OpenStreetMap

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

OpenStreetMap

Bericht door SnarfFlevoland » di 10 nov 2009, 20:13

Misschien ligt het aan mij, maar ik had nog geen topic gezien over de OpenStreetMap. Nou, het werd groot tijd dat we er eens wat aandacht aan besteden.

Openstreetmap is een opensource-wegenkaart van de wereld. Het is een soort wikipedia-achtig idee. Elk geregistreerd lid kan de kaart bewerken. Het systeem van het bewerken heeft wel iets weg van Inkscape. Natuurlijk niet helemaal, maar je herkent er wel enkele elementen in. Natuurlijk is net zoals Wikipedia de wegenkaart niet 100% betrouwbaar, maar je kan wel snel alle details die je weet toevoegen aan de kaart tot dokters, supermarkten, scholen en bushaltes toe. Het is een kaart die iedereen vrij mag gebruiken, dat is namelijk ook het voornaamste doel van het gehele Openstreetmapproject. Een wegenkaart maken waar geen auteursrechten op rusten.

Ik vind het een best mooi initiatief. De kaart ziet er soms erg mooi uit, alhoewel sommige gebruikers niet echt netjes wegen kunnen toevoegen. Naast wegen is het ook mogelijk om kabelbanen, fietspaden of voetpaden eraan toe te voegen. Ook landschappen kunnen worden aangemaakt, zoals bossen, heide, water, akkerbouw, bebouwde kom en nog veel meer. Er zijn ontelbare mogelijkheden om de kaart te bewerken.

Ik zou zeggen, neem eens een kijkje op: http://www.openstreetmap.org.

Ook het spel MonoplyCityStreets maakt gebruik van deze Openstreetmap. In dit Monopolyspel kan je echte straten kopen en er huizen, kantoren en wolkenkrabbers bouwen om stinkend rijk te worden. Ook kan je anderen dwarsbomen of jezelf te beveiligen tegen tegenstanders. Helaas kun je in het spel geen autosnelwegen of autowegen kopen. Dat is wel een nadeel van Monopoly City Streets. Wel vreemd is dat het spel als achtergrond Google Maps gebruikt, maar ondertussen maakt hij gebruik van Openstreetmap. Ach ja, hoe kan je gebruikers manipuleren. :P Zie: http://www.monopolycitystreets.com
Laatst gewijzigd door mavas op di 10 nov 2009, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Vinny » di 10 nov 2009, 22:53

Leuk om deze kaart weer eens te zien. Ik vind het een mooi initiatief. De Nederlandse knooppuntconfiguraties staan er goed op. Ik vind de layout van de kaart soms wat amaturistisch ogen. Dat is gelijk het grootste minpunt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door peejay » do 12 nov 2009, 11:50

Met de site van OpenStreetMap heb ik regelmatig problemen.
Prettiger vind ik het ontsluiten van OSM via http://maps.cloudmade.com/. Op deze site kun je ook OSM-data downloaden in een aantal formaten :!:
Rij met je hart

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Kaaiman » do 12 nov 2009, 12:09

Het handmatig bewerken van OSM is echter een crime. Ik heb eens geprobeerd de nieuwe N853 in te tekenen, maar het kostte echt enorm veel moeite om alleen al die weg en enkele omgelegde wegen in te tekenen. Je kunt online bewerken (dat is echt verschrikkelijk) en ook offline met JOSM. Dat ging al beter maar verre van vlekkeloos.

Het tracé van de N853 op OSM klopt ook nog niet helemaal, maar ik heb de motivatie niet om het nog weer te gaan verbeteren.
Ook heb ik wat foutjes in wegnummering gevonden en zou nog wat nieuwe plattelandsweggetjes aan willen geven, maar daar pas ik voorlopig voor.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Wesso » vr 13 nov 2009, 18:16

Toevallig wilde ik er ook over beginnen :rofl2:
Ik heb de regio al behoorlijk aangepast met afritten, fietspaden, parken, ziekenhuizen, brievenbussen, afvalcontainers, ... en gebruik daarbij Potlatch (de online editor dus). Als je eenmaal weet hoe het werkt, en dat kan vrij snel, is het verslavend. Met Yahoo satellietbeelden eronder is het een fluitje van een cent om wegen exact in te tekenen. Google Streetview erbij maakt het nog leuker.

Het begint met Engels. "Amenity" is de key voor wegen. De rest: lane, motorway link, trunk road, construction...
Nadelen zijn de trage server en de verplichting om elke dag je bewerkingen te checken. En ik ben al in het vaarwater van anderen gekomen die elk fietspad een straatnaam geven. Onterecht natuurlijk: geen adressen, dus waarom straatnamen. Dus ik heb dat weggehaald. En daar begint het gezeur dan mee :roll:

Afijn, ik kom er niet los van. Misschien een aansporing voor jullie om ook mee te doen ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Vinny » za 14 nov 2009, 22:26

Fietspaden kunnen een officiële naam hebben. In Aalsmeer zijn ze onlangs (een paar jaar geleden) geïntroduceerd. Dit met het oog op hulpdiensten geloof ik. Het is wel makkelijk :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Rene » za 14 nov 2009, 22:38

Wesso schreef:Afijn, ik kom er niet los van. Misschien een aansporing voor jullie om ook mee te doen ;)
Nee dank je, geen tijd voor.

Ik vraag me overigens af of dit ooit een succes zal worden; de kaartweergave vind ik allesbehalve aantrekkelijk.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6216
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door SnarfFlevoland » za 14 nov 2009, 23:31

^^ Dat is allemaal mogelijk in de toekomst te verbeteren, Rene. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Wesso » zo 15 nov 2009, 13:23

^^ Dat is zeker waar, al laat de kaartkwaliteit nu wel te wensen over. Je kan kiezen voor de Mapnik basiskaart, Osmarender of de fietsnetwerkkaart. Daarbij vallen vaak straatnamen weg. Op straatniveau ingezoomd ziet het er soms hoekig uit.

Het hangt van de werklust van de tekenaar af hoe gedetailleerd een kaartdeel wordt. Om alles vloeiend eruit te laten zien kan je met GPS de weg zo realistisch mogelijk intekenen. Maar lang niet iedereen heeft zo'n apparaatje (ik ook niet :? )

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5455
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door marcel » di 17 nov 2009, 10:49

Artikel over OpenStreetMap en Google Map Maker:

http://www.nytimes.com/2009/11/17/techn ... wt=nytimes

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10302
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door vynkce » di 17 mei 2011, 20:33


Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Snelwegenkenner » do 19 mei 2011, 17:28

Ik vind Openstreetmap wel typisch met het aangeven van bossen. Bij Cuneo in Italie schijn je volgens die kaart geen bos te hebben, terwijl dat volgens maps wel zo is... Ook bij Aosta vind ik het aantal bossen karig in vergelijking met maps.

In Turkije schijn je alleen bij Istanbul wat bos te hebben...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door boe! » do 19 mei 2011, 18:43

^^ In Maps wordt gewoon teveel bos aangegeven. Zie bijvoorbeeld het gebied ten oosten van Assen.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Snelwegenkenner » do 19 mei 2011, 21:27

Dat is toch een natuurgebied? Net zoals dat gedeelte bij Nettetal...
Die minder duidelijke stukken groen zijn dacht ik echte bossen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Vinny » do 19 mei 2011, 21:30

Dat dus.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door keokiracer » do 19 mei 2011, 21:31

boe! schreef:^^ In Maps wordt gewoon teveel bos aangegeven. Zie bijvoorbeeld het gebied ten oosten van Assen.
Daarmee worden volgens mij natuurgebieden aangegeven (en binnen een stad ook parken), als je hier bij Halsteren kijkt, zie je 2 soorten groen: het lichte groen is park/camping etc., het donkere groen is 'gewoon' bos
TOEVOEGING
Waarom zijn mensen mij elke keer voor...
:denk:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door captain007 » do 19 mei 2011, 21:35

In Duitsland snappen ze het in Sauerland nog niet. Bij de grens van de deelstaat NRW houdt ook gelijk het donkergroen op. En toen ik daar rondfietste was er wel degelijk veel bos te bekennen.... OpenStreetmap snapt het wel.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Snelwegenkenner » do 19 mei 2011, 21:38

Oh, dus in de OpenStreetmap wordt het juiste aantal bos aangegeven?

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door captain007 » do 19 mei 2011, 21:39

^^ Het komt in ieder geval meer met de werkelijkheid overeen op die plek. Ik zeg overigens niet dat dat overal zo is, want de kwaliteit van het materiaal verschilt van land tot land.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Coen Tunnel » vr 20 mei 2011, 10:00

boe! schreef:^^ In Maps wordt gewoon teveel bos aangegeven. Zie bijvoorbeeld het gebied ten oosten van Assen.
Dat is geen bos, maar feitelijk een bijzonder Nationaal Park, het Nationaal beek- en esdorpenlandschap Drentsche Aa. In 2005 samen met het Geuldal uitgeroepen tot mooiste landschap van Nederland. Al decennialang mag Assen vanwege dat waardevolle landschap niet in oostelijke richting uitbreiden, en zal de rondweg (de Europaweg) ook nooit volledig worden.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Chrysa » di 13 dec 2011, 17:30

Is het bij jullie ook zo dat de kaarten heel traag of helemaal niet laden als in Potlatch 2?

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Koesj » di 13 dec 2011, 23:08

^^ Ja ik heb er al een tijdje last van in Chrome op OSX :(

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Alfa » wo 14 dec 2011, 2:08

Ik heb me een aantal jaren geleden ook op OpenStreetMap aangemeld. Voornamelijk om wat zaken te corrigeren. Maar het tekenprogramma is een ware ramp. Traag en absoluut niet gebruiksvriendelijk. Ik snap bv nog steeds niet hoe je delen van een weg een andere straatnaam kan geven.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Kaaiman » wo 14 dec 2011, 12:42

Ik gebruik Merkaartor, zowel voor Linux, Windows als Mac beschikbaar. Een alternatief is JOSM, maar Merkaartor vind ik veel prettiger werken.

Overigens heb ik in de lop van de tijd al aardig wat aanpassingen gedaan:
* Nieuwe N853 toegevoegd
* Nieuwe N197 toegevoegd
* Verdubbeling N348 Deventer
* Geplande N371/N373 Norgerbrug toegevoegd
* Verscheidene Belgische knooppunten verder uitgewerkt (oorspronkelijk voor Highway-Intersections.net; er ontbraken toentertijd nog veel verbindingsbogen)
* Nieuwe Elsepasweg (N316) 's-Heerenberg toegevoegd
* Nieuwe ontsluitingsweg Rijnhaven Wageningen toegevoegd
* Nieuwe Vliegveldweg Hoogeveen toegevoegd

En ik heb hier en daar wat routering van wegnummers aangepast, bijvoorbeeld de N331 via de Westenholteallee in Zwolle. Wel irritant dat ik de wegencategorisering in Drenthe had aangepast er daarna weer iemand kwam die alles stuk voor stuk zat terug te draaien, maar dan half. :facepalm:
Ik heb 2x geijverd dingen terug te krijgen en iemand erop aangesproken, maar je houdt van die fanatiekelingen die zaken 'anders interpreteren' dan vanuit mijn oogpunt wenselijk en correct is, dus daar ben ik toen maar enigszins moedeloos mee opgehouden. Ik beperk me nu maar vooral tot het toevoegen/verleggen van wegen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Wesso » wo 14 dec 2011, 13:01

Alfa schreef:Ik snap bv nog steeds niet hoe je delen van een weg een andere straatnaam kan geven.
Bij Potlatch kan je het segment in tweeën knippen (eerst node als splitsingspunt plaatsen, dan op schaar klikken) om een extra straatnaam in te voeren.

Ik heb ook gezien dat de gemeentegrens over de wegkant liep. In België staan er dan straatnaambordjes aan beide zijden. Je kunt dan de straat die volledig binnen één gemeente ligt als naamgever beschouwen en de "berm"-straat als alt_name erbij zetten.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Chrysa » wo 14 dec 2011, 15:36

Ik heb wat wegcatagorieën aangepast maar die verschijnen niet in hun nieuwe kleur als ik wat uitzoom,wat kan ik hier aan doen?

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Wesso » wo 14 dec 2011, 16:16

^^ Nadat je de bewerking hebt opgeslagen kan het even duren voor alles is doorgevoerd. Als je de pagina in Firefox of Chrome vernieuwt, zie je vaak wel resultaat. Anders wacht je twee dagen en kijk je nog een keer.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Chrysa » wo 14 dec 2011, 16:31

Ok,maar zien jullie de Kennedylaan rood of groen? http://www.openstreetmap.org/?lat=51.56 ... 2&layers=M

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Wesso » wo 14 dec 2011, 16:40

Rood. Maar dat is precies wat ik zei; gewoon een paar dagen wachten tot alles is doorgevoerd.
Oh, ik zie trouwens dat je segmenten aan elkaar hebt gekoppeld met verschillende straatnamen. Kan je in de tussentijd nog even fixen ;)

Edit: zie je inbox van OSM.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door captain007 » wo 14 dec 2011, 21:39

Alfa schreef:Ik heb me een aantal jaren geleden ook op OpenStreetMap aangemeld. Voornamelijk om wat zaken te corrigeren. Maar het tekenprogramma is een ware ramp. Traag en absoluut niet gebruiksvriendelijk. Ik snap bv nog steeds niet hoe je delen van een weg een andere straatnaam kan geven.
Ik ben hier vanavond maar eens voor gaan zitten en ik moet zeggen dat er inmiddels een hoop veranderd is. Er zijn verschillende editors, waarvan ik Potlatch voor kleine correcties toch wel erg gemakkelijk en simpel vind. In principe bestaat de hele kaart uit allerlei lijnen die je verschillende betekenissen kan geven. Het kan zowieso nooit kwaad om de wiki door te nemen, waardoor simpele handelingen kinderspel zijn. Ik heb dus vanavond maar eens huisgehouden in de regio Nijmegen en daar allerlei hoogspanningsleidingen ingetekend die nog ontbraken of verkeerd waren ingetekend. Ook heb ik nieuwe wegen ingetekend, straatnamen gecorrigeerd en groenstroken die langs de A50 verleden tijd zijn maar eens weggehaald.

Plaats reactie