OpenStreetMap

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door Kaaiman » za 31 okt 2015, 10:38

Je wordt op je wenken bediend, René. De wegenlay-out van OSM is sinds vandaag behoorlijk verbeterd! :D
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door GuteFahrt » za 31 okt 2015, 10:44

Ja, ik zie het nu ook. Wel even wennen... ;)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door Rene » za 31 okt 2015, 11:23

Ik zie niets anders. Het is nog steeds alsof ik naar een bak met zuurtjes aan het staren ben...

Edit: op .nl is het nog niet veranderd, maar op .org ziet het er inderdaad wel wat beter uit.
Wel zijn er zoomniveaus waar de snelwegen opeens van rood veranderen in blauw... :facepalm:

Nu nog een keer het gifgroen van weilanden heel wat minder fel, en het begint erop te lijken...
Laatst gewijzigd door Rene op za 31 okt 2015, 16:43, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door keokiracer » za 31 okt 2015, 11:27

Rene schreef:Wel zijn er zoomniveaus waar de snelwegen opeens van rood veranderen in blauw... :facepalm:
Dat is ook het geval als je net iets aanpast, dat verschilt dat ook per zoomniveau. Ik vermoed dat dat morgen niet meer het geval is ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: OpenStreetMap

Bericht door Chris » za 31 okt 2015, 12:03

Het duurt volgens mij altijd enige tijd voordat alle zoomniveau's zijn geüpdate. Ook wijzingen doorvoeren duurt altijd enige tijd, daarom zie je nog wel eens dat wegen al als 'geopend' ingevoerd zijn terwijl die in werkelijkheid nog niet opengesteld is.

Egbert
expressweg
Berichten: 2719
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: OpenStreetMap

Bericht door Egbert » za 31 okt 2015, 12:26

Kaaiman schreef:Je wordt op je wenken bediend, René. De wegenlay-out van OSM is sinds vandaag behoorlijk verbeterd! :D
Behoorlijk verslechterd ja. Het ziet niet uit. :schrikreactie:
Vooral op hoge zoomniveau's zijn de wegen zo verschrikkelijk dik geworden. Nee. :down:

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door Wesso » zo 08 nov 2015, 19:13

Ik zat voor de lol wat straatnamen te corrigeren in de Bourgogne met Google Map Maker, Openstreetmap en Streetview. De namen die op de kaart stonden leken niet erg op straatnamen. Wat bleek: dit zijn namen van kadastrale perceelgroepen die door Google zijn overgenomen. Openstreetmap heeft de "officiële" straatnamen uit de kadasterkaart gehaald (denk aan Voie Communale no. xx dit de la ...). Maar het is echt onbegonnen werk. In Boyer heeft de gemeente een carte communale met slecht gerenderde kadasterdata en wat "gemeentelijke" straatnamen erdoorheen. En dan zijn er ook nog straatnaambordjes met een andere naam. :hamertjetik:

Geen wonder dat gîtes en campings met bordjes werken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: OpenStreetMap

Bericht door Vinny » zo 08 nov 2015, 19:44

Zonder dollen, het is echt verschrikkelijk. Wees blij dat we in Nederland in een georganiseerd land wonen met een centraal adressen- en postcode bestand dat op aanvraag ter beschikking wordt gesteld aan kaartenmakers en navigatiesoftwareontwikkelaars. Zodra je de grens over gaat kom je wat dat betreft in woestijngebied.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door RSK » zo 08 nov 2015, 20:29

Kan me voorstellen. Een neef van mijn opa is begin jaren '90 in Zuid-Frankrijk gaan wonen. Hij had toen een perceel met meerdere huizen, en een van de huursters heeft jarenlang geprobeerd om huisnummers in de straat te krijgen. Zonder succes. Uiteindelijk zijn de nummers er in 2012 gekomen, toen dat inmiddels hoogbejaarde dametje allang in een maison de retraite zat. Voor mijn 'oom' maakt het weinig uit dat hij nu op nummer 7 woont: hij was toch al de enige aan die kant van het dorp met een typisch Nederlandse achternaam, dus zijn post kwam altijd op de goede plek aan. :lol:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

JB81
autoweg
Berichten: 1541
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: OpenStreetMap

Bericht door JB81 » ma 09 nov 2015, 8:29

Toen ik in mijn studietijd wat bijverdiende als bestelbusjescoureurchauffeur ben ik eens naar Spanje gestuurd met als adres slechts een wegnummer en een hectometerpaal.

Ter plekke bleek dat de ingang van een gloednieuw bedrijventerrein te zijn. Kun je twee vierkante kilometer aan identieke betonnen schoenendozen gaan afspeuren naar de juiste bedrijfsnaam... :shutup:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: OpenStreetMap

Bericht door Chris » ma 09 nov 2015, 14:53

Dat is overigens vrij gebruikelijk in Spanje. Campings hebben vaak ook het adres van een carretera nacional met een kilometerpaal. Overigens is dat nog best handig, aangezien je kan zien hoe ver je nog moet en of je dan goed moet opletten of gewoon door kan rijden. Zoekend verkeer rijdt vaak langzamer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door Pino » zo 20 dec 2015, 16:05

Wat krijg je als je met OSM/Mapzen de snelste weg naar Rome laat berekenen vanuit een kleine 500.000 plaatsen in Europa? Deze kaart.

Vind het wel een fascinerend geheel, vanuit Nederland trouwens ook bruikbaar voor goede raad op weg naar Basel, de Gotthard en Milaan. Maar als je daarop inzoomt, zie je tegelijkertijd wel wat keuzes waarover gediscussieerd kan worden. Vanuit Amsterdam/Utrecht wordt eerder ingezet op de Linksrheinische Autobahn dan op de Rechtsrheinische route die voor velen toch de voorkeur heeft en die ook het rechtstreekse nummer E35 is gegeven. De route over de E42 naar Saarbrücken doet het ook goed op deze kaart, evenals de Fernpaß (ten gunste van de E45-route over München). Echt discutabel wordt het met de snelste route vanuit Groot-Brittannië / Calais: uiteraard eerst naar Reims, maar dan over de A26/N4/N57 richting Basel??? De grote meerderheid rijdt hetzij over de A4/A35 naar Basel of pakt de snelste route richting Mont Blanc.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door GuteFahrt » ma 28 dec 2015, 21:19

Zijn er onder jullie forummers ook voorbeelden bekend van ingetekende toekomstige wegen die van de kaart verdwenen zijn sinds de nieuwe lay-out?

Mij viel op dat dit in ieder geval bij (knooppunt) Joure het geval is.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door Wesso » ma 28 dec 2015, 21:37

^^ Vreemd, ook de geplande Blankenburgtunnel en de A15 Ressen-Zevenaar zijn niet zichtbaar (aangenomen dat deze er wel op stonden). Het kan niet aan de lay-out liggen, want de geplande A26 bij Hamburg staat er wel op. Mogelijk een geval van vandalisme.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: OpenStreetMap

Bericht door Vinny » ma 28 dec 2015, 22:15

Ik denk dat die een ander attribuut hebben. Ik kan nog eens kijken wat er in het bronmateriaal staat. De database van OSM is buitengewoon rommelig, alleen heb je dat pas door als je gaat spitten in het bronmateriaal. Wellicht dat er meerdere constructie-attributen vroeger op dezelfde manier werden getekend en tegenwoordig (sinds de nieuwe lay-out) niet meer. Dat is dan een onvoorzien gevolg van een wijziging die door een ander team is genomen. Bij GoogleMaps heb ik daar ook wel voorbeelden van gezien.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door captain007 » ma 28 dec 2015, 23:14

Wanneer ze het highway:construction attribuut hebben worden ze nog wel getoond. Bij highway:proposed niet meer. Dat was voorheen wel zo en dat zorgde ervoor dat die wegen wel zichtbaar waren in het standaard kaartbeeld, maar wel met een ander kleurtje. In het geval van een definitief TB en wanneer aanleg is gestart kan je deze dus het beste op construction zetten.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door Kaaiman » di 29 dec 2015, 8:01

Ik heb een keer commentaar gekregen van iemand dat 'construction' alleen bedoeld zou zijn voor wegen die in het landschap zichtbaar in aanleg zijn, terwijl 'proposed' voor plannen bedoeld zijn.

Al voor de nieuwe lay-out heeft men gekozen om 'proposed'-wegen niet meer op de kaart weer te geven. Wil je die wegen toch zien, dan ben je veroordeeld tot OpenMapSurfer of OpenTopo.

Het was mijns inziens mooier geweest als OSM meer vectorgebaseerd zou werken. In dat geval zou je lagen aan en uit kunnen zetten, zonder dat steeds alle tegels opnieuw gedefinieerd zouden moeten worden.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: OpenStreetMap

Bericht door Chris » di 29 dec 2015, 12:07

Er zit eigenlijk nog wel een gradatie tussen 'proposed' en 'construction', namelijk 'planning'. Proposed wordt voornamelijk gebruikt in de Engelstalige wegenbouw voor projecten die nog niet in een concrete fase van procedures zitten. Bijvoorbeeld een ontwerp-tracébesluit (of draft EIS in het Engels) gaat m.i. al een stuk verder dan de term proposed.

Proposed is eigenlijk nog zo weinig concreet dat ik zo'n route niet eens zou intekenen. Misschien bedoelen ze met 'proposed' dan wel dat projecten echt al in concrete planvorming/procedures zitten.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door Wesso » di 29 dec 2015, 14:50

Ik zie nu dat de geplande A7 bij Joure als 'highway=proposed' staat ingetekend.

Er blijkt al enige tijd discussie te zijn over het wel of niet renderen van proposed elementen. Het advies is nu om dit soort elementen (in dit geval wegen) alleen te tekenen bij hoge uitzondering of na inhoudelijke argumenten. De reden die daarbij staat is het doel om alleen aanwezige, zichtbare elementen op OSM te renderen. Dat zou kunnen verklaren waarom er niets van te zien is op de standaard OSM-kaartlaag. De Humanitarian-kaartlaag laat alleen nog dunne grijze lijntjes zien.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door Kaaiman » di 29 dec 2015, 15:51

Ik vind het zelf altijd erg verhelderend om geplande wegen te zien, dat zal 90% van de Wegenforummers vast met me eens zijn. Overigens wel mits de kwaliteit van de ingetekende wegen fatsoenlijk is. Hoekige geplande snelwegen die op de kaart worden gepleurd, kunnen liever achterwege blijven.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10229
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: OpenStreetMap

Bericht door Mark » di 29 dec 2015, 16:00

^^ Inderdaad, iemand had eens een keer een tracé voor de A4 Benelux-Klaaswaal ingetekend maar dat was zo schots en scheef dat de A4 Steenbergen er kaasrecht bij was. Ik geloof dat captain007 dat vervolgens gecorrigeerd heeft.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: OpenStreetMap

Bericht door Vinny » di 29 dec 2015, 16:04

Voor wegen waar geen tracé voor is vastgelegd, kan een indicatieve aanduiding wel handig zijn. Zeker op het wegenforum waar nog wel eens verder in de toekomst wordt gekeken. Dat zoiets dan hoekig er uit ziet, tja. Kaartenmaken is ook wel een kunst op zich.

Op de ANWB kaarten van de jaren '80 werden geplande wegen met stippellijnen aangegeven. Vond ik wel duidelijk :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: OpenStreetMap

Bericht door Koesj » di 29 dec 2015, 16:55

Ik heb destijds het nieuw Knp Joure ingetekend en vrij klakkeloos het attribuut van een ander project overgenomen :|

Het is echter wel getekend op basis van het TB als transparante laag!

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: OpenStreetMap

Bericht door Wouter N14 » za 23 jan 2016, 15:18

Kan iemand de Mercuriusweg op de Haagse Binckhorst definitief intekenen? De situatie op straat is al een paar weken geleden opengesteld.
Afbeelding
De Mercuriusweg volgt niet precies deze stippellijn, maar maakt een klein knikje min of meer over die groenstrook en sluit dan aan op de Spoorboogweg. Dat is trouwens ook de verkeerde naam, de weg heet inmiddels Supernovaweg. Spoorboogweg was de werktitel.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6371
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: OpenStreetMap

Bericht door Seat Ibiza » za 23 jan 2016, 17:14

Wouter N14 schreef:Kan iemand de Mercuriusweg op de Haagse Binckhorst definitief intekenen?
Iedereen kan dat ;)
Kortom: wat let je?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: OpenStreetMap

Bericht door Wouter N14 » za 23 jan 2016, 17:16

^^ Ik heb er naar gekeken maar het leek er op dat ik een programma moet installeren en dat het doorvoeren van wijzigingen nogal lastig is, als ik het zo lees.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6371
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: OpenStreetMap

Bericht door Seat Ibiza » za 23 jan 2016, 17:18

^^
Ga naar http://www.openstreetmap.org, maak account aan en kies vervolgens via bewerken "Bewerken met Potlatch 2 (bewerken in de browser)". Vrij eenvoudig en je hoeft daarvoor dus niks te installeren.

EDIT: als het nou niet mocht lukken, maak dan even een schetsje in Paint en toon dat hier. Dan kan ik het op later moment ook wel doorvoeren.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: OpenStreetMap

Bericht door Wouter N14 » za 23 jan 2016, 17:34

Uhm... ik wist niet dat er een openstreetmap.nl en een openstreetmap.org was. Bij die laatste is het al wel doorgevoerd...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6371
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: OpenStreetMap

Bericht door Seat Ibiza » za 23 jan 2016, 18:05

^^
Neem aan dat die bestanden toch op een of andere manier aan elkaar gekoppeld zijn; kortom: waarschijnlijk staat het in de .nl er dan ook spoedig correct op.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: OpenStreetMap

Bericht door captain007 » za 23 jan 2016, 19:52

Kan zijn dat de tileservers nog achterlopen van openstreetmap.nl. Dat is zowieso bij bewerkingen doorvoeren wel handig om te weten. Het duurt altijd even voordat de wijzigingen zichtbaar zijn, omdat de tiles opnieuw gegenereerd moeten worden. Zeker op de minder gedetailleerde zoomlevels kan dat soms tot enkele dagen duren voordat wijzigingen zichtbaar zijn.

Plaats reactie