[A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Alfa » wo 27 mei 2015, 13:08

^^De tunnel wordt duidelijk uitgevoerd als 2x2-tunnel, enkel zal 1 rijstrook als pechstrook fungeren ipv als volwaardige rijstrook. Dat vind ik jammer van de capaciteit. Bv de Sluiskiltunnel heeft ook geen pechstrook.

Positieve is wel dat het makkelijk is om er later alsnog 2x2 van te maken door gewoon de belijning aan te passen. Dat zou uiteraard heel wat lastiger geweest zijn mocht men de tunnelkoker werkelijk voor 1 rijstrook in iedere richting ontworpen hebben

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Lambo19 » wo 27 mei 2015, 13:19

Het is maar zelden dat nieuwe tunnels voorbereid zijn op extra aanpassingen in de toekomt. Zoiets wordt eerder gezien als geldverkwisting. Ik vraag me af in welke mate het mogelijk zou zijn om bv. de Kennedytunnel fysiek te verbreden. Volgens mij is dat zelfs compleet onmogelijk.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76285
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Chris » wo 27 mei 2015, 13:34

Tunnels zoals de Zelzatetunnel en Kennedytunnels kunnen niet verbreed worden. Dit zijn afgezonken elementen. De enige tunnels die verbreed kunnen worden zijn tunnels door een berg. En zelfs dat wordt bijna nooit gedaan, omdat het praktischer is er een extra buis bij aan te leggen, of een geheel nieuwe tunnel ernaast / eronder aan te leggen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Alfa » wo 27 mei 2015, 13:47

De Kennedytunnel heeft wel een fietskoker middenin liggen. Die zou misschien wel nog opgeofferd kunnen worden mocht men willen. EDIT: al denk ik dat dat ook niet mogelijk is, deze foto toont aan dat de twee kokers ook twee afzonderlijke delen zijn.

Dus de enige manier om de Kennedytunnel (en andere tunnels) te verbreden is er een koker naast te leggen.
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 27 mei 2015, 13:51, 5 keer totaal gewijzigd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Wimpie25 » wo 27 mei 2015, 13:48

^^
Is die daar niet iets te smal voor? Ook die is trouwens afgezonken in de Schelde.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg

Bericht door jdb2 » wo 27 mei 2015, 14:05

Lambo19 schreef:^^ Anderzijds zie ik voor kleine luchthavens zoals die van Deurne geen toekomst meer weggelegd en betwijfel ik het nut van deze tunnel.
Ze hebben toch wel groeiplannen, er zijn recent toeristitsche Jetair vluchten bijgekomen.
Zaventem ligt onder druk, misschien ligt de toekomst juist wel om de groei in het luchtvaartverkeer te spreiden over verschillende kleinere luchthavens.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Lambo19 » wo 27 mei 2015, 18:18

Dat betwijfel ik hoor. Zelfs reizigers uit de provincies Oost- en West-Vlaanderen zakken tegenwoordig vaker af naar de Brusselse luchthaven dan naar die van Oostende of Wevelgem.De reizigers van die kleinere luchthavens zijn dan meestal ook inwoners van dezelfde provincie. Iemand uit Vlaams-Brabant of Limburg zal immers niet naar Oostende of Deurne rijden voor het vliegtuig te nemen. De komst van Ryanair heeft de Brusselse luchthaven ook een flinke boost gegeven. :D

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Wimpie25 » wo 27 mei 2015, 18:28

De luchthaven van Zaventem is een economie op zich en die is vorig jaar in z'n geheel met 4,5% gegroeid. In 2014 verwelkomde de luchthaven 21.933.190 passagiers, dat zijn er 2,8 miljoen meer dan in 2013.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Lambo19 » wo 27 mei 2015, 18:34

Lijkt me ook vooral doordat voor veel Buitenlandse toeristen/zakenmensen, Brussels AirPort de meest geschikte luchthaven is. De uitstekende ligging vlakbij de hoofdstad is zowat de grooste troef van Zaventem.

Vandaag zijn er trouwens de hele problemen geweest op Zaventem door een stroompanne vanochtend. Heel wat vluchten werden gescherpt en andere vluchten moesten uitwijken naar naburige luchthavens.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door jdb2 » wo 27 mei 2015, 18:54

Lambo19 schreef:Dat betwijfel ik hoor. Zelfs reizigers uit de provincies Oost- en West-Vlaanderen zakken tegenwoordig vaker af naar de Brusselse luchthaven dan naar die van Oostende of Wevelgem.De reizigers van die kleinere luchthavens zijn dan meestal ook inwoners van dezelfde provincie. Iemand uit Vlaams-Brabant of Limburg zal immers niet naar Oostende of Deurne rijden voor het vliegtuig te nemen. De komst van Ryanair heeft de Brusselse luchthaven ook een flinke boost gegeven. :D
Vandaag komt dat omdat de kleine luchthavens geen aantrekkelijk aanbod hebben. Als de lokale luchthavens maatschappijen als Ryanair of Jetair kunnen aantrekken dan zit daar wel potentieel in, vooral voor vakantie of particuliere vluchten.
Met online boekingen kijken mensen in de eerste plaats waar ze de goedkoopste vlucht kunnen krijgen. De laatste keren dat ik een vlucht geboekt heb was via Charleroi en Eindhoven, dus mensen zijn wel degelijk bereid om meer dan 100km naar Charleroi te rijden als ze daar een goedkopere vlucht kunnen krijgen. En ik wist zelfs niet dat Eindhoven een internationale luchthaven had, het kwam toevallig als goedkoopste uit de online boeking, op die manier ontdekken mensen vanzelf andere luchthavens.
Daarom dat ik er niet aan twijfel dat de komst van Jetair naar Deurne voor vakantievluchten naar Spanje een succes zal zijn, hoewel dit nog redelijk beperkt is. Qua locatie is Antwerpen gunstiger dan Charleroi. Het is vooral de ligging te dicht bij de stad die een grotere uitbreiding moeilijk maakt.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door RSK » wo 27 mei 2015, 19:13

Wij hebben er ook geen enkel probleem mee om een stukje te rijden voor een vlucht. Al meerdere keren vanaf Weeze (D) gevlogen, evenals natuurlijk Amsterdam en Rotterdam. Afgelopen najaar ook vanaf Zaventem, maar wat een drama was dat. Een luchthaven in een verpauperde omgeving die van onder tot boven één grote bouwput is en onlogisch in elkaar zit. Ik weet niet of die verbouwingen tot een betere eindsituatie gaan leiden, maar over het algemeen ben ik enthousiaster over kleinere luchthavens, daar verloopt alles veel sneller en zijn de afstanden op de luchthaven zelf korter. Antwerpen zou voor ons een zeer prima optie zijn, nauwelijks verder (in tijd) dan Amsterdam. Punt is vooral: raak je je auto daar voor niet al te veel geld fatsoenlijk kwijt en worden er vluchten aangeboden naar de bestemming die je zoekt?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Lambo19 » wo 27 mei 2015, 19:30

^^
Sinds kort heeft men besloten dat je in de toekomst (ik dacht van juni) moet betalen op,je wagen te parkeren op Deurne. Deurne was één van de weinigen luchthavens waar je je wagen nog gratis kwijt kon. Ondertussen is het nieuwe dienstgebouw in Zaventem is gebruik genomen. Hiervoor moesten de reizigers een tunnel nemen om Pier A te bereiken.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door jdb2 » wo 27 mei 2015, 22:06

RSK schreef:Afgelopen najaar ook vanaf Zaventem, maar wat een drama was dat. Een luchthaven in een verpauperde omgeving die van onder tot boven één grote bouwput is en onlogisch in elkaar zit. Ik weet niet of die verbouwingen tot een betere eindsituatie gaan leiden, maar over het algemeen ben ik enthousiaster over kleinere luchthavens, daar verloopt alles veel sneller en zijn de afstanden op de luchthaven zelf korter.
Mijn ervaringen met Zaventem zijn juist erg goed. Ik heb niets gemerkt van eventuele werkzaamheden. De laatste keer dat ik in Zaventem was, was vorig jaar om iemand op te pikken. Ik vond de bereikbaarheid juist heel goed. De bewegwijzering laat wel te wensen over vond ik, maar eens je het doorhebt sta je in no time vanuit de parkeergarage in de hoofdterminal. Dat vond ik net opmerkelijk gezien de complexiteit van de luchthaven.
Misschien speelt het een rol waar je exact binnenrijdt. Ik moet wel eerlijk zeggen dat de allereerste keer ook voor mij een doolhof was, ondertussen ben ik er wel al vaker geweest.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Wimpie25 » wo 27 mei 2015, 22:07

De omgevingd van Zaventem zou ik in de verste verte niet "verpauperd" durven noemen :nothanks:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Coen Tunnel » do 28 mei 2015, 12:13

jdb2 schreef:Vandaag komt dat omdat de kleine luchthavens geen aantrekkelijk aanbod hebben. Als de lokale luchthavens maatschappijen als Ryanair of Jetair kunnen aantrekken dan zit daar wel potentieel in, vooral voor vakantie of particuliere vluchten.
Met online boekingen kijken mensen in de eerste plaats waar ze de goedkoopste vlucht kunnen krijgen. De laatste keren dat ik een vlucht geboekt heb was via Charleroi en Eindhoven, dus mensen zijn wel degelijk bereid om meer dan 100km naar Charleroi te rijden als ze daar een goedkopere vlucht kunnen krijgen. En ik wist zelfs niet dat Eindhoven een internationale luchthaven had, het kwam toevallig als goedkoopste uit de online boeking, op die manier ontdekken mensen vanzelf andere luchthavens.
Zelfs ik ben afgelopen januari vanaf Charleroi naar Palma de Mallorca gevlogen, met Jetairfly. Het was zoveel goedkoper dan vliegen vanaf Amsterdam of een andere luchthaven. Dan heb ik de ruim drie uur rijden naar Charleroi wel voor over. Zelfs met extra brandstofkosten en de parkeerkosten was de besparing groot, en bovendien waren de vluchttijden erg gunstig.
Daarom dat ik er niet aan twijfel dat de komst van Jetair naar Deurne voor vakantievluchten naar Spanje een succes zal zijn, hoewel dit nog redelijk beperkt is. Qua locatie is Antwerpen gunstiger dan Charleroi. Het is vooral de ligging te dicht bij de stad die een grotere uitbreiding moeilijk maakt.
Nadeel is dat de baan in Antwerpen zo kort is dat Jetairfly alleen met de Embraer E-Jet 190 daar kan vliegen, voor Antwerpen hebben ze speciaal een derde toestel aangeschaft. Mooie vliegtuigen, ik heb er ook mee gereisd op de heenweg van Charleroi naar Palma, maar wel met maar 112 zitplaatsen. Alle andere Jetairfly-toestellen kunnen niet naar Antwerpen vliegen. Er zit door de ligging wel potentieel in Antwerpen, maar alleen voor vluchten met kleinere vliegtuigen. En Jetairfly is tot nu toe de enige airline die de E-Jet's voor vakantievluchten inzet, de meeste airlines hebben daar meestal grotere toestellen voor. Voor bv. Ryanair (uitsluitend Boeing 737-800), Easyjet en Vueling (beide vrijwel uitsluitend Airbus A319 en A320) betekent het dat ze nieuwe kleinere toestellen moeten aanschaffen als ze vanaf Antwerpen zouden willen vliegen. Ik zie dat nog niet gauw gebeuren.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Wimpie25 » do 28 mei 2015, 12:19

^^
Tenzij men in Antwerpen de baan weet te verlengen. Dan kan in het principe snel gaan.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door RSK » do 28 mei 2015, 12:34

^^ De precieze voorschriften zijn me niet bekend, maar het zal afhangen van wat men met 'Fort 3' wil doen. Wil men dat in tact wil laten, dan heeft men aan de noordwestkant zo'n 100 meter en aan de zuidoostkant zo'n 300 meter. Kom je op een totaal van 1900 meter. Rotterdam heeft bijvoorbeeld 2200 meter. Dat is haalbaar als je tot aan het water aan de oostkant van het fort gaat.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Wimpie25 » do 28 mei 2015, 14:04

^^
Inderdaad, ik ken landingsbanen van internationale luchthavens op eilanden die nog niet aan die 1900 meter komen. Wat fort 3 betreft, men zal moeten beslissen of het behoud van een historisch gebouw voorrang krijgt op een economische en logistieke opportuniteit. Antwerpen is omgeving door fortengordels met daarin (overblijfselen van) tientallen forten, dus op zich is het gebouw niet uniek en er zijn forten die na al die jaren nog in betere staat zijn.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Alfa » do 28 mei 2015, 14:21

Het nut van regionale luchthavens wordt inderdaad al langer betwijfeld. Je steekt er meer belastinggeld in dat je er uithaalt. Deurne is lang terminaal geweest met telkens een kortstondige opflakkering. Het concurreert voornamelijk met Zaventem, dan kan je je afvragen waarom je 1 luchthaven met de andere moet laten concurreren. Beiden tappen toch uit hetzelfde vat. Zaventem kan ontegensprekelijk betere papieren voorleggen qua infrastructuur en uitrusting. Voor Antwerpen is Deurne dan ook nog eens beperkend omdat er geen hoge gebouwen mogen komen in zowat de hele stad.

De twijfel aan het nut van de luchthaven is ook de reden waarom er zo lang gepalaverd is over die tunnel in de Krijgsbaan, want die is ook niet goedkoop.

Trouwens, nu Ryanair ook op Zaventem mag vliegen zie je dat het al gedaan is met de grote groei van Charleroi. Nog maar eens een bewijs dat het enkel trafiek verplaatst en geen 'bijkomende groei' genereert.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door tovm74 » do 28 mei 2015, 14:29

Fort 3 is een beschermd monument. Het heeft blijkbaar toch iets "unieks".
fortengordels.be schreef: In 2003 werden het hoofdfront met caponnière, de halve zijcaponnières, de gracht voor het hoofdfront en het buitenglacis beschermd als monument.
Meer info vindt u hier.
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Coen Tunnel » do 28 mei 2015, 14:57

RSK schreef:^^ De precieze voorschriften zijn me niet bekend, maar het zal afhangen van wat men met 'Fort 3' wil doen. Wil men dat in tact wil laten, dan heeft men aan de noordwestkant zo'n 100 meter en aan de zuidoostkant zo'n 300 meter. Kom je op een totaal van 1900 meter. Rotterdam heeft bijvoorbeeld 2200 meter. Dat is haalbaar als je tot aan het water aan de oostkant van het fort gaat.
Oké, met die lengte zouden toestellen als een 737 of A320 er ook kunnen landen. Dat maakt het dan wat interessanter.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Lambo19 » di 01 dec 2015, 21:29

Op maandag 14 december zal de Krijgsbaantunnel geopend worden voor het verkeer. De totale werken namen zo'n 2 jaar tijd in beslag. Het volledige project zal afgerond zijn in het voorjaar van 2016.
http://wegenenverkeer.be/persberichten/ ... or-verkeer

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door vynkce » wo 02 dec 2015, 9:16

Enkele foto's van AWV:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Snelwegfreak » wo 02 dec 2015, 9:40

Mooi formaat signaalgevers in de tunnel 8-)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Lambo19 » wo 02 dec 2015, 18:55

Wel jammer dat de tunnel niet over 2x2 rijstroken beschikt.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Alfa » wo 02 dec 2015, 19:39

Hoewel het formaat wel degelijk op 2+2 berekend is. Deze tunnel lijkt me zelfs breder en hoger dan pakweg de Zelzatetunnel of de Jan De Vostunnel die 2+2 zijn. Dus ik vraag me af waarom ze er niet alsnog 2+2 van maken.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Lambo19 » wo 02 dec 2015, 19:48

^^
In beide richtingen is er een pechstrook voorzien.

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door tovm74 » di 19 jan 2016, 16:42

Wel spijtig dat er in de tunnel een snelheidsbeperking geldt van 50 KM/u. Is eigenlijk met de ruime bemeting van de tunnenl onbegrijpelijk.

Maar ja, binnen een paar maandjes hangt daar toch een batterij camera's om traject controle uit te voeren. Dan weten we in een keer waarom we er maar 50 KM/u mogen rijden. :wall:
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door jdb2 » do 11 feb 2016, 22:41

50 km/u is inderdaad idioot traag. 70 had beter gepast.
Op de foto's lijkt dat niet zo, maar de tunnel is ruim breed genoeg voor 2x2 rijstroken.

Plaats reactie