[E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Pino » wo 13 nov 2019, 9:41

Misschien nog eens kijken als alle files opgelost zijn, maar het bijwerken van Google Maps lijkt nog geen impact te hebben op de voorkeursroutes naar Dijon vanuit Vlaanderen en Midden-Nederland. Ook Waze stuurt me (vanuit Amsterdam) nog over Luik.

EDIT: lijkt erop dat tussen Brussel en Dijon de route over Charleroi nu te boek staat als één minuut sneller bij Google Maps. Maar hij komt er niet uit als voorkeursroute, alsof er dus ergens in het systeem een verwachting zit dat een vertraging ergens op de E411-route wel zal verdwijnen. Gerekend vanaf Knooppunt Everdingen is over Luik gerekend als de snelste optie. Desalniettemin, als we straks tussen Everdingen en de grens 100 moeten rijden, ontstaat vermoedelijk wel een situatie dat routes waarmee je sneller Nederland uit bent voorkeuren gaan krijgen. Dan tuffen we allemaal naar Hazeldonk om daar het gas in te mogen trappen ...
paolie schreef: di 12 nov 2019, 22:51 Waarom had TomTom de weg er dan vanaf opening direct in staan? Lijkt mij toch geen taak van de overheid om alle commerciële kaartenmakers apart te gaan benaderen.
TomTom is een betaald product, dat de makers sterk moeten houden om te zorgen dat klanten blijven betalen. Google Maps is gratis te gebruiken, dus wij als gebruikers zijn het product. Google moet het goed genoeg bijhouden om gebruikers te kunnen blijven verkopen aan adverteerders. Maar de praktijk is dat gebruikers niet weglopen om twee maanden vertraging bij het intekenen van een nieuw stuk weg. Zeker niet als het normaal sneller gaat.
Laatst gewijzigd door Pino op do 14 nov 2019, 9:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Chris » wo 13 nov 2019, 19:31

Artikel over dat vrachtwagens nog steeds de oude N5 gebruiken ten zuiden van Couvin: http://www.canalc.be/deux-mois-apres-lo ... urs-bruly/

Hopelijk draagt de inclusie van de nieuwe snelweg in Google Maps ertoe dat het verkeer ook echt de autosnelweg gaat gebruiken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Vinny » wo 13 nov 2019, 19:59

paolie schreef: di 12 nov 2019, 22:51
Wimpie25 schreef: di 12 nov 2019, 19:20
mavas schreef: wo 06 nov 2019, 20:37 We zitten nu inmiddels in november. Nog altijd staat de laatste opening niet in Google Maps. Hoe kan dat toch zo lang duren? De weg is al weer 2 maanden open.
De fout ligt gedeeltelijk bij de Waalse overheid. Indien zij op voorhand in contact treden met Google België, zijn uitgevoerde infrastructuurwerken veel sneller zichtbaar in Google Maps.
Waarom had TomTom de weg er dan vanaf opening direct in staan? Lijkt mij toch geen taak van de overheid om alle commerciële kaartenmakers apart te gaan benaderen.
De overheid kan er voor kiezen om het meest recente wegenbestand als open data aan te bieden aan alle commerciële leveranciers van navigatiesoftware en wegenkaarten. Ik meen dat Rijkswaterstaat daar goede stappen in heeft gemaakt; maar ik kan niet voor alle wegbeheerders/landen spreken. 10 jaar geleden waren overigens ook de overheidsdatabases zelf vaak niet van heel hoge kwaliteit; dat moet je vergelijken met de kaartjes die wel eens voor werkzaamheden worden gebruikt. De kaaimannen van dit forum zouden er zo 10 fouten uithalen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Alfa » ma 18 nov 2019, 20:06

Wimpie25 schreef: di 12 nov 2019, 19:20
mavas schreef: wo 06 nov 2019, 20:37 We zitten nu inmiddels in november. Nog altijd staat de laatste opening niet in Google Maps. Hoe kan dat toch zo lang duren? De weg is al weer 2 maanden open.
De fout ligt gedeeltelijk bij de Waalse overheid. Indien zij op voorhand in contact treden met Google België, zijn uitgevoerde infrastructuurwerken veel sneller zichtbaar in Google Maps.
Is het een kerntaak van de overheid om de werken aan alle routeplanners door te geven? Ik zie het vooral als een taak van de routeplanners om bij te blijven.

Gebruikersavatar
xxl_filip
woonerf
Berichten: 63
Lid geworden op: do 21 apr 2011, 10:10

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door xxl_filip » wo 20 nov 2019, 9:13

Op Google Maps is nu eindelijk het stuk van de E420 zichtbaar geworden.
Als je nu een route opvraagt bv Brussel-Dijon rekent hij 5u22 langs Charleroi en 5u23 langs Luxemburg. Toch komt de route langs Luxemburg als eerste optie te staan?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Pino » wo 20 nov 2019, 9:35

^^ Dat soort langzamere voorkeursroutes zie je vaker naar voren komen in Google Maps; ik meen vooral in situaties dat er ergens een vertraging in één berekening zit die als zeer tijdelijk wordt gezien. Daarop speculeerde ik in mijn post over ditzelfde onderwerp van 13 november. Maar op deze route lijkt het toch structureel. Mogelijk zit er ook iets in het algoritme dat routes over 100% snel/expreswegen een voorkeur geeft of een andere factor waardoor de E420 naar het tweede plan verdwijnt.

Op zich is zo'n element in het algoritme niet verkeerd, want je zit er als weggebruiker niet op te wachten om bij een overzichtelijke file een moeilijke afsteek op te worden gestuurd waarmee je niet meer dan een minuut wint. Zelfde voor eventuele afsteekjes die je tussen twee snelwegen zou kunnen nemen voor minimale tijdswinst. Maar op de schaal van de route Brussel-Dijon vind ik het inderdaad wel opvallend. Ben in zoverre ook wel benieuwd hoe mensen vanuit West-Nederland en Vlaanderen zullen gaan rijden komende zomer.

paulv
polderweggetje
Berichten: 39
Lid geworden op: do 05 nov 2009, 10:58

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door paulv » wo 20 nov 2019, 12:26

ik ga komende zomer de route nemen. is weer eens wat anders

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Vinny » wo 20 nov 2019, 20:27

Pino schreef:Dat soort langzamere voorkeursroutes zie je vaker naar voren komen in Google Maps;
Er worden bij het berekenen van de route een heleboel lichte 'strafpunten' gerekend, bijvoorbeeld voor afslaan of over het rijden over lager geclassificeerde wegen. Een 'limited acces highway' telt ook lichter dan een 'controlled acces highway' terwijl er voor de weggebruiker in België geen noemenswaardige verschillen tussen zitten. Mja, je wil denk ik ook liever over een echte autosnelweg 120 rijden, dan - weliswaar - legaal 120 op een weg waar je bijvoorbeeld ook tractoren of erfaansluitingen kunt verwachten.

Als de reistijd maar een enkele minuut scheelt dan zal de routeberekening van Maps wel vaker de voorkeur naar de langzamere, maar volgens het algoritme comfortabeler route neigen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door mavas » wo 20 nov 2019, 21:17

^^ Dat klinkt als een goed systeem voor de gebruiker.
Dat zal wel voor de E420 betekenen dat hij maar weinig als voorkeur naar boven komt, zo lang de meeste delen nog niet omgebouwd zijn. Misschien als de oude delen gemoderniseerd zijn naar autosnelweg dat dat verandert. Maar de vraag is daarna wat Google doet als het deel ten noorden van Somzee gelijkvloers blijft. Ik ben benieuwd of dat voldoende is om de voorkeursroute te worden.

Ook een TomTom (waze werkt weer eens niet) geeft de voorkeur aan de route over Luxemburg. Dat heeft denk ik ook te maken met Antwerpen en Brussel. Omdat dat filegevoelig blijft, zal de voorkeur van navigatiesystemen nog wel een tijdje over Luxemburg gaan.
Enigzins jammer.

Van Dijon naar Nederland krijg ik wel vaak de E420 als voorkeur.
Laatst gewijzigd door mavas op wo 20 nov 2019, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Vinny » wo 20 nov 2019, 21:22

Het hangt ook af van de status die de weg krijgt. Zoals het er nu naar uitziet wordt het geen formele autosnelweg, en dan blijft de weg 'limited acces highway' als status houden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door mavas » wo 20 nov 2019, 21:28

Dat is gek. De oude omgebouwde delen zijn weliswaar autoweg, maar toch echt controlled access. Verboden voor tractoren en langzaam verkeer. Geen erfaansluitingen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Chris » wo 20 nov 2019, 22:02

Tussen Somzée en Couvin zit een mix van ongelijkvloerse aansluitingen en erfaansluitingen. In Google termen zou dat dus een 'limited-access highway' zijn, ook al zullen een paar erfaansluitingen voor de gebruikers (doorgaand verkeer) geen wezenlijk verschil uitmkaken.

Controlled-access is een weg die volledig ongelijkvloers is, zonder erfaansluitingen of gelijkvloerse elementen. Dat is in de regel een autosnelweg, maar kan ook een expressweg zijn. De Franse voie express is ook een controlled-access highway zoals een autoroute dat is. Het voor gebruikers enige onderscheidende is de maximumsnelheid.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Pino » wo 20 nov 2019, 22:55

Dank voor je uitleg Vinny. Ik vermoedde al zoiets, maar goed het in meer detail uitgelegd te krijgen van een (ex-)insider. Ik kan in algemene zin ook wel in deze strafpunten komen. Hoewel ikzelf wel van een substandard routetje houd hier of daar, herinner ik me nog goed hoe weinig bijvoorbeeld mijn ouders hadden met de oude N4 door de Ardennen. In combinatie met een resterend enkelbaans stuk tot aan Somzee zullen dat voor velen genoeg strafpunten zijn om die ene minuut extra te pakken (om dan nog niet eens te beginnen over het kostenplaatje: extra tol en niet tanken in Luxemburg).

Als je kijkt naar de huidige route tussen Charleroi en de grens, zou ik ergens verwachten dat de strafpunten vooral moeten vallen op het oude stuk, en natuurlijk op het enkelbaans stuk tot aan Somzee in het bijzonder. Het zou wat unfair zijn om het nieuwe stuk hierop af te rekenen. Maar goed, dat zal ook wel een stuk haarkloverij vergen in Belgische regels en in het algoritme ...
mavas schreef: wo 20 nov 2019, 21:17 Ook een TomTom (waze werkt weer eens niet) geeft de voorkeur aan de route over Luxemburg. Dat heeft denk ik ook te maken met Antwerpen en Brussel. Omdat dat filegevoelig blijft, zal de voorkeur van navigatiesystemen nog wel een tijdje over Luxemburg gaan.
Enigzins jammer.
Iedere keer dat ik deze vraag aan Waze heb gesteld, kwam er ook een route over Luxemburg uit (vanaf Amsterdam). Het jammere van Waze blijft dat je maar moeilijk in beeld kunt krijgen hoe de alternatieven uit het algoritme zijn gekomen.

IIVQ
verkeersader
Berichten: 896
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door IIVQ » wo 20 nov 2019, 22:57

De weg via Couvin, maar ook bijvoorbeeld de E411 via Longwy zijn alternatieven die ongeveer even veel tijd kosten als de route via Luxemburg. Als Luxemburg iets van vertraging geeft, zijn dit al aantrekkelijke alternatieven. Alleen vanwege de stukjes enkelbaans en rotondes (E411 in Belgie) en het stukje stadsweg bij Charleroi (E420) zijn ze volledig ongeschikt als iederéén het gaat doen.

Daarom is het voorlopig wel fijn als deze routes open blijven als geheimtipp voor de kenners. Zodra ze als echt kortste route in de tomtoms terecht komen loopt het volledig vast in de vakantieperiodes, al blijft iedereen die een offline (niet-fileafhankelijke) navigatie heeft deze routes dan keurig nemen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Pino » wo 20 nov 2019, 23:13

^^ Ik heb hier wel eens betoogd “laat het daar bij Charleroi maar eens volledig vastlopen tijdens een vakantie-uittocht, dan komt er nog eens beweging in dat deel van de uitbouw.” Maar verder heb je natuurlijk gelijk dat dit nog wat ruimte overlaat voor mensen die zich verdiepen in de opties.

Je opmerking over de route Longwy triggerde me wat: ik pak hem ook af en toe wel (al dan niet in combinatie met een inkoop/eetstop bij Pole d’Europe op de grens daar), maar je kunt bij Longwy ook in verkeer komen, en hebt twee langere enkelbaans stukken, waarvan de Belgische N81 kort maar irritant is (rotondes) en het enkelbaans stuk van de Franse N52 toch altijd weer langer duurt dan je denkt. Tunnel Hayange is ook nog zo’n onderbrekingkje. Ik heb me daar toch ook wel meermaals afgevraagd of ik nu echt sneller was dan een Luxemburgse spits - maar goed, je staat wel minder stil.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Peter » do 21 nov 2019, 7:59

Hebben de betaalde routeplanners nu meer opties dan snelste en kortste route ? Daar zou juist de meerwaarde moeten zitten, waarbij je ook voor toeristische (mooie) routes kan kiezen en zelf een "penalty" kiezen (max 30 minuten meer of zo) of een maximum snelheid die je jezelf oplegt op de snel/autoweg (vanwage brandstofbesparing of trekken caravan). Nu is altijd onduidelijk waar de reistijd via snelwegen op is gebaseerd. Gemiddelde van welke voertuigen ? en afgetopt op Vmax ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

nickdh
autoweg
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door nickdh » do 21 nov 2019, 8:19

^^ Dat vraag ik me ook wel eens af. Als ik 's avonds laat uit FRL terugrij naar Zuid-Holland rij ik meestal rond de 140-150 over de A6 tussen Joure en Almere, maar er gaan meestal maar 1 of 2 minuten van de aankomsttijd af (dit betreft trouwens Waze). Terwijl als je er 's ochtends naartoe rijdt en even door kunt stomen (nog niet eens 5 km) met 140 er ook gelijk 2 minuten af gaan. Heel vreemd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Vinny » do 21 nov 2019, 22:03

Pino schreef:Het zou wat unfair zijn om het nieuwe stuk hierop af te rekenen. Maar goed, dat zal ook wel een stuk haarkloverij vergen in Belgische regels en in het algoritme ...
Het is altijd een uitdaging om de werking van het algoritme dat voor algemene doeleinden geschreven is te laten matchen met de praktijk van de meeste weggebruikers. Zeker voor een bedrijf als Google dat toch wel een gezichtsbepalend bedrijf is voor heel veel mensen. Blijft overeind staan dat je zult moeten accepteren dat de uitkomst niet altijd overéénkomt met het gezond verstand; dat bovendien nog van persoonlijke voorkeur kan afhangen. Ik denk dan altijd maar dat de weggebruiker niet verplicht is om de aanwijzingen van de routeplanner op te volgen: als de route om wat voor reden dan ook minder goed bevalt staat je geheel vrij om een andere weg te nemen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Pino » vr 22 nov 2019, 10:02

De dilemma's voor Google bij het schrijven van het algoritme lijken me wel duidelijk. Een soort zestien miljoen bondscoaches, maar dan anders. Maar het bedrijf verdient goed aan zijn gebruikers, dus er mag kritisch naar gekeken worden.

Hoewel het een gebruiker natuurlijk altijd vrij staat om een bepaalde instructie te negeren omdat de afrit hem niet aanstaat, weten we ook dat gebruikers van navigatie dat maar zeer zelden doen. Op een rit van 600 kilometer praat je natuurlijk ook over iets heel anders dan een afrit die je niet aanstaat. Die afrit bij Brussel naar de E411 is het probleem niet. Het is dat de paarhonderd kilometer die daarop volgen misschien wat fijner of sneller zijn wanneer je rechtdoor gaat naar Charleroi dan wanneer je afslaat naar Luxembourg. Maar goed, dat brengt je terug naar maar één toverwoord en dat is voorbereiding. Oftewel een kritische blik op de uitkomst van een algoritme voor vertrek én op de hoogte zijn van de actuele verkeerssituatie. Die moet van de gebruiker komen, waarvan we weten dat een grote meerderheid van de gebruikers die kennis niet heeft. Je kunt die omstandigheid maar voor een zeer beperkt deel bij Google neerleggen, maar het blindelings volgen door gebruikers legt uiteindelijk wel een vorm van druk op de manier waarop het product is ingericht. Als gebruikers teveel slechte ervaringen hebben, zullen ze niet kritisch naar hun eigen voorbereiding kijken, maar het product vervangen. En dat kost uiteindelijk Google geld en de schrijvers van het algoritme hun baan of bonus.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18011
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Snelwegfreak » za 11 jan 2020, 22:00

Video van 28 december 2019 tussen Charleroi en Rocroi.
Link
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door mavas » zo 12 jan 2020, 0:02

Wauw, wat een contrast tussen de oude en vernieuwde delen.
Staan er nog delen op de planning om vernieuwd te worden eigenlijk?

Waarom ging je kort voor de wegversmalling een beetje naar links eigenlijk?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18011
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Snelwegfreak » zo 12 jan 2020, 8:10

mavas schreef: zo 12 jan 2020, 0:02Waarom ging je kort voor de wegversmalling een beetje naar links eigenlijk?
Dat is een oud-Waals spelletje "ontwijk de gaten in het wegdek" ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door vynkce » ma 13 jan 2020, 16:22

mavas schreef: zo 12 jan 2020, 0:02 Wauw, wat een contrast tussen de oude en vernieuwde delen.
Staan er nog delen op de planning om vernieuwd te worden eigenlijk?
Er is tot en met 2024 net geen 73 miljoen ingeschreven in het "Plan Infrastructure" van de Waalse regering voor de heraanleg van de N5. Ongeveer de helft hiervan is voorzien voor de aanpak (afbraak en volledige heropbouw) van het viaduct van Yves-Gomzée en de toeleidende stukken N5. De andere helft is voorzien voor de resterende delen. Dit zal echter onvoldoende zijn om de hele route om te vormen naar snelweg.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door mavas » ma 13 jan 2020, 19:14

Dat is jammer. Ik had verwacht dat de oude gedeeltes allemaal binnen een paar jaar aangepakt zouden zijn. :(
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door GuteFahrt » ma 29 jun 2020, 21:50

Vanaf vandaag tot en met november is het niet mogelijk om :AS: Couvin-Nord te nemen komend vanaf Charleroi zodat men daar de definitieve westelijke rijbaan en afrit kan aanleggen. De laatste werken bij Frasnes-lez-Couvin moeten klaar zijn begin 2021.

Luchtfoto van de spoorkruising iets noordelijker:

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Chris » ma 10 aug 2020, 20:36

Op 9 juli 2020 is het Plan mobilité et infrastructures pour tous 2020-2026 vastgesteld. Dit werd aangekondigd als een heroriëntatie van wegenbouw naar andere modaliteiten, en in het persbericht en op de programmapagina wordt het niet genoemd, maar er is wel geld vrijgemaakt voor de omvorming van de N5 tot autoroute.

Men heeft het kennelijk niet makkelijk vindbaar willen maken, maar via onderstaande PDF is de hele lijst van projecten te vinden:

https://rodriguedemeuse.be/wp-content/u ... 0-2026.pdf

Er zijn twee grote N5 projecten opgenomen in het plan;
* N5 Réhabilitation et sécurisation de la N5 - E420, y c Viaduc d'Yves-Gomzée (gemeente Walcourt): € 37,8 miljoen
* N5 Réhabilitation et sécurisation de la N5 - E420 au sud de Charleroi (phases suivantes) (alle gemeenten tussen Charleroi en Couvin): € 33 miljoen.

Dus de komende 5-6 jaar wil men voor € 70 miljoen aan de N5 ten zuiden van Charleroi investeren. Ik vermoed dat het eenzelfde soort upgrade wordt als ze aan de zuidzijde van Somzée hebben gedaan, waar de N5 is opgewaardeerd tot autosnelwegprofiel.

Dit zijn ook met afstand de grootste wegenprojecten in het plan 2020-2026.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18011
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Snelwegfreak » ma 10 aug 2020, 20:50

Goede zaak dat ze er alsnog geld voor vrijmaken. Dat maakt het alternatief voor de routes langs Luik en Luxemburg nog wat aantrekkelijker.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Km357 » ma 10 aug 2020, 21:39

^^ Even cynisch doen:

Dat geld is er niet en is dus ook nog niet vrijgemaakt. Maar als Magnette van de PS wat kan voorleggen richting BDW van N-VA van investeringen die ook voor Vlamingen iets opleveren is dit wel een leuk signaal voor de formatiegesprekken.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door vynkce » di 11 aug 2020, 8:54

Chris schreef: ma 10 aug 2020, 20:36
Men heeft het kennelijk niet makkelijk vindbaar willen maken, maar via onderstaande PDF is de hele lijst van projecten te vinden:
Ik had het overzicht ook al zitten zoeken, maar nog niet gevonden, bedankt! :)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Vinny » di 11 aug 2020, 9:42

Men heeft het kennelijk niet makkelijk vindbaar willen maken
Niet zo vreemd, in Wallonië is de communicatie rondom wegenprojecten wel vaker tamelijk beroerd te noemen. Blijkbaar is men bang voor slapende honden. Wel goed nieuws dat ze met een substantiële investering komen, want: l'E420, ça urge! (de weg is keihard nodig)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie