Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Chris » zo 06 sep 2020, 14:07

paolie schreef:
wo 02 sep 2020, 11:05
^^ wat met deze versie in ieder geval wel veel beter is, is het onderscheid tussen binnen en buiten bebouwde kom. Dat vond ik met stip het grootste nadeel van de vorige maps layout.
Dat onderscheid is maar op een paar bruikbare zoomniveau's te zien. Als je iets verder inzoomt dan is er juist weer helemaal geen onderscheid:

Afbeelding

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 07 sep 2020, 9:22

Vinny schreef:
di 01 sep 2020, 23:06
Het belangrijkste is dat men 'ground truth' probeert te bereiken, terwijl dat niet persé cartografisch het handigst is. Wegen heb je bijvoorbeeld ook het liefst in rood of geel en niet in zwart.
Totdat het kaartmateriaal niet goed is en hele wijken verdwijnen in het groen.... En dat gebeurd iets te vaak, waardoor dit nogal onhandig kan zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 07 sep 2020, 20:23

Volgens mij gebeurt dat bij nationale parken, die 'overschrijven' bebouwde kom polygonen. Dat was 10 jaar geleden ook al een issue. Dat komt omdat de meeste parken gewoon parken zijn ín de bebouwde kom en die wil je niet weggetoverd hebben.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » wo 09 sep 2020, 13:12

Zo nu en dan komen hier vragen over hoe het algoritme met opstoppingen en vertragingen omgaat. Hier een blogpost daarover:
https://blog.google/products/maps/googl ... ne-routes/

Nog wat meer technische details in
https://deepmind.com/blog/article/traff ... l-networks

jelger
expressweg

Bericht door jelger » zo 20 sep 2020, 21:39

Ik had vanmiddag een Google Maps afwijking in Italië te pakken waar ik door voorkennis van de betreffende weg kon voorkomen dat ik mezelf in de problemen zou rijden.

Gaat om deze locatie, de Via Monte Allegro in Varese
(kaartje kreeg ik met route van vanmiddag niet gereproduceerd, dus heb een korter traject gepind om af te dwingen)
Afbeelding

Je zou denken, ach landweggetjes, gebeurt wel vaker. Welnu, ik loop hier dagelijks momenteel met de hond. En dat ziet er bij daglicht zo uit. Het eerste stukje is nog net een auto breed tussen muren voor toegang tot wat agro grond maar al snel wordt het niet meer dan een fietser breed (middelste van de vork)
Afbeelding
Afbeelding

Goed, de gemiddelde toerist zal hier niet komen, het zal allemaal wel loslopen dat er werkelijk iemand zich klem rijdt.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 20 sep 2020, 23:29

^^ "Deze route bevat wegen voor beperkt verkeer of privéwegen" zegt Google en geeft er een waarschuwingsteken bij. Dat die wegen op een gegeven moment alleen voor de allerkleinste autootjes geschikt zijn, tja... het is en blijft Italië. ;)

jelger
expressweg

Bericht door jelger » zo 20 sep 2020, 23:37

Ja, dat zie ik. Had ik in de auto toen ik de navigatie aanzette niet op gelet. Ik zag bij het verlaten van de dorpsparkeerplaats bij de school dat ik terug het dorp in gestuurd werd "dat kan niet kloppen, wtf, probeert me over mijn wandelpad te sturen" :nuts: (kan gelukkig best aardig kaartlezen i.c.m. orienteren en navigeren)

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » ma 21 sep 2020, 7:41

Volgens mij heeft google daar wel meer gekke dingen ingetekend op basis van slechte interpretatie van luchtfoto's.
Die Via Terruzi Don Ercole lijkt me niets meer dan een pad wat bij iemand achterom naar de schuur leidt.

Dat is wel het mooie van openstreetmap, daar wordt tenminste nog fatsoenlijk onderscheid gemaakt tussen een weg en een pad.