeer vanuit het oosten (wat niet zo'n grote stroom is).

Afbeelding

Detail:
Afbeelding

Want ik vraag me af of zo'n tolheffing op bestaande infrastructuur wel in overeenstemming is met Europese regelgeving op TERN-routes. Voor personenwagens mag het niet, dus het zou mij verwonderen als het wel voor vrachtwagens mag. Volgens mij heeft men hier niet goed over nagedacht. Dit zijn dan ook typisch dingen die bij nachtelijke politieke onderhandelingen op tafel komen te liggen zonder dat er een gedegen onderzoek naar gebeurt.

In ieder geval: mocht het niet mogen dan is bovenstaande oplossing met vrachtwagenverbod ter hoogte van de E19 een goed alternatief.

Archeopendra1234
stadsweg

Bericht door Archeopendra1234 » di 30 dec 2014, 17:59

Nu nog de R2 volledig rond maken en laten uitkomen op een knooppunt nét voor het parkeerterrein in Kruibeke en het plaatje is compleet ;)

Boerenkool
autoweg

Bericht door Boerenkool » do 01 jan 2015, 23:03

Eerdere " officiele" motivering voor het vrachtwagenverbod in de Kennedytunnel was het voldoen aan Europese tunnelrichtlijnen. Het is een oude tunnel ket veel drukte, wil je die echt veilig maken is een vrachtwagenverbod geen onlogische keus, seker als je alternatief aanlegt. Met die redenering kon de EU leven, dat is nagegaan.

De wijziging naar alsnog tol is ook netjes aan de EU voorgelegd, dat mocht, beetje onverwacht nog, ook. De situatie is namelijk niet wezelijk anders als met de Duitse Maut of de Zwitsers/ Oostenrijkse doorgangskosten voor dure berginfrastructuur.
Binnen de Europese Economische ruimte (eu plus ongebonden landen als Zwitserland en noorwegen) en de EU zijn er afspraken die dat mogelijk maakte .
Volgens de EU mag het omdat het een deugdelijk gemotiveerde speciale situatie betreft ( veiligheid, millieu, leefbaarheid, zeer hoge renovatie/inpaskosten om die weg beschikbaar tw maken.

Ruime voor een tolplein is er nog wel. Immers hoeven alleen de vrachtwagens er door, dat prop je nog wel ergens in dat immense spagettieknooppunt. Rest van de banen hang je gewoon een balk op 3 meter hoogte. Dan maak je de tol gewoon hoogteafhankelijk ipv voor vrachtwagens. Capaciteit hoeftniet enorm te zijn, groot deel vrachtwagens neemt wel transponder op rekening dat je door de snelle poort kan.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » do 01 jan 2015, 23:09

Voor tol moet men gewoon elektronische tolheffing toepassen. Fysieke tolpleinen nemen onnodig veel ruimte in en vertragen het verkeer alleen maar onnodig wat door het vele afremmen en optrekken ook nog eens niet verantwoord is voor het milieu :p