TomTom

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: TomTom

Bericht door waldo79 » vr 22 apr 2011, 16:05

Vooral in de snelheidsdatabase van TT zitten nogal wat fouten. Irritant als je je aan de geldende Vmax houdt en die TT maar blijft mekkeren dat je te snel rijdt :wall:

HerZon00
woonerf
Berichten: 82
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 19:43

Re: TomTom

Bericht door HerZon00 » vr 22 apr 2011, 19:07

^^ En daarom heb ik daar geen geluidje. Enkel wordt het vakje waar de snelheid in staat rood, meer niet.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: TomTom

Bericht door jan » zo 24 apr 2011, 21:35

waldo79 schreef:Vooral in de snelheidsdatabase van TT zitten nogal wat fouten. Irritant als je je aan de geldende Vmax houdt en die TT maar blijft mekkeren dat je te snel rijdt :wall:
Mijn TT blèrt zelfs op Waterberg in de boog Apeldoorn -> Utrecht, waar een adviessnelheid van 90 km/h geldt.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: TomTom

Bericht door waldo79 » ma 25 apr 2011, 10:15

^^Dat ligt meer aan degenen die de database gevuld hebben en kennelijk niet gehoord hebben van een Vadvies 8-)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: TomTom

Bericht door Coen Tunnel » ma 25 apr 2011, 22:42

Ik heb aan de instellingen van mijn Garmin niks veranderd en die geeft alleen subtiele piepjes als ik de Vmax overschrijd in een gebied met mobiele of vaste snelheidscontroles. 8-)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: TomTom

Bericht door SnarfFlevoland » ma 25 apr 2011, 23:07

Mijn Navigon zegt alleen "Let op" als ik de Vmax. overschrijd. Ik kan zelf instellen bij hoeveel km/h overschrijding ik gewaarschuwd wordt. BiBeKo heb ik ingesteld op 5 km/h en BuBeKo heb ik ingesteld op 10 km/h. Zo krijg ik niet direct een waarschuwing van dat apparaat. En bij vaste flitspalen hoor ik alleen "Let op. Verkeerscontrole." Erg handig en doeltreffend en naar mijn inzicht niet irritant.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: TomTom

Bericht door Davy » di 26 apr 2011, 0:30

Mijn "Trees" , dat is de naam die ik mijn GPS (Mio) heb gegeven, maakt enkel lawaai als ik een flitspaal/camera nader en dat kan je in dit filmpje horen:
Link
De geluidsmelding voor overschrijden van de Vmax heb ik uitgezet, want zelfs als je je aan de snelheid probeert te houden staat dat ding dan steeds te bliepen van zodra je 1 km/h. te hard rijdt, en vaak kloppen ook de aangegeven snelheden niet (in Belgie bijvoorbeeld kan je volgens mijn GPS enkel op de snelwegen 120). Er komt nu enkel een melding op het scherm in de vorm van een Vmax-bord.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: TomTom

Bericht door waldo79 » wo 27 apr 2011, 22:10

^^Ik heb het geluidssignaal ook uitgeschakeld. Weest niet bang. ik rijd liever op de bebording.

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: TomTom

Bericht door Euregio » wo 27 apr 2011, 22:17

Ik ook :top:
Laatst gewijzigd door Palance op do 28 apr 2011, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: TomTom

Bericht door captain007 » ma 30 mei 2011, 14:54

Zaterdag ging mijn TomTom in Apeldoorn volledig de mist in. Komende vanaf de A50 net na knooppunt Beekbergen stuurde dat ding mij via rotondes met afslagen die niet bestaan. En die wegen bestaan zeker al 20 jaar niet. Een grote misser dus :facepalm:. Volgens een aantal mensen schijnt dit al langere tijd een probleem te zijn.

Gebruikersavatar
doorn
verkeersader
Berichten: 731
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 10:36
Locatie: Amersfoort

Re: TomTom

Bericht door doorn » ma 30 mei 2011, 16:41

captain007: Bedoel je deze rotonde?
Google Maps kent dat probleem ook.
In het verleden heeft er ook nog een aansluiting op deze plek in Maps gestaan. Toen stonden er ook zo nu en dan wat foto's van in streetview. Op die plek staan gebouwen, dus het leek alsof je met streetview dwars door die gebouwen heen ging.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: TomTom

Bericht door captain007 » ma 30 mei 2011, 18:09

^^ Beide staan in de kaarten van Februari 2011 bij TomTom verkeerd, waarbij de laatste locatie die je aangaf ook nog eens als gele doorgaande weg wordt aangegeven. Dan gaat de routeberekening dus al gruwelijk de mist in. Google Maps snapt het al iets beter, maar ook nog niet optimaal.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: TomTom

Bericht door Vinny » ma 30 mei 2011, 19:29

Zijn waarschijnlijk (ooit) geplande wegen geweest tentijde van een uitbreidingsplan van Apeldoorn. Het is soms lastig om die er uit te filteren ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
doorn
verkeersader
Berichten: 731
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 10:36
Locatie: Amersfoort

Re: TomTom

Bericht door doorn » ma 30 mei 2011, 20:05

Bij die laatste lijkt mij dat toch vrij stug, daar zit namelijk al sinds 1952 een instelling voor geestelijk gehandicapten. Al kan er natuurlijk het plan zijn geweest om die te verplaatsen.

HerZon00
woonerf
Berichten: 82
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 19:43

Re: TomTom

Bericht door HerZon00 » ma 30 mei 2011, 20:30

Vinny schreef:...
Het is soms lastig om die er uit te filteren ;)
Maar je kunt ze wel helpen met eruit filteren, klik en kijk hier maar eens.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: TomTom

Bericht door Wouter N14 » di 09 aug 2011, 10:38

Ik heb de laatste tijd contact gehad met iemand van Tom Tom over hoe ik nu het beste mutaties kan doorgeven, op een snellere manier dan via Map Insight. We hebben afgesproken dat het het meest simpel is als ik gewoon worddocumentjes stuur met een printscreen van het betreffende kaartje en een beschrijving van de mutatie. Ik heb zojuist de eerste vier mutaties gemaild. Dus als iemand nog foutjes weet in de TomTom-/TeleAtlas-kaarten, geef hier maar aan ;)

De mutaties kan je ook aangeven op http://mapinsight.teleatlas.com/mapfeedback/index.php, maar je kan beter daar een screendump uit maken en hier posten.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Re: TomTom

Bericht door N342 » za 13 aug 2011, 14:01

Vinny schreef:Zijn waarschijnlijk (ooit) geplande wegen geweest tentijde van een uitbreidingsplan van Apeldoorn. Het is soms lastig om die er uit te filteren ;)
Als je wegen nu eens opneemt als het bestemmingsplan onherroepelijk is geworden (hetgeen middels ruimtelijkeplannen.nl vrij eenvoudig bij te houden is) :idea:
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18178
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: TomTom

Bericht door mavas » zo 14 aug 2011, 19:59

Wouter N14 schreef:Dus als iemand nog foutjes weet in de TomTom-/TeleAtlas-kaarten, geef hier maar aan ;)
Fout op routes.tomtom:
- De nieuwe N197 wordt niet aangegeven op de kaart
- de Parallelweg van Beverwijk heet in verschillende zoomniveaus N275. Die weg heeft helemaal geen wegnummer.
- De A208 is voor een deel N208 geworden, tot even ten noorden van de aansluiting Velserbroek.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: TomTom

Bericht door Wouter N14 » zo 14 aug 2011, 21:04

^^ Die N197 had ik ook al gevonden ja. De rest zal ik met een volgende mail meenemen, ik heb helaas nog geen reactie...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18178
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: TomTom

Bericht door mavas » di 25 okt 2011, 19:41

Verkeersnet schreef:VID gaat concurrentie aan met Tomtom
20 oktober 2011

Met VIDEXTRA is verkeersinformatie van de VID nu ook via navigatiesystemen beschikbaar. Via een zogenaamd TMC-signaal worden navigatiesystemen 24 uur per dag gratis voorzien van actuele verkeersinformatie die voor de automobilist van belang is.

Met VIDEXTRA wordt het gebruik van RDS/TMC nieuw leven ingeblazen. RDS/TMC wordt al vele jaren meegezonden met het radiosignaal, maar het gebruik van het verkeersinformatiekanaal is nooit echt doorgebroken. Voor het ontvangen van de informatie is het noodzakelijk dat de ontvanger de informatie, die versleuteld wordt uitgezonden, decodeert. Hiervoor zijn nu met een aantal belangrijke leveranciers van navigatiesystemen zoals Garmin en Mio overeenkomsten gesloten.
Die brengen autoradio’s en navigatiesystemen op de markt die zijn voorbereid op de verwerking van TMC-informatie. Ze kunnen deze meldingen tijdens het autorijden aan de bestuurder doorgeven. Dat kan door middel van een tekst op een display, een icoon op de kaart, gesproken of een combinatie daarvan.

De VID heeft twee diensten ontwikkeld voor gebruik van RDS/TMC. VIDBASIS is een TMC-dienst die wordt uitgezonden via de zenders Radio 1 en Radio 538. Deze dienst bevat alleen de file informatie van de A-wegen. Deze informatie kan door ieder navigatiesysteem waarmee TMC ontvangst mogelijk is, worden ontvangen.
VIDEXTRA is een TMC-dienst die wordt uitgezonden via Radio 2 en 3FM. VIDEXTRA bevat naast de verkeersinformatie van de A-wegen ook file-informatie van de N-wegen, wegwerkzaamheden en flitsinformatie. De verkeersinformatie die naar navigatiesystemen wordt gestuurd is gebaseerd op onder meer uit via de NDW verkregen gegevens uit de (traditionele) meetsystemen van wegbeheerders, veelal detectielussen, maar ook informatie uit de Bluetooth-detectiesystemenvan de VID en uit Floating Car Data wordt gebruikt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: TomTom

Bericht door Chris » do 17 nov 2011, 18:14

Testcase, Frits smste me dat hij in de file stond vanaf De Uithof naar KP Rijnsweerd. Op TomTom Live werd op dat moment 2 keer 5 minuten vertraging aangegeven op dat stuk. 5 minuten voor de VRI vanaf De Uithof, en 5 minuten vanaf de oprit naar Rijnsweerd. In werkelijkheid had hij 1 uur vertraging op dat stuk.

Die betrouwbaarheid van die vertragingstijden mogen dus wel met een korrel zout genomen worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: TomTom

Bericht door Chris » zo 20 nov 2011, 21:20

Tsjechië heeft nu ook HD-traffic.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: TomTom

Bericht door Gaiajohan » wo 23 nov 2011, 1:38

TMC werd prima gebruikt in Zwitserland voor de Gotthard. Althans de radio/nav in de Focus geeft dan aan dat er "Let op! Verkeersproblemen!!" zijn. :hahaHAHA: Met daarna de vraag of ik een tol-oplossing wilde waardoor ik geen "LET OP! verkeersproblemen!" meer zou horen..
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: TomTom

Bericht door captain007 » di 26 jun 2012, 14:17

Fok.nl schreef:TomTom en de ANWB gaan samenwerken door verkeersinformatie uit te wisselen. TomTom maakte dinsdag bekend dat de ANWB de realtime-informatie van het navigatiesysteembedrijf gaat gebruiken als basis voor de eigen verkeersinformatie. TomTom op zijn beurt gaat zogenoemde incidentgegevens van de ANWB gebruiken om zijn dienst HD Traffic te verrijken.

Bij die dienst kunnen gebruikers zien waar de doorstroming van het verkeer stokt. TomTom volgt hiervoor de bewegingen van geanonimiseerde Vodafone-mobieltjes. Zo kan een inschatting gemaakt worden van de vertraging die een file veroorzaakt.

"Dit verrijkt de verkeersinformatie die we aan onze leden kunnen bieden", zegt ANWB-directeur Guido van Woerkom. De ANWB wil verder geen toelichting op de samenwerking geven.

Topman Harold Goddijn van TomTom stelt dat automobilisten voortaan beter kunnen worden ingelicht over de oorzaak van vertragingen. Het bedrijf wil niet zeggen of en hoeveel geld is gemoeid met de deal.
Ik denk dat deze samenwerking een goede zet is van de ANWB. De verkeersinformatie op de radio zal in ieder geval een stuk beter worden, omdat er nu regelmatig nog files worden gemist, doordat er geen detectie aanwezig is.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: TomTom

Bericht door SnarfFlevoland » di 26 jun 2012, 14:19

Hmm... Zal de ANWB ook spookfiles gaan aangegeven? Die kent HD Traffic uit mijn ervaring ook genoeg.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: TomTom

Bericht door Chris » za 30 jun 2012, 14:57

Ik reed net op de A2 bij Vinkeveen richting Utrecht.

Ineens gaan allerlei auto's van de rechterrijstrook naar de middelste strook (er liggen 5 stroken daar), allemaal ongeveer op hetzelfde punt ter hoogte van de afrit naar Vinkeveen, ik zag eerst een camper gaan, daarna een auto-caravan en een auto met fietsen achterop. Ze haalden niks in, maar gingen even 2 rijstroken opzij om een kilometer verderop weer naar rechts te gaan.

Ik vraag me dan af; is dat typisch zo'n geval waarbij de TomTom zegt; "houdt links aan"? (op een snelweg betekent dat meestal hetzelfde als "niet afslaan"). Ik had die indruk namelijk, het zag er nogal stupide uit om voor niks 2 rijstroken op te schuiven en daarna weer terug te gaan. Er lag niks op de weg ofzo.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: TomTom

Bericht door captain007 » za 30 jun 2012, 15:01

^^ Heb het daar niet eerder zo opvallend zoals jij het beschreef gezien. Wel in het buitenland zo af en toe gezien bij veel mensen die op hun navigatie rijden. Blijkbaar worden de instructies die voorgelezen worden nogal letterlijk aangenomen, zonder naar buiten te kijken en ook nog eens naar bewegwijzering te kijken.
Laatst gewijzigd door captain007 op za 30 jun 2012, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: TomTom

Bericht door mhkamp » za 30 jun 2012, 15:31

Ja, net als 'probeer om te draaien':

Deze week mag ik twee van deze stupide acties die ik (ruim) van te voren zag weer bijschrijven: N368 bij Wedde en vanmorgen op de N34 tussen Borger en Gasselte.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: TomTom

Bericht door jan » ma 02 jul 2012, 21:27

captain007 schreef: Blijkbaar worden de instructies die voorgelezen worden nogal letterlijk aangenomen, zonder naar buiten te kijken en ook nog eens naar bewegwijzering te kijken.
Jip. Als de TomTom 2 km van te voren begint te blèren dat je rechts moet aanhouden voor een afslag, dan gebeurt dat, al moet men daarvoor vol in de ankers en achter een vrachtwagen gaan hangen. Ik heb dit al meerdere malen meegemaakt bij anderen in de auto. :roll:

hneel
autoweg
Berichten: 1069
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: TomTom

Bericht door hneel » vr 15 mar 2013, 21:01

Nieuwe kaarten. De A4 bij klutsdorp staat er nu ook goed op. Evenals de (tijdelijke) rotonde op e N259 tussen Dinteloord en Steenbergen. De tijdelijke rotonde bij de oprit van de A29 daarentegen niet.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Plaats reactie