OpenStreetMap

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door Wesso » vr 23 nov 2018, 18:02

Palance schreef: vr 23 nov 2018, 17:45 Dan kan je bezig blijven
Daar is OpenStreetMap ook wel een beetje voor bedoeld. Het is nooit af. ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: OpenStreetMap

Bericht door Vinny » vr 23 nov 2018, 21:29

Coen Tunnel schreef: vr 23 nov 2018, 16:32 Noord-Kosovo staat onder controle van Servië, en maakt bestuurlijk gezien ook deel uit van Servië. Dat is een situatie die 'on-the-ground' al veel langer zo is dan dat het bij de Krim het geval is.

Aan de andere kant, de Golanhoogten (Syrië) en Shebaa Farms (Libanon) zijn ook bij Israël gevoegd op OSM. :roll:
De disclaimer stond er vroeger in de Bosatlas gewoon bij: "Vanwege de onzekere politieke situatie worden de grenzen weergegeven zoals ze in de praktijk bestaan" of zoals bij Palestina: "In afwachting van een definitieve vredesovereenkomst tussen Israël en de Arabische buurlanden worden de grenzen weergegeven zoals bij het staakt-het-vuren in 1967 liepen". Digitale kaarten kunnen die disclaimer natuurlijk moeilijk verwerken. Ik zou zeggen: raadpleeg Wikipedia :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door GuteFahrt » ma 18 mar 2019, 14:00

In Duitsland is er een 'OSM Alarm':

Afbeelding

Afbeelding

^Een oproep tot protest tegen de auteursrecht richtlijn (artikel 13). Verwijt is gebruik / misbruik politieke boodschap waar onder andere OSM de dupe van kan worden. Ofwel, het platform staat onder druk volgens deze boodschap.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

TomTorquay
dorpsstraat
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 09 jan 2019, 23:51

Re: OpenStreetMap

Bericht door TomTorquay » di 19 mar 2019, 0:09

Voor zij die ook niet wisten wat Artikel 13 is:
Artikel 13 van de Richtlijn behandelt het gebruik van beschermde inhoud door “aanbieders van onlinediensten voor het delen van inhoud, specifiek voor de platformen die grote hoeveelheden door hun gebruikers geüploade werken en andere materialen opslaan en toegang daartoe verlenen aan anderen”.

Van bij het eerste ontwerp van de Richtlijn is dit artikel omstreden geweest. Dit leidt immers tot een mogelijke rechtstreekse aansprakelijkheid van internetplatformen zoals Facebook, Twitter en YouTube, voor inhoud die door hun gebruikers is geüpload. Er wordt ook gevreesd dat deze internetplatformen té strenge filters zullen toepassen die eventueel tot een vorm van censuur kunnen leiden.

Dit artikel is natuurlijk een goede zaak voor de auteurs (in de breedste zin van het woord), omdat niet-toegelaten gebruik van hun werken beter dan ooit zal kunnen worden tegengegaan. Misbruik van andermans werk online is immers vlug gebeurd, maar het is voor een auteur niet altijd gemakkelijk om inbreuken te laten stopzetten of een vergoeding te krijgen. Voor de auteurs is de Europese Richtlijn over auteursrecht dan ook uiterst welkom.

Anderzijds rijst de vraag of internetplatformen niet te ver zullen gaan om hun aansprakelijkheid te beperken, en of dit ten koste zal gaan van de creativiteit en vrijheid van meningsuiting van de gebruikers. Door gebruikers geüploade filmpjes, parodieën, en zogenaamde memes kunnen immers vaak fragmenten, beelden of imitaties van auteursrechtelijk beschermde werken bevatten, en worden gebruikt om een mening uit te drukken. De vraag rijst of internetplatformen een evenredige afweging zullen maken tussen de auteursrechten van een auteur en de vrijheid van meningsuiting van hun gebruikers. Ook rijst de vraag of deze platformen steeds een correcte inschatting kunnen maken of er überhaupt wel een auteursrechtinbreuk heeft plaatsgevonden. Dit oordeel zal waarschijnlijk worden overgelaten aan geautomatiseerde mechanismen, en niet aan natuurlijke personen, vanwege het grote volume aan inhoud dat op platforms zoals Facebook en YouTube dagelijks wordt geüpload.

Koesj
verkeersader
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: OpenStreetMap

Bericht door Koesj » za 25 mei 2019, 18:20

Met behulp van wat Tracékaarten, JOSM en Map Warper heb ik het nieuwe knooppunt De Liemers ingetekend evenals de geplande ombouw van knooppunt Hoevelaken (met het schoonheidsfoutje dat ik aldaar het aanbiedingsontwerp heb gebruikt in plaats van het TB :oops:) Beiden als highway=planned dus op basis-OSM zie je niet veel (dunne lijntjes op de 'Humanitarian' laag) maar des te leuker is het natuurlijk op de Duitse OSM!

Volgende op mijn lijst is de Zuidelijke Ringweg hier in Groningen, maar daar broed ik nog even op wat betreft zichtbaarheid; het gaat immers om een project in aanleg dus daar gaan veel meer mensen last van krijgen als ik het inteken.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door Kaaiman » za 25 mei 2019, 20:51

Mooi, dan heb je de A15, die ik jaaaren geleden al eena had ingetekend, van een sluitend einde op de A12 voorzien. Destijds was de A15 al heeel grof ingetekend. Dat kon ik niet aanzien en ik heb toen de A15 netter ingetekend. Ik vond het teveel moeite om het knooppunt door de VZP heen te tekenen, te meer omdat destijds OSM Mapnik ook nog de geplande tracés liet zien. Dat leek me toen wat te chaotisch voor het kaartbeeld. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: OpenStreetMap

Bericht door Chris » di 07 jan 2020, 14:33

www.openstreetmap.org lijkt steeds trager te worden, maar het varieert. Soms is het best snel maar soms zit je tientallen seconden te wachten voordat alle map tiles geladen zijn.

Toen Google Maps geld ging vragen voor het gebruik van de API is het gebruik van OSM behoorlijk toegenomen volgens mij.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door Palance » di 07 jan 2020, 14:46

Ah, ik dacht al dat het aan mijn systemen lag, maar niet dus.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: OpenStreetMap

Bericht door Lekkere Kwal » di 07 jan 2020, 15:11

Ik ben op het OSM forum ook al topics over tegengekomen maar niemand heeft een sluitende reden kunnen geven. Wellicht is er gewoonweg een algemeen capaciteitstekort op hun servers.

martien
verkeersader
Berichten: 605
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: OpenStreetMap

Bericht door martien » di 07 jan 2020, 15:17

Je kunt altijd je eigen server beginnen :idea:
openstreetmap.nl
openstreetmap.de
openstreetmap.fr
(DE en FR zijn in lokale taal)

edit:
maps.wikimedia.org/?lang=nl

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door Wesso » di 07 jan 2020, 16:07

^^ Ik ben niet zo thuis in serverland, maar als ik op jouw links tik komt er 'https://www.wegenforum.nl' voor te staan en dat komt uit op een 404-error. :dontknow:

https://maps.wikimedia.org/?lang=nl doet het wel goed.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: OpenStreetMap

Bericht door jelger » di 07 jan 2020, 16:12

Dat komt doordat er geen http of https bij de URL is meegegeven, waardoor de browser dat interpreteert als een interne link in de wegenforum site. En die bestaat niet.

martien bedoelde denk ik dit te delen:
http://openstreetmap.nl/
Of beter
https://openstreetmap.nl/

Of op de manier zoals martien schreef:
openstreetmap.nl

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: OpenStreetMap

Bericht door Chris » do 13 feb 2020, 15:24

www.openstreetmap.org doet het bij mij al een paar dagen helemaal niet meer, ik krijg een grijze pagina:
Afbeelding

www.openstreetmap.nl doet het dan nog wel.

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: OpenStreetMap

Bericht door Egbert » do 13 feb 2020, 15:51

Er is onlangs een update van de kaartstijl geweest waardoor alle tiles opnieuw gerenderd moeten worden. Blijkbaar is de strategie tegenwoordig dat de oude tiles direkt weggegooid worden of dat als er een renderrequest is je die niet meer ziet.
Probleem is ook dat de nieuwe stijl features van postgresql 3.0 gebruikt en veel van de renderers hebben nog maar postgresql 2.4. Daardoor zijn databasequeries voor de renderer traag.

En de admins zien het niet als een probleem.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: OpenStreetMap

Bericht door Lekkere Kwal » vr 14 feb 2020, 11:24

Er is wel wat anders aan de hand, de browser blijft op 'establishing a secure connection' hangen, dat is de opbouw van HTTPS en speelt dus voor dat de server uberhaupt het verzoek voor de tile ontvangen heeft. Met de command line tool 'openssl' die je voor dit soort zaken kan gebruiken krijg ik direct een response op www.openstreetmap.org, maar bijvoorbeeld op b.tile.openstreetmap.org duurt het meer dan 30 seconden na het eerste aanmeldverzoek voordat de authenticatie opeens verder gaat alsof er niks gebeurd is (ook zonder verdere fouten). Ook andere ciphers en oude protocolllen proberen geeft allemaal precies hetzelfde gedrag, het lijkt erop dat er iets in de configuratie van de tileservers verkeerd staat waardoor ze op iets hangen. Op het openstreetmap forum zijn er ook diverse topics over waar men een beetje de schouders ophaalt omdat het een lokaal probleem lijkt te zijn (of wegzet als overbelasting) dus ik ben bang dat het wachten is tot een verantwoordelijke met wat technici echt even goed gaat kijken waar het mis gaat. Een workaround kan zijn om een losse browser te gebruiken die je forceert om geen HTTPS te gebruiken, maar dat is tegenwoordig een behoorlijke uitdaging (en waarschijnlijk onmogelijk op mobiele apparaten).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: OpenStreetMap

Bericht door Chris » vr 28 feb 2020, 20:12

Die Open Street Map problemen houden nu al weken aan. Ik heb nog steeds voortdurend dat tiles niet of pas na lange tijd (vele minuten) laden.

Ik kan mij toch moeilijk voorstellen dat dit niet als een urgent probleem gezien wordt bij de admins daar.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: OpenStreetMap

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 feb 2020, 20:23

^^ Het gaat niet altijd heel snel, maar op mijn laptop gaat het normaal toch wel binnen een seconde of 10. Dat tiles niet laden of pas na vele minuten herken ik niet.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: OpenStreetMap

Bericht door jelger » vr 28 feb 2020, 20:25

Ik merk het ook wel. Ben de laatste dagen een aantal dingen aan het bijwerken in wordpress waarbij ik van een mapping plugin gebruik maak met OSM tiles. Dramatisch af en toe. Ik wil met enige precisie pins neerzetten maar ja, als tiles dan niet of zee moeilijk laden.. :roll:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: OpenStreetMap

Bericht door Chris » vr 28 feb 2020, 20:27

Coen Tunnel schreef: vr 28 feb 2020, 20:23 ^^ Het gaat niet altijd heel snel, maar op mijn laptop gaat het normaal toch wel binnen een seconde of 10. Dat tiles niet laden of pas na vele minuten herken ik niet.
Een voorbeeld:

Afbeelding

Op openstreetmap.nl of .de is dat probleem niet, maar die hebben minder functies.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: OpenStreetMap

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 feb 2020, 20:36

Ik gebruik openstreetmap.org, en alles laadt binnen een paar seconden. Ook in het gebied waar jij je voorbeeld van postte. Heb met mijn telefoon een filmpje van mijn scherm gemaakt, zal die zo uploaden.

Edit 20:40: https://i.imgur.com/05Zx8lo.mp4
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op vr 28 feb 2020, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: OpenStreetMap

Bericht door jelger » vr 28 feb 2020, 20:40

^^ Voorbeeldje van een scherm dat ik toevallig open had staan. Heb even wat heen en weer lopen zoom'en om het laden van tiles te activeren. Sommige lagen prima, maar hier dus dit. Zelfde gedrag als Chris heeft. En het staat inmiddels alweer 2 minuten bij elkaar en nog steeds hetzelfde.
Laatst gewijzigd door jelger op za 13 mar 2021, 0:09, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: OpenStreetMap

Bericht door Chris » vr 28 feb 2020, 20:41

Het is nu 13 minuten sinds die screenshot en het ziet er nog steeds zo uit... :dontknow:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: OpenStreetMap

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 feb 2020, 20:41

jelger schreef: vr 28 feb 2020, 20:40 ^^ Voorbeeldje van een scherm dat ik toevallig open had staan. Heb even wat heen en weer lopen zoom'en om het laden van tiles te activeren. Sommige lagen prima, maar hier dus dit.
Echt geen last van. Het is dus in ieder geval niet bij iedereen.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: OpenStreetMap

Bericht door jelger » vr 28 feb 2020, 20:42

Chris schreef: vr 28 feb 2020, 20:41 Het is nu 13 minuten sinds die screenshot en het ziet er nog steeds zo uit... :dontknow:
idem bij mij na een paar minuten. Ben nu weer een paar keer rustig heen en weer gegaan - op sommige lagen was het ook wat "flaky" - maar nu laadt alles weer in dit segment.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: OpenStreetMap

Bericht door Lekkere Kwal » di 03 mar 2020, 13:56

Hij doet het bij mij op werk wel weer goed, terwijl ik daar eerst ook het genoemde probleem had (of zelfs een geheel grijs vlak).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: OpenStreetMap

Bericht door Chris » di 03 mar 2020, 15:55

Bij mij werkt het inmiddels grotendeels ook weer naar behoren. De tiles laden nu bijna instant, slechts af en toe dat het nog wat langer duurt, maar geen eindeloos grijze vlakken meer.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door Wesso » di 03 mar 2020, 16:03

Hier gaat het laden juist weer zo traag dat ik ben overgeschakeld op https://www.openstreetmap.de/karte.html. Loopt als een tierelier.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: OpenStreetMap

Bericht door Vinny » di 03 mar 2020, 20:06

Ik kreeg een API-foutmelding vandaag bij het binnenhalen van OSM-data voor mijn werk. Ik vermoed toch een gevalletje overbelaste server.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: OpenStreetMap

Bericht door Lekkere Kwal » wo 04 mar 2020, 13:23

Vandaag toch weer een geheel grijze kaart :ongeduldig: terug naar de Duitse kaart dan maar.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door captain007 » wo 04 mar 2020, 14:08

Chris schreef: di 07 jan 2020, 14:33 Toen Google Maps geld ging vragen voor het gebruik van de API is het gebruik van OSM behoorlijk toegenomen volgens mij.
Ik vermoed dat dit nog steeds een van de redenen is waarom het zo slecht performed. Er zijn weinig goede alternatieven die gratis zijn en anders mag je de creditcard aardig trekken. Het gebruik van die API's kan aardig in de papieren lopen en weegt dan niet meer op tegen de waarde ervan.

Plaats reactie