Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
expressweg

Re: Google Earth & Maps

Bericht door Wimpie25 » wo 21 jul 2021, 19:54

Vinny schreef: wo 21 jul 2021, 18:54 Ik denk dat René gewoon de schrijfwijze 'Latin-local preferred' wil zien; dat wil zeggen de schrijfwijze die lokaal het meest wordt gebruikt in Latijns schrift. Dat was vroeger zo, maar om voor mij onduidelijke redenen zijn ze daarvan afgestapt en maakt het algoritme gebruik van de taalinstelling van de gebruiker. Ik vermoed dat de meeste wereldwijde gebruikers (vooral Engels-, Frans- en Duitstaligen) hun eigen spraak belangrijker vinden. Mijn mailbox zat altijd wel vol van Franstalige Belgen die vielen over Nederlandse straatnamen in Brussel. Dat snapten ze allemaal niet. Nou ja prima, vaak was dat een kwestie van toevoegen. Elke straat in Brussel zou ook een Franse naam moeten hebben, en in enkele gevallen stond dat niet in de brondatabase. Tja.
Het grappige is dat het omgekeerde ook het geval was, ik kan niet uit mijn hoofd zeggen hoe vaak ik geklaagd heb over de taalweergave in Brussel. Dat bepaalde straatnamen op meer zoom-niveau's zichtbaar waren in enkel het Frans ging er bij mij inderdaad niet in. :mrgreen:

Gelukkig basseert het geheel zich nu op de taalinstelling van jouw Google Acount.

Victor
autoweg

Bericht door Victor » wo 21 jul 2021, 19:57

Chris schreef: wo 21 jul 2021, 19:45 Het valt mij ook op dat een groot deel van de Nederlandse media de accenten en carons weglaat op namen uit Oost-Europa. Zo zag ik overal Pogacar terwijl dat Pogačar is, wat je toch echt anders uitspreekt. Kennelijk vindt men dat een č te moeilijk is voor Nederlanders. Aan de andere kant, als het Russisch zou zijn geweest dan zou het als Pogatsjar zijn geschreven, volgens mij is dat niet bepaald beter.
Zolang men het goed uitspreekt, de c als tsj, vind ik het geen probleem dat men geen č schrijft. Pogacar zelf ook niet, vermoed ik.
Ik heb het nog nergens met een k gehoord, het enige waar men moeite mee blijft houden is waar de klemtoon ligt.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 21 jul 2021, 20:02

Je wil niet weten hoe vaak Srebrenica verkeerd wordt uitgesproken (alsof er Srebreniča staat).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 21 jul 2021, 21:24

C = ts
Č = tsj

Toch?

Dus niet Srebrénietsja, maar Srebreníetsa. Zo heb ik het een Srebrenicaanse/Srebreense/Srebrenietse dame het horen uitspreken.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter