TomTom

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: TomTom

Bericht door Chris » ma 05 jun 2017, 20:48

Ik krijg dit bij TomTom in Google Chrome:

Afbeelding

In Firefox werkt het wel, maar misschien is dat wel de reden dat het zo bulky aanvoelt. Firefox is niet meer de snelle browser die het vroeger was.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: TomTom

Bericht door Rene » ma 05 jun 2017, 20:54

Ik heb wel beeld in Chrome en het loopt best wel vlot.

Maar het blijft tweederangs kaartmateriaal en de fileinfo is waardeloos weergegeven.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: TomTom

Bericht door keokiracer » ma 05 jun 2017, 20:54

Bij mij werkt het gewoon in Chrome.
Ik heb overigens geen account.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: TomTom

Bericht door Chris » ma 05 jun 2017, 21:03

Apart, het werkt bij mij ook niet met Adblock en Ghostery gedeactiveerd, dus daar ligt het niet aan. Ik heb wel net die grote Windows 10 update gehad.

In Firefox is het heel traag met het laden van de tiles. 5 seconden dit beeld dat kan echt niet meer anno 2017
Afbeelding

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: TomTom

Bericht door keokiracer » ma 05 jun 2017, 21:20

Ik heb Windows 8.1, dus over Windows 10 kan ik niks zeggen.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: TomTom

Bericht door Rene » ma 05 jun 2017, 21:35

Chris schreef:Apart, het werkt bij mij ook niet met Adblock en Ghostery gedeactiveerd, dus daar ligt het niet aan. Ik heb wel net die grote Windows 10 update gehad.

In Firefox is het heel traag met het laden van de tiles. 5 seconden dit beeld dat kan echt niet meer anno 2017
Ligt in elk geval niet aan TomTom lijkt me. Ik draai ook win10 en zowel op Chrome als FF reageert de site soepel en vlot. Inclusief MuBlock original.

Chris079
verkeersader
Berichten: 612
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: TomTom

Bericht door Chris079 » za 22 jul 2017, 11:23

SnarfFlevoland schreef:Beste forumgebruikers! :)

Graag zou ik ervaringen uitwisselen met elkaar over fouten die TomTom weergeeft. Blindelings om de TomTom vertrouwen, kan nog wel eens tot rare situaties leiden. Zo hebben wij ervaren dat je:

A. Een fietspad wordt opgestuurd, waar je niet langs kan.
B. Een verkeerde richting wordt opgestuurd, om na 1 kilometer weer om te draaien.
C. Een doodlopende weg wordt ingestuurd, waar de TomTom van denkt dat die doorloopt.
D. Een zandpad wordt opgestuurd, wat erg vies en hobbelig is.
E. Hij als 'snelste route' vrijwel altijd over de autosnelweg gaat, terwijl binnendoor sneller én korter is.
F. Hij je een niet logische route laat rijden, die veel ingewikkelder of drukker is dan de aangeven route.

Zijn er meer mensen met ervaring? Zijn er wellicht mensen verdwaalt in het buitenland met de TomTom? Of zijn er mensen die nooit problemen ermee hebben gehad?

Kortom: Ik lees en bekijk graag jullie ervaringen van de TomTom. ;)

Heb er nog één, wat ik bij tomtom vreemd en irritant vindt:

De heenweg is anders dan de terugweg; Je voert een adres in (snelste of kortse). Na de bestemming bereikt te hebben, wil je weer terug naar huis en voert dus thuis weer als eindbestemming in. Vreemd genoeg gaat de route deels of helemaal via een andere route. Waarom niet dezelfde als de henweg?

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 583
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: TomTom

Bericht door Sibren » za 22 jul 2017, 12:14

^^ Of er een logische verklaring voor is verschilt waarschijnlijk van route tot route. Gisteren reed ik op de TomTom van Groningen naar Delfzijl-Noord, op de heenweg langs Oosteinde-Spijk en op de terugweg langs Garrelsweer-Loppersum. Afgezien van situaties als langzaam of stilstaand verkeer, kan het maar net zijn dat opritten en kruisingen de ene kant op sneller gaan dan de andere, waardoor een geheel andere route voor de terugweg net iets sneller is.

Een andere mogelijkheid, maar ik weet niet of dit bij TomTom het geval is: het is mogelijk dat het berekenen van de snelste route wordt versneld door hier en daar 'vals te spelen', bijvoorbeeld door meerdere kruisingen dicht op elkaar als één grote kruising te behandelen. Als gevolg daarvan wordt de 'bijna-optimale' route berekend, dus niet per se dé optimale (die altijd hetzelfde zou zijn, afgezien van files). Het tijdsverschil met dé optimale zal miniem zijn, maar de route loopt mogelijk heel anders. Op deze manier kan de TomTom veel sneller een route vinden, en beginnen met navigeren. Maar nogmaals: ik weet niet of dit ook daadwerkelijk in een TomTom wordt toegepast.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: TomTom

Bericht door Coen Tunnel » za 22 jul 2017, 13:19

Sibren schreef:^^ Of er een logische verklaring voor is verschilt waarschijnlijk van route tot route. Gisteren reed ik op de TomTom van Groningen naar Delfzijl-Noord, op de heenweg langs Oosteinde-Spijk en op de terugweg langs Garrelsweer-Loppersum. Afgezien van situaties als langzaam of stilstaand verkeer, kan het maar net zijn dat opritten en kruisingen de ene kant op sneller gaan dan de andere, waardoor een geheel andere route voor de terugweg net iets sneller is.
Dat klopt, zeker bij routes die sowieso al weinig verschillen in aantal kilometers tussen begin en eindpunt. Bij knooppunten kan het verschil nog best groot zijn als je in de ene richting een paar keer een binnenbocht moet nemen en in de andere richting twee keer door een klaverlus moet. Dat kan er net voor zorgen dat voor die andere richting een andere route net iets sneller is. Bij een route van bv. Velp naar Bussloo over de A12, A50, A1 en N345 scheelt het in beide richtingen bijna 3 km, omdat je vanaf Velp naar Bussloo altijd een binnenbocht hebt, en de andere kant op heb je vanaf de N345 een lus om de A1 op te rijden, daarna de verbindingsboog van de A1 naar de A50, de klaverlus van de A50 naar de A12 en dan mag je bij :KP: Velperbroek ook nog bijna de hele rotonde rond.

Kortom, bij routes die qua reistijd en afstand al aan elkaar gewaagd zijn kunnen dit soort kleine dingen net de doorslag geven dat in één richting de ene route de snelste is en in de tegenrichting een andere route het snelste is.

visserronald
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 14:09

Re: TomTom

Bericht door visserronald » zo 13 aug 2017, 14:47

Vraagje over de TomToms met TomTom Traffic, die gebruik maken van het internet van je telefoon. Gisteren in Noord Duitsland gereden, A7 Flensburg richting Hamburg. Tot aan Neumünster slechte verbinding op de telefoon. Geen 4G, soms kort 3G en vooral heel veel Edge. TomTom app MyDrive op de telefoon was niet vooruit te branden. Reden hierdoor ook zo de file in bij Neumünster. Krijgt in zo'n situatie de TomTom met TomTom Traffic de drukte op de weg nog wel goed door?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: TomTom

Bericht door Rein » zo 13 aug 2017, 14:50

Ik heb er nooit problemen mee gehad met mijn (ingebouwde) TomTom. Heel soms geeft de TomTom wel eens aan dat hij verbindingsproblemen heeft, maar dat ligt meer aan storingen bij TomTom denk ik.

visserronald
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 14:09

Re: TomTom

Bericht door visserronald » zo 13 aug 2017, 15:12

Ok goed om te horen. Kan natuurlijk zijn dat de TomTom beter met langzamer internet omgaat, dan de MyDrive app op de telefoon.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: TomTom

Bericht door Vahalis » zo 13 aug 2017, 15:45

Ben de afgelopen weken in Duitsland, België, Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland en Italië geweest. Ook met alleen EDGE geen verbindingsproblemen via de telefoon.

De MyDrive-app moet ook de kaart downloaden. De snelheden van EDGE zijn veel te laag om dat vlot te kunnen. Het kastje heeft alleen de verkeersinfo nodig. Zover ik weet zijn dat pakketten info van beperkte omvang. In het verleden (nu nog?) gebruikte de TomTom kastjes met eigen dataverbinding ook 2G/GPRS zonder problemen.

visserronald
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 14:09

Re: TomTom

Bericht door visserronald » zo 13 aug 2017, 16:25

Goed om te horen Vahalis, voor de volgende vakantie staat zo'n TomTom boven aan mijn lijstje. Een vraag nog, en die gaat over de te volgen route. Stel dat ik nu naar het Gardameer wil, dan rij ik liever over Frankrijk dan Duitsland, al is de laatste op papier iets sneller. Omdat Duitsland sneller is verwacht ik dat de TomTom met deze route opkomt. Is dit simpel te switchen naar de via Frankrijk route? Ander voorbeeld is Parijs, gaan we over Lille of Brussel.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: TomTom

Bericht door Rein » zo 13 aug 2017, 16:57

Bij mijn TomTom kan dat niet. Die heeft alleen de optie om tolwegen te negeren. Kiezen tussen bijvoorbeeld kortste of snelste route kan ik niet.

Wel kan ik als er eenmaal een file is ervoor kiezen deze te ontwijken en dan bedenkt de TomTom een alternatief (indien aanwezig). En heel soms komt hij zelf met de suggestie een andere route te kiezen in verband met een file op de gekozen route.

visserronald
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 14:09

Re: TomTom

Bericht door visserronald » zo 13 aug 2017, 17:17

Ik weet wel dat je met de TomTom MyDrive app op de telefoon, een route naar de nieuwere TomToms sturen kan. In mijn voorbeeld van het Gardameer staat de Frankrijk route erbij. Weet alleen niet hoe zo'n TomTom er dan mee omgaat. Beetje vervelend als je de straat nog niet uit bent of hij heeft een snellere route over Duitsland gevonden, en leidt je vervolgens zo.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: TomTom

Bericht door Vahalis » zo 13 aug 2017, 17:48

Ik moet het even checken, maar je kan tussenbestemmingen opgeven. Wat ik zelf doe is als eerste een een doel op de gewenste route opgeven, bijvoorbeeld in Noord-Frankrijk. Vandaar dan het einddoel.

visserronald
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 13 okt 2012, 14:09

Re: TomTom

Bericht door visserronald » zo 13 aug 2017, 17:51

Ja zo doe ik het nu ook. Bepaal van te voren de route en de stops. Stops zijn meestal verzorgingsplaatsen. Dan navigeer ik van stop tot stop.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: TomTom

Bericht door Chris » zo 13 aug 2017, 18:46

visserronald schreef:Vraagje over de TomToms met TomTom Traffic, die gebruik maken van het internet van je telefoon. Gisteren in Noord Duitsland gereden, A7 Flensburg richting Hamburg. Tot aan Neumünster slechte verbinding op de telefoon. Geen 4G, soms kort 3G en vooral heel veel Edge. TomTom app MyDrive op de telefoon was niet vooruit te branden. Reden hierdoor ook zo de file in bij Neumünster. Krijgt in zo'n situatie de TomTom met TomTom Traffic de drukte op de weg nog wel goed door?
Zie ook mijn antwoord hier: viewtopic.php?p=976302#p976302

Mijn ervaring in Duitsland is dat je het netwerk handmatig op Telekom moet zetten. Dat is de enige provider waar ik in heel Duitsland 4G heb met roaming, andere netwerken zijn hoofdzakelijk Edge, Waze werkt daar bijvoorbeeld ook niet op.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: TomTom

Bericht door Hensepens » zo 13 aug 2017, 20:38

Gezien de discussie over het gebruiken van mobiele telefoon in de auto in Nederland

Er wordt nu gekeken of het ook verboden moet worden een GSM te bedienen in de houder. Dus dit naast het reeds bestaande handsfree gebod. Dit levert interessant materiaal op voor hen die TOMTOM (of andere navigatie) op hun telefoon gebruiken.

Mag je nu ook de navigatie app niet meer bedienen? Als ik de berichten zo lees wil men het volledige aanraken verbieden. Dat zal dan ook voor navigatie apps gelden vermoed ik.

Voor het bedienen van specifieke navigatie devices is reeds een uitzondering gemaakt. Ben ik even blij met mijn GO5200.

nickdh
autoweg
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: TomTom

Bericht door nickdh » di 15 aug 2017, 10:15

^^ Zullen we dan ook het aanraken van de airco maar verbieden? Of de knopjes voor de ramen? Zullen we dan ook maar gelijk de schakelpook weer aan het stuur verbinden zodat men zo min mogelijk de handen hoeft te bewegen? Wat een onzin.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: TomTom

Bericht door Chris » za 09 sep 2017, 14:52

TomTom gebruikt ook de verwachte vertraging op basis van historische gegevens en filtert dus files op grotere afstand van je positie uit in de verwachte reistijd: https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10 ... -kan-beter

Een file die je pas na een uur of meer rijden bereikt kan tegen de tijd dat je er bent al opgelost zijn. Voor spitsverkeer is dit redelijk voorspelbaar op basis van historische gegevens. Maar zoals we deze zomer met Google Maps hebben vastgesteld faalt dit systeem met piekaanbod van vakantieverkeer, werkzaamheden en ongevallen die lang duren om op te ruimen. Files staan er dan veel langer dan gemiddeld maar Google Maps pakt dit niet op in hun verwachting.

Ik denk ook niet dat dit erg makkelijk geautomatiseerd is te verbeteren. De locatie van vakantiefiles is zeker in een land als Duitsland niet elk jaar op dezelfde plek omdat wegwerkzaamheden steeds ergens anders zijn. Daardoor is op basis van historische gegevens geen goede verwachting te maken van de congestie tijdens vakantieuittochten. Voor locaties als de Gotthardtunnel of Karawankentunnel zou dat wel voorspelbaar moeten zijn omdat dit telkens hetzelfde is.

Google Maps is ontwikkeld in de Verenigde Staten, waar dit fenomeen vakantiecongestie nauwelijks voorkomt in vergelijking met Europa. TomTom is een Nederlands bedrijf dus je zou denken dat zij hier wat meer rekening mee proberen te houden. Je ziet ook wel dat de vertragingstijden bij incidenten en lange files tussen TomTom en Google Maps verschilt. Google Maps rekent vrijwel nooit meer dan 90-100 minuten reistijd per file, TomTom komt daar nogal eens ver boven uit.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: TomTom

Bericht door Pino » ma 03 dec 2018, 8:41

Lichtelijk off-topic hier, maar te leuk om niet te delen en te onbeduidend voor een eigen draad. In Groot-Brittannië werd in de vroege jaren '70 gewerkt aan een voorloper van navigatie met behulp van GPS (GPS bestond toen immers nog niet). Het ging met een cassettedeck die via-via verbonden was met je wielkast.
Link

jdb2
verkeersader
Berichten: 994
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: TomTom

Bericht door jdb2 » di 04 dec 2018, 9:22

Grappig, doet me denken aan deze, ook een GPS-loos navigatiesysteem.
Link
Alleen moet je bij deze manueel aangeven wanneer je de tussenpunten bereikt hebt voor de volgende instructie :roll: :lol:
Eigenlijk is het niet meer dan een draagbare routeplanner.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 583
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: TomTom

Bericht door Sibren » za 08 dec 2018, 15:07

Hoe up-to-date is de kaart van TomTom over het algemeen? Iedere keer na een grote update van mijn navigatiesysteem kijk ik of de ongelijkvloerse aansluiting Aduard in de N355 er al in staat (begin mei 2018 opengesteld). Zojuist heeft mijn TomTom weer 4,5 uur lang liggen updaten, en nog steeds staat dat punt niet op de kaart. Op Google Maps staat dit er overigens pas in sinds eind oktober, net nadat er nieuwe satellietbeelden kwamen.

Ook rijd ik dagelijks over een stuk weg waar de maximumsnelheid 70 km/h was, maar al jaren lang 50 km/h is. Ik heb meerdere keren op "Meld andere snelheid" gedrukt, maar daar is nooit iets mee gedaan en de TomTom denkt nog altijd dat je hier 70 km/h mag. Heeft iemand anders hier ervaringen mee?
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: TomTom

Bericht door Hajo » za 08 dec 2018, 23:48

^^ Yep. Ik herken dat.

Het is i.i.g. aan te raden niet alleen de reguliere update te downloaden, maar ook de updates van de map-share community.

Fouten in een kaart zoals jij die noemt, worden vaak eerst via die community gedeeld en gecorrigeerd. Pas later pikt TomTom het zelf op en wordt de gerapporteerde correctie in de reguliere update verwerkt. Dat kan inderdaad even duren.

Overigens: 4,5 uur om je TomTom helemaal te updaten is m.i. idioot lang. Uiteraard ligt het ook aan de snelheid van je verbinding, maar ik update mijn TomTom thuis via WiFi, draadloos en dus niet meer met een kabeltje gekoppeld aan mijn computer. Een volledige update duurt bij mij anderhalf tot twee uur.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 583
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: TomTom

Bericht door Sibren » zo 09 dec 2018, 8:33

^^ Ik download altijd alle updates die op mijn TomTom tevoorschijn komen, maar die van de Mapshare Community zijn best zeldzaam en altijd maar een paar KB.

En het updaten duurt inderdaad lang. De Europa-update van 8,5 GB zou over onze wifi (20 Mb/s) maar een uur duren om te downloaden, dus dan zou die 3,5 uur bezig zijn met het installeren. Ik houd er gewoon rekening mee dat het wat tijd in beslag neemt ;)
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Durashift
expressweg
Berichten: 2531
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: TomTom

Bericht door Durashift » di 06 aug 2019, 23:23

Mag ik van een navigatiesysteem (TT Bridge) verwachten dat deze mij, bij een bestemming in een afgesloten winkelgebied met venstertijden, naar één van de toegangspa(d)len leidt en niet 'domweg' de rechtstreekse weg naar de bestemming volgt en ik dus bij de uitgang van het gebied beland :evil: en maar moet zien uit te vogelen waar de ingang zich bevind?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: TomTom

Bericht door waldo79 » wo 07 aug 2019, 11:57

Als die heel erg actueel is wel, maar ik zou er niet al te hard op rekenen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: TomTom

Bericht door mavas » wo 07 aug 2019, 13:22

Durashift schreef: di 06 aug 2019, 23:23 Mag ik van een navigatiesysteem (TT Bridge) verwachten dat deze mij, bij een bestemming in een afgesloten winkelgebied met venstertijden, naar één van de toegangspa(d)len leidt en niet 'domweg' de rechtstreekse weg naar de bestemming volgt en ik dus bij de uitgang van het gebied beland :evil: en maar moet zien uit te vogelen waar de ingang zich bevind?
Ik vind niet dat je dat kan verwachten. Dit is wel een paar stappen hoger in complexiteit. Ook google of Waze zullen je waarschijnlijk naar datzelfde punt sturen.

Zulke lokale informatie blijft altijd een complexe factor in routeberekeningen. Ten eerste moet zulke informatie bekend zijn, ten tweede altijd beschikbaar zijn en actueel zijn, ten derde failproof verwerkt kunnen worden in systemen. Ga zoiets maar eens programmeren, knappe jongen als je daar iets makkelijks voor kunt bedenken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie