TomTom

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: TomTom

Bericht door waldo79 » di 25 aug 2009, 14:25

Wat kun je dan met Usenet?

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: TomTom

Bericht door mennomulder » di 25 aug 2009, 14:48

Usenet: Vele internetgebrukers zijn nog niet op de hoogte van het fenomeen "nieuwsgroepen" Zelf maak ik al vanaf mijn allereerste kennismaking met Internet gebruik van dit middel van communicatie. Je kunt o.a. via Outlook Express m.b.v. een nieuwsserver (vaak van je eigen provider) de nieuwsgroepen benaderen. (Extra-> Accounts -> Nieuws)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuwsgroepen
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: TomTom

Bericht door SnarfFlevoland » di 25 aug 2009, 16:21

waldo79 schreef:Wat kun je dan met Usenet?
Met Usenet kan je ook gratis ontelbare software, muziek en films downloaden. Dit kan op je volledige brandbreete, dus heb je een bestand van bijv 5 GB erg snel binnen.

Usenet is legaal. Je verspreid namelijk je bestanden niét. Bij Kazaa, Shareaza, eDonkey, Limewire en/of andere Peer to Peer (P2P) netwerken is dat niet zo. Als je een bestand download, verspreid je het ook automatisch door het ook opnieuw weer te delen. Hierbij overtreed je de auteursrechten wet. Ook kan je bij een P2P-netwerk lang niet je gehele download snelheid gebruiken. Bij Usenet kan dat wel.

Iemand publiceert iets op Usenet en daar blijft het vaak ruim 100 dagen opstaan. Daarna gaat het er weer vanaf. Het ligt er net aan wat voor een abonnement je hebt van je provider. De meeste fatsoenlijke providers hebben 100 dagen retentie. Als je een abonnement hebt met een retentie van 100 dagen, kan je alle bestanden downloaden op Usenet van 100 dagen en jonger. Ook kan je bestanden uploaden die er dan 100 dagen op blijven staan, maar je mag geen bestanden uploaden waar auteursrechten op rusten.

En nu komt het: Op Usenet staan vaak de meest recente versies van allerlei verschillende soorten TomTom kaarten (Benelux, Amerika, Europa, Azië, Australië etc.). Gratis te downloaden! Illegaal? Nee, want je download alleen het bestand en verspreid het niet. Daarnaast betaal je al voor een Usenet abonnement (ca. 2-5 euro per maand) bij je Usenet provider. En dan betaal je eventueel ook nog eens rechten van je gekochte lege CD en/of DVD.

Je overtreed pas de auteursrechten wet, zodra je iets verspreid. Bij Usenet verspreid je niks! Volgens mij betaal je zelfs bij je Usenet provider al voor de rechten om te downloaden.

Er zijn diverse Usenet providers met goedkope abonnementen (waar je niet aan vast hoeft te zitten en incl. de zogenaamde 'vakantiemodus' waarin geen dagen van je toegoed wordt afgeboekt). Kijk zelf maar eens op Google. Een goed download programma voor Usenet is SABnzbd+. Deze download de zogenaamde 'binaire nieuwsgroep bestanden' en zet ze vervolgens om in hun oorspronkelijke bestand(en). Om nieuwsgroep bestanden te vinden, verwijs ik je graag door naar de website nzbindex.nl. Het werkt erg eenvoudig, je moet het gewoon even weten. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

snelweg65
stadsweg
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 8:13
Locatie: 013

Re: TomTom

Bericht door snelweg65 » di 25 aug 2009, 17:08

is dat alleen voor data of ook voor muziek/video?
-- Bart --
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: TomTom

Bericht door SnarfFlevoland » di 25 aug 2009, 19:13

snelweg65 schreef:is dat alleen voor data of ook voor muziek/video?
Usenet kan naast data, ook gebruikt worden voor muziek en video. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: TomTom

Bericht door Mark » di 25 aug 2009, 19:37

SnarfFlevoland schreef:Usenet is legaal.
Je hebt gelijk dat Usenet onschuldiger is dan P2P uitwisseling aangezien je enkel download. Echter, een schakel die je niet mag vergeten is dat alles wat je ervan af plukt, van films tot de nieuwste kaarten van je Tomtom, dat die wel geüpload moeten worden. Laat dat wel even illegaal zijn. Kortom, er moet een illegale gebeurtenis plaatsvinden wil je überhaupt iets van het Usenet kunnen downloaden.

Eveneens is het met de legaliteit niet zo rooskleurig als het lijkt, BREIN heeft geprobeerd bijvoorbeeld de grootste (Nederlandstalige) Usenet community FTD plat te krijgen. Iets wat eruit is komen rollen is dat het verspreiden van NZB bestanden verboden is. .nzb bestanden zijn bestanden die je laadt in het Usenet programma zodat het programma begint met downloaden, ze bevatten informatie waar de bestanden staan en welke je moet hebben ongeveer. De meeste Usenetcommunities hebben om problemen te voorkomen en om enigszins legaal te blijven een verbod gelegd op het sharen van nzb files. Op bepaalde zoekmachines kun je die nog gewoon zelf aanmaken trouwens.

Over de zaak FTD:
FTD sleept BREIN voor de rechter

FTD, de grootste Nederlandstalige community van Usenet-enthousiastelingen, heeft antipiraterijstichting Brein gedagvaard vanwege haar uitlatingen dat FTD illegaal zou zijn. Via het FTD-platform informeren gebruikers van Usenet elkaar over de nieuwste films en muziek die ze op het downloadnetwerk zien. Brein beschuldigt FTD van het "faciliteren van illegaal uploaden" en noemt FTD's activiteiten zelfs "zonder meer strafbaar". FTD eist een publieke rectificatie van deze uitlating en wil bovendien een verklaring van de rechter dat zij gewoon legaal handelt.
Zie: http://www.fighttodefeat.nl/
http://www.ftd.nu/

roebftb
stadsweg
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 23:00

Re: TomTom

Bericht door roebftb » zo 13 sep 2009, 22:15

Ik wil graag even terugkomen op de discussie over TomTom's. Ik ben ook van mening dat het nut van deze apparaten zeker niet moet worden overschat en soms zelfs gevaarlijk zijn. Ik heb al een
aantal verhalen gehoord van mensen die het ding nog zitten in te voeren terwijl ze al rijden en vervolgens een ongeluk krijgen. OK, dat is hun eigen schuld maar toch. Verder ga je heel anders rijden door een TomTom, dat is in ieder geval mijn ervaring. Je hebt helemaal geen gevoel meer waar je nu zit en ik krijg het voor elkaar om op plekken die ik gewoon goed ken de weg bijna kwijt te raken als ik alleen op de TomTom afga.
Zeker bij 2 snel opeenvolgende afslagen, welke je nu moet pakken, als je gewoon op de borden kijkt kom je er ook.
Ik heb op al mijn roadtrips alleen met kaarten gewerkt en ben geen een keer verdwaald, en de keer dat ik er wel een had ben ik een aantal keer ergens naartoe gestuurd dat niet bleek te bestaan.

Wat ik wil zeggen, een TomTom is handig, maar goed kaartlezen is nog veel beter omdat je dan ook niet kan verdwalen en ook echt weet waar je zit t.o.v. de omgeving.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: TomTom

Bericht door SnarfFlevoland » wo 23 jun 2010, 12:24

Vandaag heb ik weer eens mijn iPod aan de updates laten werken en kwam er ook een update van TomTom navigatie in voor. Nu zit er een speciale nieuwe functie in: Eco-Routes. De bedoeling van deze optie (naast Snelste Route, Kortste Route etc.) is dat je zo min mogelijk brandstof verbruikt. Daarbij vraag ik me af: Hoe berekend TomTom dat nou precies? Weten ze exact van elk weggetje hoeveel brandstof je verbruikt? En wijkt het veel af van de 'snelste route' of de 'kortste route'? Ik ben benieuwd...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: TomTom

Bericht door waldo79 » wo 23 jun 2010, 16:24

Zal wel een optimum inzitten aan 80 km/h wegen en autowegen, waarbij je brandstofverbruik ideaal zou moeten zijn :idea: TomTom kan natuurlijk werkelijk geen inschatting doen van je verbruik aangezien dat per auto en per bestuurder verschilt.

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: TomTom

Bericht door Ties » wo 23 jun 2010, 16:30

waldo79 schreef:TomTom kan natuurlijk werkelijk geen inschatting doen van je verbruik aangezien dat per auto en per bestuurder verschilt.
Uiteraard kan TomTom dat niet, maar optrekken en afremmen kost ongeacht je rijstijl brandstof. En 120 km/h rijden is nu eenmaal onzuiniger dan 80 km/h.
Op basis daarvan zal de TomTom bijvoorbeeld kruisingen proberen te vermijden (knap als het 'm lukt).

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: TomTom

Bericht door sirdanilot » do 24 jun 2010, 18:48

Ik zou zó ontelbare missers van het navigatiesysteem kunnen opnoemen, maar het probleem is dat die van ons al verouderd is, en updaten veel te duur. Zo staat de A4 bij Bergen op Zoom er nog niet op.

In Portugal waren er hele stukken snelweg van honderden kilometers die het ding niet kende...

Ik vind dat dat updaten gratis moet zijn, want op deze manier is het niet zo handig... wij hebben overigens een Garmin (geen tomtom).

Overigens heb ik van iemand gehoord dat de TomTom hem in een oneindige cirkel liet rijden... :lol: :lol: daar zat vast een steekje los in't arme ding.

HerZon00
woonerf
Berichten: 82
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 19:43

Re: TomTom

Bericht door HerZon00 » do 24 jun 2010, 18:52

Waarom zou het updaten gratis moeten zijn?
Als je een nieuw stratenboek haalt, is deze toch ook niet gratis? Of je koopt een auto en je weet dat je dan toch ook het onderhoud moet betalen?
Zelf kan ik de link nooit zo goed leggen waarom zoiets gratis moet zijn.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: TomTom

Bericht door SnarfFlevoland » do 24 jun 2010, 23:51

HerZon00 schreef:Waarom zou het updaten gratis moeten zijn?
Het updaten van de kaarten van TomTom voor de iPod tuch en de iPhone zijn standaard altijd gratis! Maar om die TomTom app te kopen voor je iPod tuch of iPhone moet je wel eerst 60 - 100 euro (afhankelijk welke kaart je wil) neertellen.
sirdanilot schreef:Zo staat de A4 bij Bergen op Zoom er nog niet op.
Zelfs het nieuwe stuk N36 bij Ommen staat er bij mij al op, dankzij m'n nieuwste kaartupdate van gisteren! :D Als ik nu mijn navigatie aanzet naar Hardenberg wil TomTom mij al over de N48-N36 sturen. Nou weet dat ding natuurlijk niet dat dat nog tot maandag na de opening niet kan.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: TomTom

Bericht door sirdanilot » vr 25 jun 2010, 14:11

Ik heb al goudgeld heb betaald voor zo'n navigatiesysteem... nu is gratis wellicht een beetje overdreven, maar zo'n 5-10 euro per update zou ik een redelijke prijs vinden. Maar volgens mij kost het nu in de orde van meer dan 100 euro of zo. Ik zou eens moeten kijken.

Met zulke absurde prijzen bedel je als bedrijf gewoon om piraterij.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: TomTom

Bericht door Palance » vr 25 jun 2010, 15:23

Waldo had het hier al opgemerkt: Ik heb ook zo'n ding. Om precies te zijn een Garmin nüvi 255.

Maar ik heb hem niet gekocht (een krijgertje) en ik rij toch de routes zoals ik die wil rijden. Maar als kaartje om te zien waar je je bevindt (en vooral: welk weggetje kun je links of rechts nemen zonder telkens een wegenkaart te raadplegen), dat is wel weer heel erg leuk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Sophie
expressweg
Berichten: 3437
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: TomTom

Bericht door Sophie » vr 25 jun 2010, 16:46

sirdanilot schreef:Ik heb al goudgeld heb betaald voor zo'n navigatiesysteem... nu is gratis wellicht een beetje overdreven, maar zo'n 5-10 euro per update zou ik een redelijke prijs vinden. Maar volgens mij kost het nu in de orde van meer dan 100 euro of zo. Ik zou eens moeten kijken.

Met zulke absurde prijzen bedel je als bedrijf gewoon om piraterij.
Bij de Audi van mijn ouders moest een nieuw DVDtje iets ronde de 300 Euro kosten :schrikreactie:
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Re: TomTom

Bericht door Quattro » vr 25 jun 2010, 16:53

Timmetje schreef:
sirdanilot schreef:Ik heb al goudgeld heb betaald voor zo'n navigatiesysteem... nu is gratis wellicht een beetje overdreven, maar zo'n 5-10 euro per update zou ik een redelijke prijs vinden. Maar volgens mij kost het nu in de orde van meer dan 100 euro of zo. Ik zou eens moeten kijken.

Met zulke absurde prijzen bedel je als bedrijf gewoon om piraterij.
Bij de Audi van mijn ouders moest een nieuw DVDtje iets ronde de 300 Euro kosten :schrikreactie:
Die DVD's of CD's van een automerk zijn altijd erg duur. Daarom dat de meeste overschakelen op SD kaartjes of TomTom systemen die veel goedkoper zijn.
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

HerZon00
woonerf
Berichten: 82
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 19:43

Re: TomTom

Bericht door HerZon00 » vr 25 jun 2010, 17:17

SnarfFlevoland schreef: Het updaten van de kaarten van TomTom voor de iPod tuch en de iPhone zijn standaard altijd gratis!
Waar staat dat?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: TomTom

Bericht door SnarfFlevoland » vr 25 jun 2010, 18:37

Timmetje schreef:Bij de Audi van mijn ouders moest een nieuw DVDtje iets ronde de 300 Euro kosten
En daardoor krijg je ook fratsen dat mensen hun DVDtjes via Usenet gaan downloaden. :roll: Als ze die DVDtjes nou voor 10 - 20 euro zouden verkopen dan zouden veel meer mensen het netjes kopen.
HerZon00 schreef:Waar staat dat?
In de iTunes app store.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

HerZon00
woonerf
Berichten: 82
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 19:43

Re: TomTom

Bericht door HerZon00 » vr 25 jun 2010, 19:19

SnarfFlevoland schreef:In de iTunes app store.
Je bedoelt zeker mapshare? Dat wordt eigenlijk aan alle apparaten van TomTom aangeboden. (op een enkeling na)
Het lijkt me niet dat TomTom elk kwartaal zomaar een nieuwe kaart weggeeft. Zelf heb ik niet zo'n I-dinges, dus kan het niet controleren in de Itunes store.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: TomTom

Bericht door SnarfFlevoland » vr 25 jun 2010, 22:56

^^ Er is helemaal geen mapshare voor de iPod tuch of de iPhone. In elke app update wordt er meteen de nieuwste kaart meegeleverd. Die updates zijn altijd gratis in de iTunes AppStore. Het hele systeem van updaten werkt geheel anders met de iPod tuch of iPhone, dan met TomTom's eigen apparaten. Je hebt op je computer ook helemaal geen TomTom software staan. Het updaten gaat ook niét via TomTom, maar via de AppStore van Apple. TomTom moet dus zijn nieuwste update bij Apple indienen en moet vervolgens ook voldoen aan de voorwaarden van Apple. Daar valt o.a. ook de gratis updates onder.

In de regel komt er elk kwartaal een update uit van de TomTom app, met daarin de nieuwste kaart! Ook worden er meestal nieuwe functies toegevoegd.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op za 26 jun 2010, 9:59, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

HerZon00
woonerf
Berichten: 82
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 19:43

Re: TomTom

Bericht door HerZon00 » vr 25 jun 2010, 23:42

^^ Kijk, dan heb ik toch weer wat bijgeleerd. Plus een extra reden om volgend jaar een iPhone te nemen, als zowel mijn gsm-abonnement als TomTom Live-services zijn afgelopen. Gebruikt de TT op de iPhone ook dezelfde HD-traffic informatie als mijn huidige XL Live? Want dat is ook een heel belangrijke voorwaarde bij de keuze voor een nieuw apparaat. Ben stiekem toch een beetje verslaafd aan dat HD-traffic. :oops:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: TomTom

Bericht door SnarfFlevoland » za 26 jun 2010, 9:59

HerZon00 schreef:Gebruikt de TT op de iPhone ook dezelfde HD-traffic informatie als mijn huidige XL Live?
Dat weet ik niet precies, want ik heb nl. de iPod tuch en daarop is geen HD-traffic. Dat is er alleen op de iPhone. Overigens moet je op de iPhone wel een abonnement voor HD-traffic aanschaffen. De kaartupdates zijn gratis, de flitslocaties zijn gratis, update van software is gratis, maar voor HD-traffic moet je een maand, kwartaal, halfjaar of jaar abonnement aanschaffen. HD-traffic is dus het enige waar je dan apart voor moet betalen. Dat abonnement kun je kopen in de TomTom applicatie zelf, dat gaat nl. buiten de iTunes AppStore van Apple om. Een jaarabonnement kost iets minder dan 30 euro.

Ik heb HD-traffic wel eens bij iemand anders gezien op zijn iPhone en dat gaf wel zeer nauwkeurig de file informatie weer, ook in het buitenland. Werkte erg prettig. :) Maar je hebt ook sowieso IQ-routes erop en die houdt standaard al rekening met vertragingen op bepaalde tijden op je navigatie systeem. ;)

Overigens is het wel warm aanbevolen om de car-kit voor de iPhone van TomTom te kopen. Daarmee krijg je een uitstekend GPS-bereik, want de 'normale' ingebouwde GPS van de iPhone is lang niet altijd sterk genoeg. Ik weet overigens niet hoe dit zit bij de binnenkort uitkomende iPhone 4. Die zal waarschijnlijk een betere ingebouwde GPS hebben en dan heb je eventueel de extra car-kit van TomTom niet nodig. Als je een iPod tuch zou halen heb je sowieso altijd de car-kit van de TomTom nodig, want in de iPod tuch zit standaard geen GPS.

In ieder geval zou ik wel even afwachten met het aanschaffen van de iPhone, totdat binnenkort de nieuwste iPhone 4 is uitgekomen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

HerZon00
woonerf
Berichten: 82
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 19:43

Re: TomTom

Bericht door HerZon00 » za 26 jun 2010, 11:38

Ik zal dan volgend jaar dit ding weleens in overweging nemen. Zijn er hier op dit forum veel TomTom HD-traffic gebruikers? Zijn er mensen met betere alternatieven? Dat het nu € 49,95 per jaar kost vind ik geen ramp, vind zelf het HD-traffic wel erg fijn. En m'n collega trouwens ook, want ze rijden graag achter me aan naar huis. :D

IQ[]
expressweg
Berichten: 4330
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: TomTom

Bericht door IQ[] » wo 07 jul 2010, 16:47

De nieuwste kaart van TomTom voor Europa is in zijn volledigheid te groot voor onze TomTom XL IQ Routes: 2.2 GB. Deze heeft maar 2GB intern geheugen, dat helaas niet uit te breiden is voor zover ik weet. Een SD-slotnet als bij andere modellen zou veel handiger zijn geweest.

Gelukkig heeft TomTom stilgestaan bij dit probleem en kan je een bepaalde zone van de kaart van Europa installeren, waardoor het wel past. Je kan kiezen uit 4 zones (noord, oost, zuid en west) en Nederland en België zijn in elke zone vertegenwoordigd. De ellende is nu wel dat als je bijvoorbeeld via Frankrijk naar de Alpen rijdt en op de terugweg nog een paar dagen Bohemen zou willen doen, dat je dus een nieuwe zone van de kaart moet installeren. De zone waar Frankrijk in zit, zit bijvoorbeeld Tsjechië niet in ; de zone waar Tsjechië in zit, zit Frankrijk niet in. Nu zal het gros van de gebruikers hier geen last van hebben; maar de mensen die een wat langere vakantie willen houden op verschillende plaatsen in Europa (soort van rondreis dus) hebben hier dus helemaal niets meer aan.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: TomTom

Bericht door Hensepens » wo 07 jul 2010, 20:14

sirdanilot schreef:Ik zou zó ontelbare missers van het navigatiesysteem kunnen opnoemen, maar het probleem is dat die van ons al verouderd is, en updaten veel te duur. Zo staat de A4 bij Bergen op Zoom er nog niet op.

In Portugal waren er hele stukken snelweg van honderden kilometers die het ding niet kende...

Ik vind dat dat updaten gratis moet zijn, want op deze manier is het niet zo handig... wij hebben overigens een Garmin (geen tomtom).

Overigens heb ik van iemand gehoord dat de TomTom hem in een oneindige cirkel liet rijden... :lol: :lol: daar zat vast een steekje los in't arme ding.
Zo lust ik hem ook wel. neem een kaart van de ANWb uit 1978 en ga dan eens rijden. Ga je ook interessante tijden tegemoet! Je kunt gewoon een nieuwe kaart kopen. je hoeft niet perse een nieuw toestel te kopen.

En updaten gratis. Tja
Ik neem dat jij ook gratis werkt voor je baas?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: TomTom

Bericht door harry » do 08 jul 2010, 11:32

Afgelopen zondag over de nieuwe N198 gereden. Volgens Tomtom rijd je dan in de leegte. Toch een bijzondere gewaarwording...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: TomTom

Bericht door Pino » do 08 jul 2010, 11:43

Wat je ook nog wel eens krijgt in zo'n situatie, is dat het systeem op enig moment meent dat je toch nog op een weg terecht bent gekomen. Dat is dan een weg die er al lag voor de aanleg van de nieuwe route. En ook instructies gaat geven die zijn gebaseerd op een weg waarop je dus niet rijdt.

Dat klinkt wat gevaarlijk voor al die mensen die blindelings op hun navigatie afgaan, maar in de praktijk loopt het denk ik wel los. Want wie blindelings op zijn niet-bijgewerkte navigatie afgaat, komt nooit op zo'n weg door de "leegte" terecht.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: TomTom

Bericht door harry » do 08 jul 2010, 11:48

Pino schreef:Want wie blindelings op zijn niet-bijgewerkte navigatie afgaat, komt nooit op zo'n weg door de "leegte" terecht.
In het geval van N198 kan dat wel, want een deel van de weg lag er al en wat vroeger rechtdoor was is nu rechtsaf terwijl rechtdoor de nieuwe weg is...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: TomTom

Bericht door Vinny » do 08 jul 2010, 15:10

Pino schreef:Wat je ook nog wel eens krijgt in zo'n situatie, is dat het systeem op enig moment meent dat je toch nog op een weg terecht bent gekomen. Dat is dan een weg die er al lag voor de aanleg van de nieuwe route. En ook instructies gaat geven die zijn gebaseerd op een weg waarop je dus niet rijdt.

Dat klinkt wat gevaarlijk voor al die mensen die blindelings op hun navigatie afgaan, maar in de praktijk loopt het denk ik wel los. Want wie blindelings op zijn niet-bijgewerkte navigatie afgaat, komt nooit op zo'n weg door de "leegte" terecht.
Gevaarlijk weet ik niet, maar het is godsgruwelijk irritant als typmiep zegt: linksaf en de bewegwijzering zegt rechtsaf. Ik kan me voorstellen dat mensen daar van in de war raken wat potentieel gevaarlijk is. Er staan ook niet voor niets borden met 'navigatie uit'... :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie