Navigatie te voet

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gust
polderweggetje
Berichten: 45
Lid geworden op: do 12 jul 2007, 17:00

Navigatie te voet

Bericht door Gust » di 03 mar 2009, 15:54

Ik moet nogal eens te voet naar een mij onbekende locatie. Eerder overwoog ik al de aankoop van een smartfoon, maar dat loopt aardig in de papieren dus voorlopig doe ik voort met ov9292 omgevingsprintjes van mijn bestemming.

Ik vroeg me echter af of ik niet een heel eind zou komen met een gewone TomTom ONE. Uiteindelijk is een kaart en een GPS-ontvanger het enige wat van belang is, de meest aangewezen looproute vind ik dan wel zelf. Ik dacht ergens gelezen hebben dat zo'n TomTom het een vijf uur trekt op de batterij, dat lijkt me alvast geen bezwaar. Opladen kan met USB, en laptop met lader heb ik overal bij me.

Zie ik wat over het hoofd?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Navigatie te voet

Bericht door Chris » di 03 mar 2009, 16:11

Ik denk dat een PDA/telefoon met TomTom software het handigst is. Ik betwijfel of een reguliere TomTom echt geschikt is om lang op zijn batterijen te werken. Die van mij (TomTom One) begint al vrij snel aan te geven dat de accuspanning terugloopt.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Navigatie te voet

Bericht door Jeroen » di 03 mar 2009, 16:32

Ik dacht dat je in Tomtom zelf ook kan instellen dat ook wegen voor langzaam verkeer ook worden meegenomen. Overigens neem ik een enkele keer mijn Tomtom ook nog wel eens gewoon mee (te voet) als ik in een voetgangerszone een klant moet opzoeken.

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: Navigatie te voet

Bericht door JeroenF1 » di 03 mar 2009, 16:36

Houd je dat ding dan gewoon in je hand? Lijkt mij riskant, aangezien er al vaak mobiele telefoons uit handen worden gerukt.
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

Gust
polderweggetje
Berichten: 45
Lid geworden op: do 12 jul 2007, 17:00

Re: Navigatie te voet

Bericht door Gust » di 03 mar 2009, 16:37

Chris schreef:Ik denk dat een PDA/telefoon met TomTom software het handigst is. Ik betwijfel of een reguliere TomTom echt geschikt is om lang op zijn batterijen te werken. Die van mij (TomTom One) begint al vrij snel aan te geven dat de accuspanning terugloopt.
PDA/telefoon + software is ongetwijfeld het handigst, maar naar mijn smaak wat te duur (zie mijn eerste bericht). Je komt dan snel in de buurt van de 500 euro uit. TomTom ONE lijkt me redelijker van prijs, maar het moet natuurlijk wel bruikbaar zijn in de situatie die ik voor ogen heb.

Gust
polderweggetje
Berichten: 45
Lid geworden op: do 12 jul 2007, 17:00

Re: Navigatie te voet

Bericht door Gust » di 03 mar 2009, 16:39

JeroenF1 schreef:Houd je dat ding dan gewoon in je hand? Lijkt mij riskant, aangezien er al vaak mobiele telefoons uit handen worden gerukt.
In voorkomend geval verkies ik toch het verlies van een goedkoper TomTom boven een dure smartfoon.

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Navigatie te voet

Bericht door Paixao » di 03 mar 2009, 16:43

Is een GPS systeem van bv. Garmin niet handiger? Kan onder andere worden gebruikt op de fiets, bij hiking, survival, enzovoort. Is niet eens heel erg prijzig (rond de 150 euro denk ik), maar ik weet niet of ie dan ook zegt waar je langs moet lopen. Bij onze club-GPS moet je eerst een route inladen via de pc, maar die is inmiddels al weer een jaar of wat oud.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Navigatie te voet

Bericht door Jeroen » di 03 mar 2009, 16:46

JeroenF1 schreef:Houd je dat ding dan gewoon in je hand? Lijkt mij riskant, aangezien er al vaak mobiele telefoons uit handen worden gerukt.
Neuh, maar ik heb werkkleding met veel grote zakken. Ben voor dat laatste echt niet zo bang.

Gust
polderweggetje
Berichten: 45
Lid geworden op: do 12 jul 2007, 17:00

Re: Navigatie te voet

Bericht door Gust » di 03 mar 2009, 16:49

Paixao schreef:Is een GPS systeem van bv. Garmin niet handiger? Kan onder andere worden gebruikt op de fiets, bij hiking, survival, enzovoort. Is niet eens heel erg prijzig (rond de 150 euro denk ik), maar ik weet niet of ie dan ook zegt waar je langs moet lopen. Bij onze club-GPS moet je eerst een route inladen via de pc, maar die is inmiddels al weer een jaar of wat oud.
De Consumentengids heeft recent een test gepubliceerd. Die dingen komen vanaf 350 euro. Vind ik toch net iets te veel. Bovendien zijn ze eerder gericht op wandelaars, en dat is toch echt een andere toepassing. Waar het mij om te doen is, is stratenkaart+GPS, vooral in stedelijke omgeving in heel West-Europa: snel vanaf bushalte of treinstation de bestemming vinden. Ook wanneer ik per ongeluk een halte te vroeg/te ver uitgestapt ben (gebeurt wel eens), of wanneer ik de verkeerde uitgang nam uit zo'n metrostation dat een hele wijk bestrijkt.

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: Navigatie te voet

Bericht door JeroenF1 » di 03 mar 2009, 17:29

Gust schreef:In voorkomend geval verkies ik toch het verlies van een goedkoper TomTom boven een dure smartfoon.
Dat is waar. Maar niet iedereen heeft naast een TomTom een duurdere telefoon. ;)
Jeroen schreef:Neuh, maar ik heb werkkleding met veel grote zakken. Ben voor dat laatste echt niet zo bang.
Dat is wel handig. Ik verder ook niet zo, maar het kan altijd gebeuren (daarom gebruik ik nooit mijn telefoon als het druk is op school of in winkelcentra e.d.).
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Navigatie te voet

Bericht door Attietattie » di 03 mar 2009, 18:42

Ik heb een Nokia N95 (met ingebouwde GPS) icm het gratis Google Maps. Moet je wel een ongelimiteerd internetabonnement afsluiten (voor €10,-) want het downloadt kaarten. Ik zweer bij het systeem. In de auto, op de fiets of te voet werkt het prima. Ik heb er (ziet er misschien niet uit maar dat interesseert me niet) een lusje aan vast (wat je ook aan je fototoestel hebt) waardoor het niet gestolen kan worden. De kaarten zijn natuurlijk altijd redelijk up to date omdat ze worden gedownload. Verder is de satelietfunctie erg handig als je te voet bent, dan kan je je orienteren op bijvoorbeeld een groot gebouw, of juist een braakliggend terrein.

Mocht je bang zijn voor je accu, dan neem je je oplader mee. Overigens heeft werkelijk iedereen een oplader in huis of op de zaak dus die zou je altijd nog kunnen lenen.

En in tegenstelling tot TomTom kan je er ook nog mee bellen, internetten, foto's maken en past het in je broekzak. Alles altijd bijdehand. Dat is mij het geld wel waard. Overigens is het icm een abonnement natuurlijk wel betaalbaar. Of je koopt m tweedehands.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gust
polderweggetje
Berichten: 45
Lid geworden op: do 12 jul 2007, 17:00

Re: Navigatie te voet

Bericht door Gust » di 03 mar 2009, 23:00

Attietattie schreef:Ik heb een Nokia N95 (met ingebouwde GPS) icm het gratis Google Maps. Moet je wel een ongelimiteerd internetabonnement afsluiten (voor €10,-) want het downloadt kaarten. Ik zweer bij het systeem. In de auto, op de fiets of te voet werkt het prima. Ik heb er (ziet er misschien niet uit maar dat interesseert me niet) een lusje aan vast (wat je ook aan je fototoestel hebt) waardoor het niet gestolen kan worden. De kaarten zijn natuurlijk altijd redelijk up to date omdat ze worden gedownload. Verder is de satelietfunctie erg handig als je te voet bent, dan kan je je orienteren op bijvoorbeeld een groot gebouw, of juist een braakliggend terrein.

Mocht je bang zijn voor je accu, dan neem je je oplader mee. Overigens heeft werkelijk iedereen een oplader in huis of op de zaak dus die zou je altijd nog kunnen lenen.

En in tegenstelling tot TomTom kan je er ook nog mee bellen, internetten, foto's maken en past het in je broekzak. Alles altijd bijdehand. Dat is mij het geld wel waard. Overigens is het icm een abonnement natuurlijk wel betaalbaar. Of je koopt m tweedehands.
Zoals ik al eerder schreef, vind ik deze oplossing veel te duur. Ik heb al een telefoon met prepaid abonnement, dus bellen kan ik al. En een fototoestel heb ik ook al. Internet is met die prepaid echter veel te duur. En ongelimiteerde abonnementen bestaan niet, ze zijn meestal beperkt tot gebruik in Nederland.

Misschien toch maar die TomTom ONE aanschaffen.

Plaats reactie