Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Rene » za 11 aug 2018, 21:08

Palance schreef: za 11 aug 2018, 19:28
Rene schreef: za 11 aug 2018, 16:47 de schrijfwijze van de plaatsnaam zoals die lokaal op de komborden.
Succes :)
Simpel toch. Men neme de officiële transliteratie van Зрењанин.
Voor Servische plaatsen kan daarvoor teruggegrepen worden op de 1:1 vertaling van Servisch cyrillisch naar Kroatisch latijns schrift.

Kortom je zou mogen verwachten:

Zrenjanin
Зрењанин


De andere exoniemen kunnen achterwege blijven.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door duikgek89 » za 11 aug 2018, 23:40

Transliteratie Cyrillisch - Latijns is niet voor elke taal (of brontaal --> doeltaal combinatie) per definitie hetzelfde, daar moet je wel rekening mee houden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32170
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 aug 2018, 8:38

^^ Al is er voor sommige talen wel een officiële transliteratie vastgesteld. Die is er voor het Servisch, maar ook voor bv. het Wit-Russisch (Łacinka) en Bulgaars. Mongools had ook een Latijns alfabet, wat nu echter niet meer gebruikt wordt.

In de jaren '20 van de vorige eeuw waren er serieuze en vergevorderde plannen om talen om het Latijns schrift in te voeren voor alle talen in de Sovjet-Unie, maar Stalin heeft dat in 1930 een halt toegeroepen en in plaats daarvan werd voor veel van die talen Cyrillisch de standaard: https://en.wikipedia.org/wiki/Latinisat ... viet_Union

In Transnistrië wordt nog officieel Roemeens in Cyrillisch schrift gebruikt, wat natuurlijk 1 op 1 over te zetten is naar Roemeens in Latijns schrift.

Ook voor talen in een ander schrift dan Cyrillisch is soms een officiële transliteratie naar het Latijns schrift beschikbaar, bv. bij Grieks en Georgisch.

Er zijn echter ook talen waarvoor geen officiële transliteratie beschikbaar is en meerdere systemen door elkaar gebruikt worden.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Robbert297 » zo 12 aug 2018, 11:06

Coen Tunnel schreef: vr 10 aug 2018, 17:38 ^^ Omdat wij niet bij Google werken en Marcel wel.
Goed punt. Dat wist ik niet. :lol:
Слава Україні

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door duikgek89 » zo 12 aug 2018, 14:37

Coen Tunnel schreef: zo 12 aug 2018, 8:38In de jaren '20 van de vorige eeuw waren er serieuze en vergevorderde plannen om talen om het Latijns schrift in te voeren voor alle talen in de Sovjet-Unie, maar Stalin heeft dat in 1930 een halt toegeroepen en in plaats daarvan werd voor veel van die talen Cyrillisch de standaard: https://en.wikipedia.org/wiki/Latinisat ... viet_Union
Toch zie je ook tussen het Cyrillisch zoals gebruikt in talen van de voormalige USSR wel wat verschillen, een beetje zoals tussen het Duitse en Nederlandse alfabet.

In het Oekraïens heb je bijvoorbeeld de letters: " і " en " ї " die in het Russisch niet voorkomen. In het Russisch gebruikt men voor die klank " и ". In het Oekraïens ligt de letter " и " qua klank dan weer dicht bij het Russische " ы "

En in het Kazachse alfabet heb je ook weer wat aparte letters zoals " ғ " en " ө ". Het zou overigens kunnen dat die in bv. het Oezbeeks en/of Kirgizisch ook voorkomen, dat weet ik zo niet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76528
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » ma 13 aug 2018, 17:44

Google Earth heeft nieuwe luchtbeelden van Zwolle van 1/10/2017 in Google Earth. Deze vervingen basisbeelden uit 2005 (!)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Palance » ma 13 aug 2018, 18:57

En dan kwam ik, nu dit alles opgelost is, uiteindelijk tóch nog een oudere Nederlandstalige kaart tegen met Laibach erop ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32170
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 aug 2018, 19:03

^^ Laybach. ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Rene » ma 13 aug 2018, 21:20

Opvallend al die Duitse en Italiaanse namen in Istrië.
"Histerrijk" - daar had ik echt nog nooit van gehoord...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32170
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » ma 13 aug 2018, 22:43

^^ Ik ook niet, maar met de Latijnse naam Histria in gedachten is dat nog enigszins te verklaren.

Maar zo zijn er op deze kaart meer namen waarvan je je afvraagt hoe ze er bij komen. Crainberg voor Kranjska Gora - die plaats heet in het Duits Kronau en in het Italiaans Monte Cragnisca.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Palance » di 14 aug 2018, 6:29

Kranjska Gora betekent ook letterlijk “de bergen van Kranj”.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32170
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » di 14 aug 2018, 8:29

^^ Crainberg op zich is etymologisch niet zo gek inderdaad, maar de meeste exoniemen op die kaart lijken Duits te zijn, zoals Laybach voor Ljubljana, Agram voor Zagreb, Carlstat voor Karlovac, St. Veit voor Rijeka, Feldes voor Bled en Cilley voor Celje. En dus had ik ook wel Kronau of iets dergelijks voor Kranjska Gora verwacht.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Rene » di 14 aug 2018, 11:37

In Duitstalige landen zijn plaatsnamen in later jaren soms nog verder "verduitst". Kan hier ook het geval zijn geweest in de tijd die lag tussen het publiceren van deze kaart en het uiteenvallen van de Donaumonarchie.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door GuteFahrt » di 14 aug 2018, 14:57

Iets anders, als je GMaps op Duits instelt, is het wel maf dat de Friese plaats Balk ineens "Balke" heet. En in het Engels "Beam"...

:dontknow:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Egbert » wo 15 aug 2018, 13:56

Ik realiseer me net bij het ingeven van "Genua" in het zoekveld: Google kan toch heel makkelijk op basis van locale en ip-adres zien wat voor soort zoektermen mensen gebruiken en daaruit filteren welke exoniemen nu wel en niet in gebruik zijn in bepaalde landen?
Als niemand ooit Laibach invoert in google maps, maar wel Ljubljana, waarom zou je Laibach dan als naam tonen?

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Lekkere Kwal » wo 15 aug 2018, 13:58

^^ als er zelfs hier op het forum gesproken wordt van Laibach bij bijvoorbeeld routeplan-vragen dan kan ik me niet voorstellen dat er nooit Laibach wordt/werd ingevoerd. Los van dat ik me afvraag of Google een dergelijke terugkoppeling uit hun statistiek gebruikt als correctiemiddel. Ik denk dat men hooguit 'leert' welke synoniemen in welke regio terugvertaald moet worden naar de naam die Google zelf gebruikt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32170
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » wo 15 aug 2018, 14:54

Lekkere Kwal schreef: wo 15 aug 2018, 13:58 ^^ als er zelfs hier op het forum gesproken wordt van Laibach bij bijvoorbeeld routeplan-vragen dan kan ik me niet voorstellen dat er nooit Laibach wordt/werd ingevoerd.
Wat was er eerder: de kip of het ei?

Als iemand een globale blik op Google Maps werpt en daar Laibach ziet staan en dan vervolgens zijn vraag op het forum stelt, hoe zou zo'n persoon dan bij de naam Laibach gekomen zijn?

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Lekkere Kwal » wo 15 aug 2018, 15:14

^^ ja, dat is toch ook de logische gang van zaken? Dat betekent toch niet dat Google het label 'Laibach' op een plaats plakt omdat mensen ernaar zoeken? Anders zouden er bijvoorbeeld ook veel meer plaatsen met spelfouten of met accent-loze karakters te vinden zijn omdat men niet de moeite neemt die ook correct in hun zoekvraag te gebruiken. Mij lijkt het logischer dat een editor de verkeerde naam pakt, vervolgens leeft die voort doordat mensen hem zien op de kaart. Het lijkt me niet een versterkende feedback loop waarbij zo vaak naar Laibach werd gezocht dat het uiteindelijk 'won' van Llubjana, noch dat de kaart ooit 'kaal' begonnen is en dat men door middel van zoekvragen wist hoe plaatsen genoemd moesten worden :lol:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Palance » wo 15 aug 2018, 17:05

Lekkere Kwal schreef: wo 15 aug 2018, 15:14 Dat betekent toch niet dat Google het label 'Laibach' op een plaats plakt omdat mensen ernaar zoeken?
Dat is anders wel meerdere malen gesuggereerd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Lekkere Kwal » wo 15 aug 2018, 20:04

^^ maar dan zou er toch nog altijd meer naar Llubjana gezocht worden? In ieder geval voordat Google het als plaatsnaam ging gebruiken? Hoe komt Laibach dan als meest logische naam naar voren?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Palance » wo 15 aug 2018, 20:18

Op dat laatste is nooit een inhoudelijk antwoord gekomen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Ds79m » wo 15 aug 2018, 20:49

Laten we deze hele discussie vooral nog een keer opnieuw doen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Palance » do 16 aug 2018, 20:43

Het riviertje, het gehucht en de omgeving Kokra in Noord-Slovenië. Google Maps geeft voor de omgeving echter de (verouderde) Duitse naam Kanker aan op de Nederlandstalige GMaps. En Kanker betekent in het Nederlands nu eenmaal heel wat anders dan in het Duits... (en het wordt ter plekke ook totaal niet gebruikt)

Afbeelding
Locatie
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32170
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » do 16 aug 2018, 21:26

^^ Ik verwacht nu een verhaal dat er gewoon veel op Kanker wordt gezocht, dat het daarom een gangbaar exoniem is en dat het daarom de preferente spelling van Google Maps is. :mrgreen:

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Egbert » do 16 aug 2018, 21:41

Wil je het niet begrijpen of doe je je gewoon zo voor?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32170
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » do 16 aug 2018, 22:14

^^ Ik dacht dat de smiley wel zou weggeven dat het een grapje was. Blijkbaar had ik me vergist. Mea culpa.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5474
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door marcel » ma 20 aug 2018, 13:24

Ik heb nu een manier gevonden om foute exoniemen systematisch op te sporen, daarbij vond ik nog een heel leuke:
https://www.google.com/maps/@47.7953099 ... ,14z?hl=nl

Overigens is Kanker een ander soort fout, het is geen exoniem. Het is ook nog een stad in India.

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Egbert » ma 20 aug 2018, 13:33

:lol: Hoe komen ze daar nu weer aan? Zijn ze dan wel automatisch wikipagina's aan het scrapen? Zo te zien bestaat die pagina ook alleen maar in de Nederlandse wiki. Zelfs de Italiaanse wiki kent dat merk niet.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Lekkere Kwal » ma 20 aug 2018, 13:33

^^ tja dat is ook een manier om te vertalen :facepalm:

Afbeelding

Dus iemand schrijft een bot om 'handig' artikelen automatisch door te linken (zonder filter of nacontrole) en iemand anders schrijft een bot om 'handig' plaatsnamen zo te vertalen...
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op ma 20 aug 2018, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 978
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door T-hijs » ma 20 aug 2018, 13:35

Vandaag viel het mij op dat alle adressen in Vleuten, volgens Google Maps Utrecht als woonplaats hebben. Nou is Vleuten inderdaad gemeente Utrecht, maar Vleuten is nog steeds de juiste plaatsnaam.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie