Op 23 november 20.00 zal het forum minimaal een uur offline zijn wegens werkzaamheden. Meer informatie hier.

OpenStreetMap

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Lekkere Kwal
verkeersader

Re: OpenStreetMap

Berichtdoor Lekkere Kwal » Zo 24 Jan 2016, 9:32

Wat is eigenlijk het nut van .nl? Ik vind het een stuk trager laden dan .org. Als het dan ook nog een stuk achterloopt zie ik er het praktisch nut niet van in, en krijg je zulke verwarringen als bij Wouter N14.

martien
stadsweg

Berichtdoor martien » Vr 03 Feb 2017, 20:47

Voor iedereen die de ontwikkeling van de Openstreetmap-data op een kaart wil zien: klik hier, gebruik de schuif en zoom eens in.
Er werd toen vast anders gemapt dan nu (vooral voor autowegen), maar je kunt naast het vullen van het IJsselmeer ook de voltooiing van andere belangrijke infrastructurele werken zien.

Rene
4x5 autosnelweg

Berichtdoor Rene » Vr 03 Feb 2017, 22:18

Zolang de kaart standaard nog altijd overheerst wordt door gifgroen en rozepaars kun je dat hele OSM van mij gestolen krijgen.
Cornelis Lely, niet alleen de naamgever van Lelystad, maar ook de conceptuele bedenker van de autosnelweg.
Anno 1906.

GuteFahrt
expressweg

Berichtdoor GuteFahrt » Vr 03 Feb 2017, 22:54

:lol:

Ik ben dol op OSM. :yes:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Wesso
2x2 autosnelweg

Berichtdoor Wesso » Vr 03 Feb 2017, 23:55

Voordelen van OSM:
- Details, details, details
- Hoge mate van bijdragen
- Eenvoudige interface
- Geïntegreerd in OpenTopoMaps helemaal de bom!

martien
stadsweg

Berichtdoor martien » Vr 03 Feb 2017, 23:56

Rene schreef:Zolang de kaart standaard nog altijd overheerst wordt door gifgroen en rozepaars kun je dat hele OSM van mij gestolen krijgen.

Ik heb net een nieuwe bril besteld, ik kon het met de oude niet zien. 8-)

Rene
4x5 autosnelweg

Berichtdoor Rene » Za 04 Feb 2017, 16:22

^^
Ik bedoel deze ellende:
Afbeelding

Ik vraag me af of ze een kleurenblinde op de GUI hebben gezet.
Echt vreselijk. En ik weet dat ik bepaald niet de enige ben die wegblijft van OSM om het vreselijke uiterlijk van de GUI.
De kleuren vloeken met elkaar en de saturisatie is te hoog.

En nee, de humanitarian-kaartlaag is net zo erg (en de anderen al helemaal volstrekt onbruikbaar)
Cornelis Lely, niet alleen de naamgever van Lelystad, maar ook de conceptuele bedenker van de autosnelweg.
Anno 1906.

martien
stadsweg

Berichtdoor martien » Za 04 Feb 2017, 22:33

^^ Ik geef je gelijk. Het groene is mij ook te fel. Verder vind ik een groot minpunt dat de basiskaart teveel details probeert te bevatten om teveel doelgroepen van dienst te zijn.

Maar omdat OSM eigenlijk een database met kaartgegevens en niet een kaart is, zijn er gelukkig kaartstijlen die 'mooier' zijn. Zelf ben ik fan van Mapbox waar je ook een eigen kleurschema kunt toepassen.
Binnen de community is Mapbox niet heel populair, ik ben juist blij dat er een grotere commercieel succesvolle partij is, die meedenkt.

Chris
Moderator

Berichtdoor Chris » Za 04 Feb 2017, 22:38

De (binnenlandse en buitenlandse) media gebruikt ook vaak OSM maar bijna altijd in een andere kleurstelling dan de standaard. Ik denk dat die kleurenkermis inderdaad wel een deel afschrikt.

Maar er worden wel steeds verbeteringen in aangebracht, bovendien kan OSM heel up-to-date zijn, waar andere kaartenleveranciers achterlopen.

captain007
Forumbeheerder & Moderator

Berichtdoor captain007 » Zo 05 Feb 2017, 20:08

Ben zelf in elk geval wel gecharmeerd van de editors die er zijn voor openstreetmap. Sinds een tijdje werk ik ook met een offline editor die ook mogelijkheden bied om bijvoorbeeld PDOK luchtkaarten als achtergrondkaart via wat tweaks in te laden. Op die manier wordt het doorvoeren van wijzigingen toch wel een stuk gemakkelijker 8-)

Kaaiman
2x4 autosnelweg

Berichtdoor Kaaiman » Za 26 Aug 2017, 10:06

Vandaag viel me op dat OpenStreetMap de weergave heeft veranderd. Het terrein is nu (eindelijk) in lichtere kleuren, waardoor de wegen er veel meer uitspringen. Het lijkt nog niet op elk schaalniveau te zijn doorgevoerd, maar ik vind het wel een verbetering. :top:

Al vind ik ook dat de Natura 2000-gebieden er nu weer teveel uitspringen. Die hadden ook wel wat lichter gemogen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Kaaimans Combikaart van Nederland • overzichtskaart van Nederlandse wegen
Atlantis • forum voor geofictie
Interesse in wegenkaarten van Michelin, Die Generalkarte en andere uitgevers? PB me!

Lekkere Kwal
verkeersader

Berichtdoor Lekkere Kwal » Za 26 Aug 2017, 10:24

^^ doordat de rendering nog niet overal klaar is, is het verschil met de vorige Mapnik weergave (vaak 'de weergave' genoemd ;) ) nog te zien:
Afbeelding
Met name de verzadiging van groentinten is sterk verminderd, ik vind het wel een verbetering. Maar nog steeds vind ik de wegenkleuren te 'snoeperig', ik zou bij snelwegen eerder hard rood verwachten zoals bij Michelin bijvoorbeeld.

Wesso
2x2 autosnelweg

Berichtdoor Wesso » Za 26 Aug 2017, 11:20

Ik zie die lichtere tinten alleen op hogere zoomniveau's. Hopelijk blijft dat ook zo, want ik ben juist tevreden met de 'harde' kleuren van OSM. Dat vind ik erg prettig, omdat de meeste details er dan - zeker op een smartphone in fel licht - veel beter uitspringen.

Laten ze alsjeblieft niet het doorgeschoten babykleurtjesbeeld van Google Maps volgen.

Lekkere Kwal
verkeersader

Berichtdoor Lekkere Kwal » Za 26 Aug 2017, 12:08

^^ OSM gebruikt 1 rendering profiel per laag (wat wij 'kaart' noemen), niet per zoomniveau. Het renderen van de verschillende zoomniveaus gebeurt op verschillende momenten, en de hogere niveaus met een lage interval. Ik heb het vermoeden dat ze het profiel hebben aangepast voordat deze lagen weer gerendered zouden worden, waardoor die nu zijn vernieuwd en de rest nog minder. Ik verwacht dat binnen een week alle niveaus het nieuwe profiel zullen gebruiken.

Wesso
2x2 autosnelweg

Berichtdoor Wesso » Zo 19 Nov 2017, 0:02

OSM heeft in navolging van Google Maps de parkeerterreinen lichtgrijs gekleurd. Voorheen waren deze geel, een beetje onlogisch, maar dat had wellicht te maken met de grijze vlakken voor voetgangersgebied. Het onderscheid met lichtgrijze parkeerterreinen is wat mij betreft nu voldoende te zien.

Tegen bebouwdekom-achtergrond (ook grijs) vallen ze nu wel meer weg.

Egbert
verkeersader

Berichtdoor Egbert » Zo 19 Nov 2017, 9:43

Openstreetmap gaat ook steeds meer richting de Google kant, steeds flauwere kleuren waardoor het gewoon steeds minder zichtbaar wordt.
Helaas krijg je er bij die gasten ook geen vinger tussen. Dat opencarto kliekje is heel erg overtuigd van hun eigen geloof.

Vinny
Voorzitter & Moderator

Berichtdoor Vinny » Zo 19 Nov 2017, 11:04

Als je een beetje kunt spelen met GIS kun je met programma's als Maperative en ArcMap wel je eigen kleuren instellen :top:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Terug naar “Land- en wegenkaarten”