Tekenen in AutoCAD

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Tekenen in AutoCAD

Bericht door Koesj » do 16 apr 2009, 13:30

Gezien het feit dat ik via surfspot goedkoop aan AutoCAD kon komen heb ik de stap maar gezet en ben ik in dit programma gedoken. Wat mij opvalt is dat je een heel andere stijl qua tekenen (eigenlijk ontwerpen) aan moet houden als je serieus met dit programma bezig wil. Veel overdachter in ieder geval dan de makkelijke lijntjes die ik altijd in Illustrator zette. Ik was van plan om wat alternatieven voor wegenplannen hier in de regio in te gaan tekenen maar eerst moet er een halve cursus technisch tekenen tegenaan denk ik :oops: Heeft iemand van jullie misschien al ervaring met het hobbymatig tekenen in AutoCAD?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tekenen in AutoCAD

Bericht door Chris » do 16 apr 2009, 14:53

Belangrijk is m.i. om alles in goede lagen te tekenen.

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: Tekenen in AutoCAD

Bericht door Koesj » do 16 apr 2009, 15:27

Het is iig eens leuk om reële maten aan te houden wat betreft boogstralen en dergelijke. Een kaartje of foto uit Google Earth is zo op schaal gebracht, nouja eigenlijk andersom, je schaalt de maatvoering van je ontwerpje naar het formaat van je referentie toe. Blijkbaar past een vloeiend Julianaplein in Groningen binnen de beschikbare ruimte wanneer de v/max 50 is in de verbindingsbogen:

Afbeelding

(Rmin=180m, met wat nabewerking in illustrator)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tekenen in AutoCAD

Bericht door duikgek89 » do 16 apr 2009, 16:15

Ik ken autocad niet maar wel twee 3D-modelleer programma's (Solidworks en Solidedge, de tweede is overigens een kl*teprogramma). Daar moet je opletten dat je de hele tekening met maten vast legt. Dat betekent dat je van alles wat je tekent de plaats en de maat vast legt. De plaats geef je aan t.o.v. de Origin (oorsprong, nulpunt of hoe je het noemen wilt). De maat en de vorm geef je aan door relaties te leggen en maten in te voeren.

Overigens ben ik er ook niet zeker of AutoCAD wel het juiste programma is voor wegontwerp?

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: Tekenen in AutoCAD

Bericht door Wally » do 16 apr 2009, 19:20

AutoCAD is een geschikt programma voor wegontwerp en wordt veel gebruikt binnen de wegenbouw. Ook veel gebruikt is Microstation van Bentley.
MX (ook van Bentley) is een goed programma voor wegontwerp doordat deze werkt met een 3D model en veel functies heeft om met boogstralen, dwangpunten e.d. te werken. Tevens zeer makkelijke uitvoer naar de landmeter/uitzetter of zelfs direct naar via GPS gestuurde machines.

Ik heb professionele ervaring met tekenen in AutoCAD. Een goede cursus is aan te raden om de basisprincipes en commando's te leren kennen en vooral tijdwinst te boeken (voor hobbydoeleinden wellicht geen issue).
Elk bedrijf/instantie hanteert vaak eigen richtlijnen voor het opzetten van een tekening. Om er eens een paar te noemen:
- tekenen in lagen met standaard namen, kleuren, lijndiktes etc
- tekenen in meters en in coordinaten (RD, Rijksdriehoekstelsel)
- gebruik van paperspace voor het opzetten van layouts
- gebruik van X-refs (externe referenties, ofwel een tekening achter een andere hangen).

De richtlijnen zijn er vaak om meerdere redenen: eenduidig resultaat op papier, het kunnen overnemen van andermans werk, uitwisselen of samenvoegen van gegevens. Waar ik veel tegenaan ben gelopen zijn tekeningen van derden die getekend zijn in mm en niet in coordinaten. Wanneer je die in de topografie wil inladen matcht dat dus niet.

Wanneer je met luchtfoto's e.d. aan de slag gaat is het makkelijk om te zorgen dat deze in meters is (dus 1 unit in AutoCAD is 1 meter), door de afbeelding te schalen aan de hand van een bekende afmeting op de foto kun je dan vrij nauwkeurig zelf informatie toevoegen.

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: Tekenen in AutoCAD

Bericht door Koesj » do 16 apr 2009, 19:55

^^ Dat laatste is ook waar ik me met name bezig wil gaan houden, eventueel gecombineerd met een GIS. Luchtfoto's en kaarten spelen ook bij economisch- en sociaalhistorisch onderzoek een rol wanneer je er bepaald bewegingen op kunt plotten. Ook het berekenen van oppervlakten enzo komt daarbij goed uit.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tekenen in AutoCAD

Bericht door Chris » do 16 apr 2009, 20:03

Waar ik veel tegenaan ben gelopen zijn tekeningen van derden die getekend zijn in mm en niet in coordinaten. Wanneer je die in de topografie wil inladen matcht dat dus niet.
Ja, dat merk ik ook vaak, bijvoorbeeld tekeningen als ondergronden voor Geonoise. (akoestische onderzoeken). Ik had vanmiddag ook weer zo'n tekening waarbij alle arceringen van alle typen in één laag stonden. Niet echt handig.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Tekenen in AutoCAD

Bericht door Vinny » do 16 apr 2009, 20:09

Volgens mij is dat het gevolg van het importeren van bestanden, Geonoise kan (kon?) helaas geen auto-CAD ondergronden aan... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tekenen in AutoCAD

Bericht door Chris » do 16 apr 2009, 20:11

Je kan met Geonoise geen DWG, maar wel DXF bestanden inlezen. :)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Tekenen in AutoCAD

Bericht door Vinny » do 16 apr 2009, 20:13

Tja dat was op mijn oude werk altijd een eeuwigdurend probleem. Ik moest die bestanden laten converteren... :(
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Tekenen in AutoCAD

Bericht door Chris » do 16 apr 2009, 20:15

Converteren...

Je opent de tekening in Acad en dan sla je hem op als DXF. Niet zo heel moeilijk :puh2:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Tekenen in AutoCAD

Bericht door duikgek89 » vr 17 apr 2009, 12:41

DXF is volgens mij ook maar een hele simpele bestandsvorm met daarin hele simpele informatie. (Lijnen met de afmetingen, plaats, richting en evt radius)
Overigens heb ik het maar 1 keer gebruikt, om een tekening (sheetmetal part) in een waterstraal snijmachine te laden.

Programma's specifiek voor dergelijke civiele toepassingen ken ik niet, en andere programma's heb ik ook nog niet in die context gebruikt.

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: Tekenen in AutoCAD

Bericht door peejay » vr 17 apr 2009, 13:37

Voor conversies DWG <-> DXF in allerhande bestandsversies kun je het gratis programma EveryDWG gebruiken. Te downloaden bij Open Design Alliance.
Rij met je hart

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: Tekenen in AutoCAD

Bericht door Wally » vr 17 apr 2009, 18:00

De conversie van bestandsformaten is meestal geen probleem, in ieder geval niet wat betreft DXF.
Het gaat er meer om dat objecten (lijnen, vlakken) niet op de juiste plek staan of geschaald zijn.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Tekenen in AutoCAD

Bericht door Via » zo 26 apr 2009, 21:00

Wally schreef:AutoCAD is een geschikt programma voor wegontwerp en wordt veel gebruikt binnen de wegenbouw. Ook veel gebruikt is Microstation van Bentley.
MX (ook van Bentley) is een goed programma voor wegontwerp doordat deze werkt met een 3D model en veel functies heeft om met boogstralen, dwangpunten e.d. te werken. Tevens zeer makkelijke uitvoer naar de landmeter/uitzetter of zelfs direct naar via GPS gestuurde machines.

Ik heb professionele ervaring met tekenen in AutoCAD. Een goede cursus is aan te raden om de basisprincipes en commando's te leren kennen en vooral tijdwinst te boeken (voor hobbydoeleinden wellicht geen issue).
Elk bedrijf/instantie hanteert vaak eigen richtlijnen voor het opzetten van een tekening. Om er eens een paar te noemen:
- tekenen in lagen met standaard namen, kleuren, lijndiktes etc
- tekenen in meters en in coordinaten (RD, Rijksdriehoekstelsel)
- gebruik van paperspace voor het opzetten van layouts
- gebruik van X-refs (externe referenties, ofwel een tekening achter een andere hangen).

De richtlijnen zijn er vaak om meerdere redenen: eenduidig resultaat op papier, het kunnen overnemen van andermans werk, uitwisselen of samenvoegen van gegevens. Waar ik veel tegenaan ben gelopen zijn tekeningen van derden die getekend zijn in mm en niet in coordinaten. Wanneer je die in de topografie wil inladen matcht dat dus niet.

Wanneer je met luchtfoto's e.d. aan de slag gaat is het makkelijk om te zorgen dat deze in meters is (dus 1 unit in AutoCAD is 1 meter), door de afbeelding te schalen aan de hand van een bekende afmeting op de foto kun je dan vrij nauwkeurig zelf informatie toevoegen.
Wij hadden vorige week presentatie over Civil 3D, dat vond ik ook een heel mooi programma. Die man tekende in één lijntje een complete snelwegtoerit uit, en daaruit kon men ook meteen de hoeveelheden zand en dergelijk halen. En het kon tevens worden gebruikt voor machinebesturing.

Plaats reactie