Basisregistratie Grootschalige Topografie (2016)

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Basisregistratie Grootschalige Topografie (2016)

Bericht door Wouter N14 » vr 29 jun 2012, 15:39

Hier ben ik heel benieuwd naar! Sowieso naar de nauwkeurigheid maar ook welke mogelijkheden er geboden worden.
[url=http://www.nu.nl/internet/2847711/digitale-topografische-gegevens-vrij-beschikbaar.html]www.nu.nl[/url] (29-6-2012) schreef: Digitale topografische gegevens vrij beschikbaar

DEN HAAG - Vanaf 2016 komt er één digitale kaart van Nederland waarop alle topografische gegevens te zien zijn. Het kabinet stemde daartoe vrijdag in met een voorstel van minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur. De nieuwe kaart wordt vrij beschikbaar voor iedereen. De nieuwe kaart, de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT), moet diverse bestaande digitale kaarten gaan vervangen. De BGT moet er voor zorgen dat topografische gegevens zoals wegen, spoorwegen, bouwwerken, water en terreinen op eenzelfde manier worden vastgelegd. Op dit moment werken verschillende overheden nog met eigen digitale gegevens. De data voor de BGT worden aangeleverd door onder meer gemeenten, provincies, ministerie van Defensie, Prorail en Rijkswaterstaat. Het kabinet hoopt met de nieuwe kaart te voorkomen dat verschillende overheden hetzelfde werk doen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Basisregistratie Grootschalige Topografie (2016)

Bericht door Kaaiman » vr 29 jun 2012, 16:04

Klinkt zeer interessant! Helaas nog wel 4 jaar wachten, of nee, vast 6 jaar, gezien de uitloop die bij dit soort grote projecten vaak voorkomt.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Basisregistratie Grootschalige Topografie (2016)

Bericht door Groningen » za 30 jun 2012, 11:09

^^ ...waarna er na alle tegenslagen besloten wordt toch maar de stekker eruit te trekken, waardoor er weer een paar miljoen door de plee is gegaan.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Basisregistratie Grootschalige Topografie (2016)

Bericht door Vinny » zo 01 jul 2012, 10:13

Als ze maar niet de databasestructuur van het kadaster gaan gebruiken. Daar wordt je heel erg verdrietig van... :(
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Basisregistratie Grootschalige Topografie (2016)

Bericht door Via » do 05 jul 2012, 18:58

Hopelijk betekent dit ook dat gemeentes hun gebied eenduidig gaan inmeten. Momenteel krijg ik voor het ontwerpen altijd GBKN's, maar die verschillen nogal per gemeente. De ene heeft er kolken, putdeksels, paaltjes, waterafsluiters, brandkranen, bomen etc. opstaan terwijl je het bij een andere gemeente mag uitzoeken met een kaart met slechts huizen en de lijnen van de verhardingen. Ik begreep dat deze nieuwe kaart ook een vervanging gaat worden van de GBKN, dus ik ben heel benieuwd naar het detailniveau van deze kaart.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Basisregistratie Grootschalige Topografie (2016)

Bericht door waldo79 » ma 13 apr 2015, 12:49

Flinke laag stof en zand eraf geblazen...

De rijksoverheid gaat nog steeds uit van een invoeringsdatum van 1 januari 2016, maar dit onderstaande baart mij zorgen:
Het is belangrijk dat bronhouders vóór 2015 starten met de voorbereidingen om op tijd klaar te zijn. Op 1 januari 2016 gaat de wet in en moet de BGT af zijn.
Het wordt mij niet duidelijk wat er al gestart is door de bronhouders :geenlach:

ConvoiExceptionnel
zandpaadje
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 16:05
Locatie: Leidschendam

Re: Basisregistratie Grootschalige Topografie (2016)

Bericht door ConvoiExceptionnel » wo 08 jun 2016, 22:22

ff kicken. :shutup:
Ik hoorde van mijn docent dat er GBKN DWG/DXF-bestanden van 2015 staan.
Ik kan ze niet vinden, maar kan iemand hier een hint geven.
Ik krijg nog DWG/DXF-bestanden van 2010 van een ander opleiding. Mijn opleiding is er mee gekapt om de kaarten uit te delen, zij stappen over naar Civil 3D. :wall:
Onmisbaar bij windturbines en prefab bruggen.

Plaats reactie