[B][A011] Snelwegverbinding Brugge-Westkapelle

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [B][A011][A00X] Snelwegverbinding Brugge-Westkapelle

Bericht door Peter » do 01 dec 2016, 3:57

Een kwartier is niet ongebruikelijk, zoals bij de A7 sluizen in de Afsluitdijk. Ook de Ketelbrug in de A6 is in het hoogseizoen wel een kwartier open (lees: autoverkeer gestremd; doorvaart wellicht 10 minuten). Als het maar 2 keer per dag is, is de kans groot dat dit in de regel vroeg is (<6:00 uur) of laat (>22:00) en zeker niet rond de spits.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][A011][A00X] Snelwegverbinding Brugge-Westkapelle

Bericht door Wimpie25 » do 01 dec 2016, 9:08

Bovendien zal de weg met absolute zekerheid tot de categorie der autosnelwegen behoren. Alle complexen, booggraden, uitlijning en rijstrookbreedte is als dusdanig aangelegd. Als men er echt een autoweg van had willen maken, had men een hoop kunnen besparen wat betreft ontwerprichtlijnen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A011][A00X] Snelwegverbinding Brugge-Westkapelle

Bericht door Alfa » do 01 dec 2016, 18:34

Dat is absoluut nog niet zeker en daarover is nog niets beslist. Een open brug behoort staat trouwens haaks op de ontwerprichtlijnen en dat is wel een belangrijk element hier. Een open brug geeft hetzelfde effect als een gelijkvloers kruispunt, misschien nog meer effect als men van plan is de brug tot een kwartier open te laten staan per keer. Dan zal je al een flinke file hebben. En een stevig 'vloedeffect' als de brug dan terug opengaat. Dat zal zelfs gevolgen hebben op de verkeerslichten van de N49 als het verkeer van een kwartier lang in 1 keer terug losgeslaten wordt als de brug terug sluit. Dan spreek je gemakkelijk over 500 voertuigen, hoofdzakelijk vrachtwagens.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][A011][A00X] Snelwegverbinding Brugge-Westkapelle

Bericht door Coen Tunnel » do 01 dec 2016, 18:43

^^ Het wordt allemaal weer erg overdreven.

In Nederland zijn we al jarenlang gewend aan beweegbare bruggen in autosnelwegen en daar levert het nou ook weer niet zulke grote problemen op zoals jij schetst.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [B][A011][A00X] Snelwegverbinding Brugge-Westkapelle

Bericht door Kaaiman » do 01 dec 2016, 19:06

In Nederland worden alle beweegbare snelwegbruggen juist stukje bij beetje vervangen door aquaducten...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][A011][A00X] Snelwegverbinding Brugge-Westkapelle

Bericht door Coen Tunnel » do 01 dec 2016, 20:30

^^ Alle? Bij o.a. de Merwedebrug, Kruiswaterbrug, Westerwoldse Aa-burg, Ketelbrug, Van Brienenoordbrug, Giessenbrug, Haringvlietbrug en Schinkelbrug zie ik dat toch niet gauw gebeuren. De Suurhoffbrug gaat ook gewoon door een nieuwe brug vervangen worden.

In de N31, N33 en N50 zijn recentelijk nog nieuwe bruggen gebouwd op de 'expressweg'-gedeelten, waarbij het zeker niet onwaarschijnlijk is dat de Ramspolbrug op een dag in de A50 ligt (en die A50 zal dan ook de Eilandbrug hebben).

Laten we wel wezen, behalve de Scharsterrijnbrug zijn er volgens mij weinig bruggen in deze lijst waar concrete plannen voor bestaan om ze te vervangen door een brug of tunnel.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [B][A011][A00X] Snelwegverbinding Brugge-Westkapelle

Bericht door Mark » do 01 dec 2016, 21:09

Voor wat het waard is: een tijdje geleden vroeg ik aan het AWV wat voor nummer de A11 zou krijgen op de bewegwijzering (A11 of wellicht E34 of iets anders) en het antwoord was: A11.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][A011][A00X] Snelwegverbinding Brugge-Westkapelle

Bericht door Vinny » do 01 dec 2016, 22:38

Dat er geen concrete plannen zijn voor een aquaduct voor bepaalde beweegbare bruggen wil niet zeggen dat het mij verstandig lijkt om daar nog eens op terug te komen. Ik denk dat de brug over Zijkanaal C best wel erg aquaduct waardig is bijvoorbeeld. Het is een drukke snelweg die daar een staande mastroute kruist. Een beweegbare brug lijkt me dan ook onwenselijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B][A011][A00X] Snelwegverbinding Brugge-Westkapelle

Bericht door Davy » do 01 dec 2016, 22:50

Een aquaduct kan op die plek ook niet denk ik, op dit kanaal varen zeeschepen met een grotere diepgang, je zal er dus een vrij diepe tunnel moeten bouwen. Bijkomend probleem is dan dat je iets verderop al gelijk met het knooppunt zit en een spoorlijn die moet gekruist worden.

Denk dat het wel zal meevallen met de hinder. De brug zal per dag hooguit 1 of 2 keer opengaan. En ik heb zelf nog nooit een kwartier voor de huidige Dudzeelse brug (N348) gestaan, een groot zeeschip is in een minuut of 10 voorbij inclusief openen en sluiten van de brug.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A011][A00X] Snelwegverbinding Brugge-Westkapelle

Bericht door Alfa » do 01 dec 2016, 22:52

Coen Tunnel schreef: In Nederland zijn we al jarenlang gewend aan beweegbare bruggen in autosnelwegen en daar levert het nou ook weer niet zulke grote problemen op zoals jij schetst.
Staan die bruggen ook een kwartier per keer open?

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [B][A011][A00X] Snelwegverbinding Brugge-Westkapelle

Bericht door keokiracer » do 01 dec 2016, 22:54

De Volkerakbrug (A29) staat soms wel 20 minuten open... Pokkeding :redangry:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][A011][A00X] Snelwegverbinding Brugge-Westkapelle

Bericht door Coen Tunnel » do 01 dec 2016, 23:39

Alfa schreef:
Coen Tunnel schreef:In Nederland zijn we al jarenlang gewend aan beweegbare bruggen in autosnelwegen en daar levert het nou ook weer niet zulke grote problemen op zoals jij schetst.
Staan die bruggen ook een kwartier per keer open?
De Ketelbrug en de bruggen bij de Lorentzsluizen en Stevinsluizen op de Afsluitdijk staan geregeld vrij lang open. De Schinkelbrug ook, maar die gaat normaliter alleen 's nachts open voor het nachtkonvooi door Amsterdam.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][A011][A00X] Snelwegverbinding Brugge-Westkapelle

Bericht door Wimpie25 » vr 02 dec 2016, 0:15

Mark schreef:Voor wat het waard is: een tijdje geleden vroeg ik aan het AWV wat voor nummer de A11 zou krijgen op de bewegwijzering (A11 of wellicht E34 of iets anders) en het antwoord was: A11.
Voila, dat is meteen een antwoord op het feit of het een autosnelweg wordt of niet.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [B][A011][A00X] Snelwegverbinding Brugge-Westkapelle

Bericht door Kaaiman » vr 02 dec 2016, 7:24

E404 was nog leuker geweest. Had dat nummer ook eindelijk een weg gehad. ;) Hoewel E403 of E34 routetechnisch meer voor de hand had gelegen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][A011][A00X] Snelwegverbinding Brugge-Westkapelle

Bericht door Coen Tunnel » vr 02 dec 2016, 8:31

Wimpie25 schreef:
Mark schreef:Voor wat het waard is: een tijdje geleden vroeg ik aan het AWV wat voor nummer de A11 zou krijgen op de bewegwijzering (A11 of wellicht E34 of iets anders) en het antwoord was: A11.
Voila, dat is meteen een antwoord op het feit of het een autosnelweg wordt of niet.
In Vlaanderen is er ook nog een A12, dus helemaal vanzelfsprekend is het niet, maar de A11 zal inderdaad wel een autosnelweg worden. Ik zie geen enkele reden waarom die weg niet de autosnelwegstatus zou krijgen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][A011][A00X] Snelwegverbinding Brugge-Westkapelle

Bericht door Wimpie25 » vr 02 dec 2016, 13:49

^^
Ik maakte mij ook die bedenking, we kunnen dat echter onder historisch passief klasseren. De A12 heeft uiteindelijk ook niet overal een A-nummer maar voor het gemak wordt zelden naar dat N-nummer verwezen.

Als men er echt een autoweg van had willen maken, had men zichzelf de moeite kunnen besparen door evengoed een expresweg aan te leggen.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: [B][A011][A00X] Snelwegverbinding Brugge-Westkapelle

Bericht door Davy » vr 02 dec 2016, 15:23

En de stukjes van de nieuwe weg die al geopend zijn, zijn gewoon autosnelwegprofiel inclusief de typische dikkere markering.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][A011][A00X] Snelwegverbinding Brugge-Westkapelle

Bericht door Alfa » vr 02 dec 2016, 23:10

Coen Tunnel schreef:
Wimpie25 schreef:
Mark schreef:Voor wat het waard is: een tijdje geleden vroeg ik aan het AWV wat voor nummer de A11 zou krijgen op de bewegwijzering (A11 of wellicht E34 of iets anders) en het antwoord was: A11.
Voila, dat is meteen een antwoord op het feit of het een autosnelweg wordt of niet.
In Vlaanderen is er ook nog een A12, dus helemaal vanzelfsprekend is het niet, maar de A11 zal inderdaad wel een autosnelweg worden. Ik zie geen enkele reden waarom die weg niet de autosnelwegstatus zou krijgen.
De brug. Nogmaals: kán een gelijkvloerse snelweg überhaupt juridisch gezien?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][A011][A00X] Snelwegverbinding Brugge-Westkapelle

Bericht door Vinny » za 03 dec 2016, 8:57

Je kunt altijd met :G2: en :G1: borden werken. Ik denk dat de Vlaamse regering een tunnel te duur vond. Ik vind dat wel jammer, maar als de brug maar twee keer per dag open hoeft is de ellende te overzien.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B][A011][A00X] Snelwegverbinding Brugge-Westkapelle

Bericht door Km357 » za 03 dec 2016, 9:54

Alfa schreef:
Coen Tunnel schreef:
Wimpie25 schreef:
Mark schreef:Voor wat het waard is: een tijdje geleden vroeg ik aan het AWV wat voor nummer de A11 zou krijgen op de bewegwijzering (A11 of wellicht E34 of iets anders) en het antwoord was: A11.
Voila, dat is meteen een antwoord op het feit of het een autosnelweg wordt of niet.
In Vlaanderen is er ook nog een A12, dus helemaal vanzelfsprekend is het niet, maar de A11 zal inderdaad wel een autosnelweg worden. Ik zie geen enkele reden waarom die weg niet de autosnelwegstatus zou krijgen.
De brug. Nogmaals: kán een gelijkvloerse snelweg überhaupt juridisch gezien?
Een gelijkvloers kruispunt kan nooit deel uitmaken van een autosnelweg. Die stopt dan ook vlak voor het kruispunt en begint terug weer er net na. Kan je inderdaad met borden oplossen. Denk maar aan het oude kruispunt bij Moerbeke op de E34 Zelzate-Antwerpen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][A011][A00X] Snelwegverbinding Brugge-Westkapelle

Bericht door Coen Tunnel » za 03 dec 2016, 10:33

Alfa schreef:
Coen Tunnel schreef:
Wimpie25 schreef:
Mark schreef:Voor wat het waard is: een tijdje geleden vroeg ik aan het AWV wat voor nummer de A11 zou krijgen op de bewegwijzering (A11 of wellicht E34 of iets anders) en het antwoord was: A11.
Voila, dat is meteen een antwoord op het feit of het een autosnelweg wordt of niet.
In Vlaanderen is er ook nog een A12, dus helemaal vanzelfsprekend is het niet, maar de A11 zal inderdaad wel een autosnelweg worden. Ik zie geen enkele reden waarom die weg niet de autosnelwegstatus zou krijgen.
De brug. Nogmaals: kán een gelijkvloerse snelweg überhaupt juridisch gezien?
Maar een brug kun je toch moeilijk als een gelijkvloerse kruising zien. Ja, het verkeer wordt stilgezet als de brug geopend wordt. Maar er hangen ook verkeerslichten voor tunnels. Zijn tunnels dan geen deel van de autosnelweg?

In Nederland is het in ieder geval geen reden om de weg op zo'n plek de autosnelwegstatus te ontnemen. In andere landen komt het minder voor, maar in bijvoorbeeld Frankrijk is het ook geen reden om de autoroutestatus ter plekke op te heffen. Waarom zou dat in België dan een probleem moeten zijn? Er zijn situaties in het Belgische snelwegennet die meer substandaard zijn en waar de autosnelwegstatus ook niet wordt opgeheven.

KevinD
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: vr 23 jan 2015, 17:52
Locatie: Aalter

Re: [B][A011][A00X] Snelwegverbinding Brugge-Westkapelle

Bericht door KevinD » za 03 dec 2016, 16:30

Km357 schreef:
Alfa schreef:
Coen Tunnel schreef:
Wimpie25 schreef:
Mark schreef:Voor wat het waard is: een tijdje geleden vroeg ik aan het AWV wat voor nummer de A11 zou krijgen op de bewegwijzering (A11 of wellicht E34 of iets anders) en het antwoord was: A11.
Voila, dat is meteen een antwoord op het feit of het een autosnelweg wordt of niet.
In Vlaanderen is er ook nog een A12, dus helemaal vanzelfsprekend is het niet, maar de A11 zal inderdaad wel een autosnelweg worden. Ik zie geen enkele reden waarom die weg niet de autosnelwegstatus zou krijgen.
De brug. Nogmaals: kán een gelijkvloerse snelweg überhaupt juridisch gezien?
Een gelijkvloers kruispunt kan nooit deel uitmaken van een autosnelweg. Die stopt dan ook vlak voor het kruispunt en begint terug weer er net na. Kan je inderdaad met borden oplossen. Denk maar aan het oude kruispunt bij Moerbeke op de E34 Zelzate-Antwerpen.
Of de aansluiting van de A19 op de R8 in Gullegem/Bissegem

Mundial
stadsweg
Berichten: 338
Lid geworden op: za 11 jun 2016, 19:18

Re: [B][A011][A00X] Snelwegverbinding Brugge-Westkapelle

Bericht door Mundial » za 03 dec 2016, 17:25

Alfa schreef:
Coen Tunnel schreef:
Wimpie25 schreef:
Mark schreef:Voor wat het waard is: een tijdje geleden vroeg ik aan het AWV wat voor nummer de A11 zou krijgen op de bewegwijzering (A11 of wellicht E34 of iets anders) en het antwoord was: A11.
Voila, dat is meteen een antwoord op het feit of het een autosnelweg wordt of niet.
In Vlaanderen is er ook nog een A12, dus helemaal vanzelfsprekend is het niet, maar de A11 zal inderdaad wel een autosnelweg worden. Ik zie geen enkele reden waarom die weg niet de autosnelwegstatus zou krijgen.
Ook het verdrag van Wenen lijkt bruggen die open kunnen niet te verbieden:
(j) „Autosnelweg”: een weg die speciaal is ontworpen en aangelegd voor verkeer met motorvoertuigen en waarop aanliggende percelen geen uitweg hebben en die:

(i) behalve op bepaalde plaatsen of tijdelijk is voorzien van gescheiden rijbanen voor beide verkeersrichtingen, welke rijbanen van elkaar gescheiden zijn hetzij door een scheidende strook die niet voor verkeer is bestemd, hetzij bij uitzondering op andere wijze;

(ii) geen andere weg, spoor- of tramweg of voetpad op hetzelfde niveau kruist; en

(iii) door speciale verkeerstekens als autosnelweg is aangeduid;

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][A011][A00X] Snelwegverbinding Brugge-Westkapelle

Bericht door Coen Tunnel » za 03 dec 2016, 18:58

^^ Zelfs bij grenscomplexen en tolstations wordt een autosnelwegstatus dikwijls niet onderbroken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [B][A011][A00X] Snelwegverbinding Brugge-Westkapelle

Bericht door Chris » za 10 dec 2016, 21:04

Is dit eigenlijk de eerste beweegbare brug op een autosnelweg in België?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: [B][A011][A00X] Snelwegverbinding Brugge-Westkapelle

Bericht door Km357 » za 10 dec 2016, 21:12

Ik kan er me geen andere voor de geest halen nee.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [B][A011][A00X] Snelwegverbinding Brugge-Westkapelle

Bericht door Snelwegfreak » za 10 dec 2016, 21:59

Ik ben benieuwd hoe men het qua signalering en voorwaarschuwingsseinen gaat aanpakken.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [B][A011][A00X] Snelwegverbinding Brugge-Westkapelle

Bericht door Wimpie25 » za 10 dec 2016, 23:34

^^
Er zijn voorbeelden van op het OWN als je een idee wilt krijgen van hoe dat er gaat uitzien.
Coen Tunnel schreef:^^ Zelfs bij grenscomplexen en tolstations wordt een autosnelwegstatus dikwijls niet onderbroken.
België en Nederland delen op dat vlak naadloze grensovergangen. Echter bij onze grenzen met Frankrijk denk ik dat bijvoorbeeld die van de E19 voor een gedeelte uit de categorie der autosnelwegen is gehaald.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [B][A011][A00X] Snelwegverbinding Brugge-Westkapelle

Bericht door Boerenkool » zo 11 dec 2016, 21:49

Bij Nederlands Duitse grenzen vervalt autosnelwegstatus her en der even kort. ( zuid Limburg meen ik )Ook zijn er heel lage snelheidsbeperkingen die vrijwel volledig genegeerd worden.
Sowieso zijn een hoop Duits-Nederlandse snelwegen door het geringe verkeer ter plekke een stuk niet eens snelweg tot de volgende stad. Hetzij aan NLse kant, hetzij aan Duitse.
Bij Roermond en Enschede is het laatste stuk in NL geen snelweg; en tot voor kort ten zuiden van Venlo, in Duitsland bij Coevorden.

Edit: op de nl A12 lijkt het opgeruimd. De A1 is vrij nieuw en was altijd naadloos.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: [B][A011][A00X] Snelwegverbinding Brugge-Westkapelle

Bericht door duikgek89 » zo 11 dec 2016, 22:13

Het grootste deel van de snelweg-autobaan overgangen heb ik vrij recent nog gereden en dat zijn ook overgangen die ik regelmatiger tegen kom.
A30 - A1
A3 - A12
A57 - A77
A40 - A67
A61 - A74

Dan blijven er nog maar twee over:
A280 - A7 (volgens mij nog nooit geweest)
A4 - A76 (wel geweest maar al langer geleden en niet frequent, herinner me daarvan de details niet).

Bij die die ik ken word de snelwegstatus NIET opgeheven. Wel zijn er her en der borden met snelheidslimieten van o.a. 100km/h in één of beide richtingen. Dat verandert aan de snelwegstatus natuurlijk niks en de meeste mensen letter er ook niet al te precies op, al reageren lokaal onbekenden nogal eens op die Big Brother camera's van de KMAR. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de overgang A4 - A76 daar een uitzondering is maar dat kan ik me zo niet herinneren.

Dan zijn er nog twee overgangen die aan één kant snelweg zijn en aan de andere kant niet:
B402 - A37
A52 - N280
maar die verliezen hun status ook gewoon omdat de andere kant geen snelweg/autobaan is. Dat is dus geen kortstondig verlies. Wel zit er bij de A52 - N280 volgens mij een klein gaatje tussen "einde autobaan" en "begin autoweg", maar dat is als ik het me juist herinner niet meer dan een paar meter rond de grens.

Wat dat betreft zijn de D-NL snelweg grenzen niet heel anders dan de B-NL grenzen (ja, de bordjes zijn iets anders en de Belgische snelwegen zien er anders uit dan de Duitse, maar verder...)

Overigens is de A44 - E40 overgang ook gewoon snelweg, als ik het me goed herinner is zelfs de A60 - E42 een overgang waar de snelwegstatus niet verdwijnt (ondanks dat de A60 tussen Prüm en Winterspelt enkelbaans is)

Plaats reactie