OpenStreetMap

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Kaaiman » za 26 mei 2012, 20:19

N342 schreef:
JonasCoryn schreef:Openstreetmap is wel onverwacht interessant, hier staan bijvoorbeeld windmolens en elektriciteitsmasten op aangeduid.
Ook staan er geplande wegen en/of knooppunten op, zoals de A11, N74, onafgewerkte stukken van de R8, etc.
Leg (i.i.g. voor Nederland) OpenStreetMap en een Kadasterkaart naast elkaar en je weet waar OSM haar informatie vandaan haalt. Vergelijk de referentiekaart op WatWasWaar met de kaart van OSM en je ziet dat de ondergrond van OSM wel verdacht veel gelijkenissen vertoond met de Kadasterkaarten. Aan de andere kant put OSM wel uit meerdere bronnen. Straatnamen (die op Kadasterkaarten alleen getoond worden als er ruimte voor is) worden bijvoorbeeld uit de BAG-registraties gehaald.
In 2007 heeft routeplanner AND hun hele wegendataset van Nederland aan OSM gedoneerd. Sindsdien is het gewoon aanpassen aan de omstandigheden. Zelf heb ik ook wel eens wat toegevoegd, met name aan de hand van plankaarten. De N197 is bijvoorbeeld grotendeels van mijn hand, afgekeken van de plankaarten.

Verder heeft Microsoft de luchtfoto's van Bing beschikbaar gesteld om van over te tekenen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Kaaiman » do 14 jun 2012, 12:34

Voor de liefhebbers heb ik 'even' de geplande tracés van de N381 en de N356/N913/N355 (Centrale As) ingetekend op Openstreetmap. Van de N356 ontbreekt het noordelijke gedeelte nog, maar dat zal later nog wel een keertje volgen. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Kaaiman » vr 15 jun 2012, 9:37

Je kunt nu ook routes plannen (en andere zaken bekijken). De kaart van MapQuest maakt gebruik van OSM in een ander jasje en heeft onder andere een routeplanner: https://www.mapquest.com/
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Egbert
expressweg
Berichten: 2719
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Egbert » ma 18 jun 2012, 7:45

MapQuest gebruikt geen OSM data.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Kaaiman » ma 18 jun 2012, 9:22

^^ Excuus, http://open.mapquest.com/ is de OSM-kaart. Die andere link heeft inderdaad een andere kaart.

Hoe de kaart eruit ziet, is trouwens niet relevant. Je kunt op Openstreetmap namelijk ook de MapQuest-weergave aanzetten. Heeft wel een iets lagere updatecyclus dan de standaard Mapnik-weergave.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Egbert
expressweg
Berichten: 2719
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Egbert » ma 18 jun 2012, 9:49

Ha, interessant. Dat is inderdaad OSM data.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Mark » di 11 jun 2013, 15:26

Er is een grappige kaart online verschenen die laat zien waar de meeste aanpassingen ooit vanaf het begin zijn gemaakt klik (beetje naar beneden scrollen). Grote steden over de wereld springen er goed uit, ook Nederland en Duitsland tekenen zich goed af.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Wesso » di 11 jun 2013, 15:48

Wat vooral opvalt in Nederland is het oude materiaal in Assen en Nuenen. In 't Gooi en de villadorpen bij Haarlem is er ook weinig activiteit geweest.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door captain007 » di 11 jun 2013, 16:04

Interessante heatmap om eens doorheen te kijken. De blauwe gedeelten zijn toevalligerwijs ook de gedeelten waarbij de data vaak van slechte kwaliteit is. Een groot deel van Zeeuws Vlaanderen is bijvoorbeeld blauw gekleurd en daar weet ik dat de mapping van de wegen vrij beroerd is en ook de data sterk verouderd is. De gedeelten die ik recent nog heb aangepast zijn rood gekleurd en dat valt dan ineens wel erg op in het westelijke deel van Zeeuws-Vlaanderen :)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Vinny » di 11 jun 2013, 19:39

In Nederland is de "redding" van OSM geweest dat de data door AND is aangeleverd. In Frankrijk is de kwaliteit dramatisch slecht.
http://www.openstreetmap.org/?lat=46.89 ... 68&zoom=16

Straatnamen ontbreken, de wegen zijn horkerig ingetekend en hoewel het hier meevalt zijn ook de waterpolygonen niet altijd correct.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Alfa » di 11 jun 2013, 21:38

Inderdaad. Dankzij die donatie was Nederland lange tijd het enige land met ietwat bruikbare kaarten waar in de rest enkel wat willekeurige wegen ingetekend stonden. Maar nu is dat verschil grotendeels verdwenen en kan OpenStreetMap zich met andere kaartenleveranciers meten.

Het enige jammere is dat ze zo'n omslachtig en gebruiksonvriendelijk rotsysteem gebruiken om kaarten te bewerken. Anders had ik er zeker wat meer aan bijgedragen.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door captain007 » di 11 jun 2013, 22:35

^^ Ik vind de online Potlatcheditor anders behoorlijk gebruiksvriendelijk. Ik snap daar in tegenstelling tot Google Mapmaker wel wat van. Je zet gewoon een punt van A naar B en kan dan vervolgens instellen wat voor weg het is en eventueel andere eigenschappen toekennen. Er zijn voor OSM een aantal verschillende editors beschikbaar en vond de andere editors ook niet zo geweldig, omdat ze een relatief hoge leercurve hebben.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door keokiracer » di 11 jun 2013, 22:39

Nu ik pas ook met MapMaker bezig ben: OSM is véél makkelijker imo. Je kunt meer opties bewerken in minder klikken. Je hoeft minder te zoeken.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Wesso » di 11 jun 2013, 23:06

Misschien is die 'omslachtigheid' van Mapmaker een middel om serieuze bijdragen te krijgen. Ik vind het een uitdaging om alles goed op de kaart te zetten en na een dag is het resultaat al te zien. Bovendien heb ik genoeg bijgedragen om zonder review wijzigingen te kunnen doen. Vandaag heb ik ook een anonieme bijdrage geweigerd en gecorrigeerd.

Dat het minder snel gaat dan OSM is voor mij niet zo relevant. Ik heb al genoeg OSM gezien en Google Maps lijkt me toch belangrijker als kaartleverancier.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door keokiracer » di 11 jun 2013, 23:32

Waar precies was die anonieme bijdrage? Ik heb laatst namelijk anoniem wat aangepast in de regio Schiphol. Ging niet altijd even soepel.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Wesso » wo 12 jun 2013, 18:14

Dat was hier in Waddinxveen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Rene » do 13 jun 2013, 15:16

Ik blijf toch vooral tegen de vreselijke kleuren van OSM aanhikken. Van de kleuren voor wegen tot de nare kleuren voor het landoppervlak. Zowel lichtrode als groene kleuren gebruiken afhankelijk van het landgebruik, maakt dat het pijn doet aan je ogen. Zolang OSM die kleuren blijft aanhangen, zie ik het niet als een serieus alternatief.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Alfa » do 13 jun 2013, 16:44

Met de kleuren heb ik geen probleem. Wel met de manier waarop de ondergrond ingekleurd wordt. Iedereen lijkt dat anders te interpreteren. Je ziet zelfs verschillen tussen landen en gebieden.

Je hebt er als gebruiker ook weinig aan of iets nu een veld of een akker is. Zelfs topografische kaarten zijn zo gedetailleerd niet en het verandert ook voortdurend. Hier kunnen ze de kaart dus wat vereenvoudigen.

Egbert
expressweg
Berichten: 2719
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Egbert » vr 14 jun 2013, 7:57

Rene schreef:Ik blijf toch vooral tegen de vreselijke kleuren van OSM aanhikken. Van de kleuren voor wegen tot de nare kleuren voor het landoppervlak. Zowel lichtrode als groene kleuren gebruiken afhankelijk van het landgebruik, maakt dat het pijn doet aan je ogen. Zolang OSM die kleuren blijft aanhangen, zie ik het niet als een serieus alternatief.
Kleuren zijn natuurlijk erg persoonlijk. Zelf zie ik het liever dan de Google-stijl.

Maar de kleuren zijn ook maar een stijl. Je kunt op de OSM homepage ook de MapQuest-stijl kiezen (bij het vierkantje met drie blaadjes rechts) en dan heb je een stijl die meer overeenkomt met de ANWB autokaarten. Of je pakt de kaart van Cloudmade. De basisstijl is hetzelfde maar er is minder landuse ingekleurd. Of OpenStreetBrowser, ook nog een andere stijl.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: De OpenSource-wegenkaart van de wereld

Bericht door Vinny » vr 14 jun 2013, 8:38

Kleuren zijn natuurlijk erg persoonlijk.
het is natuurlijk wat je gewend bent.
http://www.swisstravelcenter.ch/map_data.html

Hier zie je een uitsnede van een Zwitserse kaart, met groene snelwegen. Omdat in dat land de bewegwijzering op dit soort wegen groen is sluit dit aan op de beleving van de weggebruiker. Hallwag past dit echter ook toe in het "buitenland".
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

martien
verkeersader
Berichten: 599
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 20:38
Locatie: Groningen

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door martien » di 27 okt 2015, 0:26

Rene schreef:^^
Oef. Dat plaatje doet qua kleuren weer eens enorm pijn aan de ogen.

Wanneer gaan ze bij OSM nu een keer begrijpen dat ze zolang ze die kleuren blijven gebruiken nooit het stadium van "alternatief" zullen ontstijgen, en nooit een serieuze speler zullen worden... :geenlach:
Je opmerking over de basiskaart van OSM is terecht, die is niet mooi. Probeer eens een andere look.

De onderliggende data is echter wel populair. Kijk eens welke grote namen bijvoorbeeld OSM-kaarten van Mapbox gebruiken. En ook het grote Rijkswaterstaat denkt na over voordelen van open.
[/offtopic]

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door GuteFahrt » di 27 okt 2015, 0:34

Rene schreef:^^
Oef. Dat plaatje doet qua kleuren weer eens enorm pijn aan de ogen.
Ik vind OSM juist wel prima in gebruik en heb daar niet zoveel last van. Ik het het in dit geval alleen maar erger gemaakt met mijn toevoeging/bewerking. :nuts: :mrgreen:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Rene » di 27 okt 2015, 7:58

martien schreef:Probeer eens een andere look.
De kleuren van de wegen zijn redelijk bij mapnik-de. Echter de achtergrond is daar nog altijd veel te fel.
Mapnik-humanitarian heeft goede achtergrondkleuren, maar de kleuren van de wegen zijn nog steeds onbeholpen en het ontbreken van wegnummers is uit den boze...

Ik zie best de mogelijkheden van OSM wel, maar zolang de basisvariant blijft stoeien met veel te felle achtergrondkleuren en bezopen kleuren voor de wegtypes en wegnummers, blijft dat hele OSM een gevalletje "jammer maar helaas"...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [N031] 2x2 autoweg en Aquaduct Harlingen

Bericht door Vinny » di 27 okt 2015, 18:40

Je kunt de kaartlayout natuurlijk customizen. Ik doe dat zelf ook met Maperative of in ArcMap. De kwaliteit van de data in OSM is in Nederland gewoon goed. In rurale streken in Frankrijk en Duitsland willen nog wel eens wat zaken écht missen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: OpenStreetMap

Bericht door Chris » di 27 okt 2015, 21:21

De standaard Open Street Map is volgens mij heel erg op de traditionele Britse stijl gebaseerd met trunk roads en wegnummerweergave. Dat werkt niet altijd goed voor andere landen. Ik vind de kleurenstelling ook zeer ongelukkig. Als je uitzoomt is het secundaire wegennet ook slecht zichtbaar. Een ander nadeel is dat ze geen transliteraties bij vreemde schriften doen. Met Cyrillisch kom ik nog mee, maar Arabisch, Hebreeuws, Chinees en Japans zijn natuurlijk andere koek.

Ik vraag me ook wel eens af hoe het wegenbestand actueel wordt gehouden. Qua belangrijke projecten zal het wel snor zitten, maar hoe zit het met de aanleg en verlegging van secundaire wegen uit gebieden waar geen contributors vandaan komen?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: OpenStreetMap

Bericht door Coen Tunnel » di 27 okt 2015, 21:27

Chris schreef:De standaard Open Street Map is volgens mij heel erg op de traditionele Britse stijl gebaseerd met trunk roads en wegnummerweergave. Dat werkt niet altijd goed voor andere landen. Ik vind de kleurenstelling ook zeer ongelukkig. Als je uitzoomt is het secundaire wegennet ook slecht zichtbaar.
Ook de groene autowegen en expresswegen vallen makkelijk weg. Wel jammer, want in Europa is het kaartmateriaal doorgaans goed en up-to-date.
Een ander nadeel is dat ze geen transliteraties bij vreemde schriften doen. Met Cyrillisch kom ik nog mee, maar Arabisch, Hebreeuws, Chinees en Japans zijn natuurlijk andere koek.
Dat vind ik ook een groot nadeel.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: OpenStreetMap

Bericht door Vinny » di 27 okt 2015, 21:56

Chris schreef:De standaard Open Street Map is volgens mij heel erg op de traditionele Britse stijl gebaseerd met trunk roads en wegnummerweergave. Dat werkt niet altijd goed voor andere landen. Ik vind de kleurenstelling ook zeer ongelukkig. Als je uitzoomt is het secundaire wegennet ook slecht zichtbaar. Een ander nadeel is dat ze geen transliteraties bij vreemde schriften doen. Met Cyrillisch kom ik nog mee, maar Arabisch, Hebreeuws, Chinees en Japans zijn natuurlijk andere koek.

Ik vraag me ook wel eens af hoe het wegenbestand actueel wordt gehouden. Qua belangrijke projecten zal het wel snor zitten, maar hoe zit het met de aanleg en verlegging van secundaire wegen uit gebieden waar geen contributors vandaan komen?
OSM is natuurlijk door een Brit in het leven geroepen, en hij heeft zijn "kaartcultuur" aangehouden. Ik vind de configuratie van knooppunten wel duidelijker door het felle kleurgebruik.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door Kaaiman » di 27 okt 2015, 21:58

Mijn favo weergave is OpenMapSurfer: http://www.openmapsurfer.uni-hd.de/

De data van OSM met een Google-achtige wegenweergave. :top:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door Rene » di 27 okt 2015, 22:11

^^
Bij een schaal > 1:500k is het groen van de achtergrond nog altijd veel te fel.
En de kleuren van de wegnummers zijn onjuist.

Overigens is de data van OSM lang niet altijd up-to-date.
Zo hebben de rotondes bij A7-N244 al weer een paar maanden geleden plaats gemaakt voor kruispunten...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door captain007 » wo 28 okt 2015, 8:50

^^ Het is inderdaad afhankelijk van mappers die de lokale situatie in de buurt checken en intekenen. Ik probeer het zelf wel regelmatig te doen voor mijn regio en teken ook zo nu en dan een beetje uit de losse pols tracébesluiten in voor zover ik het kan (SAA A1/A6/A9) grotendeels ingetekend, N31 Traverse Harlingen, etc). OSM heeft wat dat betreft hetzelfde nadeel als Wikipedia, het kan onvolledig zijn omdat er geen lokale mappers zijn of onvoldoende actieve gebruikers in bepaalde delen van het land. Wat wel verbeterd is, is de mogelijkheid om tegenwoordig feedback te geven (kan ook anoniem) en daar aan te geven wat onjuistheden zijn op een bepaald punt op de kaart. Die zijn vervolgens als pushpins op de kaart te bekijken en individueel op te lossen.

Plaats reactie