[B][N074][A024] de "Noord-Zuid" van Limburg

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 21 aug 2005, 16:11

Helaas heeft die nooit het nummer A24 mogen dragen, net zomin als er een A69 aan vast is gemaakt. Over Europese eenwording gesproken... :roll:

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » zo 21 aug 2005, 16:42

Chrizz schreef:Okay, je hebt dus de N74 richting Hasselt. Maar is de N71 richting Geel vergelijkbaar met de N74? Ziet er op de kaart ook wel goed uit, gaat in ieder geval niet door Mol en Geel, maar er omheen.
Nee, de N71 is niet vergelijkbaar. Waarom niet? Heel simpel, deze weg kent alleen maar gelijkvloerse kruisingen. Of rotondes waarbij 1 rijstrook verdwijnd. Dat is eigenlijk het enige verschil, dat een wereld van verschil maakt.
Chrizz schreef:Eigenlijk ligt er dus gewoon een snelweg tussen de Neerlandsche grens en de A2 ten noorden van Hasselt :!:
Leuk die oude spelling die je gebruikt :)

Ja er ligt straks een snelweg, met gedeeltelijk een Vmax 90 tussen de Nederlandse grens en de rotonde ten zuiden van Hechtel. Alles met vluchtstroken en ongelijkvloerse kruisingen. Dan komt er een onderbreking waar de weg twee rijstroken kent. Dit heet dan ook geen N74, maar N715. In Houthalen-Helchteren krijgt de weg weer vier rijstroken, maar heeft een heleboel gelijkvloerse kruisingen EN uitritten van huizen. Er liggen ook een soort "vluchtstroken", maar dit zijn eigenlijk parkeerstroken, die je op de foto's van Leopoldsburg ook kan zien. Opgepast: op dit stuk staan veel snelheidscamera's. Uiteindelijk komt er de kruising met de A2/E314, hier staan verkeerslichten. Verder richting Hasselt, krijgt de weg weer het nummer N74, maar er veranderd niks aan de weg (VRI's enzo) uiteindelijk houdt de N74 met een kruising met de binnenring van Hasselt (R70) op. Maar hier komt men meestal niet, het verkeer voor de A13/E313 neemt de R71 naar de afrit Hasselt-Oost

Verder: Alleen het stuk naar de A2/E314 wordt nog als expresweg uitgevoerd. Verder zullen de oude plannen van de A24 niet worden uitgewerkt :cry: Deze had ongeveer de N80 verder moeten volgen (Hasselt - St. Truiden) en dan af moeten buigen naar Huy (ten zuiden van Luik) en knooppunt bij Landen met de A3/E40 meen ik.
Helaas heeft die nooit het nummer A24 mogen dragen, net zomin als er een A69 aan vast is gemaakt. Over Europese eenwording gesproken...
Eigenlijk is de A24 iets eerder geschrapt dan de A69 dacht ik, of zelfs tegelijkertijd... over Europese eenwording gesproken :evil: ;)
Had men deze plannen uitgevoerd, dan had hier heel veel verkeer over gekund richting zuiden.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10242
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » zo 21 aug 2005, 16:57

IQ[] schreef:Had men deze plannen uitgevoerd, dan had hier heel veel verkeer over gekund richting zuiden.
...en zo werd de A16 en de A2 ontlast.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 21 aug 2005, 17:01

Juist. Voor de richting Liège/Luxembourg is de N69-N74-E313 een goed alternatief voor A67-A2-E25.

Via Hasselt is Liège vanaf Eindhoven 98km, via Maastricht is het 107km dus íéts korter.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » zo 21 aug 2005, 17:30

Ik weet niet vanaf welk punt en tot welk punt jij gerekend hebt, maar bij mij is het verschil zelfs nog iets groter ;)
En voor die paar kilometer korter gaat men gelukkig niet graag in de file staan. Met volledig autosnelweg A69 en A24 was het misschien even veel geweest, een volwaardig alternatief dus. Zeker voor de mensen van ten noorden van Eindhoven, bovendien zou je dan sneller op de west-ring van Luik zitten.
Maar helaas dit is en blijft dagdromen vrees ik :cry: :(

Trouwens, beste medeforummers,

Denk nu niet, dat is een paar kilometer korter dus rijd ik dat de volgende keer als ik naar Luxemburg wil! Vooral op drukke tijdstippen is het eerste stuk van de N69 een ramp! Maar in België gaat het allemaal een stuk beter bij de VRI's en het landschap is mooier. Wie snel wil zijn, neemt liever niet deze route. De echte liefhebber natuurlijk wel :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » zo 21 aug 2005, 17:34

Ik rekende van Waalre tot de E40.

Maar op een drukke dag is het kiezen uit 2 kwaden: óf in de file staan bij Valkenswaard, óf bij Maastricht. Maar ik zou toch liever de A2 nemen, dat klinkt beter dan een N-weg.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » zo 21 aug 2005, 17:40

IQ[] schreef:Maar in België gaat het allemaal een stuk beter bij de VRI's...
Ondermeer een groene golf op de omleiding van Zonhoven.
IQ[] schreef:Komt zo een autowegbord vaak voor in België?
Zo'n autowegbord wordt ook vaak geplaatst langs landelijke (in de zin van niet-stedelijke) expreswegen, ook al liggen hierop gelijkvloerse kruisingen met verkeerslichten. De N80 tussen de aansluitingen met de N722 in resp. Hasselt en Sint-Truiden is daar een voorbeeld van.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » zo 21 aug 2005, 17:45

Rien schreef:
IQ[] schreef:Komt zo een autowegbord vaak voor in België?
Zo'n autowegbord wordt ook vaak geplaatst langs landelijke (in de zin van niet-stedelijke) expreswegen, ook al liggen hierop gelijkvloerse kruisingen met verkeerslichten. De N80 tussen de aansluitingen met de N722 in resp. Hasselt en Sint-Truiden is daar een voorbeeld van.
Het staat ook op de resterende gedeeltes N49 Antwerpen-Knokke.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 21 aug 2005, 19:12

Wat hebben die borden dan voor status? Geen snelheidslimiet, want ze staan ook niet op de grenstabellen.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » zo 21 aug 2005, 20:12

ViaHaaren schreef:Wat hebben die borden dan voor status? Geen snelheidslimiet, want ze staan ook niet op de grenstabellen.
Ik heb het dan toch maar even op gezocht:
wegcode.be schreef:Autoweg.
De bijzondere verkeersregelen op de autowegen gelden vanaf de plaats waar het verkeersbord is aangebracht tot het volgende kruispunt.
Dit verkeersbord wordt rechts geplaatst en mag links herhaald worden.
Dit verkeersbord mag afgebeeld worden op de verkeersborden F25, F27, F29, F31, F39 en F41 om aan te duiden dat de gesignaleerde reisweg over een autoweg gaat.
wegcode.be schreef:Verkeersbord F9. Autoweg. Verkeersbord F11. Einde van een autoweg.
F9 F11
Afbeelding Afbeelding

Deze verkeersborden mogen slechts geplaatst worden op de openbare wegen die geen toegang geven tot de aanliggende eigendommen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 21 aug 2005, 21:13

Net als in Frankrijk en Duitsland betekent dat dat er geen langzaam verkeer op mag rijden. Dat is overigens uitermate verstandig, maar dat ter zijde. Er zijn in België, Duitsland en Frankrijk echter nog genoeg plekken waar de Vmax 100+ geldt en fietsers gewoon van de rijbaan gebruik moeten maken, bij gebrek aan een fietspad. Net terug van vakantie en in Bretagne vind ik het ontbreken van fietspaden ook uitermate irritant op gewone D wegen. Zeker omdat ze wat smaller zijn, en bovendien niet meer zo rustig als vroeger; mijn vader had best moeite soms om ze in te halen. Vooral omdat door een file op de tegengestelde rijbaan je surplus aan snelheid volledig kan verdwijnen. En dan moet je dus met 40 km/u een stel fietsers inhalen... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » ma 05 sep 2005, 11:20

Het Belang van Limburg (03-09-2005) schreef:Noord-Zuidverbinding gaat maandag gedeeltelijk open

NOORD-LIMBURG – Maandag in de loop van de voormiddag worden de twee nieuwe rijvakken van de Noord-Zuidverbinding tussen Helchteren en Overpelt geopend. Tot eind september worden op het 15 kilometer lange traject nog enkele herstellingswerken uitgevoerd. Zolang zal de maximale snelheid 70 km/uur zijn. Later volgt nog een studie die moet aangeven welke geluidswerende ingrepen nodig zijn.

Afbeelding

Klik hier voor een ingescande schets van het nieuwe tracé

Aannemer Aswebo uit Drongen heeft geen jaar nodig gehad om de Noord-Zuid over een afstand van 12 km te ontdubbelen. In totaal is 130.000 m² beton gestort voor de rijstroken richting Noord-Limburg. “Maandagvoormiddag zal alles klaar zijn,” zegt Gijs Moors, diensthoofd van Wegen en Verkeer Limburg. “De wegmarkeringen worden pas maandagochtend verwijderd. Dan zal de weg onder politiebegeleiding worden opengesteld.” gaat ingenieur Piet Bex voort.

Oudste

Toch zal het nog een maand duren voor het verkeer tussen Helchteren en Neerpelt over 2+2-rijstroken zal rijden. “De rijwegverharding en ook de waterafvoer tussen het complex Overpelt en het complex Eksel ligt er al 20 jaar en is aan herstelling toe. Daarom zal het verkeer dat uit Overpelt komt via de middenberm moeten doorsteken, om op de nieuwe rijweg te geraken. Op deze strook van 4,3 kilometer blijven er dus ook in de maand september nog 1+1-rijstroken,” verduidelijkt de ingenieur.
“Aan het einde en begin van de op- en afritcomplexen moeten ook nog vangrails komen. Tot nu toe verliep het verkeer daar telkens van één naar twee rijstroken of omgekeerd. Deze gaten in de middenberm worden nu dichtgemaakt. “Het verkeer vanuit het noorden zal in september nog over één strook worden geleid terwijl de aannemer kleine herstellingswerken uitvoert en de gele wegmarkeringen verwijdert. Toch vermoed ik dat de verkeershinder niet zo groot zal zijn,” aldus Gijs Moors. Eind september zal de Noord-Zuidverbilidirig tussen Helchteren en Overpelt volledig ontdubbeld zijn. “Ook het nieuwe op- en afrittencomplex in Overpelt en de aansluiting met Overpelt-Centrum zullen dan helemaal klaar zijn,” verzekert ingenieur Bex ons.
Intussen zijn ze ook een geluidsstudie aan het voorbereiden. “Maar zowel bij het ontwerp als bij de uitvoering is geprobeerd om de hinder zoveel mogelijk te beperken. Daarom is fijne vlakafgewerkte beton geplaatst. Uit de geluidsstudie zal blijken welke maatregelen we moeten nemen om de geluidslast voor de omgeving aanvaardbaar te houden.” Ook de definitieve maximale snelheid zal na september bepaald worden.

(Mireille MAES)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 05 sep 2005, 11:25

De hele constructie zowel voor als na de reconstructie is een nodeloze frustratie van het verkeer.
Ik vermoed dat er ergens een recht van overpad is ingetekend, waardoor er een extra verbindingsweg benodigd was. Straks komt dat natuurlijk uit op de rotonde (extra arm) zodat het verkeer er veiliger door kan stromen. Misschien de 'dlaan' aansluiting.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » ma 05 sep 2005, 15:22

Eindelijk! Het is bijna zover :klappen: Weer een stukje A24 erbij ;);)

@Vinny: Ik zal even een nieuwe tekening maken om het geheel te verduidelijken. Het heeft niks met een overpad te maken. Zie ook mijn foto's :
http://users.skynet.be/IQ.online/Snelwe ... CF1013.JPG
http://users.skynet.be/IQ.online/Snelwe ... CF1140.JPG

Vooral op de laatste foto, is duidelijk Overpelt te lezen onder het stuk plastic.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 05 sep 2005, 15:27

Nou dan is het misschien opgeheven of slechts in de toekomst gepland. Hoe denk je anders te kunnen verklaren dat er een gewone kruising in de armen van de trompet gemoffeld is? En dat ze daarom nu een rotonde bouwen.


Trouwens die eerste foto is mij te donker. Maar goed. Ik heb nu ook een beetje last van tegenlicht...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » ma 05 sep 2005, 16:13

Vinny schreef:Nou dan is het misschien opgeheven of slechts in de toekomst gepland. Hoe denk je anders te kunnen verklaren dat er een gewone kruising in de armen van de trompet gemoffeld is? En dat ze daarom nu een rotonde bouwen.
Ik denk dat die tussendoorsteek nodig had om in de tijd dat men parallelbanen wou gebruiken, om de N71 parallel te voeren aan de A24, voor verkeerd rijders. Of als dienstweg, zoals je ze nu nog ziet langs de Belgische snelwegen. Het is slechts een vermoeden hoor.

Configuratie nu:
Afbeelding

Oh, het kan zijn dat het nieuwe ziekenhuis verkeerd is ingetekend en daarmee ook de nieuwe weg, die met een rode lijn is aangegeven, zoals ik denk hoe hij komt te lopen :)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 05 sep 2005, 17:45

Erg netjes dat men weer een stuk klaar heeft. Nu Nederland nog 2x2. :twisted:

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » ma 05 sep 2005, 18:13

@ Christiaan: de nieuwe weg die de N74 met het centrum van Overpelt zal verbinden, krijgt het nummer N713 - een nieuw nummer dus. (Zie ingescand tracékaartje waarnaar gelinkt in mijn bovenstaande post.)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10242
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 05 sep 2005, 18:27

Intressant, de A24 is in feite dus nog niet helemaal vergeten. Als ik dat plaatje en die foto's van IQ[] moet geloven, wordt de N74 gewoon een net niet snelweg (a la die goeie ouwe N15 bij mij :P ). Erg opvallend dat de N74 niet verlicht is.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » za 10 sep 2005, 19:02

Nog een klein nieuwsberichtje over deze weg:
Datum : 06/09/2005
Titel : Opening Noord-Zuid verloopt probleemloos

Maandag even na 13 uur waren de nieuwe rijbanen van de Noord-Zuid richting Noord-Limburg open. De opening van de in totaal 12 kilometer lange rijstroken gebeurde in fases. Telkens werd een strook tussen twee op- en afrittencomplexen geopend voor het verkeer.

's Ochtends was de aannemer begonnen met het verwijderen van oude belijning op de baan. Rond 11 uur werd dan een eerste strook tussen Eksel en Overpelt geopend. Voorlopig moet het verkeer daar nog telkens over één rijstrook omdat het wegdek richting Hasselt wordt vervangen. Op de overige stroken kan het verkeer richting noorden wel over twee rijstroken verlopen. Volgens ingenieur Piet Bex van Wegen Limburg verliep de ingebruikname zonder problemen.

Voorlopig is de maximum toegelaten snelheid 70 km/uur. Pas wanneer de herstellingswerken op het hele traject eind september zijn afgelopen, wordt de definitieve snelheid op de Noord-Zuid bepaald. De politiekorpsen HANO en Kempenland plannen niet meteen strengere snelheidscontroles. De bestuurders krijgen nog een zekere gewenningsperiode. De Noord-Zuidverbinding en de maximum toegelaten snelheid is wel een agendapunt van het politiecollege in de zone Kempenland volgende week maandag.
De weg ziet er goed uit! Ik ben benieuwd wat de nieuwe maximumsnelheid gaat worden, het lijkt er namelijk op dat ze het nog niet weten. Waarschijnlijk 90 of misschien wel 100?? Zodra ik het weet laat ik het horen. :)
De weg is in ieder geval in de toekomst makkelijk om te zetten naar autosnelweg. Simpel een paar bordjes vervangen :P

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10242
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » zo 11 sep 2005, 11:03

Krijgt de weg nog de karakteristieke Belgische lantaarpalen?

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » zo 11 sep 2005, 11:29

Mark schreef:Krijgt de weg nog de karakteristieke Belgische lantaarpalen?
Hoewel ik niet over 'officiële bronnen' beschik, durf ik er gerust vanuit te gaan dat de weg niet over zijn gehele lengte zal verlicht worden. Momenteel zijn zelfs de meeste af- en opritten niet verlicht, soms enkel 'onderaan', aan het kruispunt met de kruisende weg.

Je moet weten dat de minder drukke (snel)wegen die sinds ca. 1985 zijn aangelegd, niet verlicht worden. Daarvan zijn de Ardennensnelwegen en de E40-A18 een voorbeeld, maar dus ook het 2x2 wegvak van de N74, waar het hier over gaat.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » zo 11 sep 2005, 14:47

De bedoeling is om enkel op-en afritten te verlichten en eventueel gevaarlijke punten, maar wanneer de verlichting geplaatst zal worden, dat ligt nog niet vast.

@Rien: niet meer verlicht worden is niet volledig correct, want de op- en afritten worden wel degelijk verlicht, maar zo bedoelde je het waarschijnlijk wel ;)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Bericht door Alfa » zo 11 sep 2005, 16:41

Eigelijk helemaal onlogisch dat ze dit niet verlichten maar een nieuw stukje weg hier bij mij in de buurt waar dagelijks mischien een paar honderd auto's op gaan rijden wel.

Net zo raar als 's nachts de verlichting op de autosnelwegen uitschakkelen en de rest laten branden. Dit zou beter omgekeerd zijn. Zou ook veel goedkoper zijn omdat er tig keer meer lampen staan op het onderligend wegennet dan op de autosnelwegen.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » zo 11 sep 2005, 16:54

Dat kleine stukje weg is misschien gemeentelijk? In dat geval is het de gemeente en niet het Vlaamse Gewest die al dan niet beslist de weg te verlichten.

Ivm het uitschakelen van verlichting op het OWN heeft men reeds testprojecten gedaan, maar die kregen vaak tegenwind van bewoners die daardoor een sterk onveiligheidsgevoel kregen, en aangezien we nu eenmaal sterke lintbebouwing hebben, kan je dus maar op kleine delen van het OWN de verlichting uitschakelen zonder reclamatie van bewoners te krijgen, bovendien zou het aanpassen van de schakelcentrales om net die stukken uit te schakelen weer niet zo evident zijn. Daarom dat men er dus voor kiest om op snelwegen de verlichting uit te schakelen, aangezien de verlichting daar vaak ook net iets krachtiger is dan op het OWN en het "veiliger" is om ze uit te schakelen, op het OWN heb je immers de kruispunten en kleine straten die op een andere weg uitkomen waar verlichting wel handig is, en aangezien we een dicht wegennet hebben zou dit weer leiden tot een lappendeken van verlichte en onverlichte stukken.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » di 13 sep 2005, 17:19

R4 schreef:@Rien: niet meer verlicht worden is niet volledig correct, want de op- en afritten worden wel degelijk verlicht, maar zo bedoelde je het waarschijnlijk wel ;)
Inderdaad. :P Soms vergeet ik weleens zaken te vermelden bij het typen van een post...

Laten we in dit topic verdergaan over de N74. Vragen en discussies omtrent de wegverlichting, kan in onderstaande topics:
* Wegverlichting in België (I)
* Wegverlichting in België (II)

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

(voorlopig) Noord-Zuid p2

Bericht door IQ[] » vr 30 sep 2005, 14:54

De website van de tegenstanders van de ondertunneling van Houthalen -Helchteren (HH):
http://www.omnu.be
Er zijn daar een aantal interessante zaken te lezen.

Voorbeeld uit de meningen over de NZ:
Het MER (milieu effecten rapport)
Eén van hun argumenten voor de tunnel is dat er dan geen MER moet gemaakt
worden.
Het is wraakroepend en uiterst arrogant dat er in geval een omleidingsweg
(door natuurgebied) een studie moet gemaakt worden over de impact van de
werken op het milieu en in het geval van tunnels, omdat deze alleen door
woongebied lopen een MER niet van toepassing is. maw het interesseerd hen
niet wat de gevolgen zullen zijn voor de mensen die hier wonen, voor hun
'milieu' en gezondheid.
Is dit echt zo?

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 30 sep 2005, 15:12

Het probleem met die MER's is dat het opstellen ervan gebonden is aan een heel kluwen van voorwaarden en reglementeringen, typisch Belgisch dus. :roll: In zoverre ik het eens heb kunnen nakijken (maar ik had niet veel tijd) is het grosso modo zo -dus met de nodige uitzonderingen- dat een MER inderdaad wordt opgesteld indien er mogelijks schade berokkend zou worden aan een groenzone, natuurgebied, enz, maar ook aan bijvoorbeeld de volksgezondheid. In de praktijk komt het erop neer dat men bij de meeste werken een MER opstelt. Gebeurt dat niet, zoals hier blijkbaar het geval is, dan wil dat natuurlijk niet zeggen dat men geen rekening gaat houden met de omwonenden, dat spreekt voor zich. Men zal dan gewoon andere studies uitvoeren en inspraak verzorgen voor de bewoners, met de nodige informatiesessies en overlegmomenten, maar niet onder de noemer MER. Dus de bewoners hoeven zeker niet te wanhopen, er zal wel degelijk met hen rekening gehouden worden.

Meer info over MER vind je op: http://www.mervlaanderen.be/
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » vr 21 okt 2005, 20:08

Een paar artikelen uit Het Belang van Limburg:
Datum : 04/10/2005
Titel : "90 per uur op Noord-Zuid is totaal onbegrijpelijk"

Wat kan de reden zijn om een snelheidsbeperking van 90 km per uur in te voeren op een autoweg van 2 maal 2 rijstroken?

Die vraag stellen zich de Limburgse werkgeversorganisaties en VLD-volksvertegenwoordiger Gilbert Van Baelen. Zij willen dat minister Peeters die beperking opheft en 120 per uur toestaat op de Noord-Zuidverbinding tussen Lommel en Hechtel-Eksel.

Vorige week zijn de ontdubbelingswerken aan de Noord-Zuid tussen Overpelt en Hechtel-Eksel beëindigd. Maar de snelheid blijft er beperkt tot 90 km per uur.“De autoweg is aangelegd op 2x2 rijstroken, met aan beide zijden een pechstrook en de rijstroken zijn van elkaar gescheiden door vangrails en er zijn op het hele traject geen gelijkvloerse kruisingen. Dus een autoweg van hoge kwaliteit,” schrijft Van Baelen in een open brief aan minister van Openbare Werken Kris Peeters. Hij vraagt de minister een duidelijke uitleg over het waarom van deze snelheidsbeperking.

Peeters heeft begin dit jaar al gezegd dat de snelheid beperkt blijft wegens geluidshinder. Maar dat argument staat volgens Voka niet in verhouding tot de economische hinder. “Het aantal aanpalende woningen is zeer beperkt en men kan beter werken met geluidswerende schermen in plaats van de toegelaten snelheid over het gehele traject aan banden te leggen." “Wij zullen samen met de Noord-Limburgse industrieclubs een brief schrijven aan minister Peeters met de boodschap dat de huidige beperking tot 90 km/u onbegrijpelijk is en niet door de beugel kan,” zegt algemeen directeur Johann Leten van Voka (kamer van koophandel Limburg). “Met deze snelheidsbeperking blijft Noord-Limburg opgezadeld met het imago van een slecht bereikbare regio. Dit is een dooddoener voor potentiële investeerders en voor alle uitbreidingen bij bestaande ondernemingen.”

En minister Peeters mag nog een brandbrief verwachten van Unizo en VKW. Zij vinden dat weggebruikers niet nodeloos gefrustreerd mogen worden. “Op wegen die zich perfect lenen tot een hogere snelheid, moeten weggebruikers ook optimaal van de weg gebruik kunnen maken. Niemand is in dit geval gebaat met tijdverlies voor wagens en vrachtwagens.”

Volgens Unizo en VKW krijgen bedrijven met de wirwar aan borden het steeds moeilijker om nog mensen te vinden die zich dagelijks in het verkeersdoolhof willen wagen en met onvermijdelijke boetes geconfronteerd worden. “De belangrijkste verkeersveiligheidsmaatregel die zich op federaal vlak opdringt is dan ook een drastische rationalisering van alle verkeersborden en de vereenvoudiging van de reglementeringen.”
Datum : 07/10/2005
Titel : "Snelheidsbeperking op Noord-Zuid is tijdelijk"

“De snelheidsbeperking tot 90 km per uur op de Noord-Zuid tussen Hechtel en Overpelt is slechts tijdelijk.” Dat zegt minister van Openbare Werken Kris Peeters.

De minister wacht eerst op resultaten van een nieuwe geluidsstudie. Op basis daarvan wordt bepaald of er geluidsschermen moeten komen. “Als dat zo is, wil ik die versneld laten plaatsen in 2006,” zegt de minister.

Begin deze week is er fors protest gerezen tegen de snelheidsbeperking op de ontdubbelde Noord-Zuidverbinding vanaf Hechtel tot aan de grens met Nederland.Alle Limburgse werkgeversorganisaties en VLD-parlementslid Gilbert Van Baelen vinden dat op er deze autoweg met 2x2 rijstroken gerust 120 per uur mag gereden worden.

Minister Peeters heeft oren naar de economische argumenten, maar houdt ook rekening met de leefkwaliteit in de omgeving. Hij herinnert eraan dat de bouwvergunning voor de ontdubbeling milderende geluidsmaatregelen heeft opgelegd, te weten het plaatsen van geluidsschermen bij woningen en het opleggen van een snelheidsbeperking van 90 km per uur in het habitatrichtlijngebied. Nu de nieuwe rijbanen zijn opengesteld, wordt bekeken of er nog moet worden gewerkt aan de inperking van de geluidsoverlast.

Tegen de eerste helft van november, over een goeie maand dus, verwacht Peeters de resultaten van nieuwe geluidsmetingen. Op basis daarvan zal worden bepaald waar er geluidsschermen moeten komen. In het meerjarenprogramma voor 2006 en 2007 zijn al budgetten gereserveerd voor geluidswerende maatregelen. Als de geluidsstudie wijst op overlast, wil de minister het geld versneld vrijmaken om zo snel mogelijk in 2006 schermen te plaatsen. “Met deze beslissingen wil ik dat enerzijds de leefkwaliteit van de omgeving en het milieu, in het bijzonder de geluidsproblematiek, en anderzijds het optimaal gebruik van de ontdubbelde Noord-Zuid zo snel als mogelijk gegarandeerd is,” besluit minister Peeters.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Bericht door Rien » za 05 nov 2005, 13:05

Het Belang van Limburg (29 en 30 oktober 2005) schreef:Tunnels halveren reistijd op Noord-Zuidverbinding

Centra Houthalen en Helchteren blijven bereikbaar tijdens werken

HOUTHALEN-HELCHTEREN – Het duurt wel nog tot 2014 vooraleer de tunnels klaar zijn, maar vanaf dan zal de reistijd op de Noord-Zuidverbinding in Houthalen-Helchteren op de drukste piekmomenten halveren. De tijdswinst bedraagt voor de afstand van 8 kilometer zes tot acht minuten. De werken zullen ook veel minder hinder opleveren dan gevreesd, zo heeft minister van Openbare Werken Kris Peeters vrijdag aangekondigd.
De minister kiest resoluut voor een vlotte en veilige Noord-Zuidverbinding via het bestaande tracé. “Een westelijke of oostelijke omleiding is niet realiseerbaar,” aldus Peeters. “Daarom koos de stuurgroep, waarin ook de gemeente vertegenwoordigd is, voor het concept waarbij het doorgaande verkeer in Houthalen en Helchteren in een korte tunnel verloopt. Er komen over het hele traject twee rijstroken voor het doorgaande en voor het lokale verkeer. Bij sterke aangroei van het verkeer kunnen we naar 2 keer 2 rijstroken gaan.”
De werken starten in 2007 in Helchteren, waar ter hoogte van Molenheide eerst een ‘uitwisselpunt’ wordt aangelegd. Dat is een knooppunt waar het doorgaande en lokale verkeer van de ene op de andere weg kan. Er komt daar ook een veilige oversteek voor het toeristische fietspad en een mogelijke kruising met de toekomstige regiobaan (sneltram) van De Lijn.
“De flessenhals, de weg vanaf de rotonde in Hechtel tot aan de bedriijvenzone in Helchteren, wordt aangepakt vanaf 2008”, zegt minister Peeters. “Met de aanleg van de tunnels starten we vanaf 2009. Die werken lopen tot 2014.”

Industrieterrein
Tegelijk met de tunnels wordt ook het knooppunt Centrum-Zuid aangepakt. Het industrieterrein Centrum-Zuid krijgt namelijk een aparte afrit vanaf de E314. Ook het verkeer dat op de Noord-Zuid vanaf Hasselt komt, kan via die afrit rechtstreeks op het industrieterrein. Op de Noord-Zuid zelf komt er nog een rotonde ter hoogte van het industrieterrein.
Extra aandacht ook voor het openbaar vervoer, met aparte busbanen in het centrum van Houthalen. Er wordt nog onderzocht of die busbanen nog kunnen doorlopen tot aan de E314-autoweg.

500 seconden
De werken kosten 300 miljoen euro, 50 miljoen voor de flessenhals en 250 miljoen voor de tunnels en nieuwe wegen daarboven. “We zijn zo goed als rond met alternatieve financiering,” zegt Peeters. “Het geld zal er zijn als het er moet zijn.”
Op de meest drukke momenten – tijdens de ochtendspits van noord naar zuid en de avondspits van zuid naar noord – wordt de tijdswinst van de nieuwe Noord-Zuid in Houthalen-Helchteren op 100 tot 500 seconden berekend. Op dit traject van 8 kilometer is dat een halvering van de huidige reistijd.

Minder hinder
“Het bouwen van de tunnels zal hinder met zich meebrengen, maar de centra van Houthalen en Helchteren gaan geen maanden of jaren openliggen,” verzekert de minister. “We werken namelijk met verschuivende werven in stroken van een honderdtal meter. Het verkeer verloopt daar dan op smallere rijstroken, zodat de centra altijd bereikbaar blijven. Ik hoop dat sommigen nu iets geruster zullen slapen.”
Als de tunnels klaar zijn, moet niet alleen het verkeer vlotter verlopen, maar ook de leefbaarheid in de centra sterk verbeteren. De structuurschetsen (zie tekening) geven een erste beeld van hoe het er bovengronds gaat uitzien. Op basis van deze schetsen wordt een voorontwerp uitgetekend en dan volgt een inspraakprocedure voor de bevolking. De minister belooft tot slot over het hele vervolg van het dossier een directe communicatie naar de inwoners van Houthalen-Helchteren en gebruikers van de Noord-Zuid.
Peter COSTERMANS & Guy THEWIS

Afbeelding Afbeelding

[Kadertekst] Burgemeester Yzermans ontgoocheld: “Geen enkele inspraak”

Burgemeester Alain Yzermans reageert furieus op de voorgestelde plannen. “De werken hebben voor 100 procent plaats op ons grondgebied, maar de gemeente kreeg geen enkele inspraak. Daar kan ik als burgemeester gewoon niet mee akkoord zijn. Minister Peeters neemt met de hakbijl beslissingen zonder rekening te houden met de gemeente zelf en zijn inwoners. Als hij zijn plan dan toch zo goed vindt, meen ik dat hij de moed moet hebben om het ook voor te leggen aan de bevolking.”
Verkeersschepen Roger Vanotterdijk hoorde enkele nieuwe dingen van de minister. “De verplaatsbare werven met minder hinder en het feit dat de tunnels ook 40% meer verkeer zouden kunnen slikken, dat kan alleen positief zijn voor de bevolking. Wel zal dit nog teruggekoppeld moeten worden naar de gemeenteraad.”
Peter Timmermans van OmNu! tot slot gelooft de minder-hinderplannen van Peeters niet. “Bij kleine werken ontstaat al kilometeres file. Hij zwijgt bovendien over de luchtverversing in de tunnels en eventuele ongevallen. Wij gaan ons nu bezinnen, maar de roep om acties is heel groot.”
Let op de tegenstrijdige berichten in dit artikel (in rood aangeduid). :?

Plaats reactie