[A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door RSK » vr 12 dec 2014, 13:38

^^ Hoewel ik een gecombineerde A112-A111/R11 zou toejuichen, zijn er voor het zuidelijke deel bij mijn weten geen concrete plannen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Wimpie25 » vr 12 dec 2014, 23:48

Kaaiman schreef:Wordt de weg dan 2x2?

Ik had begrepen dat de R11 bij het vliegveld enkelbaans in een tunnel wordt gelegd, waarbij het mogelijk wordt de tweede rijbaan daar bovenop aan te leggen. Klopt dat?

Zijn er geen plannen voor een doorgaande verkeerswisselaar bij Wommelgem, met directe aansluiting op de A102?
Wat het eerste betreft, dat klopt. Deze rijbaan gaat bij de openstelling wel nog niet in gebruik genomen worden. Wat het tweede betreft, daar kan ik niet over meespreken.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Mark » za 13 dec 2014, 9:03

Waar komt eigenlijk de naam A111 vandaan? Zo even het topic doorlezende kom ik hem namelijk niet tegen in de reacties.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Vinny » za 13 dec 2014, 10:21

Stond dat niet in de nota waarin de alternatieven van de Oosterweel werden afgewogen?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Alfa » za 13 dec 2014, 19:59

R11bis is de naam voor de plannen van de ondertunneling van de R11. De naam A111 ben ik nog nooit tegengekomen. Die bestaat volgens mij niet.

Nummergewijs zit de Oostelijke Ringweg dus zo in elkaar:
Afbeelding


officieel zijn er nog enkele tracéalternatieven die onderzocht worden.


Afbeelding

Maar het spreekt voor zich dat enkel de ondertunnelingsvariant een reele kans maakt. En zelfs dan nog is het erg onzeker door de hoge kostprijs. Ik geloof niet dat de R11bis er ooit komt.

Die verbindingsweg tussen de N10 en de R11 maakt meer kans en die zal er wel zeer zeker komen. Het is echt een missing link te noemen en zal de knelpunten in Mortsel oplossen. Het valt ook mooi te bundelen met de bestaande spoorlijn waardoor het ook landschappelijk niet zo een grote belasting betekent.

Alleen de timing 2019 lijkt mij wel zeer optimistisch voor een project dat zelfs niet eens in de startfase zit.

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Boerenkool » zo 21 dec 2014, 21:07

Op de een of andere manier is wel het tunnelenthousiasme overgewaaid naar Vlaanderen, maar missen beleidsmakers en milieumensen de forse problemen met tunnels in Nederland en Aken.
Sinds de europese tunnelrichtlijn is het geen kwestie meer van een sleuf graven en een betonnen koker maken.
Hoe goed dat ook in Brussel werkt, het kan niet meer.
Door die richtlijn mogen tunnels niet veel risico meer hebben.
Een tunnel als de R11bis is dan bijna niet meer te doen.
Je zit met meerdere factoren die moeilijk liggen:
Op en afritten is tunnels, gebruik gaat snel in de buurt maximale capaciteit van de stroken liggen, weinig vluchtroutes, moeilijke ontluchting " tunneluitwaarts blazen". Moeilijk te voorkomen dat er files komen, lange afstanden in een tunnel, kort na tunnels meteen op en afritten, meteen veel vrachtverkeer, slecht evacueerbaar...
Dat kan alleen met zeer sensitieve installaties, zeer veel vluchtroutes en ontluchtingspijpen, stoplichten bij iedere ingang die bij beetje drukte gaan knijpen, en bij aansluitingen moet hij honderden meters dakvrij.
Dat wordt extreem duur en storingsgevoelig. Als het er al komt, dan zal het goed vertraagd kunnen worden door overgevoelige sensoren en moeilijke ICT, zo leert de Nederlandse praktijk. Ook zal er na oplevering zeer vaak file ontstaatn omdat de tunnel ineens dicht moet van een op hol geslagen sensor of bij iets wat op beetje drukte krijgt.
Als er dan beetje file op de ring komt en mensen rijden om over de R11 dan gaat de r11 vlot dicht.

Ook inpassingstechnisch wordt de R11 bis een drama. Men gaat er nu van uit dat je makkelijk op dat oude groene spoortalud wel goed kan graven, of anders waar de weg nu ligt. Maar dat is naief, dat is vragen om zeer grote tegenstand als het moment van beginnen dichterbij komt. En in Vlaanderen is de politieke doorzettingsmacht van het centaal bestuur ook niet zo groot als in Nederland. Door gekozen burgemeester, districtenstelsel en traditie zit de lokale politiek in Belgie vol met kleine en grote partijhotemetoten die simpelweg niet te negeren zijn over een paar verkiezingsrondes heen, en kunnen partijprominenten vaak niet goed om de wil van hun streek heen.
Maar goed, dat is al wel duidelijk, anders was er waarschijnlijk al een grote ring en een Oosterweelbrug nu.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Alfa » wo 20 mei 2015, 1:39

Mogelijke oplossingen Wommelgem gehaald uit rapport klankbordvergadering. Er zijn twee scenario's, eentje waar zowel de A102 en R11bis gerealiseerd worden, en een scenario waar alleen de A102 gerealiseerd wordt.


A102 zonder R11bis:

Afbeelding

A102 met R11bis:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Kaaiman » wo 20 mei 2015, 12:58

^^ Heel leuk, zo'n DDI, maar ik zie liever die turbine A102/R11bis. 8-)

Wel opmerkelijk dat bijna het hele knooppunt ondergronds ontworpen lijkt te zijn. Ik voel een bezuiniging aankomen met meer viaducten en naar achteren geschoven tunnelmonden...

Wel jammer dat men in het ontwerp zonder R11bis niet heeft gekozen voor een configuratie waarbij de R11bis eventueel in een (veel) later stadium alsnog gerealiseerd kan worden. Vooruitdenken heet dat...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Chris » wo 20 mei 2015, 13:04

Vlaanderen heeft een wegenbudget van slechts € 400 miljoen per jaar. Zo'n groot project zou alle andere uitgaven voor jarenlang verdringen als het budget niet significant verhoogd wordt.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Wimpie25 » wo 20 mei 2015, 14:17

^^

Die 400 miljoen is het resultaat van een stelselmatige jaarlijkse verhoging van het wegenbudget. Het budget voor hetzelfde Vlaanderen in 2005 was daarbij vergeleken een habbekrats. Ik heb er een goed oog in dat dat budget tegen dat het zover komt, wel verder de hoogte zal ingaan.
Kaaiman schreef:
Wel jammer dat men in het ontwerp zonder R11bis niet heeft gekozen voor een configuratie waarbij de R11bis eventueel in een (veel) later stadium alsnog gerealiseerd kan worden. Vooruitdenken heet dat...
In het verleden zijn veel stukken van projecten waarbij men heeft "vooruitgedacht", uitgedraaid op GTI's. Vandaar dat men vandaag steeds een afgewerkt project wenst voor te leggen :D

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Alfa » wo 20 mei 2015, 14:30

Chris schreef:Vlaanderen heeft een wegenbudget van slechts € 400 miljoen per jaar. Zo'n groot project zou alle andere uitgaven voor jarenlang verdringen als het budget niet significant verhoogd wordt.
Voor zo grote projecten wordt een alternatieve financiering gezocht los van het reguliere wegenbudget. Dat is voor de Oosterweelverbinding ook zo. Net zoals de A11 Brugge-Westkapelle die met private middelen gefinancierd wordt (en waar de overheid een jaarlijkse beschikbaarheidsvergoeding krijgt).
Kaaiman schreef:
Wel opmerkelijk dat bijna het hele knooppunt ondergronds ontworpen lijkt te zijn. Ik voel een bezuiniging aankomen met meer viaducten en naar achteren geschoven tunnelmonden...
De oksel staat ingekleurd als groene zone. Dus ik denk niet dat je daar zomaar snelwegen op het maaiveld kan aanleggen. Je hebt ook voldoende ruimte nodig om te stijgen van tunnel naar maaiveld. Dus ik denk niet dat die armen zomaar verlengd of ingekort kunnen worden zonder de rest van het ontwerp ook ingrijpend te veranderen.
Kaaiman schreef: Wel jammer dat men in het ontwerp zonder R11bis niet heeft gekozen voor een configuratie waarbij de R11bis eventueel in een (veel) later stadium alsnog gerealiseerd kan worden. Vooruitdenken heet dat...
Dat klopt. Maar zoals gezegd: de kans dat er R11bis er ooit komt is heel klein. En als die er komt moet de hele omgeving ingrijpend op de schop. Dan moet de R11bis-tunnel aansluiting vinden met de A102 en moet alles opnieuw open. Dus dan moeten ze sowieso van vooraf aan beginnen.
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 20 mei 2015, 14:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Chris » wo 20 mei 2015, 14:36

De beschikbaarheidsvergoedingen moeten ook ergens van betaald worden. Als er veel van dat soort projecten zijn dan betekent het een beslag op het budget voor decennia. Dan moet het budget dus structureel omhoog om regulier onderhoud en kleine projecten te kunnen financieren.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Alfa » wo 20 mei 2015, 14:42

^^Ik denk niet dat het van het wegenbudget komt maar dat weet ik niet zeker.


Wat is trouwens de capaciteit van zo'n DDI? Nu ligt daar een rotonde met verkeerslichten, is dat vergelijkbaar qua capaciteit of beter of slechter? Ik zou trouwens denken dat het misschien zinniger is om er een 'ingedeukt' klaverblad van te maken.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Alfa » wo 20 mei 2015, 14:52

Ik moet er trouwens nogmaals bijzeggen dat dit zeer voorlopige plannen zijn. Want zoals jullie misschien weten (of niet weten) zijn er ook plannen om een spoortunnel te graven van Ekeren naar Lier als uitbreiding van de goederentrafiek. Er is ook sprake om dat dossier te koppelen aan dat van de A102-R11bis. Dan zou het een combinatietunnel spoor-weg kunnen worden en mogelijks een ander verloop hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Kaaiman » wo 20 mei 2015, 16:24

Wimpie25 schreef:In het verleden zijn veel stukken van projecten waarbij men heeft "vooruitgedacht", uitgedraaid op GTI's. Vandaar dat men vandaag steeds een afgewerkt project wenst voor te leggen :D
Er is een verschil tussen 'een mogelijke toekomstige ontwikkeling niet onmogelijk maken' en 'alvast een aanzet maken voor een mogelijke toekomstige ontwikkeling'. Dat laatste is in België in veel gevallen gebeurd, met spookviaducten tot gevolg. Het eerste is vaker toegepast in Nederland, waar nauwelijks echte spookviaducten voorkomen, maar wel ruimte is vrijgehouden om een toekomstige aanleg niet te blokkeren. :idea:

Denk bijvoorbeeld aan de A4 ten zuiden van knooppunt Benelux: er is geen enkel slechts anderhalf onnodig viaduct aangelegd, maar ruimte voor de snelweg is er nog steeds. Er ligt niet een volledig aangelegd knooppunt waarvan slechts de helft wordt benut, zoals we die vaker in België aantreffen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Lambo19 » wo 20 mei 2015, 16:38

GTI's zijn ook vooral te wijten aan de grootheidswaanzin die België kende in de jaren '60 en '70. Toen was heerste er meer zekerheid en stabiliteit bij grote wegenprojecten. Tegenwoordig moet men al volledig overtuigd dat dergelijke voorbereidingen ook effectief nut zulken hebben in de toekomst. De tijden dat grote wegenprojecten nog vanzelfsprekend waren in België, ligt al lang achter ons.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Vinny » wo 20 mei 2015, 20:12

Kaaiman schreef:
Wimpie25 schreef:In het verleden zijn veel stukken van projecten waarbij men heeft "vooruitgedacht", uitgedraaid op GTI's. Vandaar dat men vandaag steeds een afgewerkt project wenst voor te leggen :D
Er is een verschil tussen 'een mogelijke toekomstige ontwikkeling niet onmogelijk maken' en 'alvast een aanzet maken voor een mogelijke toekomstige ontwikkeling'. Dat laatste is in België in veel gevallen gebeurd, met spookviaducten tot gevolg. Het eerste is vaker toegepast in Nederland, waar nauwelijks echte spookviaducten voorkomen, maar wel ruimte is vrijgehouden om een toekomstige aanleg niet te blokkeren. :idea:

Denk bijvoorbeeld aan de A4 ten zuiden van knooppunt Benelux: er is geen enkel slechts anderhalf onnodig viaduct aangelegd, maar ruimte voor de snelweg is er nog steeds. Er ligt niet een volledig aangelegd knooppunt waarvan slechts de helft wordt benut, zoals we die vaker in België aantreffen.
In Nederland kun je een ruimtereservering in het streekplan opnemen en er redelijk van uitgaan dat het terrein bouwrijp blijft. In België gaan er binnen de korst mogelijke tijd allerlei "bouwsels" op ontstaan die je vervolgens weer moet gaan onteigenen. Iets met een minder dwingende ruimtelijke ordening enzo...., door alvast fysieke bouwwerken te bouwen claim je de ruimte.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door jdb2 » wo 20 mei 2015, 20:27

Alfa schreef:Ik moet er trouwens nogmaals bijzeggen dat dit zeer voorlopige plannen zijn. Want zoals jullie misschien weten (of niet weten) zijn er ook plannen om een spoortunnel te graven van Ekeren naar Lier als uitbreiding van de goederentrafiek. Er is ook sprake om dat dossier te koppelen aan dat van de A102-R11bis. Dan zou het een combinatietunnel spoor-weg kunnen worden en mogelijks een ander verloop hebben.
Het gaat dus om dit (artikel uit 2011): http://www.nieuwsblad.be/cnt/mb3imalc
Een boortunnel van 16 km?? :hamertjetik: Ik wist niet dat Antwerpen tussen de Alpen lag?
Ik lees dat het tracé al gereserveerd is, waarom kan het niet gewoon in een cut & cover tunnel? Maar voor een R11 is plots geen overheidsbudget?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Wimpie25 » wo 20 mei 2015, 20:29

In Vlaanderen hebben we het gewestplan waar netjes alle gereserveerde ruimte voor mogelijke verdere ontwikkeling van ons wegennet op ingetekend staat. Als je dat naast satellietbeelden legt, zie je dat deze ruimtes over het algemeen ook volledig vrijgehouden zijn. Het cliché dat vrije grond op mysterieuze wijze volgebouwd geraakt, is iets uit een ver verleden.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Archeopendra1234 » wo 20 mei 2015, 21:38

Zo'n DDI heeft als ik het goed begrijp zelfs verkeerslichten...dat kan toch nooit een volwaardig knooppunt zijn? Iets wat ik ook moeilijk begrijp is dat een ster duurder zou zijn dan een turbine...deze laatste lijkt mij veel ingewikkelder ;)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Alfa » wo 20 mei 2015, 21:42

jdb2 schreef:
Alfa schreef:Ik moet er trouwens nogmaals bijzeggen dat dit zeer voorlopige plannen zijn. Want zoals jullie misschien weten (of niet weten) zijn er ook plannen om een spoortunnel te graven van Ekeren naar Lier als uitbreiding van de goederentrafiek. Er is ook sprake om dat dossier te koppelen aan dat van de A102-R11bis. Dan zou het een combinatietunnel spoor-weg kunnen worden en mogelijks een ander verloop hebben.
Het gaat dus om dit (artikel uit 2011): http://www.nieuwsblad.be/cnt/mb3imalc
Een boortunnel van 16 km?? :hamertjetik: Ik wist niet dat Antwerpen tussen de Alpen lag?
Heel het traject wordt geboord om klachten van omwonenden te vermijden en het project vlotter doorgang te laten vinden. Bij een boortunnel is trouwens vooral de boor zelf duur, ik denk dat het daarbij dan minder steekt op een km meer of minder.
jdb2 schreef: Ik lees dat het tracé al gereserveerd is, waarom kan het niet gewoon in een cut & cover tunnel? Maar voor een R11 is plots geen overheidsbudget?
Voor de A102 (en R11bis) is men van plan met cut & cover te werken, maar de tunnel van de Tweede Spoortoegang zal zeker een boortunnel worden omdat het praktisch niet doenbaar om over 16 km met cut & cover te werken. Ik denk dus dat dan best 1 type gekozen wordt voor allebei. Want, hoewel ik geen tunnelexpert ben, zou ik denken dat cut & cover voor het deeltje tot Wommelgem en een buurtunnel voor het deeltje Wommelgem-Lier het slechtste van twee werelden combineren is. Weet er hier iemand meer over?

Boerenkool
autoweg
Berichten: 1207
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 20:21

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Boerenkool » wo 20 mei 2015, 22:25

Kan goed gecombineerd worden, is zelfs redelijk gebruikelijk. Ondiepe stukken graaf je uit, en vandaar kan je de boor laten starten. Er zijn ook geen grote synergievoordelen, het is vooral een prijs per km. Een tunnelboor moet je na paar km toch al vervangen wegens bot, en die kosten zijn relatief gering t.o.v de kosten voor grondafvoer, beton en afwerking.
voor de Noord-Zuidmetro in Amsterdam hadden ze al 4 koppen nodig voor 5 km, en die grond is zeer zacht.

overigens is dat dossier een goede voor vlaamse beleidsmakers om eens door te nemen, de kosten zijn een veelvoud geworden, er zijn bijna historische gebouwen ingestort, ondanks het boren liggen hele stukken stad tien jaar open, de tijdsoverschrijding is gigantisch. Bezint eer ge begint dus. Cut and cover, of zelfs slechts overdekken als landtunnel is niet veel beter, de bouw van de Leidsche Rijtunnel in Utrecht was ook een drama.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door jdb2 » wo 20 mei 2015, 22:31

Dit zou dan één van de langste landtunnels ter wereld zijn.
Even een lijstje (gebaseerd op Wikipedia)
1. Large Hadron Collider, Zwitserland - 27 km :mrgreen:
2. Iwate-Ichinohetunnel, Japan - 25,8 km
3. Tweede spoortoegang, België - 16 km

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Rogier » do 21 mei 2015, 7:22

Boerenkool schreef:Kan goed gecombineerd worden, is zelfs redelijk gebruikelijk. Ondiepe stukken graaf je uit, en vandaar kan je de boor laten starten. Er zijn ook geen grote synergievoordelen, het is vooral een prijs per km. Een tunnelboor moet je na paar km toch al vervangen wegens bot, en die kosten zijn relatief gering t.o.v de kosten voor grondafvoer, beton en afwerking.
voor de Noord-Zuidmetro in Amsterdam hadden ze al 4 koppen nodig voor 5 km, en die grond is zeer zacht.

overigens is dat dossier een goede voor vlaamse beleidsmakers om eens door te nemen, de kosten zijn een veelvoud geworden, er zijn bijna historische gebouwen ingestort, ondanks het boren liggen hele stukken stad tien jaar open, de tijdsoverschrijding is gigantisch. Bezint eer ge begint dus. Cut and cover, of zelfs slechts overdekken als landtunnel is niet veel beter, de bouw van de Leidsche Rijtunnel in Utrecht was ook een drama.
Off-topic: De boortunnel bij Amsterdam had 4 boorkoppen nodig, omdat men de tunnel vanuit 2 kanten heeft geboord. Om die reden was men genoodzaakt om 2 boorkoppen in het trace achter te laten. De eerste 2 tunnels werden tot de bouwput van het station (welke nog geen gereed was om de TBM te ontvangen) geboord.

De problemen bij de Leidsche Rijntunnel had niets met de constructie te maken. De van de betonconstructie liep als een trein. Echter de afwerking van de tunnel werd een drama door idiote eisen van de tunnelwet en de aanvullende eisen van de gemeente Utrecht.

On-topic: Een cut-cover tunnel is bij ondiepe tunnels beter. In dat geval kun je op meerdere plekken tegelijk het werk opstarten en de boel redelijk snel afronden. Bij een boortunnel is dat veel moeilijker. Dat is alleen mogelijk door meerdere TB'M's en meerdere schachten in het trace te gebruiken \ aan te leggen.

Archeopendra1234
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: di 30 sep 2014, 19:19
Locatie: Antwerpen

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Archeopendra1234 » do 21 mei 2015, 18:31

Nu snap ik pas meer die DDI...als die R11bis er niet komt kruist er geen echte snelweg op, die kruist aan de halve turbine ietsjes meer naar links ;)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Alfa » do 21 mei 2015, 18:41

^^Als de R11bis er komt dan krijgt de bovenliggende R11 geen aansluiting meer met de E34-E313 (wellicht om de situatie niet al te ingewikkeld te maken). Als de R11bis er niet komt blijft die aansluiting wél behouden. Want voor alle duidelijkheid: de R11bis is een tunnel onder de bestaande R11 waarbij die R11 dus bovengronds blijft zoals die nu is.

In ieder geval: ik vind het een mooie uitgedacht oplossing die DDI in combinatie met die halve turbine. Zoiets zal zeker werken en vereist niet al te veel onteigeningen. Ook nog eens ruimte-efficiënt dus.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door vynkce » wo 27 mei 2015, 10:09

De nieuwe tunnel onder het vliegveld van Deurne:

Afbeelding

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door RSK » wo 27 mei 2015, 11:23

^^ Is dit ook het stuk tunnel dat ruimte biedt om er nog een tweede tunnellaag onder te maken?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg?

Bericht door Alfa » wo 27 mei 2015, 12:28

^^Ja. Er is bij het ontwerp rekening gehouden om er nog een tweede tunnel onder te bouwen. Al is die gelukkig niet effectief gebouwd, want anders was de kans groot dat het een GTI zou geweest zijn.

Zie ook de informatie hier:
Toekomst R11?

Het ontwerp van de tunnel ter hoogte van de Luchthaven Antwerpen houdt technisch rekening met de eventuele aanleg van een lange tunnelverbinding tussen de E313 in Wommelgem en de E19 in Wilrijk. De plannen voor zo'n tunnel onder de R11 zitten nog in studiefase, maar als die tunnel er komt, kan hij nog onder de lokale tunnel bij de luchthaven aangelegd worden.
Ik dacht overigens dat de tunnel van de Krijgsbaan zelf 2x2 zou worden, maar volgens een rendering op eerder genoemde website zal het 1+1 met pechstrook worden:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door waldo79 op vr 29 mei 2015, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: witregels verwijderd

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [A111][R011] Wommelgem - Wilrijk wordt snelweg

Bericht door Lambo19 » wo 27 mei 2015, 13:02

^^
Een 2x2 zal waarschijnlijk fors duurder zijn dan een 2x1 of 1+1 tunnel. Zo wordt de nieuw aangelegde tunnel op de R16 in Lier ook als 1+1 uitgevoerd. Terwijl dat de R16 overal over 2x2 rijstroken beschikt. Anderzijds zie ik voor kleine luchthavens zoals die van Deurne geen toekomst meer weggelegd en betwijfel ik het nut van deze tunnel.

Plaats reactie