Oude wegenkaarten publiceren/delen

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door boe! » ma 06 jun 2016, 11:32

Leuk al die voormalige, niet meer bestaande plaats- en gehuchtnamen. :top:

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Lekkere Kwal » ma 06 jun 2016, 11:41

Wesso schreef:^^ Een kaart die niet past bij het jaar 1976.
Ik had dat eigenlijk moeten verduidelijken. Het betrof de 7e druk die van '66 tot '75 is samengesteld, dus het kaartenmateriaal zal rond '70 z'n eindredactie hebben gehad. Dat lijkt te kloppen gezien Zuidelijk Flevoland en de A27 in aanleg tot Eemnes.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door verfmeer95 » ma 06 jun 2016, 12:10

boe! schreef:Leuk al die voormalige, niet meer bestaande plaats- en gehuchtnamen. :top:
Vooral grappig hoe de planvorming van Flevoland toch nog veranderd is. Zeewolde is richting Harderwijk verhuisd en van Larsen heeft niemand ooit meer gehoord.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Rene » ma 06 jun 2016, 12:47

verfmeer95 schreef:van Larsen heeft niemand ooit meer gehoord.
Wel van de Larserweg (deel N302) en het Larserbos. Dat doorsneden wordt door de Larsertocht.
En het gedeelte van de Meeuwenweg noordoostelijk van het Larserpad, ja dat is downtown Larsen. Er staat zowaar ook nog een huis.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Lekkere Kwal » ma 06 jun 2016, 16:57

België geupdate:

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Lekkere Kwal » di 07 jun 2016, 16:27

En dan Nederland:

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Utrecht en Zuid-Holland waren helaas al verloren gegaan!

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 769
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Afrit13 » wo 08 jun 2016, 0:10

Bij Amersfoort (op de kaart van Gelre) is het leuk dat Oud-Leusden, Hamersveld en Leusbroek nog apart staan, ik weet niet precies tot wanneer dat was, ergens in de jaren 70. Ook staat bij Scherpenzeel Holevoet nog vermeld als aparte plaats. 8-)

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Egbert » wo 08 jun 2016, 7:21

Lekkere Kwal schreef:En dan Nederland:
Mooi op de kaart van Limburg/Brabant: doortrekking van de A2 van Weert langs Geldrop (voltooiing van de ruit!) naar Uden waar hij aansluit op de hudige A50.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Kaaiman » wo 08 jun 2016, 7:36

De situatie in Drenthe is op de kaart die van 1966-1968. De wegen van het provinciale autowegenplan zijn gereed (gereed 1966), maar van de A28-N34 Groningen - Eext (gereed 1968) is nog geen spoor. Wel opvallend dat de snelweg Emmeloord - Groningen ingetekend staat als 'in aanleg', maar de A28-N34 niet. De N381 Smilde - Westerbork (gereed 1971) dan weer wel.
Laatst gewijzigd door Kaaiman op wo 08 jun 2016, 8:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door boe! » wo 08 jun 2016, 8:24

Afrit13 schreef:Bij Amersfoort (op de kaart van Gelre) is het leuk dat Oud-Leusden, Hamersveld en Leusbroek nog apart staan, ik weet niet precies tot wanneer dat was, ergens in de jaren 70. Ook staat bij Scherpenzeel Holevoet nog vermeld als aparte plaats. 8-)
Ik heb me vooral verbaasd over Klein Amsterdam op de plek waar nu Maarn ligt.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Wesso » ma 29 aug 2016, 18:32

Ik heb een zeer oude stadsplattegrond van Den Haag gevonden, waarschijnlijk uit de jaren '30.
Rijksweg 12 (1937) liep dood in de polders bij Leidschendam/Voorburg en de Hofpleinlijn had nog een aftakking naar Scheveningen.

http://www.haagsebeeldbank.nl/afbeeldin ... 4af4e05270

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door waldo79 » ma 29 aug 2016, 19:04

Sowieso voor de oorlog dateer ik die kaart. Een aantal wijken is nog veel dichter bebouwd dan in 1945. Verder loopt de stad minder ver naar het zuiden en noorden dan nu.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Rene » ma 29 aug 2016, 19:50

In april 1937 werd de A12 geopend tussen de Trekvliet bij Voorburg en Zoetermeer.
Pas in augustus 1938 kwam de basculebrug over de Trekvliet gereed.
Daarmee lijkt mij de datering van de kaart vrij nauwkeurig te bepalen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Rene » ma 29 aug 2016, 20:06

Interessant is ook de voorziene structuur van wat thans de wijken Waldeck en Nieuw-Waldeck is, met de richting van de Groen van Prinstererlaan.

HVN Schipper
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: di 21 feb 2017, 16:45

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door HVN Schipper » di 21 feb 2017, 16:50

Ik ben voor onze historische vereniging op zoek naar een kaart uit de periode van 1952 tot midden jaren '60.
Ik wil namelijk graag weten wat het exacte tracé was van de Geert Dijkmanweg in de toenmalige gemeente Nijeveen (nu Meppel).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Rene » di 21 feb 2017, 17:00

Heb je al op topotijdreis.nl gekeken ?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Coen Tunnel » di 21 feb 2017, 18:25

Lastig. De weg zelf bestaat niet meer, vermoedelijk bij een ruilverkaveling verdwenen.

Hier is een foto van een brug in de Geert Dijkmanweg. Duidelijk is dat het gaat om een weg die van de Nijeveense Bovenboer naar de Bramenweg loopt. Die wegen bestaan nog wel. Ook moet er een bruggetje over het Krakeel zijn geweest.

Op onderstaande kaart uit 1965 is een weg te zien die vanaf de Nijeveense Bovenboer naar het noorden loopt en vlak voor de Stouwe eindigt. Helaas staan er geen straatnamen op die kaart. De huidige Bramenweg eindigt iets ten westen van de vermoedelijke Geert Dijkmanweg. Op de kaart lijkt de vermoedelijke Geert Dijkmanweg weg ook bomen te hebben (de stippen langs de weg), en het is op de plek waar nu nog steeds een bomenrij in het landschap te zien is tussen het adres Nijeveense Bovenboer 41 en de Bramenweg.

Afbeelding

Op de foto van de Beeldbank Nijeveen zijn echter geen bomen te zien:

Afbeelding

Maar de foto laat ook niet veel meer dan het bruggetje zien, dus helemaal uitsluiten kan ik het niet.

Op de kaart van 1961 is dezelfde weg ook te zien, de kaarten van 1960 en ouder vind ik niet erg duidelijk, maar ook daar lijkt op dezelfde plek het bruggetje te liggen.

Dit is de kaart rond 1980:

Afbeelding

Oostelijk van de 3e Nijeveense Kerkweg is tussen de Nijeveense Bovenboer en het bruggetje over het Krakeel nog steeds een weg te zien, vermoedelijk de voormalige Geert Dijkmanweg. Noordelijk van het Krakeel rest slechts een bomenrij. In de tweede helft van de jaren '80 is dat laatste stukje van de Geert Dijkmanweg ook verdwenen van de kaart en zijn slechts de bomen nog over.

Gebaseerd op de kaarten kunnen we ervan uitgaan dat de bomenrij die heden ten dage nog steeds in het landschap aanwezig is het verloop van de Geert Dijkmanweg volgt. Ook nu is nog steeds te zien dat er direct rondom de locatie van het bruggetje geen bomen staan. Vanaf de zijde van de Bramenweg lijkt het alsof er twee rijen bomen staan waar ooit een smalle weg/laan tussendoor heeft gelopen. Ik heb er wel een opmerking bij: op de topografische kaart is te zien dat de vermoedelijke Geert Dijkmanweg op het noordelijke deel een paar kleine slingers heeft en zeker niet kaarsrecht is. De bomen kunnen ook nieuwer zijn en niet precies op het oorspronkelijke tracé liggen; het kan zijn dat het oorspronkelijke tracé net iets ten westen van die bomenrij loopt.

Maar we moeten er natuurlijk wel rekening mee houden dat de weg al zo'n 50 jaar verdwenen is, het meest zuidelijke deel ten zuiden van het Krakeel zo'n 35-40 jaar geleden. Het deel ten noorden van de Bramenweg tot vlak voor de Stouwe is in het landschap niet meer te herkennen. Kortom, alleen van het zuidelijke deel tussen de Nijeveense Bovenboer en het Krakeel kunnen we zeker zijn over de locatie: die volgt de bomenrij die vanaf huisnummer 41 naar het Krakeel loopt. Van de zijkant is goed te zien dat de bomen op het zuidelijke deel wat hoger (en vermoedelijk dus ook ouder) lijken te zijn dan de bomen ten noorden van het Krakeel. Dit versterkt mijn vermoeden dat de bomen ten noorden van het Krakeel nieuwe aanplant zijn, en niet per se het tracé van de Geert Dijkmanweg volgen.

Iemand anders kan misschien een mooie vergelijking maken door de kaart van 1965 over de kaart van nu te projecteren, ik heb daar helaas de software niet voor.

Nog duidelijker informatie zal vermoedelijk bij het Kadaster beschikbaar zijn, in de akte van ruilverkaveling die destijds door de notaris is opgesteld.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Kaaiman » vr 04 aug 2017, 13:29

Ik zoek kaart- of luchtfotomateriaal van knooppunt Hoogeveen, specifiek uit de periode 1975-1980. Heeft iemand materiaal uit deze periode? Ik probeer namelijk uit te zoeken hoe destijds vanaf 1976 de A28 vanuit Meppel tijdelijk op het toenmalige halfklaverblad was aangesloten en welke faseringen men heeft toegepast.

Mogelijke kansrijke bronnen zijn Het Beste Boek voor de Weg uit die periode of de ANWB-toeristenkaarten/wegenkaarten. Scans of close-upfoto's zijn zeer welkom!

Kom niet aan met de luchtfoto's van 1972 of 1983 of verwijzingen naar Topotijdreis, want die heb ik reeds zeer aandachtig bestudeerd (van de luchtfoto's zelfs de originele afdrukken). ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Coen Tunnel » vr 04 aug 2017, 14:53

Heb je al in de krantenarchieven geneusd? De Krant van Toen is, zoals je wel zal weten, enorm uitgebreid.

Anders misschien een bezoekje aan het Drents Archief in Assen, wellicht dat die wat hebben.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Coen Tunnel » vr 04 aug 2017, 15:02

Gevonden via De Krant van Toen, het geeft misschien een paar aanknopingspunten:

Afbeelding
Afbeelding
Bron van het laatste artikel: NvhN 09-09-1980.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Kaaiman » vr 04 aug 2017, 15:20

Ook De Krant van Toen en Delpher zijn wijd open deuren. die ik uiteraard al lang heb doorgespit en ook bovengenoemde artikelen ben ik al lang tegengekomen. Die laatste is overigens wel veruit het meest nuttige artikel dat ik daarbij ben tegengekomen en ook dat artikel over de TT bevat inderdaad interessante informatie.

Maar gek genoeg kan ik in beide krantenarchieven helemaal niets vinden over de opening van de A28 tussen Hoogeveen en De Wijk, die volgens de Stand van de Uitvoering van het Rijkswegenplan 1968 geopend moet zijn op 1 maart 1976, toch geen geringe gebeurtenis...

Daarom ben ik ook niet (meer) op zoek naar de faseringen vanaf 1980, want die kan ik redelijk reconstrueren aan de hand van dit artikel en de foto. Ook heb ik voldoende materiaal over de periode vóór 1975. Vandaar mijn zeer specifieke vraag naar beeldmateriaal 1975-1980. :idea:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Coen Tunnel » vr 04 aug 2017, 15:30

Kaaiman schreef:Ook De Krant van Toen en Delpher zijn wijd open deuren. die ik uiteraard al lang heb doorgespit
Jou kennende had ik dat ook wel verwacht, maar ik dacht, ik meld het toch maar even. :)

Aerophoto Eelde heeft in hun archief slechts een paar foto's die potentieel interessant zijn, maar net niet uit de periode 1975-1979. Maar misschien heb je er toch iets aan en is het de moeite waard om contact met ze op te nemen.

004512 zw/wit 4 15-aug-1973 HOOGEVEEN ZW NIEUW VIADUCT N48 OVER DE VAART - WEGVERBREDING A28 IN AANLEG VANAF KLAVERBLAD DR
10X562 zw/wit 5 9-jul-1980 HOOGEVEEN Z KLAVERBLAD - KNOOPPUNT HOOGEVEEN A28 RECONSTRUCTIE DR
10X623 kleur 7 31-jul-1980 HOOGEVEEN ZW KLAVERBLAD - KNOOPPUNT HOOGEVEEN A28 RECONSTRUCTIE DR
10X901 kleur 4 13-apr-1981 HOOGEVEEN Z VOLTOOIING RECONSTRUCTIE KLAVERBLAD DR

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Palance » vr 04 aug 2017, 18:09

Verkeerskrakeling :worship:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door nickdh » di 08 aug 2017, 21:27

Kaaiman schreef:
Mogelijke kansrijke bronnen zijn Het Beste Boek voor de Weg uit die periode
Ik heb hier een foto van een kaart uit dit boek. Komt echter uit 1988, maar misschien heb je er nog wat aan.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Kaaiman » di 08 aug 2017, 22:10

Nee, helaas.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Rene » di 08 aug 2017, 23:37

Wel N31 naar Emmen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Wouter N14 » di 08 aug 2017, 23:52

Werd de tak uit Meppel niet pas aangesloten met het gereedkomen van de A28 langs De Wijk, in plaats van de huidige N375?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Kaaiman » wo 09 aug 2017, 7:39

Ik heb inmiddels summiere, maar belangrijke informatie gevonden in de jaarverslagen van PWS. Met alle informatie die ik nu heb, durf ik de voorzichtige conclusie te trekken dat vanaf de voltooiing van het halfklaverblad in 1968 en de aanleg van de zuidelijke helft van het klaverblad alleen de noordelijke rijbaan in gebruik was voor het snelverkeer.

Maar deze theorie wil ik graag staven aan kaart- en fotomateriaal uit die tijd. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten publiceren/delen

Bericht door Kaaiman » vr 11 aug 2017, 8:11

Heeft iemand misschien de wegenkaartenscans nog die HermanKuik aan het begin van dit topic had gepost? Zo ja, dan zou ik graag een PB'tje ontvangen. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Oude wegenkaarten voor velen beschikbaar maken.

Bericht door Wesso » vr 11 aug 2017, 10:41

In plaats van historisch kaartmateriaal zie ik een aantal uitdagende poezenplaatjes op pagina 1. Om in de woorden van HermanKuik destijds te blijven:
HermanKuik schreef:Wat een ongelooflijk gekloot allemaal met die PostImage.org. Dit is zwaar ruk.

Plaats reactie