[R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Re: [R001] Oosterweelverbinding (sluiting Antwerpse ring)

Bericht door mavas » ma 31 mar 2014, 20:20

^^ Is er ook iets van bewegwijzering en/of rijstrookaanduidingen aangepast?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » ma 31 mar 2014, 20:43

Ook de aansluiting met de E313 lijkt kwa belijning gewijzigd te zijn. De originele spitsstrook op de E313 is helemaal doorgetrokken tot op de R1.

Jump
autoweg

Bericht door Jump » ma 31 mar 2014, 22:19

Is het dan scenario 1 uit dit document dat ze toegepast hebben?

Peter2
dorpsstraat

Bericht door Peter2 » ma 31 mar 2014, 22:45

^^
Jep

Zo ziet het er nu dus uit, waarbij er dus vanop de derde rijstrook ( van links te tellen) op het laatste moment kan gekozen worden om uit te voegen richting Brussel of gewoon rechtdoor te rijden richting Gent. De situatie is in realiteit wel iets beter dan op onderstaand schema gezien er een stuk doorlopende belijning is gebruikt i.p.v. stippellijnen om conflictsituaties te vermijden. Ik weet jammer genoeg niet hoe de situatie is verbeterd in de ochtendspits omdat ik er dan nooit passeer. Toen ik er langs reed was het vrij druk en toch zat iedereen te drummen op de 2 meest rechtse rijstroken in plaats van via de middelste rijstrook uit te voegen op het laatste moment. Misschien moet iedereen nog even wennen?

Mavas, op de wegwijzers had ik eerlijk gezegd niet gelet.

Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 31 mar 2014, 22:49

Een uitvoegende taper dus en daar zullen er niet veel van zijn in België :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » di 01 apr 2014, 9:28

^^

Ik kan je zo al enkele voorbeelden geven:
Antwerpen-West (E17)
Afrit Sint-Niklaas (E17)
Mechelen (oprit R6)
Afrit Expo Gent (E40)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 01 apr 2014, 11:28

Oké, nooit opgemerkt :oops:

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 01 apr 2014, 12:34

Tommy schreef:^^

Ik kan je zo al enkele voorbeelden geven:
Antwerpen-West (E17)
Wat trouwens een nutteloze rijstrook is want even verder versmalt het alweer.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 01 apr 2014, 13:06

^^Is meer een bufferstrook en scheelt weer zo'n 200-300 meter terugslag op de R1.

Jump
autoweg

Bericht door Jump » di 01 apr 2014, 14:38

Het is ook een overblijfsel van de oude situatie. Vroeger liepen die twee stroken door, en kwam er dan links 1 vak bij. Nu zijn er links twee, en komt er van die kant maar 1 op. Je kan de oude situatie nog zien op Google Maps, de oude belijning zie je nog een beetje.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 01 apr 2014, 15:47

Dit beeld is van 2004:
Afbeelding

De situatie in 2004 verschilt weinig met die van nu. Ook toen was het eigenlijk een betrekkelijk nutteloze rijstrook, op inderdaad het voordeel na dat files minder op de R1 terugslaan.

Of heb je het over nog een oudere situatie?

EtienneM
Moderator

Bericht door EtienneM » di 01 apr 2014, 17:04

^^ Deze zal wel moeten werken

Afbeelding
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 01 apr 2014, 17:47

Vandaag is een nieuwe website online gegaan waarin het Oosterweelproject zoals het nu voorligt nog eens voor het grote publiek uit de doeken wordt gedaan: http://hoevlothet.nu/

Dat is nodig want er doen veel misverstanden de ronde over dit project. Misverstanden is een van de zaken waarop actiegroepen teren om wederom misinformatie te verspreiden.

Peter2
dorpsstraat

Bericht door Peter2 » wo 02 apr 2014, 2:33

mavas schreef:^^ Is er ook iets van bewegwijzering en/of rijstrookaanduidingen aangepast?
De voorbije 2 nachten hebben ze alle wegwijzers voor de splitsing R1 (richting Gent) - E19 (richting Brussel) aangepast, om de nieuwe situatie met uitvoegende taper duidelijk te maken.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 02 apr 2014, 14:57

Mooie website, het maakt een hoop duidelijk. Ik dacht dat die tunnel ten noordzijde van de Schelde een speledingetje was, omdat ik uitging van een ligging op de wal. Maar als de weg op de bodem van het Albertkanaal komt te liggen, is een tunnel wel noodzakelijk.

Wat ik niet begrijp is waarom het knooppunt Antwerpen-West verkleind moet worden. Je kunt toch beter de bestaande wegen laten liggen en hier en daar wat nieuwe verbindingswegen ertussen vlechten?

Ook is me niet duidelijk of/hoe de N49a in de toekomst nog op de R1 zal aansluiten.

Jammer dat men niet, zoals in Nederland steeds vaker gebeurt bij (middel)grote projecten, een bolfoto in elkaar heeft geknutseld, waarmee de oude en nieuwe situatie met elkaar vergeleken kunnen worden. Zoiets biedt de burger veel meer inzicht (en verhelpt dus nog meer misverstanden) dan enkel wat leuke plaatjes van een architecten/ingenieursbureau op een iets te lage resolutie.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 02 apr 2014, 15:10

Kaaiman schreef:Mooie website, het maakt een hoop duidelijk. Ik dacht dat die tunnel ten noordzijde van de Schelde een speledingetje was, omdat ik uitging van een ligging op de wal. Maar als de weg op de bodem van het Albertkanaal komt te liggen, is een tunnel wel noodzakelijk.
In zekere zin is die tunnel wel een speledingetje. Want oorspronkelijk ging men daar de Lange Wapperbrug bouwen. Die extra tunnel maakt alles veel duurder en complexer. Enige vorodeel is dat hiermee het hele knooppunt boven het Sportpaleis nu ook onder de grond verdwijnt en dus minder overlast zal veroorzaken.
Kaaiman schreef: Wat ik niet begrijp is waarom het knooppunt Antwerpen-West verkleind moet worden. Je kunt toch beter de bestaande wegen laten liggen en hier en daar wat nieuwe verbindingswegen ertussen vlechten?

De Charles de Costerlaan (N49a) verdwijnt en er moet een nieuwe verbinding aangelegd worden naar het noorden. Dus veel bestaande wegen zal je niet kunnen behouden. Bovendien wordt de as R1-Scheldetunnel de hoofdrichting en moet je je knooppunt daar ook op afstemmen.

Maar 'kleiner maken' vind ik inderdaad ook een vreemde woordkeuze. Temeer het huidige halve-sterknooppunt Sint-Anna Linkeroever al zeer compact is, je moet het maar eens vergelijken met het soortgelijke Antwerpen-West dat twee keer zoveel ruimte inneemt. Ik kan me niet voorstellen dat het nieuwe knooppunt compacter zal zijn dan het huidige.

Er deed trouwens het volgende kaartje de ronde, het definitieve ontwerp zal wel niet zoveel verschillen met wat hierop staat:
Afbeelding

Knooppunt Antwerpen-West:
Afbeelding

Knooppunt Sint-Anna-Linkeroever:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 02 apr 2014, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 02 apr 2014, 15:27

Alfa schreef:De Charles de Costerlaan (N49a) verdwijnt en er moet een nieuwe verbinding aangelegd worden naar het noorden. Dus veel bestaande wegen zal je niet kunnen behouden. Bovendien wordt de as R1-Scheldetunnel de hoofdrichting en moet je je knooppunt daar ook op afstemmen.
Maar ik heb het over het knooppunt R1/E17, niet R1/E34. Ik vraag me af waarom dat nu zo wijd opgezette knooppunt zo drastisch verbouwd moet worden. Die paar nieuwe verbindingswegen zouden met behoud van de bestaande lussen toch ook te realiseren moeten zijn: ruimte genoeg.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 02 apr 2014, 15:33

^^Ah, in dat geval ken ik het antwoord. Men wil het naastgelegen bedrijventerrein Katwilgweg vergroten. Er is al een goedgekeurd RUP:
Afbeelding

Ik vind eerlijk gezegd ook dat dit allemaal niet hoefde vermits het voordeel zeer beperkt is (er komt maar 1 bedrijf op).

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 02 apr 2014, 16:23

Trouwens: een serieuze zwakte aan de nieuwe plannen is de voorziene rotonde in knooppunt Antwerpen-West. Die zal dus gebruikt worden om het verkeer naar de Blancefloerlaan te geleiden. Maar gezien zowel de bestaande afrit verdwijnt als de Charles de Costerlaan zal alle verkeer dat van de R1/E17/E34 komt en naar Linkeroever moet dus langs die rotonde passeren. Bovendien vermoed ik dat velen de Waaslandtunnel als sluiproute zullen blijven gebruiken (net zoals vandaag het geval is).

Ik vraag me dus af of een rotonde wel zo een slim idee is en men het niet beter ongelijkvloers kan oplossen. Anderzijds is het knooppunt Antwerpen-West zoals het gepland staat al ingewikkeld genoeg. Je kan daar niet veel verbindingen tussenleggen, dan zou je al een four levelstack krijgen.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 02 apr 2014, 17:14

Die tolpleinen zijn wel echt not done vind ik. Zorg dan voor elektronische tol en schrap die enorme ruimteverslindende en vertragende tolpoorten....

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » di 08 apr 2014, 9:37

mavas schreef:^^ Is er ook iets van bewegwijzering en/of rijstrookaanduidingen aangepast?
Ja, op knooppunt Antwerpen-Zuid staan nu NBA-achtige borden met omhoogwijzende pijlen en een gecombineerde rechtdoor/rechtsafpijl op rijstrook 3.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 08 apr 2014, 9:41

Ah, dit dus.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 13 apr 2014, 11:04

Kaaiman schreef:
Alfa schreef:De Charles de Costerlaan (N49a) verdwijnt en er moet een nieuwe verbinding aangelegd worden naar het noorden. Dus veel bestaande wegen zal je niet kunnen behouden. Bovendien wordt de as R1-Scheldetunnel de hoofdrichting en moet je je knooppunt daar ook op afstemmen.
Maar ik heb het over het knooppunt R1/E17, niet R1/E34. Ik vraag me af waarom dat nu zo wijd opgezette knooppunt zo drastisch verbouwd moet worden.
Die linkse invoegers zijn natuurlijk niet ideaal. Als je dan toch al moet gaan verbouwen snap ik wel dat je het gelijk goed doet.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 22 apr 2014, 20:53

Van SSC: een van de zogenaamde 'verfpotmaatregelen' is klaar, een extra rijstrook richting Nederland aan Kleine Bareel.
Meurisse schreef:Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Voor wie wil weten hoe het er tot voor kort uitzag: http://goo.gl/maps/AM9iK.

MrL
stadsweg

Bericht door MrL » di 22 apr 2014, 21:14

De verkeersborden zijn niet aangepast aan de nieuwe rijstrook zo te zien.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » di 22 apr 2014, 21:17

Na kleine bareel begint toch de nieuwe spitsstrook tot Sint-Job?

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » di 22 apr 2014, 21:25

MrL schreef:De verkeersborden zijn niet aangepast aan de nieuwe rijstrook zo te zien.
Zal nog wel volgen met afwerken van de spitsstrook, ben benieuwd of ze hier de nieuwe stijl ook al doortrekken.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » di 22 apr 2014, 23:18

Vergis ik mij nu of heeft men die afrit met een gewone naderingsmarkering aangeduid?

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 07 mei 2014, 17:09

De Antwerpse Ring is de laatste dagen weer prominent in het nieuws. Vooral actiegroep Ringland slaagt er goed in de aandacht op zich te vestigen.
Afbeelding
Afbeelding

Echter, hun insteek is vooral stedenbouwkundig en minder mobiliteitsgericht. In eerste instantie stelden ze zich neutraal op en leken ze zelf het Oosterweeltracé te steunen als aanvulling op hun plannen. Echter zijn ze de laatste dagen van koers veranderd en pretenderen ze dat door hun ingreep de huidige R1 haar doorgaande functie kan behouden waardoor de Oosterweelverbinding niet meer nodig is. Al betwijfel ik dat sterk, en je hebt ook nog een alternatief nodig tijdens de werken.

Vandaag kwam Open Vld aan de beurt. Het zijn binnenkort verkiezingen en dit was het luik 'mobiliteit'. Ze stappen af van het steunen van het BAM-tracé maar gaan voor Oosterweel-Noord. Dat is de Scheldetunnel van het BAM-tracé, maar vanaf het Noordkasteel (waar de Oosterweelknoop komt) takken ze af naar het noorden met een viaduct over de Oosterweelsteenweg om via daar uit te komen bij knooppunt Antwerpen-Noord.

Dit in combinatie met de A102 zodat een soort halve noordelijke ring ontstaat. Tegelijk nemen ze ook het 'Ringland'-plan van hierboven over en gaan ze dus voor een overkapping van de R1. Om dit betaalbaar te houden schrappen ze de R11bis, een dure en technisch complexe tunnel onder de Krijgsbaan die momenteel in de officiële plannen is opgenomen, maar waarvan de daadwerkelijke realisatie twijfelachtig is. Tegelijk willen ze ook een verbinding van de E17 naar de Liefkenshoektunnel.

In feite vind ik hun plannen wel doordacht. Het Oosterweeltracé-Noord sluit beter aan op de A102, is goedkoper (omdat een viaduct goedkoper is dan een tunnel) en bovendien vermijdt men het dure en complexe knooppunt aan het Sportpaleis. Het ontlast ook de R1 tussen knooppunt Antwerpen-West en Antwerpen-Noord (wat met het BAM-tracé enorm zou belast worden, zeker tussen Sportpaleis en Antwerpen-West).

Afbeelding

Laat ons wel niet vergeten dat Open Vld momenteel een oppositiepartij in de Vlaamse Regering. Dus of ze dit plan door zullen drukken bij coalitieonderhandelingen valt te betwijfelen. Zeker omdat de meeste logische coalitiepartners N-VA en CD&V wel enorme voorstander zijn van het BAM-tracé.

Hier nog even voor de duidelijkheid de verschillende tracés die ooit afgewogen zijn (kaartje uit het MER):
Afbeelding
NOOT:
Oosterweel = BAM-tracé.
Oosterweel-noord = Scheldetunnel van BAM-tracé + viaduct over de Oosterweelsteenweg.
Meccano is het alternatief waar de actiegroepen voortdurend mee zwaaien.

De rest zijn wat alternatieve tracés die voor de vorm meegenomen zijn in de MER-studie maar die nooit serieus genomen zijn.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 07 mei 2014, 18:44

Er is ook een studie verschenen hoe de drie voornaamste tracés (BAM, Oosterweel-Noord en Meccano) op een aantal technische vlakken met mekaar vergeleken zijn. Die kan je hier vinden. Onder meer de I/C-verhouding. Ik snap er ook niet alles van (wat betekent REF 1.2.0 en REF 1.2.4 ?). Misschien kan een meer technisch onderlegde medeforummenner eens kijken of de conclusies die eronder staan kloppen?

EDIT: ik heb het even opgezocht en die REF 1.2.0 verwijst blijkbaar naar de verschillende scenario's die in het MER-plan staan, zie spoiler
SPOILER: TOON

0 is steeds nulvariant

eerste cijfer:
1 = BAM-tracé
2 = Meccano
3 = Oosterweel-Noord
4 = Tunnel t.h.v. Kennedytunnel
5 = Centrale tunnel dwars onder Antwerpen

tweede cijfer:
1 = + A102
2 = + A102 + R11bis
3 = + R1 met doorgaande en stedelijke ringweg
4 = + Kallo-Haasdonk
5 = + A102 + Kallo-Haasdonk

derde cijfer:
1 = vrachtverbod Kennedytunnel, tol in Liefkenshoek- en nieuwe Scheldetunnel
2 = trajectheffing
3 = slimme kilometerheffing op R1
4 = gedifferieerde tol in Kennedytunnel en nieuwe Scheldetunnel
5 = vrachtverbod R1 tussen Antwerpen-Zuid en op- en afrit Schijnpoort (inbegrepen)