TomTom

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Fouten van TomTom

Bericht door Kaaiman » za 10 jan 2009, 18:09

Het *is* een mogelijke toepassing natuurlijk... :dyn_hyp:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Fouten van TomTom

Bericht door mhkamp » zo 11 jan 2009, 0:33

Kaaiman schreef:Het *is* een mogelijke toepassing natuurlijk... :dyn_hyp:
"Kaaimans Combikaart : Nu ook voor in de stad. Tot op 500 mtr nauwkeurig, en in pocketformaat. Koop/download hem NU!" :mrgreen:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Feder
verkeersader
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 apr 2006, 12:14
Locatie: Groningen

Re: Fouten van TomTom

Bericht door Feder » zo 11 jan 2009, 2:33

Voor veel mensen zal een navigatiesysteem een prima middel zijn. Met name wie naar een adres moet waar hij/zij niet vaak komt, terwijl dat adres niet zo eenvoudig te vinden is, zal veel baat hebben bij een dergelijk systeem. Ik heb één of andere vage tik, en heb daardoor de hoofdroutes van Europa in mn hoofd zitten. Ik heb geen navigatiesysteem nodig om te weten hoe ik via de meest geschikte weg in München, Rome, Madrid, Stockholm of Geneve kom. Vertrouwen op een navigatiesysteem doe ik in ieder geval niet altijd. Van Groningen naar Tirol stelde een navigatiesysteem voor om via Arnhem, Würzburg richting München te rijden. Omdat ik weet dat op de A3 tussen Frankfurt en Nürnberg vaak geen doorkomen aan is op zaterdagen in de winter, stelde ik voor om via Paderborn, Kassel en Bamberg te rijden. En ja hoor... wij deden er 2 uur korter over dan een familie die vanuit Groningen om ongeveer dezelfde tijd vertrok en naar bijna dezelfde bestemming reed, en die de route wel baseerde op wat het navigatiesysteem vertelde - en zo veel fileleed moest trotseren.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Fouten van TomTom

Bericht door SnarfFlevoland » zo 11 jan 2009, 8:47

Feder schreef:Omdat ik weet dat op de A3 tussen Frankfurt en Nürnberg vaak geen doorkomen aan is op zaterdagen in de winter, stelde ik voor om via Paderborn, Kassel en Bamberg te rijden.
Erg verstandige route! ;) Zoiezo is de A33, A44 en de A7 lekker rustig en kan je snel doorrijden. Alleen even dat stukje bij Bielefeld waar je binnendoor moet, maar dat valt ook nog wel mee.

Wat overigens heel raar is van TomTom: Als je via Paderborn wilt rijden, laat de TomTom je via de A30 - A2 rijden via Bad Oeyenhausen. Dan denkt ie dat dat sneller is, als via de BAB33. Nou gelukkig zijn er mensen die wel beter weten.

Nog een voorbeeld: Laatst moesten we bij familie in Vlissingen wezen. Toen reden we op de A16, en moesten we richting Rosendaal. Maar de TomTom liet ons richting 's-Hertogenbosch rijden. Om vervolgens te zeggen: "Probeer om te draaien". Hier klopt iets niet. Je moet soms gewoon je vertand gebruiken, en niet je TomTom.

Ook wil hij je in Stokkum (Gld.) via een weg laten rijden die voor auto's is afgesloten. Erg nep hoor... stonden we voor een klein fietsbruggetje, dat over het grenskanaal ging. Als je naar Emmerich wilde moest je toch via 's Heerenbergh. Dat wisten we ook wel... maar we testen even de TomTom uit, op zijn 'super kunsten'.

Ook geeft de TomTom héél vaak een verkeerde Vmax. aan. En in de gegevens hoe hard je rijdt zit een enorme vertraging...

Wanneer komt er nou een navigatiesysteem wat geen fouten maakt? Misschien BlauPunkt... dat is een hele goeie! ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: Fouten van TomTom

Bericht door Ties » zo 11 jan 2009, 11:43

SnarfFlevoland schreef:Ook geeft de TomTom héél vaak een verkeerde Vmax. aan.
Dat de Vmax verkeerd is, is niet eens zo erg. Je hebt tenslotte ook zelf het verstand om borden te lezen. Het stomme aan een verkeerde Vmax is, is dat die DomDom ten onrechte denkt dat je te hard rijdt en je bestookt met allemaal geluidssignalen :evil:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Fouten van TomTom

Bericht door Chris » zo 11 jan 2009, 11:44

^^ Dat kan je uitzetten.

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: Fouten van TomTom

Bericht door JeroenF1 » zo 11 jan 2009, 12:08

Misschien zijn het niet signalen van de TomTom maar signalen van automobilisten die proberen te seinen dat je veel te hard rijdt. :rofl2:
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Fouten van TomTom

Bericht door waldo79 » zo 11 jan 2009, 12:22

Voor te snel rijdende auto's sein ik niet 8-)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Fouten van TomTom

Bericht door boe! » di 13 jan 2009, 22:32

Weer een in de categorie G.
AD.nl schreef:Man reed 200 meter over ijs
Door MAARTEN MOLENAAR

ZOETERMEER - De 69-jarige Wassenaarder die maandagavond in Zoetermeer de instructie van zijn navigatiesysteem rechtsaf te gaan te vroeg opvolgde, heeft met zijn auto bijna tweehonderd meter over het ijs gereden. Hij zakte er uiteindelijk door, toen hij bijna terug was bij de boothelling aan de Werflaan waar hij was afgereden.

Afbeelding

Zoetermeerder Jeroen Menzo verklaart tegenover deze krant dat een oom en tante van zijn vriendin de man 's avonds rond half negen het ijs op zagen rijden. De familieleden volgden hem met hun auto via de naastgelegen Fregatwerf om te kunnen helpen als hij erdoor zou zakken. Tot hun verbazing sloeg de man na ongeveer zeventig meter rechtsaf op het ijs. Hij keerde - al dan niet op verzoek van zijn navigatiesysteem - de auto op deze plas en begon aan de terugtocht. In het zicht van het vasteland zakte hij zo'n tien meter voor de boothelling alsnog door het ijs. Hij is door de brandweer uit zijn benarde positie bevrijd en met onderkoelingsverschijnselen naar het ziekenhuis gebracht.

Ook buurtbewoner Henk Blankestein (54) zag de Wassenaarder op het ijs rijden. Hij vermoedt dat de man in meer opzichten de weg even kwijt was. ,,Het moet normaal gesproken al op de helling zelf duidelijk zijn dat het hier niet om een straat gaat.'' De Zoetermeerder wreef zich even in de ogen toen hij rond half negen naar buiten keek. ,,Maar er reed op het ijs toch echt een auto voorbij.''

Blankestein hoorde even later een luid gekraak en zag dat dezelfde auto in omgekeerde richting vlakbij de boothelling door het ijs was gezakt. ,,Gelukkig voor de bestuurder is het daar al erg ondiep, zodat de auto niet helemaal onder water verdween. Als het ijs het eerder had begeven, had het er waarschijnlijk heel wat slechter voor hem uitgezien.''

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Fouten van TomTom

Bericht door Hensepens » wo 14 jan 2009, 0:03

SnarfFlevoland schreef: Wanneer komt er nou een navigatiesysteem wat geen fouten maakt? Misschien BlauPunkt... dat is een hele goeie! ;)
Op het moment dat de PND correcte kaarten krijgt aangeleverd.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Fouten van TomTom

Bericht door SnarfFlevoland » wo 14 jan 2009, 14:32

Je zou zomaar iemand met de auto over het ijs zien rijden... Hele rare gewaar wording.

Overigens is het wel erg raar dat een navigatiesysteem je het ijs op laat rijden. :puh2: Ookal was die man te vroeg, dan nog had de stem van het navigatiesysteem het duidelijker moeten zeggen dat hij pas na bijv. 100 meter moet afslaan.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: Fouten van TomTom

Bericht door JeroenF1 » wo 14 jan 2009, 15:56

Soms liggen er meerdere 'afritten' vlak bij elkaar. Het is dan ook erg verwarrend (maar een beetje logica mag ook wel, die man ziet toch dat die weg overgaat in ijs...).

Edit enkele uren later:
Bericht nummer 1000!
Maar dat zal door de autopruning wel weer +/- 50 minder worden. :puh2:
Laatst gewijzigd door JeroenF1 op wo 14 jan 2009, 19:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Fouten van TomTom

Bericht door Palance » wo 14 jan 2009, 16:13

Teveel naar "Ice Road Truckers" gekeken zeker :D
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: Fouten van TomTom

Bericht door JeroenF1 » wo 14 jan 2009, 17:12

Nee, nooit gezien. ;)
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Fouten van TomTom

Bericht door Palance » do 15 jan 2009, 6:55

Die meneer blijkbaar wel.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Fouten van TomTom

Bericht door Wouter N14 » do 15 jan 2009, 13:01

Soms is het ijs wél sterk genoeg :P
[url=http://www.ad.nl/utrecht/2916778/IJs_houdt_auto_na_ongelukje.html]www.ad.nl[/url] (15-01-2009) schreef: IJs houdt auto na ongelukje

HOUTEN - Een automobilist in Houten heeft geluk bij een ongeluk gehad. Hij trapte woensdagavond even na negen uur bij het parkeren per ongeluk op het gas- in plaats van het rempedaal, waardoor de wagen een talud afreed richting het water. Daarop bleek nog zulk stevig ijs te liggen dat de auto erop bleef staan. Een bergingsbedrijf zette de auto met een hijskraan weer op het droge.
Afbeelding
Auto op het ijs in Houten. FOTO JAN PETR GEERTMAN
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Fouten van TomTom

Bericht door duikgek89 » vr 16 jan 2009, 11:55

Jammer voor die kerel, anders was de auto meteen gewassen. :shutup:

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: Fouten van TomTom

Bericht door JeroenF1 » vr 16 jan 2009, 14:24

Wel de ultieme slipcursus. :)
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Fouten van TomTom

Bericht door Via » zo 18 jan 2009, 20:06

boe! schreef:Weer een in de categorie G.
AD.nl schreef:Man reed 200 meter over ijs
Toch triest om te zien hoeveel mensen er niet meer voor zichzelf kunnen nadenken...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: TomTom

Bericht door Chris » ma 11 mei 2009, 12:31

Ik heb een TomTom One Western Europe. Leuk en aardig, maar probleem is dat het geheugen al bijna vol zit met kaartcorrecties... Na een tijdje kan je dus niet meer updaten. Waarom hebben ze niet voldoende geheugen ingebouwd? Er zit 1 GB in, en de standaard kaart is al 870 MB, en een beetje mapshare update is al 35 MB, dus na een paar keer zit het gewoon vol.

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: TomTom

Bericht door JeroenF1 » ma 11 mei 2009, 14:47

Dat is raar. kun je de info van het geheugen niet in z'n geheel overzetten naar een groter geheel?
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

jcvdwindt
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 29 jun 2008, 14:20

Re: TomTom

Bericht door jcvdwindt » zo 31 mei 2009, 20:56

Betreft klacht: "E. Hij als 'snelste route' vrijwel altijd over de autosnelweg gaat, terwijl binnendoor sneller én korter is."

Tomtom doet precies wat je van hem vraagt. Als je kiest voor "Snelste route" zoekt hij naar de (in tijd) snelste route. Bij de door u aangegeven klacht dient u te kiezen voor "Beperkte snelheid". Deze keuze is vooral van belang voor vrachtauto's en caravans.

Indien je met een caravan zou kiezen voor "Snelste route", dan geeft Tomtom vaak een oplossing met veel snelweg aan, omdat hij aanneemt dat je daar snel zal rijden. Doordat je met een caravan rijdt (en dan bijv. in Duitsland niet harder mag rijden dan 80km/uur), rijd je dan onnodig om in km en omdat je meer km rijdt met toch maar 80 km/uur, doe je vaak met "Snelste route" er ook nog langer over. Dit terwijl je in Duitsland op de Autobahn misschien anders 160 km/uur zou rijden.

Met mijn caravan kies ik dan vaak "Beperkte snelheid" en kies dan 80 of 75 km/uur als beperkte snelheid. Dan kiest Tomtom de snelste weg, maar wel die max. snelheid in acht nemende. Dat is dan vaak met meer binnenwegen, die korter zijn. Bij een kort ritje is het vaak niet de moeite je weg goed te plannen, maar bij lange ritten is het altijd de moeite op een kaart of op Google-maps zelf je route te plannen en niet alles aan Tomtom over te laten.

Die voorkeur keuze is mede afhankelijk van de wegenstruktuur in en land. Als je in Nederland via binnenwegen ook door dorpen en steden geleid wordt, win je weinig tijd. In een land als Zweden is dat anders. De dichtheid van autosnelwegen is daar minder en aan binnenwegen liggen minder dorpen of steden.
Als je in een dergelijk land met caravan rijdt, win je veel km en vaak ook tijd, met de keuze "Beperkte snelheid 78 km/uur" en dat werkt perfect.

jcvdwindt
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 29 jun 2008, 14:20

Re: TomTom

Bericht door jcvdwindt » zo 31 mei 2009, 20:59

Chris schreef:Ik heb een TomTom One Western Europe. Leuk en aardig, maar probleem is dat het geheugen al bijna vol zit met kaartcorrecties... Na een tijdje kan je dus niet meer updaten. Waarom hebben ze niet voldoende geheugen ingebouwd? Er zit 1 GB in, en de standaard kaart is al 870 MB, en een beetje mapshare update is al 35 MB, dus na een paar keer zit het gewoon vol.
Gooi alle onnodige informatie zoals extra stemmen er uit. Maak eerst een back-up voordat je data weggooit.
Lees postings in het forum van de gebruikersgroep op www.jouwnav.nl. dan leer je veel wat je kan doen.

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: TomTom

Bericht door mennomulder » zo 31 mei 2009, 21:05

Kan er in jouw TT geen SD card met 2 GB worden geschoven waarin je alle software zet, dat is met de ONE XL van mij wel mogelijk.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: TomTom

Bericht door Chris » vr 05 jun 2009, 17:05

Nee, dat kan niet in die van mij. Er zit geen opening voor een geheugenkaart in ofzo.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: TomTom

Bericht door Chris » za 20 jun 2009, 16:54

Het was net wel heel bizar.

Ik zit gewoon achter de PC met muziek aan, ineens hoor ik mijn navigatiesysteem: "rechts afslaan". Ik echt, wtf? hoe kan dat?! :o Het navigatiesysteem heb ik al zeker 5 dagen niet gebruikt, en hij zat in mijn tas die ook al een dag op dezelfde plek staat.

Blijkbaar kan het navigatiesysteem dan toch vanzelf aangaan, want ik ging kijken, en ik reed dus met 70 km/uur over de IJsselallee?! Heel raar dit. Je moet dat knopje toch aardig indrukken, lijkt me sterk dat dat ineens gebeurd.

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: TomTom

Bericht door JeroenF1 » za 20 jun 2009, 17:53

Dat had de VDO van ons ook een keertje, die ging midden in de nacht voor zichzelf beginnen. :lol:
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: TomTom

Bericht door Wouter N14 » za 20 jun 2009, 17:59

Tja, als je 5 dagen ongebruikt in een tas ligt, kan ik mij voorstellen dat je op stap wilt :puh2:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

jcvdwindt
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 29 jun 2008, 14:20

Re: TomTom

Bericht door jcvdwindt » za 20 jun 2009, 21:12

Tomtom en ook andere navigatiesystemen hebben veel keuzemenu’s voor allerlei instellingen voor keuzepreferenties. De meeste klachten, die ik hierboven lees hebben te maken met het niet goed bedienen of instellen van de navigator en verouderde kaarten.

Wat betreft de nauwkeurigheid van de kaarten: straten en wegen zijn voordurend aan wijzigingen onderhevig, worden bijv. gewijzigd tot éénrichtingsverkeer of een 100km/uur weg wordt veranderd naar 80 km/uur en er komen nieuwe wegen of afslagen bij.

Om zo foutloze instructies als mogelijk, te kunnen krijgen van je Tomtom is het nodig om kaarten regelmatig te vernieuwen. Tomtom biedt de mogelijkheid van een abonnement, waarbij men 4x per jaar een nieuwe kaart kan downloaden tegen redelijke kosten.

Dit is natuurlijk niet nodig, maar dan moet je wel beter opletten op de naam- en verkeersborden. Uiteindelijk kan je vaak je (vakantie-)doel ook met een 10 jaar oud kaartenboek bereiken. Ook dan moet je veel beter opletten.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: TomTom

Bericht door SnarfFlevoland » za 20 jun 2009, 21:17

Je kan ook de nieuwste TomTom kaarten van Usenet (nieuwsserver) afhalen. :hypocrite: En dat is gratis... Of dat nu verstandig is, is natuurlijk een tweede...

Ik vind dat TomTom goede aantrekkelijke prijzen moet hebben met hun kaartenupdates en zo gaan meer mensen het op de eerlijke manier doen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie