Wegengame

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Danae
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 14:30
Locatie: Nederland
Contacteer:

Wegengame

Bericht door Danae » di 31 jul 2012, 15:12

Hallo allemaal,
Ik heb inmiddels al een paar keer geprobeerd een programma te maken om wegenkaarten te ontwerpen. Ik wil er een game van maken waar je je eigen wegennet kan creëren en er dan op kan rijden. Denk dat ik het nog eens ga proberen deze vakantie. Heeft iemand interesse om mee te doen?
Laatst gewijzigd door Danae op wo 06 sep 2023, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Wegengame

Bericht door sirdanilot » di 31 jul 2012, 15:38

Klinkt interessant ! Helaas kom ik qua programmeren niet veel verder dan een simpel spelletje in gamemaker, dus ik kan je niet helpen...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18011
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Wegengame

Bericht door Snelwegfreak » di 31 jul 2012, 15:44

Wat bedoel je dan met 'erop rijden'? Gewoon in een auto in een virtuele wereld? Als dat zo is heb ik wel interesse. Bovendien heb ik dan ook veel 3D modellen die van pas kunnen komen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Danae
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 14:30
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wegengame

Bericht door Danae » di 31 jul 2012, 16:18

Ik bedoel inderdaad in een virtuele wereld. Wat betreft 3D-programmeren heb ik weinig tot geen ervaring, dus wilde ik het eerst in 2D proberen (GTA 1-achtig).

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Wegengame

Bericht door keokiracer » di 31 jul 2012, 16:24

Is je plan iets te maken zoals dit? Of is je plan iets anders?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Danae
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 14:30
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wegengame

Bericht door Danae » di 31 jul 2012, 16:34

Als het lukt in 3D, dan wel. Anders is het van bovenaf op de wegen rijden. Als extra komt dan uiteraard de editor om het wegennet te veranderen.
Evt. heb ik ook de mogelijkheid om de OpenStreetMap-kaart te importeren.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Wegengame

Bericht door keokiracer » di 31 jul 2012, 16:41

Zoiets maar dan op OSM materiaal?
(Zoals je merkt ben ik erg geïnteresseerd in dit soort spellen, helaas ben ik een leek qua programmeren e.d.)

OSM = OpenStreetMap
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Danae
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 14:30
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wegengame

Bericht door Danae » di 31 jul 2012, 16:45

De bedoeling is hetzelfde, maar uitgebreider met o.a. rijstrookconfiguraties en bewegwijzering. Maar ik kan niet garanderen dat dat allemaal lukt :P.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Wegengame

Bericht door sirdanilot » di 31 jul 2012, 17:14

Een 2d spelletje maken moet niet heel erg onoverkomelijk moeilijk zijn, hoor. Sterker nog, zoiets is nog makkelijker dan een platformspelletje maken. Je kunt hiervoor zelfs Game Maker gebruiken (google maar). Het enige wat veel tijd gaat kosten, is gedetaileerde kaarten maken met rijstrookconfiguraties en bewegwijzering. Het zou erg leuk zijn als zo'n kaart van geheel Nederland bestond, zodat je heel NL door zou kunnen rijden, maar die kaarten zijn er niet Zelf een kaart maken van een fictieve stad kan natuurlijk wel.

Denk erom dat je hiervan een project moet maken voor meerdere mensen, in je eentje gaat dit falikant fout.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18011
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Wegengame

Bericht door Snelwegfreak » di 31 jul 2012, 17:53

Bewegwijzering maken alsook textures voor wegen van bovenaf (inclusief voorsorteervakken e.d.) lijkt mij leuk en sta daarvoor tot je dienst ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Wegengame

Bericht door sirdanilot » di 31 jul 2012, 17:57

Ja dat vind ik eigenlijk ook wel leuk om te doen. Hoe meer mensen je hebt die dat doen, hoe groter de 'wereld' die je kan maken.

Mar zorg eerst maar eens voor een goede besturing ;). Ook leuk is een AI ontwerpen zodat er random auto's rondrijden op de kaart. In het echt rijd je namelijk ook nooit alleen. Maar ik denk dat dat wel érg moeilijk is, als je ook nog realistisch gedrag wil qua filevorming etc.

Gebruikersavatar
Danae
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 14:30
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wegengame

Bericht door Danae » di 31 jul 2012, 18:47

Allemaal bedankt voor de vele reacties, had ik helemaal niet verwacht!
Ik programmeer in C++ met CodeGear RAD Studio. Waarschijnlijk heb ik niet veel textures nodig, want ik teken de wegen door lijntjes te trekken, dat gaat een stuk makkelijker voor mij dan alle textures goed uitlijnen, idem dito wat de borden betreft.
Ik stel voor dat ik eerst een 'ruwe' editor maak waar wel alles instelbaar is, maar dat je de wegen ziet als in bijv. Google Maps met vershillende kleuren voor verschillende wegen. Dan kunnen jullie alvast aan de slag met kaarten maken (wie daar zin in en behoefte aan heeft) en zal ik (met evt. nog anderen) de uiteindelijke engine gaan maken die de wegen daadwerkelijk tekent. Ik kan evt. wel voorbeeldtextures gebruiken, dat ik tenminste weet hoe de verschillende wegen en bewegwijzering uitzien, met informatie over de afmetingen.
Ik laat die verdeling wel aan jullie over, ik zal in ieder geval de editor gaan maken.

EDIT: Heeft iemand verstand van de Mollweide-projectie?
EDIT2: En het moet natuurlijk ook een goede naam hebben...

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Wegengame

Bericht door Gaiajohan » di 31 jul 2012, 21:50

Dit klinkt erg tof. Toen ik een jaar of 16 was speelde ik weleens flight sim, en dacht dan aan hoe gaaf het zou zijn een car sim te hebben waar je ook wegennetwerken voor zou kunnen maken en/of downloaden, zoals met flight sim het geval is.
Alleen moet de besturing van de auto dan wel realistisch zijn..
Dus dat ik bv de regio om mij huis via Google Maps enz in die game gooi. Met wat modeltemplates de omgeving maken. En dan rijden.

Voor racesims op de pc, heb je Bob's track builder. Dan kun je data uit Google Earth invoeren, en dan de omgeving maken met templates of zelf gemaakt materiaal. Alleen maak je dan wel een racecircuit.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wegengame

Bericht door Kaaiman » wo 01 aug 2012, 0:52

Is het niet makkelijker om te starten met wat iemand anders al eens gemaakt heeft? Er zijn wel wat racesimulators die een open broncode hebben, zoals TORCS, het daarvan afgeleide Speed Dreams, of VDrift en het daarvan afgeleide Stunt Rally. Dan hoef je je in ieder geval niet meer om de simulatie-engine zelf te bekommeren, maar alleen nog om de tracks en spelmodi.
Laatst gewijzigd door Kaaiman op wo 01 aug 2012, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Wegengame

Bericht door sirdanilot » wo 01 aug 2012, 9:41

In SimCity4 met uitbreidingen kun je je eigen stad maken en er is ook een functie om daarin rond te rijden. Maar dat is natuurlijk een verhaal apart. Het is dus niet zo dat zoiets als dit nog helemaal niet bestaat, maar in principe is het idee wel origineel om écht speciaal hiervoor ene spel te maken dat ook voor iedereen toegankelijk is (ik neem aan dat je hier geen geld mee wil gaan proberen te verdienen ;))

Gebruikersavatar
Danae
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 14:30
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wegengame

Bericht door Danae » wo 01 aug 2012, 13:23

Kaaiman schreef:Is het niet makkelijker om te starten met wat iemand anders al eens gemaakt heeft? Er zijn wel wat racesimulators die een open broncode hebben, zoals TORCS, het daarvan afgeleide Speed Dreams, of VDrift en het daarvan afgeleide Stunt Rally. Dan hoef je je in ieder geval niet meer om de simulatie-engine zelf te bekommeren, maar alleen nog om de tracks en spelmodi.
Dat is inderdaad wel een stuk makkelijker, maar ik wil het toch liever zelf proberen daar dit ook een soort uitdaging voor mij is.
sirdanilot schreef:(ik neem aan dat je hier geen geld mee wil gaan proberen te verdienen ;))
Is niet de bedoeling, maar ik denk dat ik het wel closed-source houd, natuurlijk is er wel evt. de mogelijkheid content te maken.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Wegengame

Bericht door mhkamp » wo 01 aug 2012, 13:49

Een game om zelf te rijden is bijvoorbeeld ook Euro Truck Simulator. Helaas laat de besturing nogal te wensen over :(

Sim City 4 is mooi, klopt. Alleen daar mis ik het 'spitsuur' gevoel: Het is wel druk, maar geen files. Ook verdwijnen auto's zo van de snelweg. Het zou mooi zijn als alle aspecten, al dan niet gesimuleerd, die je in het dagelijks leven tegenkomt, ook in zo'n game kunt zetten.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Wegengame

Bericht door Kaaiman » wo 01 aug 2012, 19:07

Genecyll schreef:Dat is inderdaad wel een stuk makkelijker, maar ik wil het toch liever zelf proberen daar dit ook een soort uitdaging voor mij is.
Het lijkt me nogal een uitdaging om een OSM-to-track-converter te maken, of zelf levensechte tracks op basis van de echte wereld te maken. Daar kun je zomaar een jaar mee bezig zijn. Ten slotte moet je de broncode van zo'n spel ook nog zo bewerken, dat er een functionaliteit ontstaat die voor zo'n simulator gewenst is. Racen heeft dan minder prioriteit, maar 'gewoon' rondrijden des te meer.

Overigens heb ik het gevoel dat je het ontwerpen en programmeren van een engine en dergelijke flink onderschat.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Wegengame

Bericht door Chrysa » vr 03 aug 2012, 11:26

Maar is de kans niet groot dat in Simcity 5,die in maart uit schijnt te komen, ook weer de mogelijkheid is om zelf te rijden op de wegen?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegengame

Bericht door Rene » za 06 okt 2012, 23:51

Ik speelde vroeger graag Transport Tycoon Deluxe.
Nu blijkt in de laatste versie van OpenTTD ook de mogelijkheid te zitten om leuk te stoeien met autosnelwegen.
Hierbij een screenshot (als de rechterkant eraf valt: even downloaden en lokaal bekijken).
Afbeelding

Je kunt OpenTTD hier downloaden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Wegengame

Bericht door Palance » zo 07 okt 2012, 9:11

Ah, dank voor de tip! :top:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Wegengame

Bericht door Chrysa » zo 07 okt 2012, 11:20

*laat maar,al gevonden*
Eigenlijk zou iemand een wegenforumserver moeten maken,ik kan wel hosten maar dan zijn de onlinetijden beperkt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegengame

Bericht door Rene » zo 07 okt 2012, 14:16

Vergeet niet om alle NEWGRF modules te downloaden die beginnen met Dutch, en om daarvan degenen die voor Windows bedoeld zijn ook daadwerkelijk te installeren.
Dan heb je Nederlandse stations, treinen, trams en autosnelwegen. En alles is afhankelijk van het jaar waarin je speelt. Zo heb je in 1930 uiteraard nog geen snelwegen en nog geen mat '54. Maar in 1980 kun je met ICM rijden op het spoor, en signaleringsportalen plaatsen op je snelweg...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Wegengame

Bericht door Chrysa » zo 07 okt 2012, 16:11

Mwah,die Nederlandse treinen zijn irritant,ik gebruik liever die maglevtreinen die 643 km/h kunnen. Ook is de Hover Bus wel een leuke NewGRF. :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Wegengame

Bericht door Mandelsoft » zo 07 okt 2012, 17:15

Zelf ben ik vrij bedreven met SimCity 4. Als je veel geduld hebt (en de juiste mods), kan je best mooie dingen maken:

Afbeelding
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En als toetje: iets nieuws dat nog niet publiek beschikbaar is:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Wegengame

Bericht door Chrysa » zo 07 okt 2012, 20:15

IKWILDIEROTONDE

Mwah,ik speel wel redelijk wat simcity 4 en heb ook een stad met 1,7 miljoen inwoners,heb alleen een zwaar verkeersinfarct aangezien ik de wegen niet uit kan breiden. (De ring is 2x5 maar is nog steeds niet genoeg. :heygrr:

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Wegengame

Bericht door keokiracer » zo 07 okt 2012, 20:27

Ik had net (was aan het spelen) veel last van sluipverkeer over avenues tussen steden, en die wilde ik over de nabijgelegen snelweg laten rijden. Maar even voor de GroenLinks optie gekozen :twisted:
Ik heb de weg versmald van avenue naar straat (voor niet-SC4-spelers: dat is te vergelijken met een smalle straat in een woonwijk) en ik heb er 2 nutteloze rotondes in gegooid. Hoeveelheid auto's ging van 5.000 auto's en ruim 4.000 bussen naar 300 auto's en 200 bussen. Wie zegt dat downgraden niet helpt? :dyn_hyp:

Ik heb veel verkeersproblemen in mijn grootste stad, mijn commerciële district van de regio. Bijna 1.000.000 banen daar voor commercieel. Dat wilde ik eigenlijk gaan halen vanavond. Ik gebruik geen RHW (wel eens NAM). Qua snelwegen heb ik alleen Maxissnelwegen, die lopen al vol bij 3.000 auto's ofzo. Mijn hoogste is 61.000 :hamertjetik:. En dat is nog niet de top ben ik bang, ben nog van plan behoorlijk wat te ontwikkelen bij die snelweg in de buurt.

@Mandelsoft: die heb je toch ook al eens laten zien in een van je streams? Rottepolderplein II :mrgreen:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Wegengame

Bericht door Chrysa » zo 07 okt 2012, 20:32

Doe ik ook wel eens,ik had een snelweg wegggehaald en er een hoofdstraat voor in de plaats gelegd,gevolg was dat er 3x zo veel verkeer reed. :facepalm:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wegengame

Bericht door Rene » zo 07 okt 2012, 21:28

Ja, het verkeers- en vervoersmodel achter SC4 is echt vreselijk.
Opgesteld door een of andere fanatieke public transport environmentalist :nuts:

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Wegengame

Bericht door Chrysa » zo 07 okt 2012, 21:33

Tja,metros zijn echt een wondermiddel in SC4. :shutup:

Plaats reactie