[E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

[E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door vynkce » do 16 mar 2006, 17:54

Deze (hopelijk) toekomstige snelweg is de huidige N5 ten zuiden van Charleroi tot Frankrijk. In de periode 1999-2002 was er veel om te doen maar de laatste tijd is het weer heel stil rond dit project. De snelweg zou gerealiseerd worden door een gedeeltelijk nieuw tracé in het verlengde van de A503 en een omleiding van Couvin. De rest zou men ombouwen. In Rocroi zou de weg dan aansluiten op de Franse A34 richting Reims.

Het project is in 3 fases gesplitst.

De eerste fase is het stuk tussen de Franse grens en Couvin. Hier zou een soort ring voorzien worden rond Couvin. Het traject staat ingetekend op de Waalse gewestplannen (plans de secteur) en zijn online raadpleegbaar. Normaal gezien zou dit stuk voltooid moeten zijn in 2007, maar de werken zijn nog niet begonnen.

De tweede fase is het stuk tussen Couvin en Somzée. Hier zou men gewoon de huidige 2x2 weg ombouwen. Dit komt neer op het laten zoals het nu is. Er staan wel enkele huizen langs, er zijn geen pechstroken en af en toe lopen er voetgangers en rijden er landbouwvoertuigen.

De derde fase tussen Somzée en Charleroi staat nog nergens. Omdat het vooropgestelde traject door een dichtbebouwd gebied gaat zijn er veel protesten. Een planning is er dus nog niet.

Er zijn enkele andere sites over dit onderwerp in het Frans en niet erg actueel:
http://www.espace-environnement.be/miss ... onale5.htm

Situering:
Afbeelding

Traject vanaf Charleroi (A503) tot de huidige N5
Afbeelding


bron:http://forum.sara.free.fr/viewtopic.php?t=2008

(Ik denk dat er al ergens anders hierover gesproken werd maar vond het topic niet)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 16 mar 2006, 18:29

Wordt de Franse N43 op termijn dan ook snelweg? Anders lijkt het mij weinig nut hebben. :?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 16 mar 2006, 19:16

Zie ook deze (anti-) site: http://www.e420.be/
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » do 16 mar 2006, 22:35

Ik kan geen Frans maar ik wist wel wat de bedoeling was van deze site. Ik wel gelachen om de afbeelding van die koe die erop stond. :lol:
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 17 mar 2006, 6:57

De koe:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » vr 17 mar 2006, 10:22

Afgelopen week verschenen in 3 Waalse kranten artikels over de E420.

La Dernière heure:
Afbeelding

La nouvelle gazette:
Afbeelding

L'Avenir:
http://www.e420.be/presse/2006/06_03_15_avenir.htm


Korte vertaling:

Het komt erop neer dat er nu toch dringend een beslissing genomen moet worden over dit project. Ook is er op 23 maart een soort van meeting van de tegenstanders van het project. Er is een vergadering waar allerlei gasten komen spreken.

Site over deze bijeenkomst:
LINK

Ongetwijfeld horen we meer na afloop van die avond, ik houd jullie op de hoogte!
Laatst gewijzigd door vynkce op vr 17 mar 2006, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 17 mar 2006, 11:28

Die N5 is een mooie route (het zuidelijk deel dan) en ongetwijfeld erg druk in de zomer. Het noordelijke deel (dus meer bij Charleroi)ziet er uit zoals op de foto in het eerste krantenartikel. Ik vind het een vreselijk stuk om te rijden, vrij druk en heel veel rotondes.

Ik heb er gereden op 11 augustus 1999, de dag van de totale zonsverduistering. 's nachts was het er stil, maar op de terugweg heb ik, om netjes te zeggen, uitgebreid van de N5 kunnen genieten :evil:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » vr 17 mar 2006, 20:21

Een foto van de N5 bij Philipeville

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 17 mar 2006, 20:25

Best een smaakvol ontworpen viaduct. :)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 18 mar 2006, 9:05

Ziet er nog allemaal nieuw uit ook.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » za 18 mar 2006, 13:47

Wat ik denk dat het beste is, buiten de stad en waar het mogelijk is de weg omvormen naar snelweg! De afritcomplexen liggen die daar ook niet op dat type weg? En in de stad gewoon niet aanpassen, laten zoals het is :)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9075
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » za 18 mar 2006, 18:47

Ik heb zo het idee dat ze in plaatsen als Couvin er niet zo blij mee zullen zijn, wanneer deze weg aantrekkelijker wordt gemaakt voor verkeer naar Frankrijk, en waarschijnlijk meer verkeer van andere wegen naar hier zal trekken, en ondertussen er in de dorpen niets aan de nu al vrij vervelende verkeerssituatie wordt gedaan.

Het is vooral het stukje even onder Charleroi dat vervelend is. Daar zal een compleet nieuwe snelweg moeten komen. Dan volgt er een stuk dat al redelijk op een snelweg lijkt, ondanks een spoorwegovergang, maar goed dat hadden wij vroeger in Nederland op de A2 ook ;) Daarna is het stuk tussen Couvin en de Franse grens door een fraai bosgebied nog wel vrij lastig. Een snelweg zou dat bos niet bepaald mooier maken.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » zo 19 mar 2006, 13:25

Je weet toch hoe ze in België voor meer bos zorgen??

Stap 1: Je hebt één bos
Stap 2: Leg er een weg door
Stap 3: Je hebt al twee bossen
Stap 4: Leg door deze twee bossen elk een nieuwe weg aan
Stap 5: Je hebt vier bossen
Stap 6: Enz.

:D
(Zie het Zoniënwoud bij Brussel)

Jean Claude
polderweggetje
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 22 mar 2006, 15:04
Locatie: Nalinnes
Contacteer:

Bericht door Jean Claude » wo 22 mar 2006, 15:42

Ik woon de streek van Charleroi en ben één van de tegenstaanders (e420.be) van het project E420 zoals het door de overheid voorzien is.
Het heeft geen zin een Nationale baan gedeeltelijk in autosnelweg te willen verbouwen. Op een nationale weg kunnen de voetgangers, de landbouwervoertuigen en de fietsers ook gaan. Het snelheidsverschil tussen deze gebruikers en de persoonswagen maakt de weg heel gevaarlijk. Wij zijn voorstaander van een regionale as tussen Reims en Charleroi met af en toe vertraagde delen.

Voor wat betreft het stukje aan het zuid van Charleroi zijn wij voor een oplossing van een dubbele verbinding tussen de N5 en de grote ring (R3).
Eén verbinding aan de westkant (2x1 strook) naar het Centrum van Charleroi en één aan de oostkant van de N5 (2 x1 strook) voor het doorgaand verkeer.
Plaatselijk (onder de rotondes) moeten er een paar tunnels gebouwd worden. Jullie moeten ook weten dat het zuiderkant van Charleroi het aangenaamste deel is voor te wonen met veel bossen. Albert Frère de rijkste belg heeft daar ook zijn eigendom.
De oplossing en de beslissing wordt daar ook zeer moeilijk.

Voor wat betreft de meeting van donderdag, (het is een meeting van voorstaanders) zal er weinig uitkomen en zeker geen beslissing. De verschillende sprekers werden gekozen door één poltieker van Charleroi die zijn verkiezers wil verzorgen.
De gemeentelijke verkiezingen zijn in oktober 2006 voorzien . De beslissing word dus ook veel moeilijker.

(sorry voor mijn nederlands)

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » wo 22 mar 2006, 20:15

Zeer interessant om is een andere mening te horen !

(Je Nederlands vind ik trouwens heel goed)

Jean Claude
polderweggetje
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 22 mar 2006, 15:04
Locatie: Nalinnes
Contacteer:

Bericht door Jean Claude » do 23 mar 2006, 9:16

Afbeelding
Nog een kaartje!

Voor wat betreft Couvin zijn de meeste bewoners voorstaander van een omleiding van de stad. De N5 loopt nu door de stad heen met veel zware vrachtwagens.
De spoorwegovergang (noorden van Couvin - "Passage à niveau de Frasnes") wordt nu opgelost door het bouwen van een tunnel.
De bouwvergunning voor het omleiding van Couvin (contournement de Couvin) zou in deze dagen moeten gegeven worden en het begin van de werken zou voorzien zijn in de loop van 2007. Nu daar zijn ook tegenstaanders van het project die waarschijnlijk een juridische actie voor de raad van staat zullen ondernemen.

xavierob
dorpsstraat
Berichten: 163
Lid geworden op: do 08 sep 2005, 22:22
Locatie: suarlée(namen-belgië)
Contacteer:

Bericht door xavierob » do 23 mar 2006, 11:54

vynkce schreef:Zeer interessant om is een andere mening te horen !

(Je Nederlands vind ik trouwens heel goed)
je haalt me de woorden uit de mond! ;)
geweldig!2 x 15/20 en 11/20 voor mijn examens :d

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » do 23 mar 2006, 12:21

Fijn, Jean Claude, dat je hier up-to-date informatie komt geven omtrent het project en de huidige standpunten van Charleroi South Air Pur. :) Toch stel ik me vragen bij bepaalde van jullie standpunten en bij de plannen van het MET.


Wegvak Charleroi - Somzée

Ik heb de indruk dat Charleroi South Air Pur zich vooral engageert in dit gedeelte van de N5/E420, en minder in de zuidelijker gelegen wegvakken. (Hoewel voor mij het grootste 'natuurbestand' zich situeert in de Thiérache, ten zuiden van Couvin.)
Jean Claude schreef:Voor wat betreft het stukje aan het zuid van Charleroi zijn wij voor een oplossing van een dubbele verbinding tussen de N5 en de grote ring (R3).
Als ik het goed heb, wil het MET (Ministère de l'Equipement et du Transport) parallel aan de huidige N5 een 2x2 autosnelweg aanleggen. Jullie pleiten voor twee 2x1 wegen voor doorgaand verkeer aan weerskanten van de huidige 2x2 N5, die dan voorbehouden is voor lokaal verkeer? :shock: Wat is de achterliggende reden van dit voorstel?


Wegvak Somzée - Couvin
Jean Claude, op het SARA-forum, schreef:La seconde partie, entre Couvin et Somzée (village à 12km au sud de Charleroi) est censée rester sous sa forme actuelle, une nationale à 2x2 bandes avec accès directs, maisons le long de la voirie,...et pas de bandes d'arrêt d'urgence. Donc pas d'autoroute prévue ce qui ne manquera pas de causer quelques problèmes (tracteurs, vélos, piétons le long de ce qui devrait être un nouvel axe international).

[vertaling]
Het tweede wegvak, tussen Couvin en Somzée (dorp 12 km ten zuiden van Charleroi) wordt geacht in zijn huidige vorm te blijven, een nationale weg met 2x2 rijstroken met rechtstreekse toegang tot de huizen langs de weg, en zonder pechstroken. Dus hier wordt geen snelweg voorzien, wat ongetwijfeld voor enkele problemen zal zorgen (tractoren, fietsen, voetgangers langs hetgeen een nieuwe internationale as zou moeten worden.
Het feit dat er geen plannen bestaan om parallel aan dit gedeelte een volwaardige snelweg aan te leggen, laat staan om de N5 hier om te bouwen tot een veilige niet-autosnelweg, verbaast me het meest! :evil: Ik vind het sowieso spijtig dat, terwijl de Fransen veel inspanningen doen om d.m.v. hun A34 een nieuwe internationale as vanuit Brussel, Antwerpen en Rotterdam naar het oosten en het zuiden van Frankrijk te creëren, deze snelweg in België (of ten noorden van Couvin) zal 'doodlopen' in een nationale weg die op bepaalde plaatsen niet eens wordt aangepast. De route zal op deze manier nooit aantrekkelijk gemaakt worden voor het internationaal transport, en dat is zonde van de investeringen van Frankrijk in de A34 Charleville-Rocroi.

Waar situeert zich deze lintbebouwing vooral? Mij lijkt ten zuiden van Philippeville het probleem minder groot.


Wegvak Couvin - Rocroi
Jean Claude schreef:De bouwvergunning voor het omleiding van Couvin (contournement de Couvin) zou in deze dagen moeten gegeven worden en het begin van de werken zou voorzien zijn in de loop van 2007. Nu daar zijn ook tegenstaanders van het project die waarschijnlijk een juridische actie voor de raad van staat zullen ondernemen.
*zucht* :( Dat voorspelt wederom enkele maanden/jaren vertraging. De contournement de Couvin zal dus ten oosten van het stadje aangelegd worden. Wat is de reden hiervoor? Want het drukste verkeer, alsook het industrieterrein, situeert zich ten westen van Couvin, langs de N99 naar Chimay. Zal de contournement en de doortrekking naar de Franse grens uitgevoerd worden als 2x2 (en als snelweg)? Of is daarover nog niets beslist?
Alles samengenomen, zou de aanleg van de E420 als snelweg ten zuiden van Philippeville relatief weinig problemen met de bestaande infrastructuur en bebouwing mogen opleveren. Of zie ik dat verkeerd?

Jean Claude
polderweggetje
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 22 mar 2006, 15:04
Locatie: Nalinnes
Contacteer:

Bericht door Jean Claude » do 23 mar 2006, 16:49

Ok Rien, dit vraagt een hele uitleg.

1° Charleroi South Air Pur (http://www.e420.be) is geboren in maart 2001 wanneer de ministers Van Cauwenberghe en Daerden zijn komen uitleggen dat zij het tracé van de autosnelweg hadden bepaald tussen Charleroi en Somzée (de 10 eerste kilometers aan het zuid van Charleroi). Wij hebben ongeveer 700 leden (gezinnen) die het zuiden van Charleroi wonen en dus hebben meer interest voor wat betreft die zone. Op dat ogenblik was het ontwerp rond Couvin al veel verder. De weg werd op de gewestplannen in oktober 1998 ingetekend en zoals ik het vroeger schreef zijn de meeste bewoners van Couvin voor een omleiding rond de stad. De tegenstanders zijn meer de eigenaars van de bossen aan het zuid van Couvin gelegen.


2° Het waalse gewest geeft drie argumenten voor deze nieuwe weg.
- "Un nouvel axe autoroutier européen entre Rotterdam et Marseille" (een nieuwe europeese autosnelwegas tusse Rotterdam en Marseille).
- "Pour des raisons économiques un désenclavement du sud de Charleroi" (voor economische redenen een betere toegang tot het zuid van Charleroi)
- "Une amélioration du trafic local à l'entrée sud de Charleroi" ( het verbeteren van het lokaal verkeer ter zuiden van Charleroi)

Voor het eerste argument zeggen we: Ok, dit is een politieke beslissing. Wil het Waalse Gewest en nieuwe internationale as, geen probleem maar dan moet het ontwerp volledig worden bestudeerd onder de vorm van een echte autosnelweg tusse de franse grens en de grote ring (R3) van Charleroi (een inspanning ten hoogte van de fransen). Daarvoor vinden wij dat het geen zin is 25km nationale baan te gebruiken voor zo een as zoals het nu voorzien is.
Een totaal autosnelweg studie zou het tracé van de baan volledig veranderen. Ik neem altijd als voorbeeld de N4 tussen Namen en Aarlen. Jarenlang werd de N4 verbouwd in een zogenaamde autosnelweg om uiteindelijk te zien dat het te gevaarlijk was. Een volledige nieuwe autosnelweg verd dan gebouwd (E411). Ik ga dus akkoord met jou mening van verschil van investering tussen de fransen en de belgen.

Waarom word het niet gedaan?
Wallonie heeft geen centen, nog voor het bouwen van nieuwe autosnelwegen, nog voor het onderhouden van de bestaande. Je moet weten dat de normale begroting voor het onderhoud van de wegen per jaar 2% van de waarde van het wegenpatrimonium moet bereiken. In Wallonie is het 1% en een weinig dus ongeveer de helft van wat het zou moeten! (daarom ook de slechte staat van onze autosnelwegen). Je moet ook weten dat een waal 2 x meer autosnelweg moet onderhouden dan een vlaming.

Waarom dan zo een argument?
Het bouwen van grote infrastrukturen gebeurt nu in Wallonie door de middel van de SOFICO een nieuwe financiele maatschapij gecrëerd om de bedragen van de werken uit de begrotingen van het waalse gewest te kunnen verwijderen. De SOFICO leent geld bij de BEI (Europeese bank voor investeringen)met de garanties van het gewest. Sofico moet argumenten vinden voor deze leningen te kunnen krijgen. De verbinding tussen Reims en Charleroi maakt deel uit een europeese beslissing (n° 1692/96/CE du Parlement européen et du Conseil du 23 juillet 1996). Op deze basis kunnen er dus bedragen worden vrijgemaakt door Europa.
Het ontwerp zit tussen twee stoelen en wij willen vermijden dat onze streek wordt vernietigd voor een halve en slechte infrastructuur.

Voor de twee meer regionale en lokale argumenten, en in de mate dat een volledig autosnelweg niet gebouwd word, denken wij dat een oplossing van een goede bestudeerde gewestbaan (nationale banen bestaan nu niet meer in Belgïe) beter resultaten zal geven in verband met lokale mobiliteit en economie. Voor lokale mobiliteit is de splitsing in 2 (3 met de N5) ter hoogte van Charleroi de beste oplossing (ik zou het later kunnn uitleggen). Voor wat betreft de inplanting van maatschappijen denk ik in Antwerpen aan het verschil tussen de A12 en de E19. Langs de A12 hebben de maatschappijen zich kunnen inplanten op de weg mits lokale aanpassingen, langs de E19 niet.

Wij denken ook dat het niet interessant zou zijn de internationale doorgaand transport aan te trekken. Daarvoor hebben wij al de E411 (een 30 km van daar) en de E42 aan de noordkant van Charleroi. Wij pleiten dus meer voor en regionale as, meer beschikt en minder duur.

3° de lintbebouwingen liggen (mijn kaart bekijken) ten hoogte van Tarcienne, van Fraire en van Neuville (ter hoogte van Philippeville).


Afbeelding
Deel van Fraire zonder middenberm

Ter hoogte van Fraire en Neuville word er niets voorzien (ook geen middenberm!!) volgens de vetegenwoordiger van de MET (Waalse Afdeling Wegen en Verkeer)
Nu langs de N5 tussen somzée en Couvin, zijn er nog tientallen alleenstaande huizen en hoeven en ook tientallen rechtstreekse verbindingen... een echte gewestweg.

4° De reden van de "contournement de Couvin" aan de oostkant van de stad?
Goed gezien, de induistrieterreinen en de as naar Chimay zijn inderdaad aan de westkant van Couvin gelegen. De enige uitleg die ik heb is dat de ontwerp van de "contournement" werd gestart door Michel LEBRUN (Cdh politieker) die destijds burgemeester van Treignes was (dorpje aan de oostkant van Couvin) en minister van stedebouw. Hij zou de oostoptie bevorderd hebben. (argumenten voor tegenstaanders). Er werd ook, in de loop van 2003 een westoptie bestudeerd maar nooit publiek gemaakt. De Fransen hebben ook de "contournement" van Rocroi aan de oostkant van de N5 gestopt waarschijnlijk op basis van vroegere negociaties.
De "contournement van Couvin" is in 2x2 rijstroken voorzien.

5° Tussen Philippeville en Couvin zijn de meeste problemen gelegen te Neuville met huizen en handels die rechtreeks op de N5 geven . Tussen Neuville en de "Forêt de Senzeilles" zijn er ook alleenstaande hoevens en een paar restaurants.
Nu het statuut van de weg moet je altijd in oog houden. Op een nationale of gewest weg heb je alle type verbruikers. In Frankrijk tussen Reims en Rethel (A34) hebben zij ook en nationale weg verbouwd in autosnelweg. Voor de probleem van "trage verbruikers" voorzien zij en verdubelling van de A34 door nieuwe weg voor de trage en lokale verbruikers. ;) .

Jean Claude
polderweggetje
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 22 mar 2006, 15:04
Locatie: Nalinnes
Contacteer:

Omleiding van Couvin

Bericht door Jean Claude » di 13 mar 2007, 21:03

De bouwaanvraag word deze week door Minister André Antoine ondertekend.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Omleiding van Couvin

Bericht door Chris » di 13 mar 2007, 21:06

Jean Claude schreef:De bouwaanvraag word deze week door Minister André Antoine ondertekend.
Dat betekend dat de aanleg van start kan?

Jean Claude
polderweggetje
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 22 mar 2006, 15:04
Locatie: Nalinnes
Contacteer:

Bericht door Jean Claude » di 13 mar 2007, 21:15

Ja, en het is voorzien binnen de 18 maanden... behalve een juridische actie van bewoners voor de raad van staat.

Volgende actie is de onteigening en daarna kunnen de werken beginnen. Volgens Michel Daerden, Regionale Minister der wegen zou dat in september 2008 kunnen zijn voor en inhuldiging in 2011.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 13 mar 2007, 21:23

Hoewel ik niet tegen wegverbetering ben, blijf ik het maar een halfslachtig project vinden.
Een totaal nieuwe snelweg zou mij beter hebben geleken.
Had het Waalse gewest geen geld bij de EU kunnen losweken ?

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » di 13 mar 2007, 21:39

De omleiding van Couvin zou toch 2x2 met snelwegnormen worden? of heb ik het mis?

Jean Claude
polderweggetje
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 22 mar 2006, 15:04
Locatie: Nalinnes
Contacteer:

Bericht door Jean Claude » di 13 mar 2007, 21:47

Eerst en vooral moet je weten dat de omleiding van Couvin als autosnelweg voorzien is (2*2 stroken met hulpstrook). Tot daar dus géén problemen. Je moet ook weten dat aan de Franse kant het stuk A34 (E420) Charleville-Mézières - Belgische grens (Rocroi) werd verklaard van openbaar belang begin van deze maand ( La déclaration d'utilité publique (DUP) de l'opération A34 - branche ouest du Y ardennais a été prononcée. Le décret a été signé le 28 février 2007 par le ministre de l'Equipement et publié au Journal Officiel (JO) du 2 mars 2007).
.
Het is dus een stap verder naar het bouwen van een "echte" autosnelweg in Frankrijk.

De E420 word dus tot Frasnes-les-Couvin een autosnelweg.

Er ontbreek dus wel een stuk van een 40-tal km tussen Couvin en Charleroi.
Volgens mijn weten bestaat er géén enkele studie van een autosnelweg tussen de twee. Sinds 30 jaren spreekt men alleen van een "aménagement de la N5". De reden wet ik niet behalve mischien en financiêle reden (zie mijn vorige posts).
Laatst gewijzigd door Jean Claude op di 13 mar 2007, 22:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 13 mar 2007, 21:54

werd geheven tot publieke utiliteit
In het Nederlands heet dit: "Verklaring van openbaar belang" :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Jean Claude
polderweggetje
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 22 mar 2006, 15:04
Locatie: Nalinnes
Contacteer:

Bericht door Jean Claude » di 13 mar 2007, 22:01

Ok aangepast. Bedankt ;)

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » wo 14 mar 2007, 16:25

Dit komt dus neer op ongeveer 20km nieuwe snelweg in Wallonië? Op zich geen slechte zaak, want de N5 is aldaar één van de gevaarlijkste wegen van België volgens EuroRap!

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » zo 18 mar 2007, 23:12

L'Union 17-03-2007 schreef:Autoroute : le oui belge
Bientôt 35 ans qu'on en parlait ! Hier après-midi, dans la modeste salle des fêtes de Frasnes-les-Couvin, André Antoine, vice-président de la région wallonne et ministre en charge du Développement territorial, a signé le permis d'urbanisme qui va permettre de lancer les travaux du contournement de Couvin. En clair, les autorités belges viennent de s'engager à poursuivre sur leur territoire la fameuse « branche ouest du Y autoroutier ardennais ». Une étape véritablement capitale, puis qu'elle va permettre à terme de relier Reims à Charleroi et à l'Europe du nord via les Ardennes.
Côté date, André Antoine a préféré rester prudent. Compte tenu du nombre d'avis défavorables que ce projet a soulevé ces dernières années, le ministre belge s'attend en effet à devoir traiter un certain nombre de recours, n'excluant pas au final de couper court par un décret. « Le début des travaux est programmé fin 2008 et leur achèvement courant 2012 », a-t-il estimé, soit un après la coupure de ruban côté français.
Hasard
Hasard du calendrier, cette signature intervient en effet quelque jours après la déclaration d'utilité publique de l'achèvement de l'autoroute entre Charleville et Gué-d'Hossus. Et côté français, on se réjouit de la nouvelle. Benoît Huré, président du conseil général, présent hier après-midi à Couvin, a rappelé que les Ardennes, qu'elles soient belges ou françaises, forment « des espaces de qualité situés à proximité de bassins économiques saturés. Ce nouvel axe de communication constituera un atout majeur dans la redynamisation de nos territoires ».
Reste maintenant à régler un dernier problème pour que le dossier puisse être définitivement classé : la révision du tronçon entre Rethel et Reims et sa mise en conformité avec le standard « 130 km/h ».
Korte vertaling:

Na 35 jaar praten komt het er eindelijk van, de Waalse minister Antoine heeft zijn handtekening gezet! Het betreft hier het stuk ten oosten en ten zuiden van Couvin. De minister blijft voorzichtig maar een start van de werken is voorzien voor eind 2008 met een opening in 2012.
Op een bijeenkomst in Couvin heeft de voorzitter van het "conseil regional" het over een nieuwe as door de belgische en franse Ardennen die heel belangrijk is voor de regio.
Blijft nog één probleem: de ombouw van het stuk tussen Reims en Rethel tot 130km/h standaard.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9075
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » ma 19 mar 2007, 1:17

vynkce schreef:Blijft nog één probleem: de ombouw van het stuk tussen Reims en Rethel tot 130km/h standaard.
Dat is nog flink wat werk, met enkele smalle viaducten, krappe afslagen en het ontbreken van de vluchtstrook op een groot deel van de weg.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Plaats reactie