Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » zo 19 nov 2017, 19:37

^^ Dat zal een aangepaste uitvoering zijn. Er zijn allerlei stijlen te vinden, van zwart-wit tot oudroze.

Intussen merk ik nog niets van de nieuwe stijl (iOS app en Chrome op desktop).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » di 21 nov 2017, 14:43

De database achter Google Earth begint nu echt duidelijk ver achter te lopen op Google Maps. Er ontbreken wegen die al 2-3 jaar geleden zijn geopend, in Spanje worden vaak nog oude wegnummers gebruikt, in Frankrijk ben ik regelmatig N-nummers tegengekomen die in 2006 al gedeclasseerd zijn en in China lijkt het gros van de plaatsnamen van dorpjes nergens op te slaan en komt totaal niet overeen met de plaatsnamen in Google Maps.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door sven_engelen » di 28 nov 2017, 13:53

Naar het schijnt heet de Houtribdijk sinds kort de markerwaarddijk
Afbeelding
Svenlo

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » di 28 nov 2017, 14:09

Dat is één van de meerdere namen. Houtribdijk, Markerwaarddijk en dijk Lelystad - Enkhuizen (of Enkhuizen - Lelystad) worden allemaal gebruikt.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » di 28 nov 2017, 15:46

Je ziet wel eens twee straatnamen achter elkaar bij weggedeeltes, dan is er vaak iets niet goed gegaan. Vroeger was dat met Google Map Maker te verhelpen. Maar als ik nu feedback verzend blijft er nog maar één straatnaam in het wijzigingsscherm staan, en als het de juiste is kan ik niets wijzigen. :nuts:

Er zijn ook straten die echt twee straatnamen hebben, zoals bij een gemeentegrens die over de as loopt. Ik kwam er in Noord-Frankrijk nog een tegen. Uitvogelen hoe de straat nu echt (gedeeltelijk) heet via Streetview is echter een vrij kansloze exercitie dankzij de Franse autoriteiten. Google Maps gaat daar ook de mist in. Ik zie steeds vaker vermeldingen zonder adresregel, waarschijnlijk omdat men keer op keer de vermelding op een verkeerde plek terugzag door de kunstmatige intelligentie van Google.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Vinny » di 28 nov 2017, 21:13

Er zijn een aantal zaken die op de achtergrond spelen:
- straatnaambordjes zijn niet altijd leesbaar in Streetview, ook niet voor medewerkers van Google.
- adressen worden meestal gekoppeld aan een bepaalde straat, maar dat is niet altijd eenduidig koppelbaar.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » di 28 nov 2017, 22:55

^^ Dank voor je inhoudelijke reactie. Eigenlijk zou ik graag eens wat meer in contact willen komen met medewerkers van Google (en het liefst zelf aan de slag), maar ja, ik kom niet verder dan ellenlange pagina's met reacties op het Local Guides-platform. Ik had begrepen dat jij er al jaren niet meer werkt. Of heb je nog contact?

Klopt, huisadressen liggen soms niet direct aan een straat of soms bij een kruising van straten. Een apart item voor elk huisadres dat niet automatisch gekoppeld is aan een straat of woonplaats zou daarbij helpen. Iets wat in de BAG goed geregeld lijkt te zijn.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 586
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Sibren » do 30 nov 2017, 13:06

Afbeelding

Het nieuwe ontwerp van Google Maps deed mij even denken dat ik per ongeluk naar Bing Maps was gegaan :pukey: Maar nadat ik Bing Maps heb bekeken ter vergelijking, vind ik die er qua kleurstelling tegenwoordig mooier uitzien dan Google.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Seat Ibiza » do 30 nov 2017, 16:24

^^
Inderdaad. Ik dacht dat ik per ongeluk op de weergave "terrein" terecht was gekomen. Kleuren zijn veel te flets. Kleine weggetjes zie je amper nog grijs-op-grijs... Jammer. Met iedere 'verbetering' die Google doorvoert lijkt het product slechter te worden.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » do 30 nov 2017, 16:56

Tja, het begint nu op de plattegrond van een pretpark of een winkelcentrum te lijken. Eerder was al bekend dat de ingeslagen weg past bij een achterliggend doel van Google, namelijk het tegemoetkomen van (commerciële) partijen door ze prominenter op de kaart te zetten. Door de fletse achtergrond vallen ze meer op.

Ik heb overigens nog niet gecheckt of de Lite-versie (want die heb ik nog) ook is meegebleekt.
TOEVOEGING
Lite is nog hetzelfde.
Laatst gewijzigd door Wesso op do 30 nov 2017, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Pino » do 30 nov 2017, 17:20

^^ Zo op het eerste gezicht zit er wel wat vooruitgang in de nieuwe kleurstelling. De rare donkere kleur die expreswegen er meer uit laat springen dan snelwegen is weg gelukkig. In ruil daarvoor springen nu echter ook de snelwegen er minder uit. Een beetje terrein laten zien vind ik ook wel behulpzaam. Ook op het niveau van een stad is er best iets te zeggen voor de nieuwe indeling. Alleen jammer dat al die vooruitgang dan weer teniet wordt gedaan door het prominenter in beeld brengen van meer objecten / commerciële partijen (waarbij je er natuurlijk donder op kunt zeggen dat je in de toekomst alleen maar meer commerciële partijen zult zien, en gezichtsbepalende objecten uit beeld zullen verdwijnen).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » do 30 nov 2017, 17:21

Seat Ibiza schreef: do 30 nov 2017, 16:24^^
Inderdaad. Ik dacht dat ik per ongeluk op de weergave "terrein" terecht was gekomen. Kleuren zijn veel te flets. Kleine weggetjes zie je amper nog grijs-op-grijs... Jammer. Met iedere 'verbetering' die Google doorvoert lijkt het product slechter te worden.
Dit is inderdaad wéér een verslechtering. Inderdaad jammer. De grote wegen kun je nu veel slechter herkennen. Dit zijn kleurstellingen die wellicht kunnen op een papieren kaart, maar op een scherm wil je het toch anders zien.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Palance » do 30 nov 2017, 17:38

Het valt toch wel mee? Ik vind het allemaal niet zo slecht eruit zien. Of het moet komen omdat ik de wijzigingen in de kleurstellingen al gewend ben.

Ik vind de foute vertalingen en in Nederland onbekende exoniemen ergelijker.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » do 30 nov 2017, 17:42

Ja, elke Saint/Sankt/etc. in plaatsnamen dat vertaald wordt naar Sint, of plaatsnamen die verkeerd vertaald worden (de stad Armenia in Colombia wordt, je raadt het al, Armenië :facepalm:).

En laten we het over Laibach, DAT ER NOG STEEDS STAAT, maar niet hebben. Daar is geen enkel excuus voor. B(

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Palance » do 30 nov 2017, 18:20

Coen Tunnel schreef: do 30 nov 2017, 17:42(de stad Armenia in Colombia wordt, je raadt het al, Armenië :facepalm:).
De rivier Bosna - waar het land Bosnië-Herzegovina naar vernoemd is, heet in de Nederlandse versie ineens Bosnië :facepalm: (er is echt niemand die het zo noemt, alleen het land Bosna wordt Bosnië genoemd in het Nederlands - niet de rivier).

Op de entiteitengrens tussen de Federatie Bosnië-Herzegovina en Republika Srpska staat overigens een keiharde taalfout: Servische Republiek. Dat is fout, want hoewel het niet vertaald wordt in het Nederlands (al zie je het soms in de Nederlandse media), is het niet de juiste weergave: Die entiteit heet in het Engels ook Republic of Srpska.
Als je de Nederlandse naam zou vertalen, dan staat er Srpska Republika, en dat is iets heel anders dan Republika Srpska. Srpska betekent weliswaar "Servisch", maar het heeft geen betrekking op Republiek maar op het niet in de naam vermelde "Bosnië-Herzegovina". Het is veel voorkomend in de Slavische talen dat een zelfstandig naamwoord niet wordt vermeld, maar wel het bijvoeglijk naamwoord. Alleen dan moet je in een terugvertaling naar het Nederlands niet zelf verzinnen dat het bijvoeglijk naamwoord bij een ander zelfstandig naamwoord hoort. Dat is een interpretatiefout. "Servische Republiek" verwijst naar buurland Servië, niet naar deze entiteit.

Een woord als "Srpska" kan daar in de lokale talen wel bestaan, een woord als "Servische" (dat hetzelfde betekent, dus zonder zelfstandig naamwoord) kan niet letterlijk in het Nederlands bestaan.
En laten we het over Laibach, DAT ER NOG STEEDS STAAT, maar niet hebben. Daar is geen enkel excuus voor. B(
+1.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Vinny » do 30 nov 2017, 20:52

Wesso schreef: di 28 nov 2017, 22:55 ^^ Dank voor je inhoudelijke reactie. Eigenlijk zou ik graag eens wat meer in contact willen komen met medewerkers van Google (en het liefst zelf aan de slag), maar ja, ik kom niet verder dan ellenlange pagina's met reacties op het Local Guides-platform. Ik had begrepen dat jij er al jaren niet meer werkt. Of heb je nog contact?

Klopt, huisadressen liggen soms niet direct aan een straat of soms bij een kruising van straten. Een apart item voor elk huisadres dat niet automatisch gekoppeld is aan een straat of woonplaats zou daarbij helpen. Iets wat in de BAG goed geregeld lijkt te zijn.
Ik heb er inderdaad gewerkt. En ik heb nog steeds (hoewel spaarzaam) contact met mensen uit de organisatie. Er wordt ook meegelezen in deze draad door betrokken mensen. Maar er zijn ook gewoon bewuste keuzes gemaakt door het ontwerpteam. Net als bijvoorbeeld de vormgeving van vorkborden op NBA-bewegwijzering, waar ik het absoluut niet mee eens ben: je moet gewoon accepteren dat er op vergaderingen bepaalde zaken worden besloten. Je kunt het niet iedereen naar de zin maken.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Rene » do 30 nov 2017, 22:26

Nu ik moet kiezen tussen de ene set k*t-kleuren en de andere set k*t-kleuren merk ik dat ik de laatste weken steeds vaker OSM gebruik...

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » do 30 nov 2017, 23:35

Je kunt het niet iedereen naar de zin maken. Dat klopt, Vinny.
De problemen bij het gebruik van Google Maps worden echter onacceptabel, en dan bedoel ik niet alleen het kleurgebruik en de exoniemen.

Mijn ervaring is dat Google met haar kaarten een positie en status heeft ingenomen, die ervoor zorgt dat miljoenen mensen ervan afhankelijk zijn. Ook omdat Google Maps in de basis een compleet, gebruiksvriendelijk product is waar concurrenten zich op stukbijten. Het is prima dat Google daarvan profiteert. Maar wil Google zich profileren als een bedrijf voor de global community - ik noem het even MVO - dan vind ik dat winst zeker niet de enige pijler mag zijn.

Vergeet niet hoeveel mensen zich laten leiden door Google Maps, en dat fouten op de kaart kunnen leiden tot ongelukken. Of Google daarvoor aansprakelijk is? Geen idee, ligt ingewikkeld. Maar het feit dat mensen erop vertrouwen - en terecht, gezien de status van Google Maps die door grote partijen in stand wordt gehouden - legt wel een verantwoordelijkheid bij iedereen die aan Google Maps werkt. Ik heb dat zelf ook een paar jaar mogen ervaren als Contributor en Regional Lead op Google Map Maker. Niet voor niets werd in de gedragscode erop gewezen dat je alleen wijzigingen mag goedkeuren of doorvoeren als je er zeker van bent dat de situatie is zoals jij (of een ander) hem schetst, of dat je er een valide bron voor hebt. Of: bedrijven mogen alleen een vermelding op de kaart hebben als ze een bezoekadres hebben én vaste openingstijden en dan waren er nog een paar criteria. Het lijkt erop dat dat volledig overboord is gekieperd, want nu kan iedereen maar wat aanrommelen waardoor er soms iets op de kaart verschijnt dat er niet op hoort. Of in elk geval om verbetering vraagt. Besef je dat mijn handen dan gaan jeuken? Maar ik kan veel minder doen dan voorheen, dus ik blijf vooral zitten met het gevoel dat de dienst verslechterd is. Bedrijven hebben daarnaast een mogelijkheid om bijdragen automatisch te weigeren, ook als dat ten koste gaat van die bedrijven zelf. Waarvoor zou je dan nog moeite doen? Het feedbackprogramma (via Mijn Bijdragen) functioneert kortom niet voldoende en is veel te beperkt om essentiële verbeteringen aan te brengen, met op de eerste plaats verbeteringen/aanvullingen in het wegennet. Daar is vanwege de complexiteit een uitgebreid bewerkingsprogramma voor nodig, dat kost geld en mankracht, maar het is nu net dat essentiële zetje wat Google Maps nodigheeft om de kwaliteit continu op peil te houden. GMM werkte in principe prima, wat hardnekkige kinderziektes daargelaten. Ik zou dolgraag GMM of iets soortgelijks terug willen zien. Al is het maar om hardwerkende Google-medewerkers - want die zijn er gelukkig nog steeds - te ondersteunen.

Ja, dit raakt mij. Ik ben door de verslechteringen op een punt gekomen dat ik mij volledig wil distantiëren van Google Maps, maar dat gaat niet lukken. Daarvoor ben ik er te gehecht aan geraakt.
Volgend jaar onderweg naar Frankrijk wil ik live verkeersinformatie en routebegeleiding. Kan ook van Waze (toevallig ook onderdeel geworden van Google). Maar het kaartmateriaal van Waze is vooral gebaseerd op crowdsourcing, net als Openstreetmap, en HERE Maps zit er wel eens naast of valt uit. En dan heb ik het nog niet over het verschillende kleurgebruik.

Tot zover. Dit wilde ik even kwijt. Voor de bezorgde lezers onder jullie: er dansen geen punaises voor mijn beeldscherm en ik krijg hier niet voor betaald. ;)

Edit 1 dec 2017, 10:15
Een paar regels toegevoegd over Google Map Maker.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Vinny » zo 03 dec 2017, 18:01

Mijn ervaring is dat Google met haar kaarten een positie en status heeft ingenomen, die ervoor zorgt dat miljoenen mensen ervan afhankelijk zijn. Ook omdat Google Maps in de basis een compleet, gebruiksvriendelijk product is waar concurrenten zich op stukbijten. Het is prima dat Google daarvan profiteert. Maar wil Google zich profileren als een bedrijf voor de global community - ik noem het even MVO - dan vind ik dat winst zeker niet de enige pijler mag zijn.
Ik wil hier wel even op reageren:

Google is een bedrijf met een commerciele instelling. Het is geen filantropische organisatie. Het staat geheel onafhankelijk van elke overheid of maatschappelijke organisatie. Het is ook geen open source bibliotheek. Mensen die bij het bedrijf werken krijgen daar voor betaald, geld dat het bedrijf met andere activiteiten moet zien te verdienen. Google heeft met het product "maps" ook geen monopoliepositie, je hebt tal van andere online atlassen en routeplanners.

Het bewaken van de kwaliteit van de kaarten moet tegen zo laag mogelijke kosten. Dat is een delicaat evenwicht. Zeker omdat er tal van andere belangen op de achtergrond meespelen. Google Maps probeert een zo goed mogelijk model van de werkelijkheid te bieden, maar de wereld zit nu eenmaal complex in elkaar. Niet alles is terug te brengen tot twee regels code schrijven.

Daarnaast is het vakgebied cartografie af en toe een jungle. Omdat het maken van kaarten een arbeidsintensief proces is waarin heel veel geld omgaat is men heel scherp op juridische procedures. Het overnemen van een kaartelement van de concurrentie kan een miljoenenclaim opleveren. Dat wil niet zeggen dat het ook gebeurt, maar het betekent wel dat mensen over het algemeen voorzichtig zijn en doordrongen van het belang om niet te uitgesproken te reageren. Hetzelfde geldt voor de informatie die Google betrekt via externe partijen: daar wordt gewoon een licentie voor betaald. Het is allemaal netjes, en volgens de wet. Bedenk bijvoorbeeld waarom Google nauwelijks streetview voor Duitsland heeft. Het land stelt bepaalde eisen en voorwaarden, en als daar niet voldoende aan tegemoet wordt gekomen dan gaat de boel gewoon op zwart. Je kunt zelfs stellen dat fouten op de kaart alleen gecorrigeerd mogen worden als daar bewijs kan worden gevonden in een bron waarvan de organisatie zelf de rechten heeft.

Ik hoop dat het verhaal genoeg duiding biedt.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » zo 03 dec 2017, 18:34

Ik heb de indruk dat Google Maps in toenemende mate gericht is op 1) een cartografische zoekmachine en 2) navigatie. Kaartweergave en routeplanning is hier duidelijk ondergeschikt aan aan het worden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 dec 2017, 19:38

Vinny schreef: zo 03 dec 2017, 18:01Google heeft met het product "maps" ook geen monopoliepositie, je hebt tal van andere online atlassen en routeplanners.
Niemand had het ook over een monopoliepositie, feit is wel dat Google Maps het meest gebruikt is van alle online kaarten.

Je hebt ook tientallen andere zoekmachines, maar toch heeft Google meer dan 90% marktaandeel. Er is weliswaar geen monopolie, maar als marktleider heb je wel een bepaalde verantwoordelijkheid.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Rene » zo 03 dec 2017, 19:39

Chris schreef: zo 03 dec 2017, 18:34 Ik heb de indruk dat Google Maps in toenemende mate gericht is op 1) een cartografische zoekmachine en 2) navigatie. Kaartweergave en routeplanning is hier duidelijk ondergeschikt aan aan het worden.
Echter voor navigatie is Maps volledig ongeschikt door de primaire keuze voor exoniemen-aanduiding.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » zo 03 dec 2017, 20:10

Vinny schreef: zo 03 dec 2017, 18:01 Ik wil hier wel even op reageren:

Google is een bedrijf met een commerciele instelling. Het is geen filantropische organisatie. Het staat geheel onafhankelijk van elke overheid of maatschappelijke organisatie. Het is ook geen open source bibliotheek. Mensen die bij het bedrijf werken krijgen daar voor betaald, geld dat het bedrijf met andere activiteiten moet zien te verdienen. Google heeft met het product "maps" ook geen monopoliepositie, je hebt tal van andere online atlassen en routeplanners.

Het bewaken van de kwaliteit van de kaarten moet tegen zo laag mogelijke kosten. Dat is een delicaat evenwicht. Zeker omdat er tal van andere belangen op de achtergrond meespelen. Google Maps probeert een zo goed mogelijk model van de werkelijkheid te bieden, maar de wereld zit nu eenmaal complex in elkaar. Niet alles is terug te brengen tot twee regels code schrijven.

Daarnaast is het vakgebied cartografie af en toe een jungle. Omdat het maken van kaarten een arbeidsintensief proces is waarin heel veel geld omgaat is men heel scherp op juridische procedures. Het overnemen van een kaartelement van de concurrentie kan een miljoenenclaim opleveren. Dat wil niet zeggen dat het ook gebeurt, maar het betekent wel dat mensen over het algemeen voorzichtig zijn en doordrongen van het belang om niet te uitgesproken te reageren. Hetzelfde geldt voor de informatie die Google betrekt via externe partijen: daar wordt gewoon een licentie voor betaald. Het is allemaal netjes, en volgens de wet. Bedenk bijvoorbeeld waarom Google nauwelijks streetview voor Duitsland heeft. Het land stelt bepaalde eisen en voorwaarden, en als daar niet voldoende aan tegemoet wordt gekomen dan gaat de boel gewoon op zwart.
Het is een uitgebreid verhaal, maar gericht op een bepaald aspect van Google Maps.
Zo stel je dat Google geen open source bibliotheek is. Dat klopt, alles wat je voor Google Maps toevoegt op de kaart is vanaf dat moment van Google en niet van iedereen. Maar er is wel sprake van crowdsourcing. Dat betekent dat iedereen met kennis van wat zich buiten afspeelt die kennis kan inzetten, zonder dat Google daarmee het exclusieve recht op die kennis in handen krijgt. Dat is althans wat ik erover gelezen heb.

Je kunt zelfs stellen dat fouten op de kaart alleen gecorrigeerd mogen worden als daar bewijs kan worden gevonden in een bron waarvan de organisatie zelf de rechten heeft.
Ik denk dat je hiermee weergeeft hoe ingewikkeld de situatie kan zijn. In elk geval bedankt voor de duiding.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 dec 2017, 20:42

Rene schreef: zo 03 dec 2017, 19:39
Chris schreef: zo 03 dec 2017, 18:34 Ik heb de indruk dat Google Maps in toenemende mate gericht is op 1) een cartografische zoekmachine en 2) navigatie. Kaartweergave en routeplanning is hier duidelijk ondergeschikt aan aan het worden.
Echter voor navigatie is Maps volledig ongeschikt door de primaire keuze voor exoniemen-aanduiding.
Volledig ongeschikt is een groot woord. Ik kijk ook niet continu naar de plaatsnamen op een kaart als ik mijn navigatiesysteem gebruik. Als je maar over de juiste wegen wordt geleid.

Dit kan ook hooguit problematisch zijn bij internationale ritten. Wie het alleen binnen Nederland gebruikt, zal er geen last van hebben.

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Hensepens » zo 03 dec 2017, 20:54

Daaarom gebruik.ik steeds vaker de app van Tomtom. En ja daarvzit dan geen streetview in..maar.ook.niet altijd nodig.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Egbert » ma 04 dec 2017, 7:40

Vinny schreef: zo 03 dec 2017, 18:01
Ik hoop dat het verhaal genoeg duiding biedt.
Nee. Dat beantwoordt niet een aantal vragen die hier opgeworpen worden over de beslissingen van hoe de kaart er uit ziet.
Dit verklaart niet de exonimen, noch het trage updaten van grote wegenprojecten.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door petervdveen » di 05 dec 2017, 16:02

Wesso schreef: do 30 nov 2017, 23:35Maar het kaartmateriaal van Waze is vooral gebaseerd op crowdsourcing, net als Openstreetmap
En waarom is crowdsourcing precies een probleem? Of lees ik dat misschien verkeerd?
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » di 05 dec 2017, 16:18

Crowdsourcing kan een probleem zijn als er te weinig (actuele) informatie aan de kaart wordt toegevoegd. Dat zie je bij Nepal en Bangladesh. Bij de overstromingen van een tijdje geleden werd de hulp van vrijwilligers gevraagd om wegen in te tekenen of te corrigeren op Openstreetmap, aan de hand van recente luchtfoto's.

In Europa is dat probleem minder groot. Veranderde verkeerssituaties die niet (goed) op de kaart staan kunnen wel voor flinke problemen zorgen. Iets waar Google ook tegenaan loopt. Ik zal niet zeggen dat het een absoluut beter is dan het ander, maar een zo volledig mogelijk wegennet vind ik toch wel een van de belangrijkste criteria voor het gebruik van een kaartendienst.

Google Maps is altijd gratis geweest, maar ik ben best bereid te betalen voor extra kwaliteit als die erin verwerkt zit.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Vinny » di 05 dec 2017, 21:08

Rene schreef: zo 03 dec 2017, 19:39
Chris schreef: zo 03 dec 2017, 18:34 Ik heb de indruk dat Google Maps in toenemende mate gericht is op 1) een cartografische zoekmachine en 2) navigatie. Kaartweergave en routeplanning is hier duidelijk ondergeschikt aan aan het worden.
Echter voor navigatie is Maps volledig ongeschikt door de primaire keuze voor exoniemen-aanduiding.
Je moet je voorstellen dat je in China een atlas gebruikt met alleen Chinese tekens. Dat zou je zelf misschien ook onprettig ervaren. Ik vind Open Streetmap in landen met een niet-Latijns alfabet in ieder geval verschrikkelijk. En Grieks, Hebreeuws en Arabisch kan ik dan nog (met moeite) lezen.
Als Franstaligen een niet Franstalige naam zien is dat voor hen ook al alsof maps ze een Chinees product aanbiedt. Google Maps heeft nu parapluiebeleid: overal exoniemen voorzover bekend bij de organisatie. Misschien ben je het er niet mee eens: die beslissing is genomen binnen de muren van het bedrijf. Wellicht wordt die ooit nog teruggedraaid, maar ik vermoed dat de mening van de mensen hier simpelweg niet ter zake doet.
Niemand had het ook over een monopoliepositie, feit is wel dat Google Maps het meest gebruikt is van alle online kaarten.
Veel weggebruikers navigeren met electronische navigatieapperatuur. Alleen als je naar de web- en mobiele platormen kijkt is dat zo (zie ook dit artikel: https://searchengineland.com/new-survey ... ers-251955). Belangrijke andere aanbieders als TomTom worden niet meevergeleken.
Zo stel je dat Google geen open source bibliotheek is. Dat klopt, alles wat je voor Google Maps toevoegt op de kaart is vanaf dat moment van Google en niet van iedereen. Maar er is wel sprake van crowdsourcing. Dat betekent dat iedereen met kennis van wat zich buiten afspeelt die kennis kan inzetten, zonder dat Google daarmee het exclusieve recht op die kennis in handen krijgt. Dat is althans wat ik erover gelezen heb.
Wat je hier zegt maakt nog steeds niet van Google een open source bibliotheek! Veel informatie en/of foto's die worden ontsloten via Google Maps of afgeleide producten zijn en blijven onderwerp van auteursrechten! Ik hecht eraan om dat te zeggen: veel auteurs geven in hun medewerking wel toestemming voor gebruik door het specifieke (Google-) product maar niet voor derden. In ieder geval niet automatisch. Een foto van panoramio op het wegenforum gebruiken zou in theorie een claim kunnen opleveren.
Veranderde verkeerssituaties die niet (goed) op de kaart staan kunnen wel voor flinke problemen zorgen
Er zijn samenwerkingen geweest met projecten. Blijkbaar verloopt niet alles even soepel. Ik merk zelf bijvoorbeeld de problemen rondom Joure op. Zoiets speelt op organisatorisch vlak, omdat er binnen de gestelde spelregels niet - zoals bij Open Streetmap - uit de vrije hand getekend, goedgekeurd en vrijgegeven mag worden. Dat maakt het proces simpelweg trager.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » di 05 dec 2017, 21:19

Vinny schreef: di 05 dec 2017, 21:08Google Maps heeft nu parapluiebeleid: overal exoniemen voorzover bekend bij de organisatie.
Maar daarin slaat men wel door, door in de Nederlandse versie in Nederland compleet onbekende exoniemen als Laibach, Memel en Wilna te gebruiken. En dat duurt nu al veel te lang. En dan gaat dit nog om vrij grote steden.

Of Sint bij veel plaatsen die 'Saint' of 'Sankt' in de naam hebben. Of verkeerde vertalingen (Armenië als naam voor de Colombiaanse stad Armenia). Er gaat nog heel veel mis.

Plaats reactie