Limburg rond 1970

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Limburg rond 1970

Bericht door Matt » di 23 aug 2005, 8:52

Wat vergrotingen van een topografische kaart van Limburg uit pakweg 1970 (of zelfs een paar jaar daarvoor):

De A76/N281:

Afbeelding

Omgeving van het huidige knooppunt Kerensheide.

Afbeelding

Omgeving Weert. De A2 loopt nog niet door tot de bajonetaansluiting, het laatste stukje gaat over de huidige N280 richting Weert.

Afbeelding

Maastricht en omgeving. De ver uit elkaar liggende rijbanen van de A2 op de kruisberg zijn al aanwezig.

Afbeelding

Roermond en omgeving:

Afbeelding

Een uitvergroting:

Afbeelding

Hier zijn me 2 zaken opgevallen.

- De huidige N271 heeft hier N95 als nummer. Dat is hetzelfde nummer als de weg door Beek, Geleen en Sittard (zie 2de foto). Kan het zijn dat de N95 de weg Maastricht - Venlo was in het pré autosnelweg tijdperk?

- De huidige N68 is volgens mij hier aangegeven als N230. Opvallend is dat de weg in Duitsland ook 230 heet.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Limburg rond 1970

Bericht door Rene » di 23 aug 2005, 9:16

Matt schreef:Omgeving Weert. De A2 loopt nog niet door tot de bajonetaansluiting, het laatste stukje gaat over de huidige N280 richting Weert.

Afbeelding
Er is sprake van 2 kaartbladen die tegen elkaar zijn geplakt.

Het linker deel is van een kaartblad waarop de situatie na gereed komen van rw75 tot Nederweert staat afgebeeld. Dat was dus na 27-1-1970 het geval.

Het rechter deel is een ouder kaartblad, vandaar dat de rw75/E9 (=A2) zo "onderbroken" is. Het dateert dus van voor 1970, maar van na 7 mei 1966, de datum dat rw75 tussen Kelpen en Grathem werd opengesteld.

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Bericht door Matt » di 23 aug 2005, 9:31

hehe, er is dus gesjoemeld bij het maken van de kaart. Zo komen de raadsels in de wereld ;)
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » di 23 aug 2005, 11:31

Matt schreef:hehe, er is dus gesjoemeld bij het maken van de kaart. Zo komen de raadsels in de wereld ;)
Bovendien maakt men wel eens fouten bij de topopgrafische dienst (bijv. een heel rare configuratie van KP Holendrecht).
Of zet men geplande wegen al als gerealiseerd op de kaart (bijv. de noordelijke randweg Amsterdam was volgens de kaart al jaren gereed tussen Leeuwarderweg en Schellingwouderbrug. Maar die weg heeft er nooit zo gelegen...)

Een medewerker van de Topografische Dienst erkende dit probleem. "We moeten ons altijd inhouden bij wegen in planning of aanleg. Het is zo verleidelijk om ze al als gerealiseerd aan te geven, omdat je weet dat je kaart anders binnen een paar maanden verouderd is."
Bij sommige kaarten duurt het meer dan 5 jaar voordat een nieuwe versie gemaakt wordt.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » wo 24 aug 2005, 21:13

Wat betreft de datering, kan ik bij het kaartblad Maastricht in elk geval er uit afleiden dat dit van voor 1968 moet zijn. De J.F. Kennedybrug (zuidelijke Maasbrug) staat immers gepland en deze brug is in 1968 geopend voor het verkeer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 25 aug 2005, 11:22

Ik heb zo'n hekel aan het tegen elkaar aanleggen van kaartbladen. Soms zit er tot 8 jaar tussen. Dat maakt een topografische kaart eigenlijk per definitie waardeloos. :shock:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Boschdijk
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 08 aug 2005, 14:16
Locatie: Eindhoven

Bericht door Boschdijk » do 25 aug 2005, 21:20

De oostelijke randweg van Weert die op dit kaartje nog grotendeels aangelegd moet worden, ziet er erg snelwegachtig uit en is nu ook nog steeds 2x2 met gescheiden middenberm en een volledige ongelijkvloerse kruising. Ik kan me niet voorstellen dat dit allemaal is aangelegd puur en alleen voor de randweg zelf. Waarvoor is dit dan wel zo groots aangelegd? Zou hier oorspronkelijk de A2 moeten lopen? En zo ja, waarom hebben ze die later dan +/- 4 km oostelijker aangelegd?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » vr 26 aug 2005, 13:25

Boschdijk schreef:De oostelijke randweg van Weert is 2x2 met gescheiden middenberm en een volledige ongelijkvloerse kruising. Ik kan me niet voorstellen dat dit allemaal is aangelegd puur en alleen voor de randweg zelf.
Waarom niet?
De hele rondweg van Weert is voorbereid op 2x2.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Plaats reactie