TomTom

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: TomTom

Bericht door simon » za 20 jun 2009, 21:51

jcvdwindt schreef:Dit is natuurlijk niet nodig, maar dan moet je wel beter opletten op de naam- en verkeersborden. Uiteindelijk kan je vaak je (vakantie-)doel ook met een 10 jaar oud kaartenboek bereiken. Ook dan moet je veel beter opletten.
Met TomTom kun je je vakantiedoel niet bereiken. In Portugal kende het apparaat, ondanks de zeer dure "Kaarten van heel Europa", alleen de hoofdwegen. Ter plekke heb ik voor € 6,00 een recente kaart gekocht die me de hele vakantie door de Algarve heeft geloodst.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76154
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: TomTom

Bericht door Chris » za 20 jun 2009, 22:09

Mijn TomTom heeft alleen West Europa, maar zo te zien staat Portugal daar gewoon gedetailleerd in.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: TomTom

Bericht door duikgek89 » zo 21 jun 2009, 0:40

^^ De Tomtom die hier in de la ligt had West-Europa. Daar heb ik nog Oost-Europa bij gezet. Dat kon gratis, gewoon van internet plukken.

Maar ik gebruik dat ding nooit, ons mam ook maar zelden. Ik kijk toch altijd even waar ik heen moet en dan vergeet ik vervolgens toch naar de Tomtom te kijken omdat ik het dan wel weet.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: TomTom

Bericht door simon » zo 21 jun 2009, 9:59

Chris schreef:Mijn TomTom heeft alleen West Europa, maar zo te zien staat Portugal daar gewoon gedetailleerd in.
Probeer eens het volgende adres te vinden:
Apartamentos Turísticos Meia Praia Beach Club
Meia Praia
8600-315 Lagos
Algarve
Portugal

Of de route naar [url=http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 92639&z=11]dit dorpje[/u]

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76154
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: TomTom

Bericht door Chris » zo 21 jun 2009, 10:24

Je adres lijkt ergens anders te zijn dan je Google Maps locatie.

Dit is de Gmaps locatie:
Afbeelding

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: TomTom

Bericht door duikgek89 » zo 21 jun 2009, 12:37

Chris schreef:Je adres lijkt ergens anders te zijn dan je Google Maps locatie.
Het is ook zo. De google maps link zoekt een dorpje, Arrifana. Dat is aan de westkust. Het adres is in Lagos, aan de zuidkust, iets westelijk van Portimao.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: TomTom

Bericht door SnarfFlevoland » di 14 jul 2009, 18:41

Hier in Zwitserland heb je helemaal niks aan een TomTom. Hij valt vaak even weg en bij pakt haarspeldbochten heel slecht! Hij denkt dan te snel dat ik het gras en/of de afgrond ben in gereden. :P

Overigens hadden we laatst van Pforzheim tot en met Winterthur geen bereik met de TomTom. Nu wist ik de route wel uit het hoofd en we hadden een kaart bij ons, maar toch... het blijft erg slordig!
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76154
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: TomTom

Bericht door Chris » di 14 jul 2009, 18:43

Dat lijkt me dan aan je TomTom te liggen...

Ik heb er geen problemen mee gehad, alleen in langere tunnels werkt het uiteraard niet.

Overigens is het handig om wekelijks die quickfix bestanden te downloaden, die hebben de posities van de satellieten in een bestand, waardoor je veel sneller ontvangst hebt na het aanzetten.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14315
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: TomTom

Bericht door Attietattie » wo 15 jul 2009, 3:40

Ik had er vanmiddag in Zwitserland ook geen last van. Misschien bedoelt Snarf op het onderliggend wegennet?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

ConradM
woonerf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 15 mar 2007, 12:05
Locatie: Leiden

Re: Fouten van TomTom

Bericht door ConradM » wo 15 jul 2009, 7:46

Peter schreef:Je mag alleen verwachten dat ze foutjes snel verbeteren die door gebruikers worden ontdekt. Je zou eigenlijk geld moeten kunnen verdienen met het traceren van een (major) bug.
Als TomTom HD Trafic goedkoper zou maken en deze data zou verzamelen en in de kaarten zou verwerken dan zouden veel rare fouten opgemerkt en gecorigeerd kunnen worden. Ook zouden reisteiden en snelste routes beter bepaald kunnen worden adh van deze info.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: TomTom

Bericht door SnarfFlevoland » wo 15 jul 2009, 9:46

Attietattie schreef:Ik had er vanmiddag in Zwitserland ook geen last van. Misschien bedoelt Snarf op het onderliggend wegennet?
Vooral op de kleine boerenland weggetjes door de bergen heen, heeft de TomTom het heel moeilijk. En waar wij zitten heb je alleen maar smalle weggetjes met diverse haarspeldbochten in de directe omgeving. Gisteren helemaal binnendoor naar Appenzell gereden maar die fouten maakt hij steeds weer opnieuw.

Vanuit thuis naar Dahn heeft de TomTom het heel goed gedaan. Echter op de stadsautobahn B10 bij Karlsruhe kregen we de eerste kuren met de TomTom. Hij dacht soms dat we de autoweg waren afgereden en terwijl wij al bijna op de A8 zaten naar Stuttgart gaf de TomTom ons aanwijzingen om door het centrum te rijden. Later pakte de TomTom onze juiste locatie weer op.

In de file bij Pforzheim kreeg de TomTom helemaal geen signaal meer. Later hebben we na de file de TomTom opnieuw laten opstarten etc. maar niks werkte. Pas toen we op de A4 reden in Zwitserland vlak voor Winterthur kregen we weer bereik.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: TomTom

Bericht door Frits » ma 20 jul 2009, 21:58

Wij wilden de TomTom ook regelmatig gebruiken maar in Italië was het bar slecht helaas. Linksafslaan waar geen kruispunt is, rotondes die er al jaren liggen en niet bekend zijn, de kortste route die langs weggetjes met een steile helling van 20% leiden, doodlopende wegen, eenrichtingswegen van de verkeerde kant inrijden... We hebben echt alles wat maar fout kon gaan mee gemaakt. Het is gewoon gevaarlijk als je niet op let.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76154
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: TomTom

Bericht door Chris » ma 20 jul 2009, 22:15

Nederland is één van de weinige landen waar je TomTom doorgaans klopt (mits je kaarten up to date zijn). In Frankrijk en Zwitserland zag ik inderdaad vaak dat zelfs met de laatste kaart-updates er nog veel fouten in zaten.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: TomTom

Bericht door duikgek89 » ma 20 jul 2009, 23:19

En Google Maps is zo'n makkelijk hulpmiddel. Zorg dat je de route plant en schrijf deze kort op, dan kan het toch niet zo moeilijk zijn om de route te rijden. Desnoods van de mogelijk lastige stukjes even een kaartje uitprinten. Dan heb je de StomStom helemaal niet nodig...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: TomTom

Bericht door Vinny » ma 20 jul 2009, 23:39

Chris schreef:Nederland is één van de weinige landen waar je TomTom doorgaans klopt (mits je kaarten up to date zijn). In Frankrijk en Zwitserland zag ik inderdaad vaak dat zelfs met de laatste kaart-updates er nog veel fouten in zaten.
Nja, in Amsterdam heeft de TomTom een paar irritante hikjes, en dat merk je als je in een wijk bagage rond brengt die je eigenlijk alleen een beetje op de fiets kent.... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: TomTom

Bericht door SnarfFlevoland » zo 26 jul 2009, 18:36

Chris schreef:Nederland is één van de weinige landen waar je TomTom doorgaans klopt (mits je kaarten up to date zijn). In Frankrijk en Zwitserland zag ik inderdaad vaak dat zelfs met de laatste kaart-updates er nog veel fouten in zaten.
Behalve dus bij veel grensovergangen die afgesloten zijn voor auto's in Nederland... erg flut van TomTom!

Overigens heeft onze TomTom nu wel meer bereik, alleen weet hij hier veel straatnamen niet en dan krijg je vaak 'Naamloze Weg' te zien... :(
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: TomTom

Bericht door jeroent » zo 26 jul 2009, 19:23

SnarfFlevoland schreef:Behalve dus bij veel grensovergangen die afgesloten zijn voor auto's in Nederland... erg flut van TomTom!
Inderdaad! Maar dat is geen Tomtom probleem, maar een Teleatlas (kaarten-provider) probleem. Hoewel die natuurlijk wel door TomTom is opgekocht :-)
Google Maps heeft namelijk hetzelfde probleem: De Kapelaan Verdonschotstraat in Koningsbosch (of all places ;-)) is vanaf de grens alleen voor landbouwvoertuigen opengesteld.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: TomTom

Bericht door duikgek89 » zo 26 jul 2009, 19:27

Bij Groesbeek / Wyler is het andersom, daar is een grensovergang tussen de Wylerbaan / Oude-Kleefsebaan en de K44, en die staat er juist weer niet in als grensovergang.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: TomTom

Bericht door jeroent » zo 26 jul 2009, 20:54

Inderdaad, ook bij Google Maps. Je kunt het melden bij http://mapinsight.teleatlas.com/, maar heb nog niet echt gemerkt dat dat iets uithaalt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76154
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: TomTom

Bericht door Chris » di 28 jul 2009, 14:26

nu.nl schreef:Stel mist eiland door tikfout in gps

ROME - Een Zweeds stelletje dacht eindelijk hun vakantiebestemming bereikt te hebben, maar bleek door een tikfout in hun gps-systeem 650 kilometer verderop te zitten

Ze kwamen in het Noord-Italiaanse industriestadje Carpi terecht in plaats van op het Zuid-Italiaanse eiland Capri.

''Het is nauwelijks te begrijpen hoe ze dit voor elkaar gekregen hebben, want Capri is een eiland!'', aldus een woordvoerder van de gemeente Carpi.

Het stel van middelbare leeftijd ontdekte de fout toen ze bij de lokale VVV van Carpi vroegen hoe ze het best naar de beroemde blauwe grotten konden rijden op het eiland in de baai van Napels.

Het stel is volgens de gemeentewoordvoerder alsnog naar Capri vertrokken.
:rofl2:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: TomTom

Bericht door Vinny » di 28 jul 2009, 16:28

Het is echt weer Tomtommertijd.
Ik bedoel, ik heb ook wel eens met mijn ouders Heemskerk en Heemstede verward. Hierdoor kwamen we te laat op de opening van een tentoonstelling, maar we werden geen wereldnieuws... :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Dennis1994
woonerf
Berichten: 68
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 11:46
Locatie: Dordrecht

Re: TomTom

Bericht door Dennis1994 » wo 29 jul 2009, 12:45

En wij moesten een keer naar Apeldoorn, maar we hadden Amersfoort ingevoerd xD.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21904
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: TomTom

Bericht door Wouter N14 » do 06 aug 2009, 8:58

[url=http://www.nu.nl/algemeen/2055215/politie-bekritiseert-navigatiesysteem.html]www.nu.nl[/url] (6-8-2009) schreef: Politie bekritiseert navigatiesysteem

AMSTERDAM - Het instellen van navigatieapparatuur tijdens het autorijden moet strafbaar worden. Dat wil de politie, meldt het Nederlands Dagblad donderdag. Het Korps Landelijke Politiediensten maakt zich grote zorgen over het toenemend aantal functies op de systemen, zoals bellen, tv-kijken, het zoeken van goedkope tankstations en zelfs het boeken van een hotelovernachting. "Voor de verkeersveiligheid zijn deze ontwikkelingen slecht", zegt een woordvoerder van het KLPD in de krant. "We missen een handvat om dit aan te pakken."

Overtreding
Nu kan de politie alleen ingrijpen als tijdens het instellen van de navigatieapparatuur een overtreding wordt begaan, zoals slingeren en rijden op de vluchtstrook of als de bestuurder op een andere manier een gevaar op de weg vormt. Het Openbaar Ministerie reageert in de krant afwijzend. "In alle eerlijkheid, wat kan een politieagent precies constateren?", vraagt verkeersofficier van justitie Peter Muijen zich af. "Een verbod hierop is niet te handhaven." Hij adviseert weggebruikers de extra mogelijkheden van navigatiesystemen niet te gebruiken.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76154
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: TomTom

Bericht door Chris » do 06 aug 2009, 9:37

Inderdaad niet te handhaven, net zoals handheld bellen. Zoiets moet een politieagent toevallig zien, maar de kans dat dit gebeurd is relatief klein.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: TomTom

Bericht door waldo79 » do 06 aug 2009, 15:54

Als het prutsen aan navigatiesystemen leidt tot gevaarlijk rijgedrag dan biedt art. 5 WvW voldoende houvast om een verbaal op te maken :idea:

Op de radio hoorde ik dat 60% van de automobilisten zou prutsen aan zijn navigatie. Hoe komt men aan dit getal?
Ten eerste heeft niet 60% van de automobilisten navigatie en afgezien daarvan is er nooit 60% van die groep weggebruikers aan het kloo*en met zijn navigatie 8-)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14315
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: TomTom

Bericht door Attietattie » vr 07 aug 2009, 7:24

Kloten aan je navigatie is een relatief begrip. Een bestemming zoeken en invoeren vind ik wat anders dan 1x op het knopje traffic drukken om te kijken of er nog files/flitsers/spookrijders zijn.

Ik moet toegeven dat ik altijd eerst ga rijden, dan mijn gordel omdoe, dan mijn zonnebril voor het betreffende weertype uitkies, dan mijn privételefoon op mijn 2e carkit aansluit, dan een sigaret opsteek, dan de radio goed zet en dan mijn navigatie eventueel instel en dan ga zitten bellen. Hoe dan ook, altijd eerst rijden! :oops:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21904
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: TomTom

Bericht door Wouter N14 » vr 14 aug 2009, 11:31

Edit, dit werd hier al besproken: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... 76#p392876

Oef, dit is wel pijnlijk :(
[url=http://www.nu.nl/algemeen/2059778/navigatie-ambulance-faalt-man-overlijdt.html]www.nu.nl[/url] (13-8-2009) schreef: Navigatie ambulance faalt, man overlijdt

PUTTEN - Ambulance en politie in Putten zijn donderdag kostbare minuten verloren doordat hun navigatiesystemen het adres niet konden vinden waar een man een hartinfarct had gehad. Een woordvoerder van de politie heeft een bericht daarover van de regionale krant de Stentor bevestigd. De navigatiesystemen van zowel ambulance als politieauto wisten geen raad met het adres in de nieuwe wijk Bijsteren. De straat waar het pand zich bevond, was onlangs hernoemd.

Verloren minuten
Hoewel politieagenten en ambulancebroeders de man na aankomst nog probeerden te reanimeren, mocht dat niet baten voor de 60-jarige Puttenaar. De politie kan niet exact zeggen hoeveel minuten er zijn verloren. Ook is niet te zeggen of de man het hartinfarct had overleefd als de hulpdiensten eerder waren gearriveerd.

Zeer ontdaan
"Maar het is een uitermate pijnlijke situatie'', beaamt de zegsman. "Voor zowel het slachtoffer en zijn familie als de hulpverleners zelf. Ook zij zijn zeer ontdaan over het incident.'' De hulpverleningsdiensten hebben donderdag meteen contact opgenomen met de gemeente Putten om soortgelijke voorvallen in de toekomst te voorkomen.

Grondig onderzoek
De gemeente en de hulpverleningsdiensten hebben toegezegd een grondig onderzoek in te stellen en andere mogelijke knelpunten in Putten snel in kaart te gaan brengen. Ook is contact opgenomen met de leverancier van de navigatieapparatuur. De systemen worden eens in de twee maanden geactualiseerd. "Maar dat is helaas niet afdoende'', constateert de zegsman. "Dit mag nooit weer gebeuren.''
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: TomTom

Bericht door boe! » vr 14 aug 2009, 16:19

En het was dus niet eens een straat midden in de woonwijk, maar gewoon een zijstraat van de N798, de doorgaande provinciale weg van Putten naar Nijkerk.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: TomTom

Bericht door Hajo » di 18 aug 2009, 11:58

Yech. :kwaad:

Wil ik een TomTom kaart voor Tjechië kopen... hebben ze die niet. Althans, niet apart. Als je Tjechië wil hebben, krijg je er meteen ook Polen, de Baltische staten e.d. bij.

Laat maar. Ik heb alleen éénmalig Tjechië nodig. De rest niet. Dus doe ik het wel op de "ouderwetsche" manier: met een kaart en een uitgeschreven route. In Praag is mijn hotel gelukkig makkelijk te vinden... 8-)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: TomTom

Bericht door SnarfFlevoland » vr 21 aug 2009, 21:51

Hajo schreef:Laat maar. Ik heb alleen éénmalig Tjechië nodig. De rest niet. Dus doe ik het wel op de "ouderwetsche" manier: met een kaart en een uitgeschreven route. In Praag is mijn hotel gelukkig makkelijk te vinden...
Lang leve Usenet! :hypocrite:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie