[E314] Leuven-Lummen: naar 2x3 rijstroken?

Actuele grote projecten

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

[E314] Leuven-Lummen: naar 2x3 rijstroken?

Bericht door Rien » vr 23 nov 2007, 11:15

De Standaard (23-11-2007) schreef:Voka pleit voor studie over drie rijvakken E314

LEUVEN / AARSCHOT / BERTEM - Voka-Kamer van Koophandel Leuven wil een haalbaarheidsstudie om het aantal rijvakken op de E314 te verhogen.

René Leekens, algemeen directeur van Voka-Leuven, trekt aan de alarmbel. 'Leuven is de enige grote stad in dit land die geen volwaardige grote ring heeft. Dat maakt dat het plaatselijk verkeer de E314 gebruikt als ringweg. In combinatie met het doorgaand verkeer richting Brussel 'sochtends en richting Limburg 'savonds betekent dat dagelijks fileleed.'

'Als de snelweg het verkeer nu al niet meer kan slikken, hoe moet het dan in de toekomst?' Leekens verwijst naar de komst van duizenden arbeidsplaatsen in de KBC-gebouwen aan de Tiensevest, de ontwikkelingen aan de Kop van Kessel-Lo en Leuven-Noord en de wetenschapsparken. 'Leuven boomt, de kleine ring van de stad kan de groei van het verkeer niet aan. Daarom achten we de tijd rijp voor een grondige verkeerstechnische studie om de E314 van tweemaal twee naar tweemaal drie rijstroken te brengen. Bedoeling moet zijn om het plaatselijk verkeer zo snel mogelijk van de E314 te krijgen. Ook moeten alternatieve routes bekeken worden, eventueel parallelwegen. Als er nu een ongeval gebeurt, kan het verkeer nergens heen.'

Eerdere voorstellen om er iets aan te doen, konden nog op weinig begrip van het Leuvense stadsbestuur rekenen. 'We eisen niet dat het aantal rijvakken verhoogd wordt. Je moet dit zien als een genuanceerd denkspoor', stelt Leekens. 'We vragen een grondige studie die rekening houdt met de haalbaarheid van eventuele aanpassingen.'

Hilde Crevits, de Vlaamse minister van Openbare Werken (CD&V), zegt dat een studie tot de mogelijkheden behoort. 'Maar de discussie rond de autoweg is geen alleenstaand feit. Het past altijd in een breder kader. In dit geval moet er een discussie geopend worden rond het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen en het Vlaamse Mobiliteitsplan', laat woordvoerder Cybille Buyck weten.

Ook gedeputeerde Julien Dekeyser (Open VLD) heeft wel oren naar het voorstel van Voka. 'In de jaren zestig* hebben we de kans gemist om de aansluiting van de E314 en de E19 richting Antwerpen te maken. Daar zijn we nu de dupe van. Voor het Gewestelijke Expressnet zijn er studies, misschien is het tijd om ook eens te denken aan het autoverkeer. '
*Correctie: in de jaren 1970. ;) Het uiteindelijk afzien van een autosnelweg Aarschot-Mechelen(-Aalst) was m.i. een van de grootste fouten uit het snelwegverleden van ons land.

Ik betwijfel trouwens of 2x3 rijstroken op de E314 veel verlichting zouden brengen. Het verkeer naar Brussel moet bij Heverlee toch terug op twee rijstroken gebracht worden. In de richting Lummen kunnen 2x3 rijstroken wél nuttig zijn tot Aarschot; verderop volstaat een 2x2-snelweg. Hoe dan ook zal het grote obstakel het viaduct van Wilsele zijn.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: E314: naar tweemaal drie rijstroken?

Bericht door Rene » vr 23 nov 2007, 11:26

Tussen Kraainem en Heverlee verbreden naar 2x5, en tussen Heverlee en Aarschot naar 2x3.
Lijkt me een heel goed plan om eindelijk eens wat effectiefs te doen aan de situatie.
Maar ja, ongetwijfeld zal jullie politiek wel weer met wat weinig effectieve projecten met wat treintjes en busjes op de proppen komen... :roll:

Mikhail
expressweg
Berichten: 3265
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: E314: naar tweemaal drie rijstroken?

Bericht door Mikhail » vr 23 nov 2007, 11:30

De snelweg Aarschot-Mechelen tot aan het kruis van Willebroek, vind ik juist geen overschat plan! Het had er moeten komen, maar toen was de intensiteit nog niet zo groot, nu wel en nu doet men er veel minder aan als vroeger. Eigenlijk hadden we plannen om het verkeer op te vangen, en nu worden al die plannen afgeketst, heel spijtig ... De weg Aalst-Willebroek-Mechelen-Aarschot zou gewoon de droomverbinding geweest moeten zijn, maar nu zitten we met overvolle wegen...

Een oostelijke verbindingsweg tussen de E314 en de E40 zie ik wel zitten, maar dan wel enkel als afrittencomplex, geen opritten. Ik bedoel: dat het verkeer de van de E314 en van de E40 daar dan geen short cut gaat nemen, anders is het terug om zeep ...
****

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: E314: naar tweemaal drie rijstroken?

Bericht door vynkce » vr 23 nov 2007, 12:04

Enkel de E314 verbreden heeft volgens mij ook niet veel zin omdat het allemaal toch terug vast loopt bij Heverlee en op de E40. Een afwerking van de ooit geplande A2 naar Mechelen is wel een optie die nuttig kan zijn denk ik.

Stel nu dat er geen financiële beperkingen waren en men ineens zou opteren voor een grondige aanpak van het fileprobleem dan denk ik dat de situatie op onderstaand kaartje wel is heel goed zou kunnen uitpakken.
Afbeelding

Volle groene lijn: Nieuw aan te leggen snelweg
Gestippelde groene lijn: Opwaardering primaire wegen type 1 (N16 en N71) tot snelweg
Zwarte lijn: Traject oorspronkelijke A2
Rode Lijn: N74 => A24 Eindhoven - Hasselt

De door mij voorgestelde nieuwe snelwegen zorgen voor een ontlasting van de E314 vanaf Aarschot, de E313 vanaf Geel en de Brusselse en Antwerpse ring. Een opwaardering van de N71 (Geel - Lommel), N74-A24, en N16 (Willebroek - Temse) is broodnodig om het nieuwe netwerk te vervolledigen.

Wat denken jullie?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: E314: naar tweemaal drie rijstroken?

Bericht door Vinny » vr 23 nov 2007, 12:07

Tussen Kraainem en Heverlee verbreden naar 2x5
Je bedoelt de E40 naar Knooppunt St. Stevens Woude?

Ik denk dat je beter een parralelbaan kan aanleggen met een wisselcomplex t.h.v. Everberg. Vanaf daar 2 rijstroken richting Brussel Centrum en 3 (mogelijk 4) richting Ringweg.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: E314: naar tweemaal drie rijstroken?

Bericht door Vinny » vr 23 nov 2007, 12:10

Wat denken jullie?
Het is een aardig idee, maar voor Leuven - Antwerpen moet je teveel omrijden. Voor Leuven - Brussel heeft het tracé geen nut, en voor Leuven - Gent lijkt me de relatie tussen betreffende steden wat beperkt. De relatie Mechelen - Limburg lijkt mij ook nou niet de veroorzaker van het probleem. Ik zie de toegevoegde waarde van de groene lijn dus niet zo direct.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ali
stadsweg
Berichten: 360
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Re: DS 23/11: "Voka pleit voor studie over drie rijvakken E314"

Bericht door Ali » vr 23 nov 2007, 14:27

Ik ben het vaak niet eens met zij die alle heil zoeken in het openbaar vervoer. Zo ben ik ervan overtuigd dat drie rijstroken op de E313 tussen Antwerpen en Lummen zal bijdragen tot een betere wegoverzicht en veiligheid. De files zullen korter worden en langer duren, omdat het bottleneck in Wommelgem en de Antwerpse ring ligt.

Voor de E314 zie ik de zaken héél anders. Ondanks de zeer lange files op de E314 is hier geen sprake van onveiligheid vanwege het zeer lage percentage vrachtvervoer en de brede wegligging en overzicht. Het knelpunt hier ligt in de vele afritten ter hoogte van Leuven, waar in feite lokaal en transit verkeer gescheiden moet worden. Zo staan Limburgers nu twee keer in de file richting Brussel, voor Leuven en na Leuven. Ik vind het belangrijk dat Leuven ook een masterplan mobiliteit uitwerkt. Het kan niet de bedoeling zijn groeien zonder een plan op te maken, want Leuven trekt teveel verkeer voor het wegennet waarover het beschikt ...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: DS 23/11: "Voka pleit voor studie over drie rijvakken E314"

Bericht door waldo79 » vr 23 nov 2007, 14:49

Waarom niet een hoofd-/parallelbanensysteem bij Leuven toepassen?

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: E314: naar tweemaal drie rijstroken?

Bericht door R4 » vr 23 nov 2007, 16:34

Een idee voor oplossing dat wel eens circuleert is de doortrekking van de E314 ten noorden van de N2 naar de Brusselse ring, door aan te sluiten op de A201 die Brussel met de luchthaven verbindt via een tunnel onder het luchthavendomein.

In de huidige situatie mag je verbreden wat je wil, zolang de twee snelwegen blijven samenkomen bij Leuven, helpt het voor geen meter. Dat heeft de verbreding van 3 naar 4 rijstroken richting Brussel voldoende aangetoond.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: E314: naar tweemaal drie rijstroken?

Bericht door Chris » vr 23 nov 2007, 21:38

fotoserie E314 richting oosten

Wat foto's;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind deze weg eigenlijk helemaal niet overzichtelijk, de berm is te dicht op de rijstroken, teveel begroeiing en groen. Leuk voor het imago, maar vervelend op dit soort drukke snelwegen.

JayBeeke
stadsweg
Berichten: 268
Lid geworden op: ma 21 mei 2007, 19:47
Locatie: Brabant, BE

Re: E314: naar tweemaal drie rijstroken?

Bericht door JayBeeke » vr 23 nov 2007, 23:49

Ik vind deze weg eigenlijk helemaal niet overzichtelijk, de berm is te dicht op de rijstroken, teveel begroeiing en groen. Leuk voor het imago, maar vervelend op dit soort drukke snelwegen.
Chris, dit deel was dan ook bedoeld als 'expresweg', het 'snelweggedeelte' begint pas tussen afrit 21 en stopplaats Gelrode.

mvg
JJN

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: E314: naar tweemaal drie rijstroken?

Bericht door R4 » zo 25 nov 2007, 16:02

Klopt. Dat groen vind ik overigens nog heel goed meevallen. Zo zie je in andere landen ook nogal wat snelwegen.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: E314: naar tweemaal drie rijstroken?

Bericht door Chris » zo 25 nov 2007, 16:09

De borden zijn inderdaad nog redelijk leesbaar, in tegenstelling tot sommige andere wegen (E42 Liège - Mons ofzo).

Maar het probleem is dat je niet goed kunt vooruitkijken, misschien gebeuren er meer ongevallen doordat er slecht zicht is?

Ik heb altijd het idee dat er makkelijker filevorming optreedt op dit soort "claustrofobische" snelwegen, dus waar weinig zicht is.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: E314: naar tweemaal drie rijstroken?

Bericht door R4 » zo 25 nov 2007, 16:18

Dat valt op de E314 heel goed mee eigenlijk.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

denne007
autoweg
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma 25 jun 2007, 19:48
Locatie: Oostende, België

Re: E314 Leuven-Lummen: naar 2x3 rijstroken?

Bericht door denne007 » zo 25 nov 2007, 21:45

die snelweg zou eigenlijk eens een volledige screening moeten krijgen in verbrand met bebording.

Ali
stadsweg
Berichten: 360
Lid geworden op: di 31 mei 2005, 16:28

Re: E314 Leuven-Lummen: naar 2x3 rijstroken?

Bericht door Ali » ma 26 nov 2007, 0:34

Ik ben een frequente gebruiker van de relatie Brussel - Limburg en moet zeggen dat de E314 niet echt véél ongelukken kent, toch niet in de buurt van Leuven. Het klopt dat men hier niet een héél ver zicht heeft, maar denk dat de foto's een vertekend zicht geven, het is niet zo dat die bochten het minder veilig maken. Het zijn zeer flauwe bochten. De S-bocht op de Brusselse ring tussen Woluwe en Zaventem is bijvoorbeeld véél scherper en zelfs gevaarlijk daar iemand tegen hoge snelheid moeilijk in eigen rijstrook kan blijven. Ook is deze snelweg geen drukke vrachtroute, het aandeel vrachtwagens is laag. Pas vanaf Lummen wordt het opmerkelijk drukker vanwege het vrachtverkeer komende van Antwerpen. Zo gebeuren naar mijn aanvoelen tussen Lummen en Houthalen/Genk-noord meer ongelukken vanwege het vele vrachtverkeer en de drukke baan.In vergelijking met de E313 valt het hier wel mee, niet qua drukte, maar wel qua wegdesign en overzicht en is dus minder berucht dan de E313.

De E314 is druk richting Brussel 's morgens en richting Limburg 's avonds. 's morgens staan de files tussen Aarschot en Holsbeek. Bij slechtere weersomstangdigheden of drukker verkeer staan de files tussen Tielt-Winge en Wilsele (Viaduct Leuven). Na het viaduct is er meestal vlot verkeer daar in Wilsele en Herent véél verkeer de autoweg verlaat naar Leuven. Ter hoogte van de aansluiting met de E40 loopt het weer vast richting Brussel, soms al enkele kilometers eerder.

's avonds is het druk vanaf de eerste afrit van de E314 naar Leuven tot en met het viaduct in Leuven. Soms is er file pas vanaf de afrit Winksele. Daarna is er vaak zeer druk verkeer tot en met Aarschot. Op de afrit van Holsbeek durven wel eens files staan, maar deze lijken wat verholpen te zijn door de verkeerslichten.

De files ter hoogte van Leuven kunnen worden verholpen door de verbreding van de snelweg tot 2x3 rijstroken. De meest kritieke zone betreft in beide richtingen het gedeelte van 5km tussen de afrit Herent en de afrit Holsbeek. In de richting van Brussel staat het verkeer 5 à 15km eerder vast vanwege de toevloed van verkeer door de opritten in Aarschot en Holsbeek. Ik denk dat als vanaf Holsbeek de snelweg over drie rijstroken beschikt het verkeer daar niet meer zal vastlopen en dus er ook geen terugslag meer zal zijn. Best zou zijn om 3 rijstroken aan te leggen tussen Aarschot en Holsbeek. Na Herent staat het verkeer vandaag niet vast dus is een verbreding niet dringend. Een 2x3 rijstroken is relatief eenvoudig aan te leggen tussen Aarschot en Wilsele. Het viaduct van Leuven is zeer lastig en kostelijk. In de andere richting is een verbreding het meest dringend in dezelfde zone, met name Herent - Holsbeek. Véél verkeer rijdt in Holsbeek en Aarschot af en rijdt de snelweg op in Herent.

Ik wil nog even op het volgende terugkomen. Sommigen vinden dat indien de initiële plannen waren uitgevoerd deze files niet bestonden. Ik ben het daar niet mee eens, omdat dan het onderliggend wegennet het verkeer van de snelweg naar Leuven niet zou kunnen slikken, alhoewel dat vandaag ook al het geval is. Maar het zou erger zijn zeker indien de snelweg verderaf van Leuven afbuigt richting E19. De files zouden dan gewoon op de snelweg staan een kilometer of tien vijftien voor het knooppunt met de E19. Daar het merendeel richting Brussel moet en de E19 nu ook al elke morgen vastloopt.

Een andere aanvullende wenselijke oplossing is een oostelijke ontsluiting van Leuven tussen Wilsele via Kessel-Lo naar Haasrode, op deze manier zou Leuven over een autosnelwegring beschikken wat het onderliggend wegennet weer ademruimte geeft, daar de huidige ring voor een groot deel in de bebouwde kom loopt en dus een 50km-zone is.

Alle andere snelwegingrepen hebben niet onmiddellijk effecten op de Leuvense situatie, tenzij een door R4 aangehaalde idee van een verlenging van de E314 in Holsbeek naar de A201 in Zaventem. Het lijkt me zeer onrealistisch en duur vanwege de vele dorpen en grote bebouwde kom van Herent en de dure en lang ondertunneling van Steenokkerzeel en de landingsbanen van Zaventem.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: E314 Leuven-Lummen: naar 2x3 rijstroken?

Bericht door R4 » ma 26 nov 2007, 0:35

denne007 schreef:in verbrand met bebording.
ja, misschien helpt in brand steken wel :hel:
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: E314 Leuven-Lummen: naar 2x3 rijstroken?

Bericht door R4 » ma 26 nov 2007, 0:44

@Ali: wat je zegt in verband met de plaatsen van de files op de E314 klopt, het vervelendste stuk is Aarschot - Holsbeek. In het huidige plan voor het aanpakken van knelpunten is er voor de E314 echter nog niets speciaals voorzien, maar voor een volgend plan zou een wisselstrook op dat stuk een optie kunnen zijn.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

wooter
dorpsstraat
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 21:08

Re: E314 Leuven-Lummen: naar 2x3 rijstroken?

Bericht door wooter » ma 26 nov 2007, 14:59

Het probleem lijkt ook dat de snelweg niet berekend is voor de verkeersaantallen,terwijl de E40 van Luik tot Tienen vrij rustig blijft. Je kan eigenlijk dramatisch goed zien hoe dat Limburg en Vlaams-Brabant massaal naar Brussel pendelt, en er vanuit Luik maar een weinig van verkeer gegenereerd wordt...

Eens in Leuven is de bottleneck voor Bertem me half onduidelijk: er zijn weefacties, er valt een rijstrook weg in Heverlee voor het verkeer dat de E40 volgt, maar dat verklaart niet de files die ontstaan ná de oprit Bertem. Zéker omdat je even later tóch kan doorrijden - totdat je jezelf vastrijdt in de weefacties voor het knooppunt St-Stevens-Woluwe.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: E314 Leuven-Lummen: naar 2x3 rijstroken?

Bericht door Rene » ma 26 nov 2007, 15:12

Als een weg al mutvol zit (bijvoorbeeld doordat een rijstrook afvalt), dan is de verhouding tussen snelheid en volgafstand al minimaal. Elke oprit die dan nog volgt genereert verstoring, ook al zijn het nog maar zo weinig voertuigen. Immers, bestuurders zullen weer een veilige volgafstand aannemen.
Stel dat in een spitsuur de capaciteit van een 4-strooksweg 8700 mvt/uur is, en dat de intensiteit 600 meter voor en 600 meter na de toerit 8500 bedraagt. I/C=0,97. Vervolgens willen daar nog eens zo'n 350 mvt/uur bij een toerit bij - helemaal niet veel. Maar die kunnen niet verwerkt worden, de C stroomafwaarts blijft immers gelijk. Gevolg: een file ontstaat ergens tussen de toerit en een punt zo'n 500 meter stroomafwaarts. Vervolgens wordt deze file langer en gaat de staart van deze file zich stroomopwaarts bewegen. Op die manier kan een relatief rustige toerit toch leiden tot een file op een rijbaan die verder niet versmalt. Dat risico loop je als je wegen tot op het bot wilt benutten, en niet investeert in een fatsoenlijke capaciteit.
Voorbeelden van dergelijke situaties zijn er te over hier in de lage landen... :roll:

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Re: E314 Leuven-Lummen: naar 2x3 rijstroken?

Bericht door PW100 » ma 26 nov 2007, 16:28

René, ik vrees dat ik je voorbeeld niet helemaal kan volgen. Je schrijft dat I 600m voor de toerit 8500 is en 600m na de toerit ook 8500. Er zijn op de toerit 450 mvt bijgekomen, dus dat betekent dat er ook 450 mvt de afrit verlaten hebben, anders is de I na de toerit geen 8500? I/C blijft dan constant [8700/8500]? :dontknow:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: E314 Leuven-Lummen: naar 2x3 rijstroken?

Bericht door Rene » ma 26 nov 2007, 17:04

Dat is dus ook het punt. Je hebt X+Y=Z, waarbij Z=X en Y>0. Dat kan dus niet, en congestie is je deel.
Tussen Z en X zit echter niet alleen een toerit, maar ook TIJD. Je moet ook eigenlijk niet in voertuig/uur rekenen, maar in voertuig/min. Alleen die getallen variëren vaak wat meer dan de uurtotalen, waardoor het nog moeilijker uit te leggen valt...

Het gevolg van de congestie zal overigens zijn dat de intensiteit stroomopwaarts (X) gaat dalen door de aangroeiende file.

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Re: E314 Leuven-Lummen: naar 2x3 rijstroken?

Bericht door PW100 » ma 26 nov 2007, 17:22

OK. Ik begrijp wat he bedoelt. I wordt dus na de toerit niet hoger, aangezien de capaciteitsgrens bereikt is. Congestie lost dit probleem dus op, rekenkundig gezien. Deze congestie zorgt ervoor dat I voor d etoerit al kunstmatig teruggebracht wordt . . .

Ik neem aan dat door de congestie, plaatselijk de capaciteit ook daalt waardoor I nog verder zal moeten afnemen. De filelengte neemt dan aproportioneel toe.

Rien
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:40
Locatie: Brussel & Sint-Truiden
Contacteer:

Re: E314 Leuven-Lummen: naar 2x3 rijstroken?

Bericht door Rien » do 29 nov 2007, 15:23

Nog meer nieuws over de E314!
De Standaard (29-11-2007) schreef:Vlaams Gewest herschikt op- en afritten E314

LEUVEN/HERENT - Het Gewest bestudeert de heraanleg van het op- en afrittencomplex aan de afslag Herent-Mechelen-Leuven op de E314.

De basis van de studie, uitgetekend door het Vlaamse Gewest, is een nieuwe afrit voor de wagens uit de richting van Brussel en een nieuwe oprit voor de reizigers richting Aarschot, beide in de vorm van een lus.

Volgens Dirk Robbeets, de schepen voor Openbare Werken in Leuven (SP.A) werd een vroegere studie door het stadsbestuur verworpen omdat de voorgestelde constructie met drie verdiepingen te ingewikkeld was.

De schepen noemt de nodige ingrepen eerder beperkt, maar toch met een grote impact op de veiligheid.

De maneuvers die een automobilist uit de richting van Brussel maakt, zijn verwarrend. Je kan rechtdoor richting de ringweg van Leuven, naar links naar Herent of naar links naar onder meer de Keizersberg.

Een tweede deel van de studie heeft betrekking op de Oude Mechelsesteenweg, een populaire verkeersader voor sluipverkeer. Daarom wordt voorgesteld om het verkeer van de autoweg dat de steenweg op wil voortaan te bannen. De Oude Mechelsesteenweg blijft wel toegankelijk voor het verkeer dat Leuven uit wil. Of de studie uitgevoerd wordt en wanneer dat het geval is, is nog onduidelijk.
En omtrent dat laatste maakt de journalist het er niet bepaald duidelijker op. De titel zegt immers dat de studie al in uitvoering is. :huh:

Het grote probleem is hier de korte opeenvolging van de aansluitingen op de E314 en op de ring van Leuven, allen geregeld met verkeerslichten. Steek daartussenin nog eens een kruispunt met de Oude Mechelsesteenweg, eveneens met verkeerslichten... Het ene kruispunt blokkeert het andere.

Net dezelfde fout is gemaakt tijdens de aanleg van de ring van Hasselt, die ter hoogte van op- en afrittencomplex Hasselt-Zuid op nog geen driehonderd meter van de E313 gelegen is.

Medianieuws

Re: E314 Leuven-Lummen: naar 2x3 rijstroken?

Bericht door Medianieuws » di 26 mei 2009, 23:16

De Redactie 25-05-2009 schreef:Ceysens: "Geef de E314 meer ruimte"

Minister Patricia Ceysens (Open VLD) wil een derde rijstrook op de E314. Dat heeft ze dinsdag gezegd in een verkiezingsprogramma op de regionale zender ROB-tv.
"De tijd die mensen 's ochtends en 's avonds verliezen in de file, is bijzonder kostbaar", zei Patricia Ceysens. "Die tijd zouden ze anders kunnen investeren, in gezin of ontspanning bijvoorbeeld. Daarom mijn voorstel om de E314 meer ruimte te geven."
"We hebben al ingezet op ontsluiting via het spoor of collectief vervoer, maar we zien dat er nood blijft aan meer mogelijkheden op de E314. Het benutten van de pechstrook is zeker een mogelijkheid", aldus Ceysens.
SLP en Lijst Dedecker steunen het voorstel om de pechstrook te gebruiken. CD&V heeft twijfels, maar ziet geen graten in een studie naar de mogelijkheden. Vlaams Belang pleit voor een verbindingsweg tussen de E314 en de E19. SP.A, Groen! en N-VA schuiven andere oplossingen naar voren.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: E314 Leuven-Lummen: naar 2x3 rijstroken?

Bericht door vynkce » wo 13 jan 2010, 8:27

Het Nieuwsblad 13-01-2010 schreef:Oplossing voor fileleed
VLAANDEREN BESTELT STUDIE OVER OVERBELASTING E314

LUMMEN - De Vlaamse regering bestelt, op voorstel van parlementslid Karin Brouwers (CD&V), een verkeersstudie voor de E314. 'Heel wat pendelaars uit Limburg zijn het beu dat Brussel en Leuven steeds minder bereikbaar worden.' Stef Telen
'De fileproblemen op de E314 zijn legio. Als er geen structurele verbeteringen komen wordt het er nooit beter op', zegt de gewezen mobiliteitsschepen van Leuven en huidig Vlaams parlementslid Karin Brouwers. 'Op en rond de site van Gasthuisberg verandert er de volgende jaren heel wat, onder meer de verlegging van de ingang van het ziekenhuis naar de E314. Ook Leuven-Noord komt binnenkort volop in ontwikkeling. Daarbij komen nog de bouwprojecten in Herent en Kessel-Lo die vele honderden extra bewoners en automobilisten zullen lokken.'
Volgens Brouwers dreigt de al stroeve mobiliteit rond Leuven helemaal in het gedrang te komen en is de bereikbaarheid van de Vlaams-Brabantse provinciehoofdstad in acuut gevaar. 'Er zijn al wat maatregelen genomen om de verkeersproblematiek op de E314 het hoofd te bieden. Zo is er toeritdosering op de afrit naar Kessel-Lo en ging de afrit naar Wilsele dicht. Maar er is meer nodig dan ingrepen aan de op- en afritten. Een globaal beeld ontbrak tot nu toe', zegt ze.
Daarom juicht ze toe dat haar partijgenoot, minister Hilde Crevits, ingaat op haar vraag naar een verkennende verkeersstudie, die ook de impact van de nieuwe projecten in Leuven in kaart brengt. Die komt er relatief snel, want ze wordt gekoppeld aan een andere studie voor de E40, tussen de ring van Brussel en de aansluiting met de E314 in Heverlee. Dat onderzoek is besteld voor 2011. 'Ik besef ook dat dit niet meteen op korte termijn een oplossing is, maar dit is tenminste een startpunt. Bovendien stelt het de beleidsmakers in staat om op basis van objectieve cijfers en analyses beslissingen voor de toekomst te maken.'
De jongste jaren leek de discussie over de verkeersinfarcten op de E314 zich toe te spitsen op het al dan niet aanleggen van een derde rijstrook tussen Aarschot en Leuven. 'Het gaat om meer dan beton alleen', meent René Leekens, de directeur van Voka - Kamer van Koophandel Leuven. 'Met objectieve gegevens in handen moeten we het volledige arsenaal van verkeersmaatregelen, zoals een aanpak van op- en afritten, intelligente verkeersborden en verkeersbegeleidingssystemen bekijken. Het moet ook perfect mogelijk zijn om de bijkomende wagens te berekenen die de projecten aan Gasthuisberg, Leuven-Noord, maar ook de bijkomende industrieterreinen in Aarschot en Diest met zich meebrengen', zegt hij.
Volgens Leekens schaart ook de Limburgse Kamer van Koophandel, na haar pleidooi voor een vlottere E313 richting Antwerpen, zich inmiddels achter een structurele verbetering van het verkeer op de E314. 'Heel wat pendelaars uit Limburg zijn het immers ook beu dat Brussel en Leuven steeds minder bereikbaar worden.'

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: E314 Leuven-Lummen: naar 2x3 rijstroken?

Bericht door vynkce » wo 24 feb 2010, 11:14

Het Laatste Nieuws 17-02-2010 schreef:Vlaams Verkeerscentrum zoekt oplossing voor files op E314

Het Vlaams Verkeerscentrum voert momenteel een onderzoek naar de dagelijkse files op de E314. Ook in het Vlaams Parlement werd de problematiek besproken. Minister Marino Keulen pleitte daar voor de aanleg van een derde rijstrook. "Mensen die dat voorstellen, zijn simpele geesten", reageert burgemeester Tobback. "Gaan ze dan het viaduct over de Vaart verbreden?"
Kirsten Bosmans
Tienduizenden mensen krijgen dagelijks te maken met files op de E314. Ook in het Vlaams Parlement, waar het onderwerp onlangs werd besproken, kennen ze de problematiek. "'s Morgens zit je met een bottleneck richting Brussel", zegt Marino Keulen (Open Vld). "Vroeger was dat ter hoogte van Leuven, maar nu zijn de files al verschoven naar Aarschot en zelfs Tielt-Winge. 's Avonds gebeurt het omgekeerde. Pas vanaf Aarschot kan je normaal rijden."
Over de mogelijke oplossingen lopen de meningen uiteen. "Ik pleit voor een derde rijstrook", vervolgt Keulen. "Al denk ik ook aan het afsluiten van op- en afritten ter hoogte van Leuven. Leuvenaars gebruiken de E314 om een paar kilometer sneller af te leggen."
Openbaar vervoer
Burgemeester Louis Tobback (sp.a) ziet niks in de voorstellen van Keulen. "Ik weet niet goed waar ze die derde rijstrook zouden aanleggen. Gaan ze dan het viaduct over de Vaart verbreden? En welke onverantwoordelijke zou de afrit aan de Brusselse- of de Mechelsesteenweg afsluiten? Daarmee zou ook Herent onbereikbaar worden. Mensen die dat voorstellen, zijn simpele geesten. De oplossing ligt in de combinatie openbaar vervoer-verbetering van de autoweg. Een beter gewestelijke expresnet Leuven-Brussel, en in de toekomst een vlottere aansluiting met Gasthuisberg en het Vuntcomplex. Het is trouwens ons doel om meer mensen in Leuven op de trein te krijgen door aan Leuven-Noord een grote pendelparking te voorzien."
"We hebben al inspanningen gedaan door afrit 19 af te schaffen en een toeritdosering te plaatsen aan oprit 20", zegt Karin Brouwers (CD&V), huidig parlementslid en voormalig schepen van Ruimtelijke Ordening. "Nog extra afritten afsluiten, zou verstikkend zijn voor het lokale verkeer. Misschien kan de pechstrook bijvoorbeeld ook wel soelaas bieden tijdens de spitsuren."
Minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) schept meer duidelijkheid. "We hebben de opdracht gegeven om een studie te maken, en daarbij rekening te houden met toekomstige werken aan Gasthuisberg en aan het spoorwegplateau in Leuven-Noord. Ik verwacht dat alles in kaart is gebracht na de zomer. Eén van de voorstellen kan een bijkomende rijstrook zijn tussen de E40 en Bekkevoort."

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: E314 Leuven-Lummen: naar 2x3 rijstroken?

Bericht door Wimpie24 » wo 24 feb 2010, 17:43

^^
Ik ben altijd al fan geweest van Tobback, ondanks dat hij een socialist is. In dit dossier deel ik zijn visie evenwel niet, blijkbaar lopen ze in Leuven toch een beetje met oogkleppen rond.
Er zijn dringend extra rijstroken nodig tussen Aarschot en Leuven, op grote stukken is dit mogelijk zonder dat veel bruggen aangepast moeten worden, enkel ter hoogt van Leuven zullen er ingrijpendere werken nodig zijn.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: E314 Leuven-Lummen: naar 2x3 rijstroken?

Bericht door vynkce » zo 21 mar 2010, 10:11

Vlaams Verkeerscentrum 19-03-2010 schreef:Meetcampagne brengt verkeer op en rond E314 in kaart

Deze maand voert het Verkeerscentrum een intensieve meetcampagne uit op en rond de E314 Lummen - Leuven. Doel is het verzamelen van voldoende gegevens voor het opmaken van een globale studie over de verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid op de E314. Op verschillende plaatsen op de E314 Lummen-Leuven, de E40 Brussel-Leuven, de N19 Aarschot-Leuven en de N2 Bekkevoort-Leuven is reeds tijdelijke meetapparatuur geïnstalleerd. De volgende dagen en weken komen daar ook nog een twintigtal tijdelijke camera’s bovenop.

Studie E314
De metingen kaderen in een opdracht van minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits. Naar analogie met de vorig jaar uitgevoerde ‘Tactische Studie E313’ zal het Verkeerscentrum dit jaar de E314 uitgebreid bestuderen.

Tijdelijk extra metingen
Betrouwbare verkeersmetingen zijn noodzakelijk om een correcte diagnose te kunnen stellen. Het Verkeerscentrum wint reeds op continue basis realtime gegevens in op alle snelwegen in Vlaanderen. Met behulp van detectielussen in het wegdek, telcamera’s en automatische incidentdetectiecamera’s, kan het zo het verkeersverloop op het hoofdwegennet in kaart brengen. Omdat dit automatisch meetnet nog niet volledig voltooid is op de E314 en de E40, en er over de gewestwegen geen permanente gegevens beschikbaar zijn, is een aanvullende meetcampagne nodig.

Lussen en camera’s
Sinds begin maart zijn op tal van wegen in de regio Leuven tijdelijke verkeersmeetsystemen opgesteld.
Zo heeft het Agentschap Wegen en Verkeer van de Vlaamse overheid telslangen aangebracht op ruim 70 rijstroken, waaronder alle op- en afritten van de E314 Lummen-Leuven en meerdere locaties op de N19 Aarschot-Leuven en de N2 Bekkevoort-Leuven.
Met deze telslangen (zwarte kabels over de weg) wordt informatie ingewonnen over het aantal voertuigen en het soort voertuigen dat op deze locaties passeert.
Twee externe firma’s zullen weldra 20 tijdelijke camera’s opstellen naast of boven de E314, de E40 en de N19. Deze verschaffen informatie over de hoofdrijbaan van de snelweg, daar waar telslangen niet ingezet kunnen worden:
- verkeerstellingen: hoeveel auto's rijden hier voorbij en op welk tijdstip?
- voertuigclassificatiegegevens: auto's - vrachtwagens - bestelwagens -...
Daarnaast kan met een deel van deze camera’s, op een volstrekt anonieme wijze, inzicht verkregen worden in de herkomst en bestemming van het verkeer op deze wegen. Zo kan o.a. een antwoord gevonden worden op de vraag “wat is het aandeel lokaal verkeer versus het aandeel transitverkeer op de E314 in de omgeving van Leuven?”.

Belangrijk om weten
De gegevens van deze meetcampagne worden ALLEEN gebruikt voor ONDERZOEK. U hoeft dus niet te vrezen voor boetes!
Gelieve de toestellen daarom niet te beschadigen of te vernielen.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3265
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: E314 Leuven-Lummen: naar 2x3 rijstroken?

Bericht door Mikhail » wo 24 mar 2010, 22:42

Een spitsstrook zou al veel leed kunnen verzachten 'smorgens in de richting van Brussel en s'avonds in de richting van Lummen.
****

Plaats reactie