[E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Willem » do 21 sep 2017, 20:59

Dat de Walen niet meer actief zijn vind ik ook jammer. Dit forum is immers bedoeld voor Nederland en België, dus ook voor de Walen, ondanks het taalverschil.
En dan vind ik het, als Nederlander, fijn om de mening van de Walen te horen. Zodat ik mijn standpunt kan bijstellen aan de mening van iemand die er woont. Terwijl ik als Nederlander lekker makkelijk iets vindt op doorreis over de E411 of de E25. Dan kun je iets vinden, maar belangrijker is wat de Walen er zelf van vinden.
En hun mening wil ik graag horen.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door captain007 » do 21 sep 2017, 21:02

@Vinny: Communicatie is nu niet bepaald het meest sterke punt bij de Walen. Ook schrijnend duidelijk tijdens zo'n open dag. Het is dan dat toevallig iemand hier post dat het er is, anders was ik er ook gewoon niet geweest ben ik heel eerlijk in. En als je dan ook ziet dat het niets meer is dan de poort open zetten. Niks van infostandjes of materieel showen van de aannemer of wat lokale tentjes die er versnaperingen verkopen. Zeker als ik het met het A11 project vergelijk een wereld van verschil. Nu is de omvang ook wel anders, maar ik ben zelfs in Nederland nog van kleinschaligere projecten gewend dat er iets georganiseerd wordt en dat er ook duidelijk gecommuniceerd wordt. Misschien ook een cultuurverschil, maar ik vind het wel opvallend om te zien.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Mikhail » do 21 sep 2017, 21:59

jdb2 schreef:De kans dat je in de Ardennen in het Nederlands wordt aangesproken is groter dan in Brussel.
Als Vlaming die in Brussel werkt beaam ik dit volledig! Het is ook niet zo dat wij als Vlamingen doelbewust niet naar Wallonië gaan, maar de afstand speelt inderdaad ook een rol. Voor een dagje uit ga ik soms wel naar Namen, maar voor mij ligt dit binnen een bereik van 1uur rijden, ik denk dat dit voor Nederlanders ook opgaat die in de oostelijke Ardennen en de regio Luik te vinden zijn.
****

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76270
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Chris » do 21 sep 2017, 22:02

Zou het echt om de afstand gaan? Zo groot is België ook weer niet. Of komen Vlamingen sowieso niet veel buiten hun streek? In Nederland is het niet ongebruikelijk om regelmatig 100 kilometer of meer van je huis te komen, nog afgezien van echte vakanties. Veel mensen komen ook voor hun werk in andere landsdelen. Maar misschien is er minder zakelijke / economische uitwisseling in België tussen de gewesten vanwege de taalbarrière.

De E25 is natuurlijk een snelweg die vooral door Nederlanders op weg naar vakantie wordt bereden, en minder door Vlamingen. Al zullen zij misschien eerder over de E411 rijden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Vinny » do 21 sep 2017, 22:37

De taalbarrière speelt wel een rol denk ik. Dat zie je trouwens ook in een land als Zwitserland. Rondom de taalgrens dalen de verkeersintensiteiten op de snelwegen tamelijk spectaculair.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Willem » do 21 sep 2017, 22:51

Op veel wegen zie je bij de taalgrens de intensiteiten duikelen, met uitzondering van de E411.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Snelwegenkenner » do 21 sep 2017, 22:54

^^ Dat komt natuurlijk door Brussel.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door jdb2 » do 21 sep 2017, 23:33

Bij woon-werkverkeer zal de taal natuurlijk wel een rol spelen, maar bij recreatieve reizen niet. Aangezien de meeste verplaatsingen werkgerelateerd is dat te merken op de wegen langs te taalgrens. Dat effect wordt in België nog versterkt door de economische achterstand in Wallonië, waardoor het voor Vlamingen totaal niet interessant is om daar te gaan werken. De meeste Walen zullen gewoon in Brussel naar werk zoeken, wat ook te merken is op de E411. De E411 functioneert ook niet echt als een taalgrensoverschrijdende weg. Het is gewoon een directe link tussen Wallonië en Brussel die toevallig een stukje over Vlaanderen loopt, met pendelaars uit Waver en Namen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Coen Tunnel » do 21 sep 2017, 23:44

Mikhail schreef:Voor een dagje uit ga ik soms wel naar Namen, maar voor mij ligt dit binnen een bereik van 1uur rijden,
Ik denk dat hetzelfde ook geldt voor bv. de IKEA in Hognoul, daar staat alles ook in het Nederlands aangegeven. Dat zal ook wel de nodige Vlamingen trekken.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door RSK » vr 22 sep 2017, 0:09

Wimpie25 schreef:
Snelwegenkenner schreef:
Het blijft een Nederlandstalig forum dus projecten binnen Vlaanderen zullen altijd meer vertegenwoordigd zijn binnen het Belgisch gedeelte van het forum :D
Ondanks dat blijft Wallonie wel een onderdeel van het land België. :shutup:
Uiteraard maar dat wil niet zeggen dat we er vaak komen.
En dat geldt voor Nederland net zo: ik kan de keren in mijn leven dat ik de provincie Groningen bezocht heb op twee handen tellen. Grappig dat het bij een taalgrens door velen ineens als logisch wordt beschouwd, terwijl het in de praktijk toch vaak de afstand is die hierin de doorslag geeft. En over afstand gesproken: ik zit alweer zo'n 400 kilometer off topic. :dyn_hyp:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Coen Tunnel » vr 22 sep 2017, 8:26

^^ Dat is eigenlijk dezelfde situatie als voor mij geldt bij de provincie Zeeland, daar ben ik met mijn eigen auto (inmiddels bijna 7 jaar een rijbewijs) nog nooit geweest. En daarvoor ben ik er ook niet vaak geweest. Heeft voor mij niet zozeer met de afstand te maken, want ik rij regelmatig naar bv. Luxemburg, maar er is simpelweg niks in Zeeland waarvoor ik daar naar toe zou moeten gaan. En behalve recreatieve zaken zoals Wimpie noemt (Pairi Daiza, de grotten van Remouchamps, kajakken, mountainbiken en karten) zal er voor de meeste Vlamingen, zeker zij die wat verder van de taalgrens wonen, ook weinig reden zijn om naar Wallonië te trekken.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Boerenkool » vr 22 sep 2017, 12:04

Er zit ook wel wat historisch/hysterisch zeer.
In die gebieden reageert men zeer nors op een Nederlandstalig accent.
Pas met de toverwoorden " nous sommes neerlandais" worden ze vriendelijk en kunnen ze ineens wel Nederlands en is je accentfrans wel te begrijpen. Tegen vlamingen een tafel verder kunnen ze alleen eventueel Duits.
Als ze de Nederlanders er niet al onmiddelijk uit herkennen, langer, blonder, aanweziger, directer, minder smaakvol gekleed, lossere kinderen, lunchtrommel met halfje karnemelk etc.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door vynkce » vr 22 sep 2017, 13:34

captain007 schreef:@Vinny: Communicatie is nu niet bepaald het meest sterke punt bij de Walen. Ook schrijnend duidelijk tijdens zo'n open dag. Het is dan dat toevallig iemand hier post dat het er is, anders was ik er ook gewoon niet geweest ben ik heel eerlijk in. En als je dan ook ziet dat het niets meer is dan de poort open zetten. Niks van infostandjes of materieel showen van de aannemer of wat lokale tentjes die er versnaperingen verkopen. Zeker als ik het met het A11 project vergelijk een wereld van verschil. Nu is de omvang ook wel anders, maar ik ben zelfs in Nederland nog van kleinschaligere projecten gewend dat er iets georganiseerd wordt en dat er ook duidelijk gecommuniceerd wordt. Misschien ook een cultuurverschil, maar ik vind het wel opvallend om te zien.
Hier ben ik het wel mee eens jammer genoeg. Het lijkt wel alsof niemand zich interesseert voor dit aspect. Met heel veel moeite kan je hier en daar wat info sprokkelen over de nieuwe snelweg bij Couvin. Eigenlijk frappant dat sinds de start van de werken vijf jaar geleden er eigenlijk tot jouw foto's gewacht moest worden om zekerheid te krijgen over de status van deze nieuwe weg van net geen 14km (langer dan de A11!).
Ook voor de rest is er weinig tot geen communicatie over Waalse wegenprojecten en als die er al is vaak zeer summier of niet geactualiseerd. Ik check regelmatig de Franstalige pers en de discussies in het Waalse parlement. Ook in dit laatste geval is er heel wat minder activiteit dan in Vlaanderen. Waar minister Weyts dagelijks gemakkelijk 5 (of zelfs meer) schriftelijke vragen ontvangt over mobiliteit komen we hier in Wallonië ongeveer aan in één week.
Los daarvan probeer ik ook hier op het forum af en toe wat meer info mee te geven over Waalse projecten. Dit is zoals gezegd echter niet altijd zo gemakkelijk. Hieronder nog eens een lijstje met wat kleinere projecten die allemaal op stapel staan of zelfs al aan begonnen is:

- N550 Axiale Borraine – verlenging tot aan de N51 nabij Bossu
- N518 route de la Laine – verlenging tussen N58 en N513 nabij Moeskroen
- N56 tussen Lessines en de E429
- Ringweg Waver
- N54 Lobbes – Erquelines
- Noordelijke omleiding Tubeke
- Ringweg Péruwelz
- Ringweg Oudler
- Ringweg Malmedy
- N684 Tihange – Tinlot
- Ringweg Marche en famenne
- Ringweg Jambes
- Ringweg Thorembais-St-Trond

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Mark » vr 22 sep 2017, 13:51

Ben blij dat er forumleden zijn (zoals jij) die het in de gaten houden, wat dat betreft is er toch wel beetje een taalbarriere :).

Heb trouwens op goed geluk (en met de vertaalassistentie van RSK) een mailtje gestuurd naar de Waalse wegbeheerder met de vraag wat het A-nummer zal worden. Ben benieuwd of ik reactie krijg :p.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Coen Tunnel » vr 22 sep 2017, 14:14

Zouden de Fransen het E-nummer E420 ook gaan aangeven op de A304 vanaf Charleville-Mézières? En zou de A54 in België op termijn wellicht ook primair het nummer E420 krijgen?

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Snelwegenkenner » vr 22 sep 2017, 14:19

En zou de A54 in België op termijn wellicht ook primair het nummer E420 krijgen?
Volgens google maps heeft die snelweg dat nummer al. 8-)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Coen Tunnel » vr 22 sep 2017, 16:21

^^ Op de meeste wegwijzers staat uitsluitend A54, al zijn er inderdaad een paar waar al E420 vermeld staat.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Mikhail » vr 22 sep 2017, 17:12

vynkce schreef: Hier ben ik het wel mee eens jammer genoeg. Het lijkt wel alsof niemand zich interesseert voor dit aspect. Met heel veel moeite kan je hier en daar wat info sprokkelen over de nieuwe snelweg bij Couvin. Eigenlijk frappant dat sinds de start van de werken vijf jaar geleden er eigenlijk tot jouw foto's gewacht moest worden om zekerheid te krijgen over de status van deze nieuwe weg van net geen 14km (langer dan de A11!).
Ook voor de rest is er weinig tot geen communicatie over Waalse wegenprojecten en als die er al is vaak zeer summier of niet geactualiseerd. Ik check regelmatig de Franstalige pers en de discussies in het Waalse parlement. Ook in dit laatste geval is er heel wat minder activiteit dan in Vlaanderen. Waar minister Weyts dagelijks gemakkelijk 5 (of zelfs meer) schriftelijke vragen ontvangt over mobiliteit komen we hier in Wallonië ongeveer aan in één week.
Los daarvan probeer ik ook hier op het forum af en toe wat meer info mee te geven over Waalse projecten. Dit is zoals gezegd echter niet altijd zo gemakkelijk. Hieronder nog eens een lijstje met wat kleinere projecten die allemaal op stapel staan of zelfs al aan begonnen is:

- N550 Axiale Borraine – verlenging tot aan de N51 nabij Bossu
- N518 route de la Laine – verlenging tussen N58 en N513 nabij Moeskroen
- N56 tussen Lessines en de E429
- Ringweg Waver
- N54 Lobbes – Erquelines
- Noordelijke omleiding Tubeke
- Ringweg Péruwelz
- Ringweg Oudler
- Ringweg Malmedy
- N684 Tihange – Tinlot
- Ringweg Marche en famenne
- Ringweg Jambes
- Ringweg Thorembais-St-Trond
Er lijken toch intressante projecten te zijn juist over de taalgrens, als ik zie naar de noordelijke omleiding van Tubize en de verbinding tussen de N56 en de E429 in Lessines.

Is deze laatse niet een 'missing link' die wordt aangelegd? Als ik mij niet vergis is deze strook ook al jaren ingepland in het gewestplan? Ik heb niet direct een link naar het Waalse gewestplan...
****

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Vinny » vr 22 sep 2017, 21:23

RSK schreef:
Wimpie25 schreef:
Snelwegenkenner schreef:
Het blijft een Nederlandstalig forum dus projecten binnen Vlaanderen zullen altijd meer vertegenwoordigd zijn binnen het Belgisch gedeelte van het forum :D
Ondanks dat blijft Wallonie wel een onderdeel van het land België. :shutup:
Uiteraard maar dat wil niet zeggen dat we er vaak komen.
En dat geldt voor Nederland net zo: ik kan de keren in mijn leven dat ik de provincie Groningen bezocht heb op twee handen tellen. Grappig dat het bij een taalgrens door velen ineens als logisch wordt beschouwd, terwijl het in de praktijk toch vaak de afstand is die hierin de doorslag geeft. En over afstand gesproken: ik zit alweer zo'n 400 kilometer off topic. :dyn_hyp:
Maar Wallonië is in de Nederlandse media eigenlijk volkomen in de vergetelheid geraakt. Deze forumdraad toont dat eigenlijk ook aan: er gaan maar weinig Nederlanders heen, er komen nauwelijks Walen bij "ons" - en we weten van elkaar niet wat er speelt. Vanuit grote delen van Nederland is Wallonië dichterbij dan Groningen maar in de praktijk valt dat dan toch tegen. Ik wijt dat toch echt wel aan de taalbarrière, naast (en dat toont Vyncke maar weer eens aan) mobiliteit in Wallonië sowieso niet zo'n thema is waar mensen voor fora bezoeken en het gewest communiceert zelf ook niet echt. Het is dus echt een beetje een zwart gat. Voor mezelf sprekend, ik vind dit project zelf wel interessant om te volgen. Ik zie de foto's dan ook graag tegemoet 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Snelwegenkenner » vr 22 sep 2017, 23:53

^^ Toch grenst Nederland voor een klein deel zelfs aan Wallonië. :D

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door duikgek89 » vr 22 sep 2017, 23:58

Je kunt daar ook prettig rondrijden!

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door paolie » za 23 sep 2017, 8:06

Er komen juist ontzettend veel Nederlanders in Wallonië. Ga er maar eens in het weekend heen en de voertaal is gewoon Nederlands. Zoals een aantal posts eerder al is opgemerkt. Alleen de regio Charleroi is niet zo bekend.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6910
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Wimpie25 » za 23 sep 2017, 11:24

^^
Inderdaad, de horeca in Hoog-België draait zelfs voor een groot stuk op Nederlanders en Vlamingen. Campings, hotels, restaurants, herbergen, café's. Ga in het in weekend bijvoorbeeld naar Vresse en je hebt geen enkel woordje frans nodig.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door captain007 » za 23 sep 2017, 22:27

Nog een video van de hele N5 van Charleroi tot Couvin (helaas deels tegen de zon in). Maar het geeft wel een goed beeld van de huidige uitbouwtoestand:
Link

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door mavas » di 03 okt 2017, 23:11

Late reactie vanwege vakantie. Super. Bedankt! Dit zocht ik al een tijdje.

De gedeeltes die gerenoveerd zijn zien er echt heel erg goed uit zeg. Tjonge. Ook mooi met geleiderails.
De stukken die nog niet gemoderniseerd zijn, daar moet dan weer heel erg veel aan gebeuren, verbazingwekkend om te zien hoeveel werk daar nog te doen valt.
De wegindeling bij die rotonde is ook maar een potje. Volgens mij heb je in de auto hard staan lachen hoe dat daar allemaal door elkaar loopt. :lol:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door captain007 » wo 04 okt 2017, 9:14

^^ Ik verbaas me tegenwoordig niet zo snel meer ;) De N5 is zoals je inderdaad kan zien een weg met nogal veel gezichten. Ik vind de opgeknapte stukken ook erg mooi geworden, met een ruim profiel. Op diverse plaatsen heeft men nu ook erftoegangen afgesloten. De gerenoveerde delen hebben nu in elk geval een ruimer profiel wat voor een snelweg kan doorgaan. De andere delen zijn inderdaad nog matig, met wat erftoegangen en geen vluchtstroken. Maar ik vermoed dat het gewoon een kwestie van tijd en geld is dat de nog niet gerenoveerde delen tussen Couvin en Somzée ook opgeknapt gaan worden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door mavas » wo 04 okt 2017, 11:51

Ik denk inderdaad ook dat de prioriteit eerst naar nieuwbouw uitgaat. En dan naar renovatie van de bestaande delen. Ik denk dat de omlegging bij Charleroi er als laatste komt, dat deel vergt volgens mij de meeste voorbereiding.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door vynkce » wo 04 okt 2017, 12:19

^^ Vanaf 25 oktober loopt het openbaar onderzoek over het gedeelte ten zuiden van Charleroi.

Info: http://diantonio.wallonie.be/axe-bruxel ... sud-de-cha

Gebruikersavatar
xxl_filip
woonerf
Berichten: 63
Lid geworden op: do 21 apr 2011, 10:10

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door xxl_filip » za 07 okt 2017, 10:04

Volgens mij gaat er een aanzuigeffect ontstaan voor vrachtwagens eens het stuk in Frankrijk af is. Met telkens slechts 1 rijstrook voorzien op de oostelijke en westelijke weg ten zuiden van Charleroi gaat dit voor vervelende problemen zorgen, vooral als die vrachtwagens bergop moeten rijden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [E420][A005][N005] Charleroi-Couvin-Rocroi(F)

Bericht door Vinny » za 07 okt 2017, 12:51

Carlo di Antonio schreef:- une nouvelle liaison régionale, offrant 2 voies de circulation par sens, entre le Sud de Somzée (Walcourt) et le Bultia (Gerpinnes);
- un échangeur distribuant les flux et comprenant :
· une voie par sens en relation avec le R3 côté OUEST, pour garantir la continuité de l’axe européen,
· . une voie par sens en relation avec l’A503 côté EST, pour irriguer l’agglomération de Charleroi,
- un contournement de Somzée en 2 voies de circulation par sens ;
- un contournement du Bultia en 2 voies de circulation par sens;
- la N5 réaménagée en boulevard urbain entre Somzée et Charleroi
Dat zal maar een kort stukje zijn: Alleen tussen de aansluiting Mont-sur-Marchienne en Le Bultia (N 574) wordt de weg 2x1 zo te lezen - ongeveer 6 kilometer. Ten zuiden van deze afrit is 2x2 gepland. Ik begrijp zelf niet zo goed wat er ten noorden van Le Bultia gebeurd, het lijkt er op dat er nog een weg westelijker wordt aangelegd. Op dit moment is het 13-15 minuten rijden (over zo'n 10 km) tussen Le Bultia en de A 503, dus er zal neem ik aan sowieso wel sprake zijn van enige tijdwinst. Alleen minder dan wanneer het integraal 2x2 was geworden, maar dat spreekt voor zich. Ik voorzie zelf toch niet meteen capaciteitsproblemen als de N 5 als "Boulevard Urbaine" blijft bestaan. Er zijn dan drie wegen die waarschijnlijk alle drie wel irritant rijden worden, maar niet meteen filegevoelig zullen zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie