ANWB routekaarten (gratis)

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: ANWB routekaarten (gratis)

Bericht door Chris » wo 28 apr 2010, 14:44

De nieuwe serie routekaarten is uit. Altijd leuk om te zoeken op fouten aangezien de ANWB info vaak erg verouderd of incompleet is :puh2:

Polen
* Filegevoelige knelpunten: alle grensovergangen met Duitsland. Dat is sinds 2007 al niet meer zo.
* A4: Wroclaw - Gliwice staat ingetekend als een hoofdweg met gescheiden rijbanen. Uiteraard is dit gewoon een autosnelweg.
* Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen 2x2 wegen en S-wegen die feitelijk als autosnelweg zijn uitgebouwd. Ook missen nogal wat S-wegen op die kaart die nu in aanleg zijn.
* Het stukje A1 tussen Gliwice en Rybnik staat er al in, da's dan wel weer up-to-date, dit stuk is pas een paar maanden open.
* S69 mist volledig, terwijl het toch wel een belangrijke schakel naar Slowakije is.
* A18 staat al als snelweg ingetekend. Alhoewel het feitelijk een 2x2 ongelijkvloerse weg is, heeft het officiëel nog geen autosnelwegstatus.
* S3 Szczecin - Gorzów Wielkopolski staat er in als in aanleg, eigenlijk de enigste S-weg die ze er echt goed in hebben staan als zijnde in aanleg/planning.
* inconsistentie in planning / in aanleg. Als je alle concreet geplande snelwegen zou opnemen zouden er aanzienlijk meer routes op moeten komen.
* DK4 bij Korczowa staat er niet in. Dit is de allerbelangrijkste grensovergang met Oekraïne. Andere grensovergangen staan er wel in.
* A2 staat ten onrechte (nog) geheel als tolweg ingetekend. Dit is pas vanaf 2012 echt een tolweg over de hele lengte.

Duitsland
* A49 staat als in planning naar de A5 toe. Dit is nog allerminst een uitgemaakte zaak voorlopig.
* A52 door Essen staat als in planning. Idem
* A4 nieuw tracé Eisenach staat als "eind 2010". Is inmiddels al een paar maanden opengesteld.
* A542 ten noorden van Köln, een nieuwe brug over de Rhein. Ik betwijfel of dit al daadwerkelijk een plan is.
* Kaart lijkt verder redelijk up-to-date. Maar de ontwikkelingen zijn ook niet zo turbulent als in Polen.

België
* Weinig op aan te merken, maar er gebeurd ook weinig op Belgisch wegengebied. Fileaanduidingen zijn nogal random en incompleet. Alsof er op de R0 zuid zoveel files staan, of voor het knooppunt E25/E411 bij Neufchâteau. E313 en E40 zijn niet filegevoelig volgens ANWB terwijl daar de langste files van België staan.

Frankrijk
* A4 bij Metz staat ingetekend als een tolweg. Dit deel is tolvrij.
* fileaanduidingen A7-A9 wat aan de beperkte kant voor in de zomer. De hele route kent filevorming van Lyon tot de Spaanse grens op drukke dagen.
* A75 bij Béziers is al voltooid op de kaart.
* lijkt verder redelijk up-to-date.

Tsjechië
* filevorming voor grensovergangen met Oostenrijk en Slowakije volgens de kaart. Dat is niet meer het geval sinds 2007.
* de meeste wegenprojecten staan op de kaart.

Slowakije
* drukke grensovergangen met Oostenrijk, Tsjechië en Hongarije. Dat is al 3 jaar niet meer zo.
* Aanlegfases D1 lijken redelijk up-to-date.

Hongarije
* drukke grensovergangen met andere landen, niet altijd terecht, zie de aantekeningen bij PL, CZ, SK
* kaart lijkt verder redelijk up-to-date. Ze hadden ervoor kunnen kiezen om de M6-M60 al als opengesteld te kunnen weergeven, beide snelwegen zijn inmiddels open.

Spanje
* Meer en meer Autovías worden eindelijk als snelweg ingetekend. Kan nog beter echter, maar het is al een fikse verbetering.
* Kaarten lijken voor het eerst redelijk up-to-date, maar het detailniveau is echt te klein voor zo'n groot land, met name rond de steden.

Portugal
* Lijkt goed up-to-date, wel het bekende hoofdweg gescheiden rijbanen vs snelweg probleem.
* Detailniveau rond Lisboa echt te beperkt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: ANWB routekaarten (gratis)

Bericht door Pino » wo 28 apr 2010, 15:43

Chris schreef:België
* Weinig op aan te merken, maar er gebeurt ook weinig op Belgisch wegengebied. Fileaanduidingen zijn nogal random en incompleet. Alsof er op de R0 zuid zoveel files staan, of voor het knooppunt E25/E411 bij Neufchâteau. E313 en E40 zijn niet filegevoelig volgens ANWB terwijl daar de langste files van België staan.
Geldt dat ook ten tijde van de vakantie-uittocht, waar de ANWB-informatie vooral op is gericht? De E40 ken ik natuurlijk ook uit de zomerse filemeldingen, maar dan praat je volgens mij wel over andere knelpunten dan die van de dagelijkse spits.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: ANWB routekaarten (gratis)

Bericht door Palance » do 29 apr 2010, 9:57

Ah, mooi, dan ga ik gauw even buurten bij de ANWB.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: ANWB routekaarten (gratis)

Bericht door Willem » do 29 apr 2010, 12:44

Dat in delen opgeknipte handboek is niet ideaal voor mensen die veel verschillende landen bezoeken, je zit nu met een hele stapel losse flodders.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: ANWB routekaarten (gratis)

Bericht door Palance » za 01 mei 2010, 13:09

Ik heb er ook een paar gehaald en meteen het Grote ANWB Wegenboek gekocht. Ik heb nu al fouten her en der ontdenkt, dus dat wordt weer mailen binnenkort :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: ANWB routekaarten (gratis)

Bericht door SnarfFlevoland » ma 24 mei 2010, 9:26

Laatst ook wij weer nieuwe gratis routekaarten bij de ANWB gehaald.

Een altijd gemaakte fout is de A4 bij Schaffhausen. Die bestempelen ze als 'H4' en de snelweg A4 begint dan ineens spontaan halverwege voor Winterthur. Dat kan natuurlijk niet! :evil:

En er zijn op deze manier nog wel flink aantal meer fouten te bedenken die de ANWB maakt in hun routekaarten. Je kan merken dat het gratis is. :P
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op ma 24 mei 2010, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: ANWB routekaarten (gratis)

Bericht door Palance » ma 24 mei 2010, 18:35

Dat is onzin. Ook in betaalde kaarten (zoals in het door mij eerder aangehaald boek) staan fouten. Sommige per ongeluk, sommige zijn "easter eggs" om kopieerders snel op te kunnen sporen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: ANWB routekaarten (gratis)

Bericht door Palance » zo 24 feb 2013, 11:08

*stofje*

Ik heb gisteren van Nederland en van Zuidoost-Europa de routekaarten gehaald bij de ANWB. Een vlugge blik leert dat de ANWB het niet zo goed doet: Hetgeen ik zo snel aantrof op de kaart van Nederland (en dan heb ik niet eens de kaart nog heel goed bekeken), was:
* Knooppunt Ekkersrijt
* Knooppunt Bocholtz (!)
* Knooppunt Tiglia is dan weer niet benoemd (de A74 is wel ingetekend)
* Afritnummering Amsterdam is nog de s-nummering.
* Het verlengde van de N289 in België (bij Putte) heet N4

En ik weet zeker dat ik nog veel meer ga vinden als ik er écht voor ga zitten. Dit is nu al echt slecht :down:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: ANWB routekaarten (gratis)

Bericht door Chris » zo 24 feb 2013, 11:23

Ik haal al enkele jaren niet meer van deze kaarten. Ze zijn zo verouderd en incompleet dat ik ze nog weinig relevant vind ik dit tijdperk van Google Maps.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: ANWB routekaarten (gratis)

Bericht door Palance » zo 24 feb 2013, 11:41

Voor een spelletje "zoek de vaut" op een sneeuwachtige zondag zijn ze anders prima geschikt :)

Ik denk dat ik fouten ga verzamelen, naar de ANWB ga mailen en verzoek voortaan van mijn site gebruik te maken als ze actuele informatie willen :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: ANWB routekaarten (gratis)

Bericht door Willem » zo 24 feb 2013, 17:03

Waarschijnlijk kopieren ze jaar na jaar de kaarten zonder er verder bij na te denken.

Misschien wordt het tijd dat de ANWB een medewerker kwaliteitscontrole kaartmateriaal (of hoe je het maar wilt noemen) in dienst neemt.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: ANWB routekaarten (gratis)

Bericht door marcel » zo 24 feb 2013, 18:09

Grappig, met zoiets in gedachten heb ik ooit bij de ANWB gesolliciteerd. Tegen de tijd dat ze contact met mij opnamen had ik al een andere baan (in Amsterdam, een jaar later ben ik naar Zwitserland gegaan).

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: ANWB routekaarten (gratis)

Bericht door GuteFahrt » vr 29 jun 2018, 16:47

***nogal wat stof wegblazen***
Chris schreef: wo 28 apr 2010, 14:44 De nieuwe serie routekaarten is uit. Altijd leuk om te zoeken op fouten aangezien de ANWB info vaak erg verouderd of incompleet is :puh2:
Dit blijft nog steeds leuk. :p

Er liggen hier al een tijdje wat exemplaren van dit jaar. Zojuist enigszins onder de loep gehad. Even to the point en zonder te dollen: de ANWB heeft een stuk Autobahn ingetekend als zijnde in aanleg/planning tussen Leipzig en Eilenburg (B87). Iemand die daar meer van weet? :dontknow:
Wanneer je Autobahnatlas online erbij pakt dan heeft :AS: Kleinpösna wel een opmerking: "Verlegung 1,5 km nach Nordwesten."

Een stukje naar het oosten heb ik volgens mij ook weleens zo'n intekening gezien. Daar betrof het de B169 tussen Riesa en de A14. Eerstgenoemde weg is kort Autobahnähnlich (?) t.h.v. de genoemde plaats, maar dat is het wel. Volgens mijn ADAC Atlas -editie 2018-2019- is op dit traject hoogstens een gedeelte in planning tussen Ragewitz en Salbitz.

Nog zo'n geval: volgens de kaart komt er een stukje Autobahn vanaf Kreuz Nürnberg-Hafen tot :AS: Roth (A6)...

Dit zijn toch echt voorbeelden van projecten die verre van concreet zijn en dat stadium überhaupt nooit bereikt hebben of ergens in het -verre- verleden?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: ANWB routekaarten (gratis)

Bericht door Coen Tunnel » vr 29 jun 2018, 18:54

GuteFahrt schreef: vr 29 jun 2018, 16:47Nog zo'n geval: volgens de kaart komt er een stukje Autobahn vanaf Kreuz Nürnberg-Hafen tot :AS: Roth (A6)...
Dat is de A77, dat project zal zo'n 35 jaar geleden al definitief zijn afgeschoten. :AS: Roth was tot voor enkele jaren een klaverblad waarvan de helft gebouwd was, maar inmiddels is het omgebouwd tot een trompet. Die A77 tussen :KP: Nürnberg-Hafen en :KP: Roth komt er echt niet meer.

De Frankenschnellweg (N4) ten zuiden van :KP: Nürnberg-Hafen, en de B2 vanaf :AS: Roth tot een heel stuk naar het zuiden zijn nog restanten van de A77-plannen. Tot voorbij Weißenburg ligt de B2 feitelijk op het A77-tracé, behoudens de dorpspassage Wernsbach waar de rondweg op het voormalige geplande A77-tracé in aanbouw is. Ook de rondweg van Monheim ligt op het A77-tracé.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: ANWB routekaarten (gratis)

Bericht door GuteFahrt » vr 29 jun 2018, 19:29

^^ Oké. Dank voor de toelichting. Er zijn nog tig zaken (o.a. projecten die volgens mij niet bestaan) aan te merken op die kaarten maar dat zal ik achterwege laten. Daar moet je eigenlijk ook doorheen kijken. Ze zijn niet voor niets gratis.

Ondanks het feit dat het inmiddels 2018 is en er tal van moderne mogelijkheden zijn qua navigatie en ook op het gebied van kaarten heb ik trouwens het idee dat deze betreffende routekaarten nog steeds populair zijn op de een of andere manier. Zo nu en dan kom ik bij de ANWB winkel en dan zie je toch nog dat er best wel belangstelling voor is. Dat is althans mijn ervaring.

N.B. al meer dan 10 jaar heeft dat stukje bij Nürnberg er waarschijnlijk opgestaan. De uitbouw bij Leipzig niet.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: ANWB routekaarten (gratis)

Bericht door Chris » vr 29 jun 2018, 20:28

De kaarten worden vermoedelijk ook veel gebruikt om de route op te markeren met een stift. Een grotere kaart geeft toch wat meer context en overzicht dan een klein schermpje waar je in- en uit moet zoomen. Ik gebruik op vakanties vaak ook nog wegenatlassen om mooie routes en bezienswaardigheden te vinden. Dat ontbreekt toch grotendeels op navigatie / Google Maps. Google Maps heeft wel bezienswaardigheden maar dan moet je vaak zowat tot straatniveau inzoomen, dus weten waar het is.

Ik heb de ANWB kaarten al jaren niet meer gehaald, ik denk dat mijn post van 2010 ook zo ongeveer de laatste keer was.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: ANWB routekaarten (gratis)

Bericht door Coen Tunnel » vr 29 jun 2018, 20:59

^^ Ik heb ze denk ik in 2011 gehaald, toen ik net mijn rijbewijs had en net ANWB-lid was. Maar inmiddels ook al jaren niet meer.

Ik heb voor toeristische doeleinden een Michelin-atlas van Europa (van 2015 geloof ik) en een Marco Polo-atlas van het Alpengebied (van 2016). Vooral die laatste gebruik ik voor het rijden van mooie routes in de Alpen, samen met mijn exemplaar van de Grosser Alpenstrassenführer (26e editie, de nieuwste).

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: ANWB routekaarten (gratis)

Bericht door Pino » vr 29 jun 2018, 21:44

Ik denk dat wij forummers het Europese hoofdwegennet te goed kennen om echt baat te hebben bij een doorgaande routekaart die je nauwelijks meer vertelt dan wat je weet. Maar dat ligt bij de gemiddelde Nederlander anders. En voor die groep zie ik echt wel de toegevoegde waarde van zo'n kaart boven Google Maps of een detailkaart. Geeft toch meer overzicht op de middellange afstand.

Kans bestaat natuurlijk dat nog veel van de gebruikers inmiddels wat op leeftijd beginnen te geraken en deze kaarten halen omdat ze dat al sinds jaar en dag doen, terwijl jongere autoreizigers er totaal niet om malen. De nieuwe roamingregels zouden er ook wel eens voor kunnen zorgen dat apps terrein winnen tov ANWB-kaarten.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: ANWB routekaarten (gratis)

Bericht door Kaaiman » vr 29 jun 2018, 22:56

Ik weet dat de gratis ANWB-routekaart van Nederland nu sinds 3 jaar gelukkig steeds van actuele informatie omtrent het wegennet wordt voorzien door een Wegenforummer. Het schijnt dat die kwaliteitsimpuls niet onopgemerkt is gebleven in de afgelopen jaren.

Iets soortgelijks kan ook met de andere kaarten van Europa. De ANWB staat zeker open voor bruikbare tips en suggesties, is mijn ervaring.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: ANWB routekaarten (gratis)

Bericht door Palance » vr 29 jun 2018, 23:20

Het is mijn ervaring ook. Ik heb eens een uitgebreide mail gestuurd met fouten op de kaart van voormalig Joegoslavië. De uitgave erop was alles aangepast :top:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: ANWB routekaarten (gratis)

Bericht door jelger » za 30 jun 2018, 0:35

Ik haal ze zeker niet elk jaar, maar ik neem ze wel eens mee. En ik neem ze ook wel mee op reis. Precies wat Chris zegt: (het snelle en globale) overzicht en context. Detail kaart heb ik meestal ook nog wel. Ik heb geen elektronische navigatie apparatuur, maar de afgelopen 2-3 jaar gebruiken we de telefoon wel in toenemende mate voor de laatste details naar een bestemming. Ik rij verder op papieren en hersennavigatie.

De kracht van de ANWB kaarten zit in de combinatie van gratis en overzichtelijkheid. Dat ze op details niet altijd erg accuraat of misschien incorrect zijn is me - bij herinnering - nog nooit opgevallen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21983
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: ANWB routekaarten (gratis)

Bericht door Pino » za 30 jun 2018, 9:01

De meeste wegenatlassen, die ik sowieso heb/koop voor autovakanties, hebben goede overzichtskaarten voorin. Zo'n beetje met detailniveau van een ANWB doorgaande routekaart. Dat volstaat voor mij, dus ik heb nog nooit voor mezelf een ANWB-kaart gehaald. Maar het zijn wel delen van de wegenatlas waarop ik vaak terugval; inderdaad voor globaal overzicht en context.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: ANWB routekaarten (gratis)

Bericht door GuteFahrt » ma 02 jul 2018, 12:06

Chris schreef: vr 29 jun 2018, 20:28 De kaarten worden vermoedelijk ook veel gebruikt om de route op te markeren met een stift. Een grotere kaart geeft toch wat meer context en overzicht dan een klein schermpje waar je in- en uit moet zoomen. Ik gebruik op vakanties vaak ook nog wegenatlassen om mooie routes en bezienswaardigheden te vinden. Dat ontbreekt toch grotendeels op navigatie / Google Maps. Google Maps heeft wel bezienswaardigheden maar dan moet je vaak zowat tot straatniveau inzoomen, dus weten waar het is.

Ik heb de ANWB kaarten al jaren niet meer gehaald, ik denk dat mijn post van 2010 ook zo ongeveer de laatste keer was.
Grappig dat je dit noemt van die stiften, want dat was/is bij mij ook het geval. Ik gebruikte deze kaarten om bij te houden waar ik/wij hadden gereden. Dus ook met menig markeerstift eroverheen gegaan in de loop der tijd. ;)

Overigens, als het gaat om toeristische info dan is Duitsland er wel heel wat mooier op geworden als je de kaartenmakers mag geloven. Ik vermoed dat er een telefoontje is geweest van Duitsland toerisme. De nieuwste editie heeft heel wat veranderingen ondergaan t.o.v. voorgaande.

Als het gaat om plaatsen die eerst als 'bezienswaardig' werden aangeduid en nu als 'zéér bezienswaardig' (bij Midden- en Zuid-Duitsland):

-Aachen, Essen, Trier, Speyer, Hildesheim, Goslar, Quedlinburg, Wörlitz, Würzburg, Bamberg, Bayreuth, Regensburg, Wies en Kloster Maulbronn

Plaatsen die eerst helemaal niet bezienswaardig waren en nu opeens wel (en ook 'zéér'):

- Lutherstadt Wittenberg, Lutherstadt Eisleben

Nieuwe toeristische attracties op de kaart:

- Wartburg bij Eisenach
- Civitas Corvey bij Höxter (klooster)
- Bergpark Wilhelmshöhe bij Kassel (natuur en kastelen)
- Kloster Reichenau (Bodensee)
- Grube Messel tussen Frankfurt en Darmstadt (nooit van gehoord)
- Kloster Lorsch tussen Darmstadt en Mannheim
- Völklinger Hütte westelijk van Saarbrücken
- Augustusburg bij Brühl (zuidelijk van Köln)

Al het bovenstaande wordt aangegeven als zeer bezienswaardig, waarbij enkel Grube Messel als natuur hoogtepunt (Bergpark Wilhelmshöhe zou ik ook groen kleuren).

Over dit onderwerp valt natuurlijk eindeloos te discussiëren (wanneer is iets -zéér- toeristisch/ de moeite waard om te bekijken en wanneer niet) maar in het algemeen snap ik de meeste keuzes die gemaakt zijn wel. Sommige (totaal) niet.

Los daarvan, Wörlitz zal gaan om de tuinen daar (UNESCO werelderfgoed). Wies om de Wieskirche (ook UNESCO werelderfgoed). Zou simpelweg zo aangegeven kunnen worden i.p.v. de genoemde plaatsen rood te maken en te omkaderen.

Wat al een aantal jaren werd gedaan is filegevoelige trajecten paars kleuren. Dit heeft langzaam maar zeker de "aanbevolen route kleur" op de grote kaart overgenomen. Er is een kleine overzichtskaart overgebleven voor dat laatste. Nieuw is dat men voor de A6 Walldorf - Heilbronn er specifiek heeft bijgezet dat het werkzaamheden betreft welke tot 2020/2022 duren.

Het milieuzone verhaal staat er ook al een tijdje op, maar opvallend is dat de passage van Ulm (B10/B28) daarin apart wordt genoemd. Wellicht wel met een reden, daar het aannemelijk is dat er een deel van het vakantieverkeer ri. Oostenrijk (Fernpass) dat stuk gebruikt om van de A8 op de A7 te komen (en v.v.), i.p.v. rechtstreeks via :KP: Ulm-Elchingen..

EDIT: alle veranderingen op toeristisch gebied hebben op de Luthersteden na één op één betrekking op de de status UNESCO werelderfgoed in Duitsland.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Plaats reactie