TomTom

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: TomTom

Bericht door Pino » do 08 jul 2010, 16:00

Vinny schreef:Gevaarlijk weet ik niet, maar het is godsgruwelijk irritant als typmiep zegt: linksaf en de bewegwijzering zegt rechtsaf. Ik kan me voorstellen dat mensen daar van in de war raken wat potentieel gevaarlijk is. Er staan ook niet voor niets borden met 'navigatie uit'
Precies: zodra mensen in de war raken, dreigen gevaarlijke situaties. Denk aan mensen die op het laatste moment het stuur nog even omgooien om toch af te slaan / rechtdoor te rijden. Nu is het aantal volkomen nieuwe verkeerssituaties doorgaans wel redelijk overzichtelijk, en eventueel ook nog wel te redden met bordjes "navigatie uit". Maar daarnaast heb je situaties waarin helemaal niets is gewijzigd, maar een overheid het wenselijk vindt dat mensen niet de meest directe route pakken, bijvoorbeeld tussen Valburg en grensovergang Bergh (meest directe route: Pleijroute, bewegwijzerde route A50-A12). Om die reden denk ik ook dat overheden zeer terughoudend moeten omspringen met dit soort vormen van geleiding. Weggebruikers zullen zich er afnemende mate in de luren laten leggen en het risico van gevaarlijke situaties door een wegwijzer-navigatie-clash neemt toe.

Maar als gezegd, op net nieuw aangelegde wegen die je TomTom nog niet kent lijkt dat risico me niet zo groot. Harry laat zien dat het mogelijk is, maar ik denk dat degenen die blindelings hun navigatie volgen doorgaans niet op nieuw aangelegde wegen rijden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: TomTom

Bericht door Vinny » do 08 jul 2010, 19:32

Als je kijkt naar de puinhoop bij de Randweg Eindhoven dan vind ik dat hier wat te bagatalliserend over gedaan wordt. :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: TomTom

Bericht door Chris » do 08 jul 2010, 19:48

Er staan ook niet voor niets borden met 'navigatie uit'
Ik denk dat dat voor mensen juist een ramp is, ineens moeten ze op de wegwijzers letten terwijl ze geen idee hebben wat ze moeten volgen, ze hebben de reis immers niet voorbereid, dat doet de TomTom wel...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: TomTom

Bericht door Pino » do 08 jul 2010, 19:56

Vinny schreef:Als je kijkt naar de puinhoop bij de Randweg Eindhoven dan vind ik dat hier wat te bagatalliserend over gedaan wordt. :idea:
Als ik kijk naar de puinhoop bij de Randweg Eindhoven, denk ik dat dat weinig te maken heeft met rijden "door het niets" op je navigatiesysteem, waar Harry over begon. En ook niet over het van nieuwe infra losstaande risico van borden die niet matchen met de meest directe route, die ik in mijn laatste post aanhaalde. Want het gebeuren bij Eindhoven zul je mij inderdaad niet zo hebben zien bagatelliseren.

Sophie
expressweg
Berichten: 3437
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: TomTom

Bericht door Sophie » ma 16 aug 2010, 22:02

Zo lossen andere landen het op:
Afbeelding

VOLG UW NAVIGATIE NIET was een goede tekst geweest voor Eindhoven.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: TomTom

Bericht door Jeroen » di 17 aug 2010, 16:29

Chris schreef:
Er staan ook niet voor niets borden met 'navigatie uit'
Ik denk dat dat voor mensen juist een ramp is, ineens moeten ze op de wegwijzers letten terwijl ze geen idee hebben wat ze moeten volgen, ze hebben de reis immers niet voorbereid, dat doet de TomTom wel...
Tomtom geeft iig op de snelweg vaak ook nog één of meerdere plaatsnamen aan die je kunt volgen, juist een reden om hem niet uit te zetten (als je echt totaal onbekend bent).

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5537
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: TomTom

Bericht door nederland24 » zo 05 sep 2010, 18:40

Wij hebben dan ook zo'n navigatiesysteem, een Garmin wel te verstaan. M'n ouders hebben er nooit problemen mee. Wel is de toegevoegde waarde op de snelweg 0,0. Vaak is een blik op de kaart of de borden langs de snelweg meer dan voldoende. Op het OWN kan het wel makkelijk zijn. Vooral als je geen zin hebt om grote gedetailleerde mee te nemen op reis. De enige problemen die we ooit hebben gehad is in Zwitserland bij de tunnels, wanneer hij wel eens kan uitvallen. Alleen in de Gotthardtunnel had hij volgens mij wel contact. Ook zijn wij wel eens via Venlo gestuurd, toen we richting huis reden. We hebben het toen genegeerd en zijn via Gronau gereden.

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Re: TomTom

Bericht door Quattro » zo 05 sep 2010, 18:47

Sinds enkele weken heb heb ik ook een TomTom, iets wat ik nu bijna dagelijks nodig heb. Op zich wel een goed toestel maar vaak heeft het systeem problemen met wegenwerken die er reeds lange tijd zijn, éénrichtingsstraten die al lang een andere richting hebben gekregen, ... en het ergste is dat die vaak bij het opstarten blijft staan op het schermpje van de vorige locatie. Soms zit ik dan 30km verder maar toch blijft die dat geven als vertrekpunt en daarna gebeurt er niets, maar dan ook helemaal niets. Een keer of 10 aan- en uitschakelen en het werkt terug normaal... :?
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

HerZon00
woonerf
Berichten: 82
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 19:43

Re: TomTom

Bericht door HerZon00 » zo 05 sep 2010, 19:36

^^ Welk type TomTom heb je? Heb je je apparaat al eens gekoppeld aan de pc en met behulp van TThome gekeken of er update's waren? Mogelijk heb je niet de laatste navcore of andere belangrijke updates.

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Re: TomTom

Bericht door Quattro » zo 05 sep 2010, 19:57

Een XL Live die ik al enkele keren heb aangesloten op TThome en beschikt over de laatste update.
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

HerZon00
woonerf
Berichten: 82
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 19:43

Re: TomTom

Bericht door HerZon00 » zo 05 sep 2010, 22:20

Probeer eens.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: TomTom

Bericht door paolie » ma 06 sep 2010, 9:39

^^ Ik heb precies hetzelfde probleem met de XL-Live!! Heb hem vorige week terug gestuurd voor reparatie, want ik werd er helemaal gek van...

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Re: TomTom

Bericht door Quattro » ma 06 sep 2010, 17:13

HerZon00 schreef:Probeer eens.
Zal het straks eens proberen. ;)

Gelukkig beschik ik bijna altijd over een full Command navigatie van Mercedes dat wel altijd werkt. Altijd handig in geval van nood.
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: TomTom

Bericht door Chris » do 09 sep 2010, 19:44

Mijn TomTom gaat soms uit zichzelf aan. Ik zat laatst op de bank TV te kijken, ging de TomTom in mijn tas, die al zeker 4 uur op tafel stond, ineens richtingen aangeven. :hamertjetik:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: TomTom

Bericht door Mark » za 11 sep 2010, 11:22

Die van mijn rij-instructuur ging gisteren ook opeens uit het wilde weg commando's te geven :lol: .

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: TomTom

Bericht door Wesso » za 11 sep 2010, 14:25

Mark schreef:Die van mijn rij-instructuur ging gisteren ook opeens uit het wilde weg commando's te geven :lol: .
En moest je nog een U-bocht maken? :mrgreen:

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: TomTom

Bericht door mhkamp » za 11 sep 2010, 16:29

Tijdens mijn vakantie totaal geen problemen gehad met de TomTom.

Alhoewel ik 4 weken geleden nieuwe kaarten had gekocht (op de oude kaarten zaten geen Oost-Europese landen) bleek wel dat er op verschillende knooppunten in Katowice nog de oude configuratie was. Dat heeft ons in totaal tot 2x verkeerd gereden opgeleverd, en na het volgen van de borden kwamen we (ook de TomTom) in de goede richting.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: TomTom

Bericht door Via » ma 13 sep 2010, 13:31

Wij hebben pas een nieuwe gekocht omdat onze oude helemaal niet meer verder wilde dan het startschermpje. Alles geprobeerd, maar niets werkte. Nu hebben we er eentje met IQroutes erop.

montagne1965
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 20 sep 2010, 20:53

Re: TomTom

Bericht door montagne1965 » za 25 sep 2010, 22:36

Heb wel een eigenaardigheidje van TT. Ik moest eens van Beesd (ligt tussen Utrecht en Den Bosch) naar Utrecht. Mijn route kompaan stuurde me de A2 richting den bosch op. Heb ik niet gedaan

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: TomTom

Bericht door mhkamp » za 25 sep 2010, 22:43

^^ Dat zal dan wel de snelste route zijn geweest? Doet mijn TT ook wel eens, maar volg ik mijn eigen kop.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4330
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: TomTom

Bericht door IQ[] » za 16 okt 2010, 13:39

De TomTom geeft bij knooppunten en afritten aan welke bestemming je moet volgen. Dit komt vaak overeen met de bewegwijzering, soms íets te letterlijk....

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: TomTom

Bericht door Palance » za 16 okt 2010, 14:20

Wees blij dat je ook niet alle blauwvlak te zien krijgt ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

rysz
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: do 21 jun 2007, 11:05
Locatie: Zeist

Re: TomTom

Bericht door rysz » vr 22 okt 2010, 10:45

Na jaren van weigering (mijn familie noemt mij niet voor niets 'Rysz Rysz' ;) ) heb ik nu toch ook een navigatiesysteem gekocht. Afgelopen jaren de luxe gehad van dicht bij het werk te wonen, maar moet nu elke dag Zeist-Amsterdam doen. Iets met files :( Voor vertrek op routes.tomtom.com kijken voor de HDtraffic is altijd een goed idee, maar zodra je in de auto zit, heb je daar niets meer aan. Dus toch maar overstag gegaan. Geen TomTom, maar een Navigon (ik kom ook veel in Duitsland, zelfs al de dag nadat ik hem had gekocht, en Navigon is Duits), en die hebben ook een Live Traffic systeem.

Ik heb hem wel op een speciale manier ingesteld: map-weergave in 2D, noord altijd boven en grootste uitzoom. Geluid uit, en wat mij betreft mag die rijstrook-indicatie helemaal uit, maar dat gaat niet. Ik ken overal de weg goed genoeg, en eigenlijk hoeft dat ding voor mij alleen maar onderweg bij te houden wat de snelste routes is, incl. files. En dat doet ie goed! Soms gaat ie 's ochtends over de N230, soms over de A12, net afhankelijk van de drukte op de Zuilense Ring. 's Middags meestal over de A1 terug, maar als er daarna file staat op de A27, leidt ie me gewoon via Soest binnendoor. Bij knooppunten is het ideaal dat ie gewoon snelwegnummer en één bestemming aangeeft, dus weet ik gewoon welke route hij wil doen. Dan kijk ik zelf wel welke rijstrook ik neem ;)

Ben er erg blij mee, want het scheelt toch wel aardig wat file-minuten. Wel is ie soms iets te pietluttig (maar heeft in ieder geval geen moeite om me van de snelweg af te sturen), want bij afslag 2 ind. terrein Diemen op de A1 liet ie me de afslag nemen (Oh ja, zat daar ook niet een mogelijke binnendoor-route?), om me daarna weer direct rechtdoor de snelweg op te sturen. Tja, het is sneller dan stilstaan op de file, maar het is niet iets wat ik "goedkeur" :wijsvinger:

Toen ik hem net had was ook mooi. Weekend naar het Duitstalige deel van België, maar op de terugweg was de A2 tussen Deil en Everdingen dicht. Had al bedacht dat ik zowiezo niet de A2 terug zou nemen, maar wist nog niet of ik over A73 of helemaal door Duitsland zou gaan over Duisburg. Dus ik rij vanuit België naar Aachen, en om de paar minuten switchte hij tussen ofwel bij Aachen richting Heerlen, of rechtdoor richting de Ruhr. Blijkbaar was de file-vertraging ongeveer gelijk met de extra rijtijd. Uiteindelijk bij Aachen gaf ie net aan rechtdoor, dus ik rechtdoor. Daarna switchte hij weer terug en wou hij me bij de volgende afrit terug laten gaan (wat ik natuurlijk niet heb gedaan), en daarna hield ie me netjes rechtdoor tot de BAB61. Daar wou hij me eerst wel richting Venlo sturen, maar besloot uiteindelijk mij toch naar Duisburg te laten rijden. Blijkbaar was er ook file richting Venlo. Later hoorde ik van iemand anders die toevallig die route wel nam die avond, dat daar idd een flinke file stond.

Uiteindelijk heb ik er 3 uur over gedaan (over Duisburg en de BAB3/A12), wat maar een half uur langer is dan de normale route via de A2, terwijl volgens nu.nl de files die avond toch meer vertraging opleverden dan een half uurtje.

Ja, ik wist al dat de file-info waarschijnlijk voor mij de "killer app" zou worden, en nu ik hem heb, ben ik idd van mening dat het een goede keus was. :woop:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: TomTom

Bericht door Alfa » zo 24 okt 2010, 13:05

Hensepens schreef: En updaten gratis. Tja
Ik neem dat jij ook gratis werkt voor je baas?
Dat doet mij denken aan het verhaal van de printer en de inktpatronen die duurder zijn dan het apparaat zelf. Er is geen enkele logica te bedenken waarom updaten zo duur moet zijn. Zeker omdat ze hun gegevens gewoon van TeleAltas en dergelijke halen en verschillende onlinekaartensites je die info gratis kunnen verschaffen. Waarom komt er geen GPS op de markt die met Google Maps-kaarten kan werken?
Laatst gewijzigd door Alfa op zo 24 okt 2010, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: TomTom

Bericht door mhkamp » zo 24 okt 2010, 13:22

^^ Aan het apparaat verdienen ze niets. Dus moeten ze het hebben van de updates (of de inktpatronen) want die moet men hebben. Beter is als je de inktpatronen op heb, je weer naar de Kijkshop kan gaan om weer een nieuw apparaat te kopen. Ben je goedkoper uit :hamertjetik:

In augustus mijn TomTom voorzien van Europakaarten (incl. Polen, Tsjechië). Kostte me €47,95.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5537
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: TomTom

Bericht door nederland24 » wo 27 okt 2010, 18:24

Ons navigatiesysteem heeft heel Europa erop zitten, behalve Rusland, maar wel Turkije en dat zat er allemaal standaard op. Wel net zo makkelijk.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: TomTom

Bericht door Wouter N14 » do 21 apr 2011, 18:57

Dit mailtje kreeg ik vandaag. Leuk aanbod :)
Geachte heer / mevrouw,

Gebleken is dat u regelmatig fouten in de TomTom database naar ons gerapporteerd hebt via MapInsight. Hiervoor zijn wij u uiteraard zeer dankbaar. Zou u ook bereid zijn om in de toekomst meer updates in uw regio naar ons te rapporteren.

Dit kan op 2 manieren:
* U geeft door welke mutaties u zelf in de realiteit ontdekt of tegen komt.
* We selecteren samen met u een gebied(je), indien er over dit gebied vragen c.q. opmerkingen bij TomTom binnenkomen, delen wij u dit mede, u checkt en valideert deze opmerking, wij updaten daar waar nodig onze databanken.

Vraag is nu bent u bereid om aan een van beide voorstellen uw medewerking te verlenen? Dit is vrij nieuw ook voor ons, dus gezamenlijk willen we kijken wat de beste methode voor uitwisseling zal zijn.

Alvast hartelijk dank voor uw reactie en hopelijk tot spoedig,

x | Regional Manager BNL UK&IRL
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18178
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: TomTom

Bericht door mavas » do 21 apr 2011, 19:57

^^ Dat is wel heel erg leuk! Met name die laatste optie zou mij wel aanspreken als ze mij die zouden aanbieden :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: TomTom

Bericht door Wouter N14 » do 21 apr 2011, 23:18

^^ Zeker. Maar het controleren van meldingen kan dus betekenen dat ik ook echt de straat op moet. Dat kan ook leuk zijn, maar het kost ook tijd en moeite. Ik kan ook meldingen die bij mij binnenkomen op het forum plaatsen, en dat ook melden bij TomTom dat ik van dit forum gebruik kan maken. Dan kunnen we welhaast landelijke dekking bieden :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: TomTom

Bericht door SnarfFlevoland » vr 22 apr 2011, 0:02

Ik meld m'n kaartcorrecties eigenlijk altijd aan NAVTEQ. Nooit aan TomTom... :p
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie