Zelf wegenkaarten maken; software

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Sven75
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 25 jun 2008, 15:20

Zelf wegenkaarten maken; software

Bericht door Sven75 » do 17 jul 2008, 15:07

Hallo allemaal,

Ik ben op verschillende plekken op dit forum zelfgemaakte wegenkaarten tegengekomen, bijvoorbeeld ter illustratie van suggesties die sommigen van jullie hebben voor nieuwe infrastructuurprojecten. Ik zou zelf ook een duit in het zakje willen doen, dus: kan iemand mij vertellen welke software ik daarvoor nodig heb?

By the way, ik ben nieuw op dit forum. Mijn naam is Sven, ik ben niet meer beroepsmatig met infrastructuur bezig maar was dat wel als communicatiemedewerker bij een grote overheidsinstelling die zich met waterstaat bezighoudt (rara, welke is dat...). Bovenal ben ik gewoon gefascineerd door dit onderwerp. Ik woon tegenwoordig in Australië en besef nu hoe mooi de Nederlandse wegen eigenlijk zijn...

Cheers,
Sven

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: Zelf wegenkaarten maken; software

Bericht door Koesj » do 17 jul 2008, 15:31

Ikzelf gebruik vooral Adobe Illustrator aangezien het een veelzijdig en zwaar maar vooral ook gebruiksvriendelijk pakket is als je er mee kunt werken, enige kennis van het programma zorgt er ook meteen voor dat je in Photoshop, InDesign en andere titels aan de slag kunt. Het is alleen eerder een grafisch designprogramma dan een échte kaartentekenaar, daar zou ik toch in eerste instantie een CAD laag ofzo voor gebruiken :|

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Zelf wegenkaarten maken; software

Bericht door Kaaiman » do 17 jul 2008, 15:50

Het gratis programma Inkscape wordt op dit forum het meest gebruikt. In diverse subfora (met name Selfdesign in het subforum Bewegwijzering) vind je meer informatie en werkwijzen over Inkscape.

Mijn ervaring is dat het programma voor leken makkelijk onder de knie te krijgen is, en voor de meer geavanceerde gebruiker uitgebreid genoeg om mee uit de voeten te kunnen. :)

Mijn kaarten en bewegwijzering van Brilamontië (zie ander topic in dit subdorum) zijn bijvoorbeeld allemaal met Inkscape getekend. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Zelf wegenkaarten maken; software

Bericht door Rene » vr 18 jul 2008, 0:19

Sommigen gebruiken anders nog altijd good old Paint hoor ;)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Zelf wegenkaarten maken; software

Bericht door Kaaiman » vr 18 jul 2008, 11:29

Dat is geen tekenprogramma, dat is digitaal vingerverven. :twisted:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: Zelf wegenkaarten maken; software

Bericht door JeroenF1 » vr 18 jul 2008, 11:46

^^
Tsja, om een kaart te maken is het een nachtmerrie. Maar ik denk dat het om een systeem te bedenken voor borden (dus niet imitaties maken) helemaal zo slecht niet is. :dyn_hyp:
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Zelf wegenkaarten maken; software

Bericht door Paixao » vr 18 jul 2008, 12:12

Het is allemaal afhankelijk van je eigen wensen en doelen: wil je een schitterende kaart maken met allerlei luxe effecten (Illustrator, CAD, GIS), of neem je genoegen met een Google Maps ondergrond en wat snel getrokken strepen (Paint), of ga je er een beetje tussenin zitten (Inkscape, Photoshop, etc.)?

Ik denk dat Inkscape een betrouwbare keus zal zijn, gezien de expertise daarmee die bij diverse forumleden (met Kaaiman en Juerd voorop denk ik) aanwezig is.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Zelf wegenkaarten maken; software

Bericht door Kaaiman » vr 18 jul 2008, 13:10

Vergeet ook PatrickOudejans, Snelwegfreak en Mark niet. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
shouwang
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 06 mar 2020, 8:22

Re: Zelf wegenkaarten maken; software

Bericht door shouwang » vr 06 mar 2020, 8:48

Ik gebruik meestal InkScape als ik wat moet tekenen... het is gratis. alles wat je in InkScape maakt is vector en kun je dus zo groot of klein maken zonder kwaliteit verlies. Op m'n werk gebruik ik een tekentablet met InkScape en het werkt echt top!

SebasvandenBrink
woonerf
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 21:51
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelf wegenkaarten maken; software

Bericht door SebasvandenBrink » ma 30 mar 2020, 12:20

Je kan ook eens kijken naar Affinity en dan specifiek Affinity Designer. Tracht een Illustrator-concurrent te zijn en doet een behoorlijk goed z'n werk, als ik collega's mag geloven. https://affinity.serif.com/en-gb/designer/

Plaats reactie