Conti-Atlas 1968/69

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5455
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Conti-Atlas 1968/69

Bericht door marcel » zo 22 apr 2012, 19:52

Een paar foto's van deze atlas (overigens niet in mijn bezit):
https://picasaweb.google.com/monterie.de/ContiAtlas

Hierop zijn een aantal interessante geplande snelwegen in Nederland en België te zien.
Vooral dit verbaasde mij:
https://picasaweb.google.com/1177422945 ... 8831581154
Opvallend genoeg wijken de plannen in België veel minder af van de werkelijk gebouwde wegen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Conti-Atlas 1968/69

Bericht door Willem » zo 22 apr 2012, 21:02

Op de kaart met de noordkant van Rotterdam staat een vrij belangrijke weg tussen Oude Leede en de A13. Een dergelijke weg heeft daar echter nooit gelegen. De enige weg tussen Oude Leede en de A13 is een smal boerenweggetje.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Conti-Atlas 1968/69

Bericht door Albaufstieg » vr 19 sep 2014, 17:31

SPOILER: TOON

Afbeelding
Misschien wat apart om in dit topic oude koeien uit de sloot halen, maar wat een gave atlas is dit. Ook apart om de nooit aangelegde Markerwaard als 'im Bau' zijnde te zien.

Deze atlas zou ik wel graag in mijn collectie willen hebben, maar dat zal ongetwijfeld voor meerdere forummers op gaan. :)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Conti-Atlas 1968/69

Bericht door harry » vr 19 sep 2014, 17:54

Albaufstieg schreef:Ook apart om de nooit aangelegde Markerwaard als 'im Bau' zijnde te zien.
Veel dijken van de Markerwaard zijn wel degelijk aangelegd: Enkhuizen-Lelystad, Lelystad-Muiderberg en bij Marken.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Conti-Atlas 1968/69

Bericht door Rein » vr 19 sep 2014, 19:03

Lelystad - Muiderberg was toch voor zuidelijk Flevoland neem ik aan?

Overigens wel een mooie kaart met o.a. missende delen A7, A8 en A9, de A1 die nog om Naarden Vesting heen moest worden getrokken etc.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Conti-Atlas 1968/69

Bericht door Albaufstieg » vr 19 sep 2014, 19:35

Rein schreef:Lelystad - Muiderberg was toch voor zuidelijk Flevoland neem ik aan?
Dat denk ik ook. De overige twee kloppen wel! De dijk van Marken werd in 1957 aangelegd zodat Marken ook met het vasteland verbonden werd. De Houtribdijk (N302) volgde in 1976.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Conti-Atlas 1968/69

Bericht door Rene » vr 19 sep 2014, 22:40

Nee, de dijk die nu in Zuidelijk Flevoland de grens met het Markermeer vormt, is een Markerwaarddijk.
De dijk van oostelijk Flevoland zou oostelijker komen, met een "kanaal" ertussen. Dat kanaal kun je terugvinden op de kaart: Pampushaven en het Oostvaardersdiep.
Het is niet voor niets dat de dijk zo'n slingerend patroon heeft...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Conti-Atlas 1968/69

Bericht door Rein » vr 19 sep 2014, 22:51

Ha grappig, weer wat geleerd. Nooit geweten en nooit vermoed. Maar inderdaad, ook verder noordelijk bij Lelystad Haven en het einde van de Houtribdijk zie je nog wat sporen.

Overigens lijkt ook het zuidwestelijke hoekje van Oostelijk Flevoland niet aangelegd als ik dat kaartje zo zie.

Albaufstieg
autoweg
Berichten: 1029
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 23:45
Locatie: Gouda

Re: Conti-Atlas 1968/69

Bericht door Albaufstieg » vr 19 sep 2014, 22:53

Weer wat geleerd inderdaad, bedankt. ;)

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Conti-Atlas 1968/69

Bericht door Kaaiman » za 20 sep 2014, 9:07

Door de opkomst van de recreatie zijn de randmeren van Zuidelijk Flevoland groter uitgevoerd dan oorspronkelijk de bedoeling was; dat was nog niet het geval bij Oostelijk Flevoland, dat smallere randmeren heeft.

Overigens kwam men er pas bij de inpoldering van de Noordoostpolder achter dat randmeren een hoop verdroging op het oude land schelen. Dit verschil werd duidelijk door de vaargeul tussen Blokzijl en de IJssel. Dit voortschrijdend inzicht heeft geleid tot de randmeren.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Conti-Atlas 1968/69

Bericht door Vinny » za 20 sep 2014, 9:12

Het is wel apart dat later rond de NOP nooit meer een randmeer is aangelegd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Conti-Atlas 1968/69

Bericht door Pino » za 20 sep 2014, 10:54

^^ Het alsnog aanleggen van een randmeer lag in het vorige decennium nog een tijdje op tafel, maar de provincie Flevoland vond de kosten niet opwegen tegen de baten (bron), LTO was uiteraard tegen, dus het plan ligt in een ijskast.

Wat betreft Lelystad-Muiderberg: ook voor mij was dit nieuw. Het maakt het ook een stuk logischer waarom de Oostvaardersplassen zijn zoals ze zijn. Maar het bestempelen hiervan als een Markerwaarddijk heeft iets geks. De oude functie was namelijk niets meer waard vanaf het moment dat besloten werd dat de dijk de buitendijk van Zuidelijk Flevoland zou worden. Die beslissing was ten tijde van het opstellen van deze kaart al genomen. Zuidelijk Flevoland was in 1967 drooggevallen en de kaart geeft de kustlijn van Zuidelijk Flevoland correct weer. Uit het bestaan deze dijk kun je dan niet meer afleiden dat de Markerwaard "im Bau" was. Wellicht wel uit het feit dat de Houtribdijk toen in aanleg was?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Conti-Atlas 1968/69

Bericht door Rein » za 20 sep 2014, 11:24

Pino schreef:de kaart geeft de kustlijn van Zuidelijk Flevoland correct weer..
Vind je? Vooral de zuidwestelijke hoek van zuidelijk Flevoland zoals ingetekend op die kaart correspondeert niet met de huidige werkelijkheid. Volgens de kaart loopt zuidelijk Flevoland zo'n beetje tot in de haven van Muiden en is ook Pampus verzwolgen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Conti-Atlas 1968/69

Bericht door Pino » za 20 sep 2014, 11:30

^^ Ik bedoelde niet meer dan "op basis van de dijk Muiderberg-Lelystad". Voor de rest valt er inderdaad best wel wat aan te merken, al praat je over details die voor een wegenkaart niet echt belangrijk waren. Je kunt het detail wellicht enigszins vergelijken met hoe vaag modernere wegenkaarten de Tweede Maasvlakte altijd hebben aangegeven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Conti-Atlas 1968/69

Bericht door Chris » za 20 sep 2014, 12:31

Op die kaart staat Zeewolde overigens een kilometer of 18 te noordelijk aangegeven, namelijk op de plek waar tegenwoordig de A6 rond Lelystad loopt. Van Burchtkamp heb ik nog nooit gehoord.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Conti-Atlas 1968/69

Bericht door boe! » za 20 sep 2014, 12:41

Zeewolde zou ooit een van de tien dorpen in de buurt van Dronten worden. Dat plan werd aangepast en alleen de dorpen Swifterbant en Biddinghuizen werden gerealiseerd. Later is de naam Zeewolde voor het huidige Zeewolde gebruikt.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Conti-Atlas 1968/69

Bericht door RSK » za 20 sep 2014, 13:03

In een ander hoekje is de geplande A3 ook nog ingetekend.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Conti-Atlas 1968/69

Bericht door Vinny » za 20 sep 2014, 18:01

Pino schreef:^^ Ik bedoelde niet meer dan "op basis van de dijk Muiderberg-Lelystad". Voor de rest valt er inderdaad best wel wat aan te merken, al praat je over details die voor een wegenkaart niet echt belangrijk waren. Je kunt het detail wellicht enigszins vergelijken met hoe vaag modernere wegenkaarten de Tweede Maasvlakte altijd hebben aangegeven.
Ik vermoed dat ze voor de intekening van dorpen, wegen en dijken gewoon een indicatief plan hebben gebruikt en geen tot in de puntjes uitgewerkt detailoverzicht. Voor wat betreft de ontstaansgeschiedenis van de Oostvaardersplassen: mij is altijd verteld dat het gebied zich lastig liet leegpompen, en omdat men graag aan het bouwen wilde in Almere en zo besloot men alvast daar te beginnen en het natuurgebied zelf maar te laten dichtslibben alvorens er een industrieterrein te vestigen. Dat is er dus nooit gekomen. De ganzen hebben het gebied ook open gehouden door het eten van waterplanten, waardoor de plassen zelf open water zijn gebleven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: Conti-Atlas 1968/69

Bericht door Claus Plein » za 20 sep 2014, 18:04

Zijn de locaties van Burchtkamp en het oude Zeewolde niet gebaseerd op het alles-is-zo-aan-te-fietsen-idee net zoals de Noordoostpolder, maar dat men er net op tijd achter kwam dat het niet meer hoefde?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Conti-Atlas 1968/69

Bericht door boe! » za 20 sep 2014, 22:14

^^ Correct.

Larsen was ook één van die dorpen. Op de wikipagina van Larsen wordt een en ander toegelicht.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Conti-Atlas 1968/69

Bericht door Coen Tunnel » zo 21 sep 2014, 18:47

Vinny schreef:Ik vermoed dat ze voor de intekening van dorpen, wegen en dijken gewoon een indicatief plan hebben gebruikt en geen tot in de puntjes uitgewerkt detailoverzicht. Voor wat betreft de ontstaansgeschiedenis van de Oostvaardersplassen: mij is altijd verteld dat het gebied zich lastig liet leegpompen
Ja, maar dat heeft dan ook weer deels te maken met het plan dat hier het kanaal tussen Flevoland en de Markerwaard moest komen. Het Oostvaardersdiep was al een veel diepere plek in het IJsselmeer. Toen besloten werd om de dijk te gebruiken voor Flevoland in plaats van de Markerwaard kwam dat Oostvaardersdiep ineens binnen Flevoland te liggen en doordat het veel dieper was dan de rest van het ingepolderde gebied lagen er dus diepe plassen (de Oostvaardersplassen) binnen de polder.
Vinny schreef:en omdat men graag aan het bouwen wilde in Almere en zo besloot men alvast daar te beginnen en het natuurgebied zelf maar te laten dichtslibben alvorens er een industrieterrein te vestigen. Dat is er dus nooit gekomen. De ganzen hebben het gebied ook open gehouden door het eten van waterplanten, waardoor de plassen zelf open water zijn gebleven.
Door de grote diepte had men sowieso nog wel een oplossing moeten bedenken om de Oostvaardersplassen droog te krijgen, ik betwijfel of men het simpelweg had kunnen laten dichtslibben. Men heeft eerst moerasplanten zoals riet in het gebied geplant, wat er voor zorgde dat de natuur zich ontwikkelde. Aan het geplande industriegebied bleek ook later geen behoefte.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Conti-Atlas 1968/69

Bericht door Groningen » zo 05 okt 2014, 16:17

Claus Plein schreef:Zijn de locaties van Burchtkamp en het oude Zeewolde niet gebaseerd op het alles-is-zo-aan-te-fietsen-idee net zoals de Noordoostpolder, maar dat men er net op tijd achter kwam dat het niet meer hoefde?
De oorspronkelijk geplande dorpen waren: Larsen, Swifterbant, Roggebot, Dronten, Biddinghuizen, Zeewolde, Abbert, Burchtkamp, Hoophuizen, Bremerberg en Zelhorst (bron). Daar zijn er dus zoals bekend maar een paar van overgebleven.
TOEVOEGING
Zo heb je nog De Abbert. Globaal tussen Elburg en Kampen.

Plaats reactie