[E034][A011][N049] Ombouw Antwerpen-Zelzate-Knokke

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

Medianieuws

Re: E34-A11 Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door Medianieuws » wo 04 feb 2009, 10:08

Het Nieuwsblad 31-01-2009 schreef:Aanleg op- en afritten N49 Moerbeke van start

MOERBEKE-WAAS - Als strenge vorst uitblijft, start Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen maandag met de aanleg van een nieuw verkeersknooppunt op de N49 in Moerbeke. Het bestaande kruispunt van de 'expresweg' met de Kruisstraat wordt vervangen door een op- en afrittencomplex met een brug over de N49.
De N49 wordt omgevormd tot autosnelweg. Een stuk verderop, aan Ramonshoek in Wachtebeke, werd in 2003 al een kruispunt omgevormd maar de verkeerslichten in Moerbeke bleven staan. Het zijn de eerste verkeerslichten voor wie van Antwerpen naar de kust rijdt.
Het nieuwe knooppunt komt naast het bestaande kruispunt van de N49 met de Kruisstraat. Langs beide zijden van de snelweg, aan het einde van de nieuwe op- en afritten, komt een rotonde. Een nieuwe brug over de weg zal beide rotondes met elkaar verbinden. Het huidige kruispunt blijft operationeel tot het nieuwe knooppunt af is.
Maandag starten de voorbereidende werken om het terrein bouwrijp te maken. Zo worden bomen en struiken gerooid. In april start de aannemer dan met de bouwwerken: de aanleg van het nieuwe op- en afrittencomplex met de rotondes, de heraanleg van verbindingswegen en parallelwegen en de bouw van de brug. Volgens burgemeester Marin (Open VLD) wordt er bij die bouw gebruik gemaakt van sloopmateriaal van de suikerfabriek. Het einde van de werken is gepland in de zomer van 2010, de totale kostprijs bedraagt iets minder dan 5 miljoen euro.

'Daarmee komt er nog geen einde aan de activiteiten in die buurt', stelt de burgemeester. 'Zodra het complex klaar is, starten we met grote rioleringswerken maar daarvoor wachten we nog op subsidies.'
Volgens Dirk Wageman van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) ligt de bal hiervoor nog in het kamp van de gemeente. Het voorontwerp van dit dossier werd immers in april 2008 afgekeurd door de ambtelijke commissie en moet dus opnieuw ingediend worden.
De voorbereidende werken zullen volgens de overheid geen hinder voor het verkeer en de omwonenden met zich meebrengen. Ook tijdens de rest van de werkzaamheden zouden de problemen beperkt blijven, aangezien het bestaande kruispunt voorlopig openblijft.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: E34-A11 Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door Mikhail » wo 04 feb 2009, 14:23

Een dik jaar tijd om een nieuwe afrit op te bouwen, dat is toch redelijk snel naar Vlaamse normen... Ik vind het wel goed dat dit kruispunt eindelijk een volwaardig af- en opritten complex wordt, zo wordt de snelwegsituatie toch wel een aantal kilometers verlengd ...

[Eén ding versta ik niet goed, gaat men nu de N49 op dat punt overbruggen met de kruisstraat, of gaat de kruisstraat onder de N49 doorgaan, en dus een van de N49 een klein stuk een viaduct maken... Ik denk dat het om de eerste optie gaat...

Waarom heeft men hier niet nagedacht om de N49 te ondertunnelen en een ovaal rotonde aan te leggen boven de snelweg?]

Volgens Viamichelin zal het er zo uitzien:

http://www.viamichelin.be/viamichelin/n ... -8&x=0&y=0

Ik dacht al dat men een beetje moest opschuiven, want aan het huidige kruispunt was geen plaats meer oom een op en afrit aan te leggen.
****

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: E34-A11 Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door denne007 » wo 04 feb 2009, 21:30

ik denk dat de kruisstraat over de E34 zal gaan. klinkt mij het goedkoopst.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: E34-A11 Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door Mikhail » do 05 feb 2009, 16:00

Klopt, na het checken van viamichelin is het mij duidelijk.
****

Ldp
woonerf
Berichten: 65
Lid geworden op: do 07 jun 2007, 13:25
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: E34-A11 Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door Ldp » vr 13 feb 2009, 14:34

Er zijn ook al werkzaamheden waar te nemen, namelijk grondwerken en rooien van bomen en struiken.

Medianieuws

Re: E34-A11 Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door Medianieuws » ma 16 feb 2009, 18:40

Vlaams Verkeerscentrum schreef:Start aanleg nieuw knooppunt op N49 te Moerbeke

Afbeelding
Op maandag 2 februari start Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen met de aanleg van een nieuw verkeersknooppunt op de N49 te Moerbeke. Het bestaande kruispunt van de N49 met de Kruisstraat wordt vervangen door een nieuw op- en afrittencomplex met een brug over de N49. De werken kaderen in de omvorming van de N49 tot autosnelweg. Het nieuwe knooppunt zal een vlottere en veiligere verkeersafwikkeling mogelijk maken.

Het nieuwe verkeersknooppunt wordt naast het bestaande kruispunt van de N49 met de Kruisstraat (Moerbeke) gebouwd. Langs beide zijden van de N49, aan het einde van de nieuwe op- en afritten, komt een rotonde. Een nieuwe brug over de N49 zal beide rotondes met elkaar verbinden. Het huidige kruispunt (N49/Kruisstraat) blijft operationeel tot het nieuwe knooppunt af is.
Op maandag 2 februari starten de voorbereidende werken om het terrein bouwrijp te maken. Het gaat om grondwerken en het rooien van bomen en struiken. In april gaat de aannemer van start met de bouwwerken: de aanleg van het nieuwe op- en afrittencomplex met de rotondes, de (her)aanleg van verbindingswegen en parallelwegen en de bouw van de brug over de N49. Het einde van de werken is voorzien in de zomer van 2010.

De voorbereidende werken zullen geen hinder voor het verkeer en de omwonenden met zich meebrengen. Ook tijdens de rest van de werkzaamheden zal de hinder beperkt blijven, aangezien het bestaande kruispunt van de N49 met de Kruisstraat open blijft tot het nieuwe verkeersknooppunt in gebruik is.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: E34-A11 Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door Mikhail » di 17 feb 2009, 11:47

Is die Kruisstraat eigenlijk een gehucht of een autonoom dorpje?
****

Ldp
woonerf
Berichten: 65
Lid geworden op: do 07 jun 2007, 13:25
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: E34-A11 Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door Ldp » di 17 feb 2009, 16:56

Gemeente Moerbeke

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: E34-A11 Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door R4 » zo 22 feb 2009, 16:37

De Kruisstraat is een straat ... :)
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: E34-A11 Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door Alfa » ma 23 feb 2009, 1:28

Ook een gehucht hoor. Zie Wikipedia.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: E34-A11 Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door R4 » wo 25 feb 2009, 0:54

Maar in de eerste plaats vooral een straat. ;)
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: E34-A11 Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door Caesar » wo 25 feb 2009, 8:43

R4 schreef:Maar in de eerste plaats vooral een straat. ;)
Ok, volgende opgave:
De Beringstraat :mrgreen: :mrgreen:

Ldp
woonerf
Berichten: 65
Lid geworden op: do 07 jun 2007, 13:25
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: E34-A11 Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door Ldp » wo 11 mar 2009, 10:17

Ook niet zo moeilijk. Die ligt in Enschede, Geldrop, Rotterdam, Amersfoort, Heerlen, 's-Hertogenbosch, Hulst, Boortmeerbeek.

Of bedoel je die hele natte? :hahaHAHA:

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: E34-A11 Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door vynkce » di 21 apr 2009, 10:08

Het Nieuwsblad 20-04-2009 schreef:Start aanleg brug over de E34

MOERBEKE-WAAS - Vandaag gaat de tweede fase van de werken in Moerbeke van start. Wegen en Verkeer begint met de aanleg van de brug over de E34. Deze nieuwe brug zal het bestaande kruispunt met lichten vervangen. Het verkeer zal tot halverwege juli herleid worden tot één rijstrook in elke rijrichting. Deze nieuwe situatie zal hinder veroorzaken voor het verkeer.
Om de brug te kunnen bouwen, moet een stuk van de E34 tijdelijk afgesloten worden. In een eerste fase worden de twee wegvakken richting Zelzate herleid tot één vak op de rijrichting Antwerpen. Alle verkeer richting Antwerpen zal eveneens over één rijstrook moeten. In een latere fase zal het verkeer richting Antwerpen op rijrichting Zelzate gestuurd worden

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: E34-A11 Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door Caesar » di 21 apr 2009, 14:05

Noem mij 1 snelweg rond Antwerpen waar ze deze week NIET beginnen werken zijn!
Ik durf zowaar trakteren bij een mogelijk antwoord!

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: E34-A11 Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door boe! » di 21 apr 2009, 14:51

A12 richting Bergen op Zoom?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: E34-A11 Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door Ds79m » di 21 apr 2009, 14:58

^^ Daar zijn werken wel broodnodig :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: E34-A11 Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door vynkce » di 21 apr 2009, 15:33

Caesar schreef:Noem mij 1 snelweg rond Antwerpen waar ze deze week NIET beginnen werken zijn!
Ik durf zowaar trakteren bij een mogelijk antwoord!
E34 Ranst-Turnhout? Daar waren de werken al bezig van voor deze week :mrgreen:

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: E34-A11 Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door Wimpie24 » di 21 apr 2009, 19:01

Inderdaad, ik heb de indruk dat men eindelijk in actie geschoten is, vandaag is men trouwens begon om de wegmarkeringen op de N19 tussen Aarschot en Geel helemaal te vervangen. Zelfs wegmarkeringen die al in jaren niet meer vernieuwd zijn, staan er terug.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: E34-A11 Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door tovm74 » di 21 apr 2009, 20:13

mmhh, zolang het maar niks met de aankomende verkiezingen te maken heeft ...
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: E34-A11 Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door Caesar » di 21 apr 2009, 22:47

vynkce schreef:
Caesar schreef:Noem mij 1 snelweg rond Antwerpen waar ze deze week NIET beginnen werken zijn!
Ik durf zowaar trakteren bij een mogelijk antwoord!
E34 Ranst-Turnhout? Daar waren de werken al bezig van voor deze week :mrgreen:
Ik wíst dat er zulke antwoorden gingen komen :puh2:

Al is het antwoord van Boe! wel goed :s
Dus: :biertjes:
(En zeggen dat ik elke dag op die A12 rijd..... ;) )

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: E34-A11 Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door Wimpie24 » di 21 apr 2009, 22:59

tovm74 schreef:mmhh, zolang het maar niks met de aankomende verkiezingen te maken heeft ...
Ik vind het wel enorm chill, want als je ze zo daar ziet staan moet ik toch wel toegeven dat wij een enorm strak (en mooi) systeem van wegmarkeringen hebben.
En ja, het kan goed zijn dat het met de verkiezingen te maken heeft maar daar kunnen wij alleen maar profijt uit trekken.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: E34-A11 Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door tovm74 » wo 22 apr 2009, 9:42

Wimpie24 schreef:
tovm74 schreef:mmhh, zolang het maar niks met de aankomende verkiezingen te maken heeft ...
Ik vind het wel enorm chill, want als je ze zo daar ziet staan moet ik toch wel toegeven dat wij een enorm strak (en mooi) systeem van wegmarkeringen hebben.
En ja, het kan goed zijn dat het met de verkiezingen te maken heeft maar daar kunnen wij alleen maar profijt uit trekken.
Inderdaad, we halen er profijt uit, maar dit had wel beter gepland kunnen worden!
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: E34-A11 Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door Rene » wo 22 apr 2009, 12:30

Waarom maar 1 rijstrook in beide richtingen ?
De N49 heeft terplekke toch een pechstrook ?
Die kan toch tijdelijk als rijstrook voor een richting worden ingericht ?
Scheelt in elk geval in één richting een hoop oponthoud.
Verder zou je kunnen overwegen om in de spits een extra rijstrook door het werkvak in dienst te houden.
Hebben we op de NL-A7 ook gedaan bij het groot onderhoud.
Daardoor had men 21 u/dag de hele rijbaan ter beschikking om te werken, en konden de spitsfiles worden voorkomen.
Maar ja, dat vergt wel wat onconventioneel denken...

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: E34-A11 Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door R4 » do 23 apr 2009, 0:43

Het probleem is dat die pechstroken het zware vrachtverkeer niet aankunnen.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Angels2
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 30 apr 2007, 14:58

Re: E34-A11 Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door Angels2 » do 23 apr 2009, 13:19

R4 schreef:Het probleem is dat die pechstroken het zware vrachtverkeer niet aankunnen.
Nochtans wordt de pechstrook wel gebruikt...
Het verkeer van Knokke naar Antwerpen gebruikt de pechstrook.
Wie van Antwerpen komt, rijdt over wat normaal de 1e rijstrook is. De tweede rijstrook tegen de middenberm wordt niet gebruikt. Ze zullen die misschien nodig hebben voor de werken...

Medianieuws

Re: E34-A11 Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door Medianieuws » za 02 mei 2009, 11:06

Het Nieuwsblad 30-04-2009 schreef:Tunnelkoker E34 Zelzate gaat maand dicht

ZELZATE - Vanaf maandag 4mei gaat de tunnelkoker richting Antwerpen een maand dicht. 'Wegen en Verkeer' zal er herstellingen uitvoeren om de veiligheid in de tunnel te verbeteren. Alle verkeer wordt op de andere rijrichting gebracht en dat brengt verkeershinder teweeg. In één maand tijd zullen meerdere herstellingen uitgevoerd worden. Het wegdek krijgt een nieuwe onderlaag en toplaag, de voegen in de tunnel worden hersteld en een lek zal gedicht worden.
Na de werken zal de tunnel veiliger zijn, omdat er geen oneffenheden meer zullen zijn en dus ook geen water op het wegdek. Vorig jaar zijn gelijkaardige herstellingen uitgevoerd in de andere tunnelkoker.

Ldp
woonerf
Berichten: 65
Lid geworden op: do 07 jun 2007, 13:25
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: E34-A11 Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door Ldp » zo 03 mei 2009, 0:05

Zo, het kan niet op. Ik rijd al 2 weken binnendoor om bij Kruisstraat pas de E34 op te komen richting Antwerpen. Op de terugweg ga ik er bij Stekene al vanaf, om parallel verder te gaan. Er staat niet altijd een lange file, maar tegen de tijd dat je dat weet, is het al te laat. Je kunt er tussen Stekene en Kruisstraat over 10km niet meer af.

Ik zou liever zien dat ze het verkeer bij Kruisstraat nog iets langer op 1 wegvak hadden gehouden, om gelijk die ergerlijke, schokbrekerslopende hobbels, richting Zelzate, plat te frezen.

Medianieuws

Re: E34-A11 Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door Medianieuws » wo 13 mei 2009, 18:26

Het Nieuwsblad 12-05-2009 schreef:Tunnel onder Expresweg in Balgerhoeke niet voor 2013

EEKLO - De tunnel die de Sint-Laureinsesteenweg onder de Expresweg moet loodsen aan het kruispunt bij de verbrandingsoven, komt er niet voor 2013.
Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) liet er in haar antwoord aan Vlaams volksvertegenwoordiger Erik Matthijs (CD&V) geen twijfel over bestaan: de tunnel onder de Expresweg kan pas in gebruik worden genomen wanneer de verbindingsweg tussen de Sint-Laureinsesteenweg en de R43 (de Teut) is gerealiseerd.

In wat een van zijn laatste parlementaire vragen moet geweest zijn, vroeg Erik Matthijs aan de minister of de tunnel samen met de ontsluitingsweg voor het geplande industrieterrein in Balgerhoeke werd aangelegd. Crevits: 'Deze verbindingsweg tussen Sint-Laureinsesteenweg en R43 wordt in twee fasen aangelegd. Eerst komt er het deel dat als ontsluitingsweg voor het industrieterrein wordt gepland, later volgt de doorsteek naar de R43. Een precieze timing is nog niet bekend en is afhankelijk van procedures en budgetten. Een mogelijkheid is de eerste fase in 2011, de tweede fase in 2012-2013, de tunnel in 2013-2014.'

Erik Matthijs kwam in zijn vraag aan de minister ook even terug op een artikel dat in onze krant was verschenen in januari, waaruit bleek dat de oorspronkelijk geplande aanpak van de kruispunten in Assenede, Eeklo en Kaprijke zou zijn gewijzigd. Zo stelde Matthijs vast dat Eeklo en Assenede voorrang zouden krijgen op het op- en afrittencomplex in Kaprijke. Maar dat ontkent de minister ten stelligste. 'De geplande volgorde is niet gewijzigd. In het najaar 2010 worden de brug aan de Stoepestraat (Assenede) en het aansluitingscomplex met de N456 (Kaprijke) aanbesteed. Het werk in Kaprijke kan medio 2011 aanvangen. De bruggen aan Nieuwburg en Oosthoek (Assenede) worden ten vroegste in 2012 aanbesteed. De aanvang van deze werken is pas mogelijk na de ingebruikname van het Kaprijkse complex.'

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: E34-A11 Antwerpen-Zelzate-Knokke

Bericht door Mikhail » do 14 mei 2009, 11:03

Waarom dient er daar een tunnel onder de expressweg te komen. Op het eerste zicht ziet mij dat er maar een kleine woonerfstraat uit, trouwens de ring loopt daar toch parallel aan, die overigens traag verkeer toelaat en een perfecte aanlsluiting geeft op de E34, waarom die niet volledig benutten en het kruispunt gewoon afsluiten?
****

Plaats reactie