[B][N074][A024] de "Noord-Zuid" van Limburg

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » za 11 mar 2006, 21:07

Wel goedkoop: situatie veranderd met alleen de kosten van wat wegenverf :P

Overigens was vroeger de ritser een stukje verderop, waar nu de busbaan is. Dat is de beruchte "flessenhals": het tweebaans stuk van de N715.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 11 mar 2006, 21:13

Wel, het verschuiven van de ritslocatie naar een plek vóór het dorp -in plaats van in het dorp- is op zich nog wel te pruimen. Maar waarom dan niet gewoon de weg door het dorp qua dwarsprofiel aanpassen, en die hele onzinnige busbaan omzetten in een vrijliggend fietspad ??? :?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 12 mar 2006, 10:47

Je komt dit soort merkwaardigheden ook in Den Haag tegen, zo heb ik een aantal maanden geleden gezien. Ik vind het vreemd dat de busstrook rechts is. Dat lijkt me niet handig (zeker niet omdat er ook nog eens rechts van auto's geparkeerd staan). Ook lijkt me de situatie onveilig. Een vrijliggend fietspad lijkt er wel te liggen, als je goed kijkt zie je dat nl. ook.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » zo 12 mar 2006, 14:18

Wat krijg je door deze situatie die ze op vele plaatsen toepassen? Drukker verkeer en meer ongevallen! slecht slecht!

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

(voorlopig) Noord-Zuid p4

Bericht door IQ[] » vr 07 apr 2006, 22:57

Ik heb eens op de OMNU-site gekeken. Omdat het nu een politieke partij betreft, zal alles wat erop staat met voorzichtigheid moeten worden geinterpreteerd. Ik las er onder andere iets over dat de eerste onteigeningsvoorstellen zijn gedaan. Ook lees ik ergens iets, wat me doet denken aan een herhaling van de geschiedenis. Wellicht ondergaat het zuidelijke deel van de noord-zuid nu het zelfde lot als het noordelijke stuk ... "de messen worden geslepen"...

We zullen zien wat de toekomst gaat brengen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 17 apr 2006, 14:46

Ik heb vandaag over de N74/N715 gereden en die slinger op bovenstaande foto's is dus echt belachelijk. Mijn vader reed gewoon met het verkeer mee en toen bleek dat we allemaal over die busbaan aan het kachelen waren. :lol:

Ik zag ook Om Nu-borden staan langs de weg. En het staat vast dat er iets moet gebeuren aan de passage Houthalen-Helchteren, zo'n slecht wegdek daar! :shock:

Maar dat snelwegstuk in de N74 is heerlijk om te rijden, lekker rustig. Maar ook hier leefde niemand de limiet van 90 na. En toen kwam het 120-stuk en was er niks aan de hand. 8-)

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » di 18 apr 2006, 16:47

Ik hoop dat je genoten hebt van deze mooie autoweg. 8-)

Ik denk niet dat twee rijstroken in tunnels t.h.v. HH het verkeer kunnen verwerken. Als er nu tussen de 33000 en 40000 voertuigen per dag rijden, kan een stuk worden afgetrokken vanwege lokaal verkeer. Maar dan is het denk ik of ondergronds of bovengronds of allebei alsnog nog te weinig. :(

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » do 20 apr 2006, 23:54

Op http://www.omnu.be kan je informatie vinden over de actiegroep die tegen de ondertunneling is.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 21 apr 2006, 1:19

De Standaard schreef:Geluidsschermen langs noord-zuidverbinding

De noord-zuidverbinding in Limburg krijgt nog dit jaar geluidsschermen.
Dat blijkt uit het wegenprogramma van de Vlaams minister van Openbare Werken Kris Peeters (CD&V). Peeters trekt voor het initiatief 1,5 miljoen euro uit. De schermen moeten het lawaai van de voorbijrazende auto's voor de buurtbewoners beperken.

Snelheid

Nu geldt op de viervaksbaan nog een snelheidsbeperking van negentig kilometer per uur. Werkgevers stuurden in oktober al een brief naar de minister. Door de beperking rendeert de verbinding volgens hen niet voldoende.

120 km

Ook de gemeentebesturen en de autobestuurders zijn voor een snelheid van 120 kilometer per uur. Of die ingevoerd zal worden na het plaatsen van de geluidsschermen, is nog niet duidelijk.
Volgens de laatste gegevens waarover ik beschik, zal men na het plaatsen van die schermen de snelheid nog even op 90km/u laten. Dan gaat men de nodige geluidsmetingen uitvoeren en indien die positief zijn, gaat de snelheid naar 120km/u.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 21 apr 2006, 8:30

't Zou mooi zijn - feitelijk ligt er dan een stuk weg met snelwegkarakteristieken, ook qua snelheid.
Deste beschamender dan het aansluitende stuk N69 in Nederland...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 21 apr 2006, 12:32

In Nederland zou overigens een limiet van 100 gelden en in Frankrijk een limiet van 110 kilometer per uur. (Immers dat is de Vmax in betreffende landen op niet-autosnelwegen voorzien van gescheiden rijbanen en (evt) ongelijkvloerse kruisingen). Ik zou vooral niet klagen als Belg zijnde... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » vr 21 apr 2006, 13:08

In Nederland zouden ze niet eens zo een weg hebben aangelegd! :evil: En al helemaal niet met vluchtstroken...

Hoor je iemand klagen dan? Men klaagt alleen dat 't nu een 90 stuk is. Iedereen rijdt er overigens gewoon 100+... Geluidswalletje en 120 invoeren dus, want de hoeveelheid geluid zal niet echt meer toenemen! 8-)

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Bericht door Mikhail » vr 21 apr 2006, 16:00

IQ[] schreef:In Nederland zouden ze niet eens zo een weg hebben aangelegd! :evil: En al helemaal niet met vluchtstroken...

Hoor je iemand klagen dan? Men klaagt alleen dat 't nu een 90 stuk is. Iedereen rijdt er overigens gewoon 100+... Geluidswalletje en 120 invoeren dus, want de hoeveelheid geluid zal niet echt meer toenemen! 8-)
en verkeersborden aanbrengen zoals ze op de snelwweg!! veel handiger en praktischer tegenover de borden die er nu staan :? als ik in nl rijd merk ik dat de verkeersborden veel groter zijn op n wegen en veel praktischer

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » zo 23 apr 2006, 2:49

Moderator mededeling: de discussie over de Nederlandse N3 en andere N-wegen is verplaatst naar http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic.php?t=3721.

Gelieve hier enkel verder te discussiëren over de Belgische N74
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » wo 26 apr 2006, 20:39

Ja.... het is zover! 120 km/h :!:

Uit "Het Belang Van Limburg":
25/04/2006 schreef:Vanaf 1 juli 2006 naar 120 km/uur op Noord-Zuidverbinding
Vlaams minister van Openbare Werken Kris Peeters heeft dinsdag in de commissie Openbare Werken bevestigd dat de snelheidsbeperking tot 90 km/uur op de Noord-Zuidverbinding tussen Hechtel en Overpelt vervalt op 1 juli 2006.
Tegen dan moet werk gemaakt worden van geluidswerende maatregelen en kan de snelheid verhoogd worden naar 120 km/uur.
De snelheid op Noord-Zuidverbinding is tussen Hechtel en Overpelt beperkt tot 90 km/uur om de geluidsoverlast te beperken.

Werkgeversorganisaties en Limburgse politici (met name VLD'er Gilbert Van Baelen) drongen bij minister Peeters aan op een snelle verhoging van die snelheidslimiet op de weg met 2x2-rijstroken.
Minister Peeters benadrukte de noodzaak van geluidswerende maatregelen (onder meer 2 kilometer geluidsschermen) en schreef daarvoor 1,5 miljoen euro in in het wegenprogramma 2006. Een snelheidsverhoging tot 120 km/uur kan volgens Peeters wel pas wanneer er een bouwvergunning is voor de aanleg van die geluidswerende maatregelen.
Peeters wil die bouwvergunning in juni laten goedkeuren en wil de geluidsbeperking vanaf 1 juli 2006 laten vallen. Vanaf dan kan bijgevolg ook de snelheid verhoogd worden naar 120 km/uur.
26/04/2006 schreef:Werkgevers juichen 120 km/uur op Noord-Zuid toe
De Limburgse werkgeversorganisaties VKW-Limburg en Voka-Kamer van Koophandel Limburg zijn verheugd over de aangekondigde snelheidsverhoging naar 120 kilometer per uur op de Noord-Zuidverbinding tussen Hechtel en Overpelt.

Dat laten ze woensdag in een mededeling weten. Vlaams minister van Openbare Werken Kris Peeters (CD&V) kondigde gisteren aan dat de snelheidsbeperking van 90 kilometer per uur vanaf 1 juli naar 120 kilometer per uur opgetrokken zal worden.

De Limburgse werkgeversorganisaties en een aantal Limburgse politici drongen er meermaals bij de minister op aan om de snelheid op de Noord-Zuidverbinding op te trekken omdat de weg een belangrijke economisch knooppunt in Limburg is.
De A24 herleefd! 8-) En geen gezeur over fijnstof. :)

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » wo 26 apr 2006, 20:41

Super. :toppie:

Dat is nog eens andere koek dan de wegen in Nederland die alsmaar gedowngrade worden.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 26 apr 2006, 20:44

Nou nog afwerken tot de E313 of E314 en het is mooi! :)

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » wo 26 apr 2006, 20:46

Dat zal nooit gebeuren met die tunnel in Houthalen-Helchteren (2x1) zoals het er nu uit ziet.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » wo 26 apr 2006, 23:22

:klappen: :klappen:

Ze worden eindelijk slim...

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » do 04 mei 2006, 23:01

04/05 8 bewoners foutief onteigend voor Noord-Zuid
Een vijftigtal bewoners van de Grote Baan in Helchteren heeft een brief met voorstel tot onteigening in de bus gekregen. Ze moeten plaats maken voor de Noord-Zuidverbinding. Maar bij acht bewoners is er een ‘fout’ gebeurd.

De bewoners hebben nu al een brief ontvangen, terwijl ze ver buiten de eerste bouwfase wonen.
De bouw van de Noord-Zuidverbinding, de weg die Noord-Limburg bereikbaar moet maken, zal in verschillende fases verlopen. Eind 2007 start de allereerste fase. Die pakt een deel van de flessenhals in Helchteren aan. Hiervoor moet een vijftigtal bewoners worden onteigend.
De Volvo-garage ziet de weg vlak aan zijn etalage passeren, een handelaar in tweedehandsauto’s kan daardoor veel minder auto’s stallen en een kinesiste is haar volledige parking kwijt.

Maar het gezin Sevin op nummmer 520 verliest zijn hele huis. Een huis dat ze pas gekocht en gerenoveerd hebben.

Tenminste, zo zag het er gisteren naar uit. Tot de partij Om nu! met een onteigeningsbrief van de buren naar de burgemeester trok. Die belde woedend naar Wegen en Verkeer en naar minister Peeters. “Die acht mensen moeten zich geen zorgen maken. Ze horen tot een volgende fase en daarover is nog niets beslist,” reageert een medewerker van minister Peeters. “Ze krijgen van Wegen en Verkeer meteen een nieuwe brief.”

http://www.hbvl.be

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » do 04 mei 2006, 23:21

Bah. Het moet me nu ineens net iets te snel allemaal. Alsof ze weten dat anders het hele plan in duigen zal gaan vallen. Wel een dom iets wat er gebeurt is.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 05 mei 2006, 10:46

Leg dan die omlegging aan. Zullen minder mensen last van hebben denk ik zo.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » zo 07 mei 2006, 19:28

Tja... dat tunnelplan wil ik maar al te graag een doodgeboren kind noemen.

Overigens was gistermiddag tot 's nachts de N715 in Houthalen-Helchteren in beide richtingen afgesloten wegens een brand. Gevolg verkeerschaos.
Enkele foto's zijn op http://omnu.be te bekijken.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » do 11 mei 2006, 16:59

Infocampagne Noord-Zuidverbinding start
do 11/05/06 - Minister van Openbare Werken Kris Peeters (CD&V) start met een uitgebreide informatiecampagne over de werken aan de Noord-Zuidverbinding.
Morgen krijgen alle inwoners en handelaars van Houthalen-Helchteren een informatiekrant in de bus. Eind volgende week volgt dan een tweedaagse infomarkt waar onder meer een simulatiefilm over de werken te zien zal zijn.

De eerste fase van de werken is gepland voor eind 2007 maar volgens minister Peeters is het nodig om de inwoners nu al te informeren.

"Omdat we geleerd hebben van de werken in Antwerpen dat het heel belangrijk is dat alle betrokkenen weten wat er gaat gebeuren, hoe lang de werken duren en ook het recht hebben om te weten wat het gaat worden", zegt Peeters.

Met de informatiecampagne wil Peeters vooral meer uitleg geven bij de werken tussen Hechtel en Helchteren met onder meer de aanleg van een grote rotonde ter hoogte van Molenheide en een fietsersbrug.

Hoe de doortocht van Houthalen gaat gebeuren, staat nog niet vast. Die beslissing valt pas in 2009, na een milieu-effectenstudie. Burgemeester Alain Yzermans (SP.A) vindt het een goede zaak dat alle alternatieven worden onderzocht
http://www.vrtnieuws.net

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 12 mei 2006, 11:57

Ik heb gisteren gratis een nieuwe wegenkaart gehad van NL, B, L, D en A, van het vakantiepark. De kaarten leken echter recht van ANWB (betaalde variant ook nog :shock: ) af te komen. En daar stond een omlegging om Houthalen op ingetekend. :D

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » vr 12 mei 2006, 13:27

Scanner? :D

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » za 13 mei 2006, 9:45

Mmm niet dus :(

>> informatiesite van de overheid: http://www.denoordzuid.be/

Noemen ze dit de toekomst voor 40.000 voertuigen per dag?
Afbeelding
Dit kan niet waar zijn... Als dit wordt aangelegd, dan moeten die tunnels ook worden aangelegd als 2x1. Want een omleidingsweg is dan niet meer mogelijk. Nu is de hele noord-zuid 2x2 tot daar. Waar zijn ze mee bezig? Dit is absoluut niet toekomstgericht.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 14 mei 2006, 13:03

Ik heb wel een scanner, alleen weinig tijd gehad.

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » zo 14 mei 2006, 21:05

Grappig, ze kennen daar ook paint! ;)

Wat een lachertje, die Noord-Zuid. In Nederland kan ik ook een hele lijst opnoemen trouwens waar van die halfslachtige oplossingen worden voorgedragen. Knooppunt Valburg, A4-Midden Delfland, Bose (Oostring Eindhoven) etc.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » wo 17 mei 2006, 0:08

Ik heb vandaag voor de eerste keer de N74 en de N69(NL) volledig afgereden. Wat mij opviel is de immens brede middenberm vlak bij Pelt. Weet iemand waarom dit zo is??? Verder vond ik de N74 best wel een leuke weg maar ik snap niet waarom die geen snelwegstatus krijgt en waarom niet snel werk gemaakt wordt van de verlenging richting E314.

Plaats reactie