[B][N074][A024] de "Noord-Zuid" van Limburg

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: N74, de "Noord-Zuid"

Bericht door IQ[] » wo 17 mei 2006, 1:34

IQ[] op pagina 2 schreef:
IQ[] schreef:Verder valt mij de breedte op van de weg bij Overpelt. Daar is een ontzettend brede (en mooie) middenberm. En de viaducten lijken wel 2+2 x 2+2 te zijn... :shock: Heeft iemand een idee waarom dit zo is aangelegd?
Ik heb met Google-Earth ernaar gekeken (viel net in een mooi zichtbaar stuk 8-) )
Een paar afbeeldingen hiervan, van zuid naar noord:

N71/N74 kruispunt Overpelt
N71/N74 afrit Neerpelt
N71/N74 Brug kanaal
N71/N71 kruispunt Neerpelt
N74 net ten noorden kruispunt Neerpelt
N715/N74/N69 grens

Ik heb al eens geopperd, dat men vroeger van plan was om de N71 hier parallel te voeren aan de A24. En dat daarom tussen de beide kruispunten N71/N74 nu zoveel ruimte vrij is in de middenberm en de viaducten hier al zijn op voorbereid. Iemand enig idee of dit aannemelijk is?
Een vermoedelijk antwoord stond dichterbij dan je dacht: op pagina 2 van dit topic. Foto's zijn overigens offline.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

(voorlopig) Noord-Zuid p5

Bericht door IQ[] » za 20 mei 2006, 22:20

Kijk even op http://omnu.be voor een artikel, waarom die tunnels niet de oplossingen zijn.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » za 27 mei 2006, 13:36

Tunnel op gevaarlijk kruispunt in Zonhoven
vr 26/05/06 - In Zonhoven komt een tunnel op het kruispunt van de Engstegenweg en de baan Hasselt-Eindhoven.
De Vlaamse overheid heeft het dossier goedgekeurd en het geld daarvoor vrijgemaakt.
Het kruispunt is zeer gevaarlijk. Tussen 2001 en 2004 gebeurden negentien ongelukken met zwaargewonden op het kruispunt.
Een tunnel moet het aantal verkeersongelukken sterk verminderen.
De werkzaamheden beginnen eind volgend jaar en kosten 3,5 miljoen euro.
http://www.vrtnieuws.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » zo 28 mei 2006, 13:28

Dat is wel een dure oplossing :shock: Wordt met de komst van de tunnel de gehele kruising nu opgeheven of komt er iets ongelijkvloers voor terug?

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » zo 28 mei 2006, 15:37

Er wordt daar in die regio wel met tunnels gesmeten.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » za 17 jun 2006, 14:29

Het Belang van Limburg schreef:Handelaars Grote Baan boos over verdwijnen parkeerstrook
Enkele handelaars langs de Grote Baan in Houthalen-Helchteren zijn niet te spreken over de herinrichting van het kruispunt aan het gemeentehuis.

"We werden deze morgen wakker, en plots waren onze parkeerplaatsen ingenomen door de rijweg. Zo is de zaak niet leefbaar," zucht slager Peeters. Wegen en Verkeer Limburg belooft om de parkeerstrook opnieuw enkele meters te verlengen. Voor burgemeester Yzermans bewijst dit voorval "het ongelijk van de tunnel."
Ze zijn de N715 aan het voorzien van nieuw wegdek. Hierbij worden ook de kruispunten heringericht:
Het Belang van Limburg een tijd terug schreef:Maandagavond starten de werkzaamheden aan vier kruispunten van de Grote Baan in Houthalen-Helchteren. Die duren een maand en gebeuren telkens tussen 19.30 uur en 6 uur, alleen 's nachts dus.

Naar het noorden of het zuiden rij je dan over één rijstrook. Wie wil afslaan of oversteken, moet een omleiding volgen. Alle straten die uitkomen op de Grote Baan worden immers afgesloten tot het einde van de werkzaamheden, op 1 juli. De kruispunten aan de Koolmijnlaan, de Dorpstraat, de Herebaan en de Kazernelaan krijgen conflictvrije verkeerslichten. Hier en daar komen ook iets langere afslagstroken. Voorts worden de slechtste stukken asfalt, vooral in de rechterrijvakken, vernieuwd.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » zo 13 aug 2006, 15:00

Ik ben eens over de weg gereden nu je er officieel 120km/h mag.
Grootste ergernis:
- Nederlanders die met 90 over de weg sukkelen.
- De borden voor de afritten zijn véél te klein, of de hoeveelheid informatie erop is te groot om nog fatsoenlijk te kunnen lezen. Bovendien staan de borden veel te laat, namelijk waar de uitvoegstrook begint. Zit je als onbekende, al inhalende, op de linkerstrook, dan heb je letterlijk pech gehad.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 13 aug 2006, 15:17

Nou, wij reden er toen tegen de 140 denk ik. ;)

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » zo 13 aug 2006, 15:29

:wijsvinger: ;)

Dan heb je ook gezien dat het onleesbaar is denk ik.

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Bericht door N342 » zo 13 aug 2006, 17:45

IQ[] schreef:Ik ben eens over de weg gereden nu je er officieel 120km/h mag.
Grootste ergernis:
- Nederlanders die met 90 over de weg sukkelen.
Te langzaam rijdende Nederlanders, "gelukkig" heeft België dat probleem ook, ik was al haast bang dat alleen Duitsland dat 'probleem' kende. Zulke mensen zou je toch aan hun oren terug naar de grens slepen om ze het bord met de Vmax nog eens duidelijk laten te bekijken!
*11-08-2017 L.M.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3261
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » zo 13 aug 2006, 18:11

Mooi dat er nog een stukje semi-snelweg is bijgekomen in België en dat de Vmax 120 is en geen 90!
****

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » vr 18 aug 2006, 18:04

De politieke partij OMNU heeft zijn plannen voor Houthalen-Helchteren bekend gemaakt.

Afbeelding
Zie voor het hele plan http://www.omnu.be

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 20 aug 2006, 11:25

Goed doordachte plannen. Ik vind ook dat er een omlegging moet komen, want zo'n drukke verkeersader door een dorp vind ik niet meer van deze tijd. De oude traverse groen inrichten met weinig ruimte voor de auto en je bent er. :)

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » ma 21 aug 2006, 18:24

Nieuwe geluidsmetingen in Overpelt
vr 18/08/06 - De Vlaamse overheid laat binnenkort nieuwe geluidsmetingen uitvoeren langs de Noord-Zuidverbinding in Overpelt.
Inwoners van de wijk Lindelhoeven klagen over geluidsoverlast en willen dat er geluidsschermen worden geplaatst.

Volgens hen is het probleem erger geworden sinds op de Noord-Zuidverbinding 120 in plaats van 90 kilometer per uur mag worden gereden.
Vlaams minister van Openbare Werken Kris Peeters (CD&V) geeft de buurtbewoners gelijk. Hij zegt dat er een nieuwe situatie is en dat er dus nieuwe metingen moeten gebeuren.
http://www.vrtnieuws.net

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » ma 21 aug 2006, 19:46

Ik denk eerder dat het komt omdat de rijbaan meer naar hun huis ligt... Belgen te kennen zullen ze daar nooit allemaal braaf 90 hebben gereden in het verleden. Inclusief de bewoners daar.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 21 aug 2006, 20:38

Misschien reden ze eerst 110 en nu 150... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » ma 21 aug 2006, 21:07

Zou best kunnen. Alleen is 110 met tegenverkeer veel gevaarlijker.
Met 2x2 heeft bijna niemand zich aan die 90km/h gehouden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 21 aug 2006, 21:09

Ik reed er toen het nog 90km/h was, in de meivakantie. Weinig verkeer, maar echt hard werdt er niet gereden. Ik reed zo'n 110, en was wel één van de snelste.
90 is echt onzin op zo'n verlaten snelweg...
Als ze een weg aanleggen om reistijd te verkorten, en wordt die uitgevoerd als snelweg, dan moet je er ook 120km/h mogen!

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » ma 21 aug 2006, 21:15

Nee, de N74 is verbreed van 2 naar 4 rijstroken vanwege verkeersveiligheid.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » za 02 sep 2006, 12:18

Het Belang van Limburg 02/09 schreef:Burgemeester tegen tunnels in Houthalen

Alain Yzermans (sp.a), de burgemeester van Houthalen-Helchteren, neemt voor het eerst een duidelijk standpunt over de Noord-Zuidverbinding in.
“Ik ben tegen de tunnels en voor een omleidingsweg,” aldus de burgemeester. Hij doet die uitspraak omdat hij vaststelt dat, sinds het invoeren van de conflictvrije verkeerslichten op de Grote Baan, er een groot fileprobleem is ontstaan in Helchteren. “Elke dag regent het boze telefoons,” zegt Yzermans.“Ik had voordien al twijfels bij die tunnels, maar nu weet ik het zeker: dat tunnelplan is niet realistisch. Na zo’n eenvoudige ingreep als het plaatsen van verkeerslichten, loopt alles al in het honderd. De mensen staan in de file, de zijstraten van de Grote Baan vullen zich met sluikverkeer en de chauffeurs worden agressief. De politie is al een paar keer moeten tussenkomen om boze chauffeurs in te tomen.”
Yzermans vindt wel dat een eventuele omleidingsweg rekening moet houden met mens en natuur.
Gaat lekker daar... :roll:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 02 sep 2006, 15:06

Net zulke heethoofden als enkele kilometers noordelijk dus... :roll:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 02 sep 2006, 15:08

Tja, die 2x2 door Houthalen schiet inderdaad niet op. En de huizen staan er vlak aan. Gauw omleggen dus, een tunnel lijkt me nogal duur.

Ter vergelijking; deze weg is nog net iets drukker dan de N65!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 02 sep 2006, 16:14

Los daarvan, vind ik dat je best van de automobilisten enig geduld mag vragen als er werkzaamheden zijn. Dan hoeft men toch niet meteen zo aggresief te doen? Ga lekker naar de sportschool denk ik dan....
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » za 02 sep 2006, 16:59

Er zijn geen wegwerkzaamheden op het moment Vincent.
Net zulke heethoofden als enkele kilometers noordelijk dus...
Ja lijkt het wel, alleen zijn dat de gemeentes die allerlei zaken bekokstoven. (Noot: N69 artikeltje over agressie was door mij bedacht.)

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » di 05 sep 2006, 16:50

De soap continues:
Het Belang van Limburg 05/09 schreef:"Burgemeester Yzermans pikt programma van Om-Nu!"
Om-Nu!,de partij die ijvert voor een omleidingsweg rond Houthalen- Helchteren, is boos op burgemeester Alain Yzermans (sp.a).

De burgemeester vertelde in onze zaterdagkrant dat hij nu ook tegen de tunnels is en voor een omleidingsweg. Komt overeen met het standpunt van Om-Nu!, maar toch is deze partij niet gelukkig.

“Yzermans heeft blijkbaar schrik van de verkiezingen en neemt daarom een bocht van 180 graden. Die files in Houthalen-Helchteren waren er trouwens al van lang voor die werken aan de kruispunten”, reageert lijsttrekker Peter Timmermans.“ Nu gebruikt hij ineens zijn gezond verstand, wel, wij vertellen al jaren dat er een omleidingsweg moet komen. Hij heeft trouwens nog wat anders van ons gepikt: de Groene Boulevard. Dat idee komt ook van ons.”
Ook Groen! is boos.“Wat de burgemeester gisteren heeft verteld is dus een vergissing en morgen maakt hij ons iets anders wijs”, vindt Maurice Ballard, die wel duidelijk voor de tunnels is. “Hij vertelt de mensen wat ze graag willen horen en intussen beloont hij de agressievelingen in het verkeer. Maar waar die omleiding moet komen, zegt hij ook niet. Nee, dat moeten de ingenieurs maar uitzoeken. Maar die ingenieurs hebben al een oplossing getekend.”
Bekend geschreeuw voor verkiezingen. Uiteindelijk heeft de gemeente weinig te zeggen over een gewestweg, maar kan toch (in dit geval positieve) invloed uitoefenen op het beleid.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » di 05 sep 2006, 16:54

VRTnieuws.net schreef:"Elk kritiek moment is er een te veel"
ma 04/09/06 - De gemeente Houthalen-Helchteren wil dat de Vlaamse overheid een oplossing zoekt voor de problemen met de verkeerslichten op vier kruispunten in Houthalen-Helchteren.

Die kruispunten zijn net voor de zomervakantie heringericht, maar de verkeerssituatie is er niet op verbeterd, zegt burgemeester Alain Yzermans (SP.A).

"We zijn een test aan het doen met de rode lichten, ook voor de fietsers en voetgangers die nu een apart licht hebben. Het elektronisch systeem werkt volgens mij helemaal niet."

"Vorige week is er een gesprek geweest met het Vlaams Gewest. Het duurt volgens mij veel te lang. 1 september is al voorbij en elk ongeval, elk kritiek moment is er een te veel", aldus Yzermans.

Wegen en Verkeer zegt op de hoogte te zijn van de problemen met de verkeerslichten in Houthalen-Helchteren. Voor het einde van de maand moeten die correct afgesteld zijn.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » di 05 sep 2006, 18:22

IQ[] schreef:Voor het einde van de maand moeten die correct afgesteld zijn.
Dat lijkt mij toch iets dat je vooraf hoort te doen.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 05 sep 2006, 21:16

Zou er dan toch een omleidingsweg komen? Het is voor die mensen daar te hopen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 05 sep 2006, 21:30

Frits schreef:
IQ[] schreef:Voor het einde van de maand moeten die correct afgesteld zijn.
Dat lijkt mij toch iets dat je vooraf hoort te doen.
De praktijk is bij de inregeling van VRI's altijd weerbarstiger dan de berekeningen. Ook blijken er regelmatig sprake van storingen aan lussen pal na een indienststelling, of verkeerd aangesloten elementen, waardoor een VRI ondanks een correct regelprogramma niet naar behoren reageert. Daarom is het normaal dat VRI's in de weken nadat ze in werking zijn gesteld definitief worden ingeregeld.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » di 05 sep 2006, 22:53

Er was ook zoiets dat het fietslicht op groen ging, maar het voetgangers licht niet. Pas een cyclus later de voetgangers, maar dan de fietsers niet. Ook was het het probleem met afslaand verkeer van de tegemoetkomende kant, die niet kan zien dat fietsers groen hebben, omdat t voetgangerslicht op rood blijft (dat wel te zien is).

Plaats reactie