Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Robonus » wo 07 feb 2018, 11:26

Wesso schreef: wo 07 feb 2018, 10:39 ^^ Sorry, maar dit vind ik geen hoge kwaliteit in vergelijking met andere 3D/vogelvluchtbeelden. De vervorming van bomen en objecten maakt dat het lijkt op een render uit een goedkoop spelletje.
Ik vergeleek het in de eerste instantie met de beelden van Amsterdam van een paar jaar terug. Dat was al een redelijke opzet, maar zaten nog veel foutjes in:
Afbeelding

Als ik dan dit bekijk is het wel een hoger niveau. Vraag me af of er in NL een hoger niveau is? Zelfs hagen en geleiderail zijn in hoogte netjes onderscheidbaar.

Afbeelding

Ik ben benieuwd welke 3D/vogelvluchtbeelden (gratis) in te zien zijn die jij er beter vindt uitzien?

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door sven_engelen » wo 07 feb 2018, 11:27

Google streetview? ^^
Svenlo

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Robonus » wo 07 feb 2018, 11:38

^^
Dat is een andere categorie, dit gaat over 3D modellen van luchtfotografie ;)

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » wo 07 feb 2018, 11:48

Robonus schreef: wo 07 feb 2018, 11:26 Ik ben benieuwd welke 3D/vogelvluchtbeelden (gratis) in te zien zijn die jij er beter vindt uitzien?
Ik dacht aan de vogelvluchtbeelden van Bing Maps. Die zijn weliswaar niet altijd superscherp, maar vind ik in elk geval beter dan het renderlandschap dat hier uit de Google-machine komt.

Ik heb wel betere 3D-beelden op Google Maps gezien van New York bijvoorbeeld. Kan ze nu even niet terugvinden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » do 08 feb 2018, 14:27

Weer wat raars in Google Maps. Als je de route versleept geeft hij voor het loslaten van de muis een andere afstand aan dan daarna. De reden is dat hij na het loslaten van de muisknop elders een andere route kiest, in dit geval een andere route om Lyon uit te komen.

Tijdens het verslepen, al op de definitieve route: 477 km.
Afbeelding

Na het loslaten van de muisknop: 466 km.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » vr 09 feb 2018, 21:50

De wegendatabase van Google Earth is nu al iets van 3 jaar niet meer geüpdate en je begint dat nu echt goed te zien tussen de satellietbeelden en de wegen. Wat ook irritant is dat dubbelnummeringen onleesbaar zijn. Google plaatst alle wegnummers boven op elkaar zodat alleen het bovenste leesbaar is. En ik merk soms ook dat wegnummers helemaal wegvallen.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » vr 09 feb 2018, 22:16

^^ Wat bedoel je met de wegendatabase? Tot april 2017 konden wegen aangepast worden via Google Map Maker, dat is nog geen 3 jaar geleden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » vr 09 feb 2018, 22:22

Nou... de wegendatabase van Google Earth. Van het stand-alone programma. Die is al jaren niet meer bijgewerkt. En voordat iemand zegt; gebruik dan de browserversie. Dat is als het verschil tussen een Samsung S8 en een Nokia 3310. Je kan met beiden bellen, maar daar houdt de vergelijking op. De browserversie heeft veel minder functies, veel minder data, is veel trager en scrollt / zoomt niet fijn bij intensief gebruik.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » vr 09 feb 2018, 22:25

Oh, Google Earth.
Ik gebruik het eigenlijk nooit. Het icoontje is laatst grijs geworden, lijkt mij een duidelijk signaal. :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chrysa » za 10 feb 2018, 2:15


Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Robbert297 » za 10 feb 2018, 16:04

Hey, een nieuwe exoniem van Google! Visé is veranderd in Wezet.

Google neemt alles van Wikipedia over en Wikipedia neemt het over van de Taalunie. Taalunie maar eens even concacteren?
Laat het stoppen... :shutup:
Afbeelding
Слава Україні

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door tsov » za 10 feb 2018, 16:08

Nouja, Wezet wordt in ieder geval vaker gebruikt dan Laibach of Wilna...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » za 10 feb 2018, 16:16

Visé zal buiten de directe regio sowieso al niet zo bekend zijn, of het nou als Visé of Wezet wordt geschreven. De meesten van buiten de regio zullen het kennen van de vakantie naar het zuiden, het is de eerste plaats in België langs de E25, best wel een markant punt. En ik denk dat de meeste van die mensen Wezet helemaal niks zegt omdat het niet aangegeven staat als zodanig. Misschien wel in de Voerstreek?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » za 10 feb 2018, 16:17

tsov schreef: za 10 feb 2018, 16:08 Nouja, Wezet wordt in ieder geval vaker gebruikt dan Laibach of Wilna...
Maar eigenlijk alleen maar door Vlamingen. Nederlanders gebruiken voor de meeste plaatsen in Wallonië gewoon de Franse naam.

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door tsov » za 10 feb 2018, 16:20

Klopt, mijn punt was ook meer dat het in ieder geval 'correcter' is dan bijvoorbeeld Laibach ;)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Jeroen » za 10 feb 2018, 16:27

Het gebeurt helaas niet alleen met Waalse (waar door de Belgische taalwetgeving nog wel iets van te zeggen valt), maar ook met Franse plaatsen als Duinkerke (dunkerque), Ronk (Roncq) en Dowaai (Douai).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » za 10 feb 2018, 16:39

^^ De Belgische taalwetgeving zou mijns inziens maps.google.nl niet moeten beïnvloeden. Van mij mag er gerust een Vlaamse versie komen met al die exoniemen in Wallonië, zodat we daar in Nederland niet meer mee lastiggevallen worden. Dat als je Moresnet-Chapelle opzoekt je bv. niet slechts Eiksken op de kaart ziet.

Dat namen van plaatsen in Frankrijk ook nog worden vertaald met in Nederland volstrekt onbekende benamingen zoals Ariën-aan-de-Leie en Sint-Omaars gaat inderdaad nog verder. Dat neigt gewoon naar Vlaamse taalpolitiek en dient verder geen enkel doel op een kaart als Google Maps.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Palance » za 10 feb 2018, 18:33

Je ziet wel waar de prioriteiten blijkbaar liggen bij Google.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » zo 11 feb 2018, 16:32

Die nieuwe type luchtbeelden / satellietbeelden lijkt een soort bewerkte 3D versie te zijn van satellietfoto's. Het valt vooral op bij bruggen en bomen, waar je rare vormen ziet die je normaal niet op luchtfoto's of satellietfoto's zou zien. Hieronder bijvoorbeeld twee bruggen over de Ohio River, dit zijn gewoon satellietbeelden, dus zonder de 3D modus aan in Google Earth.

Afbeelding

Afbeelding


Normaal bij een satellietbeeld zou het er ingezoomd zo uit zien:
Afbeelding

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Ds79m » zo 11 feb 2018, 17:12

Robbert297 schreef: za 10 feb 2018, 16:04 Hey, een nieuwe exoniem van Google! Visé is veranderd in Wezet.

Google neemt alles van Wikipedia over en Wikipedia neemt het over van de Taalunie. Taalunie maar eens even concacteren?
Laat het stoppen... :shutup:
Op Wikipedia was het sowieso al aan te raden om de Engelse versie te gebruiken. Blijkbaar geldt dat nu ook voor Google Maps.

Zolang ze daar niet aankomen met Head Village of Seven Mountains natuurlijk...
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » zo 11 feb 2018, 17:14

^^ Hauptdorf en Siebenbergen. :hamertjetik:

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wimpie25 » ma 12 feb 2018, 12:55

Chris schreef: za 10 feb 2018, 16:16 Visé zal buiten de directe regio sowieso al niet zo bekend zijn, of het nou als Visé of Wezet wordt geschreven. De meesten van buiten de regio zullen het kennen van de vakantie naar het zuiden, het is de eerste plaats in België langs de E25, best wel een markant punt. En ik denk dat de meeste van die mensen Wezet helemaal niks zegt omdat het niet aangegeven staat als zodanig. Misschien wel in de Voerstreek?
Het komt terug op de bewegwijzering in Vlaanderen. Verder is het binnen België een gekende plaats wegens de strubbelingen rond de taalstrijd die er in alle hevigheid zijn uitgevochten. Ik heb er geen probleem mee dat Google de Nederlandstalige varianten van plaatsnamen primeert omdat deze naast perfect wettelijk, ook binnen Vlaanderen gekender zijn.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Rene » ma 12 feb 2018, 13:53

Het gaat niet om "de Nederlandse variant", maar om de plaatsnaam zoals die ter plaatse primair op het kombord staat. Dat moet de naam zijn die Google Maps/Earth moet aangeven. Onafhankelijk van de taal die je voor je software instelt.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door paolie » ma 12 feb 2018, 14:04

In Visé is er nooit sprake van taalstrijd geweest.
Dat veel Nederlanders Wezet niet kennen, zal ook te maken hebben met het feit dat vanuit Nederland op de E25 alleen Visé staat aangegeven en niet Wezet.
Het is overigens best een aardig stadje, met een mooie ijssalon in jaren '50 stijl (PamPam, bekend bij veel Maastrichtenaren)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door boe! » ma 12 feb 2018, 14:25

Chris schreef: za 10 feb 2018, 16:16 Visé zal buiten de directe regio sowieso al niet zo bekend zijn, of het nou als Visé of Wezet wordt geschreven. De meesten van buiten de regio zullen het kennen van de vakantie naar het zuiden, het is de eerste plaats in België langs de E25, best wel een markant punt. En ik denk dat de meeste van die mensen Wezet helemaal niks zegt omdat het niet aangegeven staat als zodanig. Misschien wel in de Voerstreek?
Volgens mij ook niet in de Voerstreek (althans niet eentalig, wel tweetalig). Wel de andere kant op in de omgeving van Riemst.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door paolie » ma 12 feb 2018, 17:03

Ik zie nu trouwens dat niet alleen Visé wordt vertaald, maar ook een aantal plaatsen in de omgeving. Sommigen daarvan zijn zó onbekend (zelfs bij de plaatselijke Nederlandssprekende bevolking) dat de kaart hiermee praktisch onbruikbaar wordt (bijvoorbeeld: Berne-Berneau, Bolbeek-Bombaye, Weerst-Warsage, Sint-Jansrade-Saint-Jean-Sart, Blieberg-Plombières). Andere vertalingen zijn echt onzinnig (Welkenraat-Welkenraedt, Hendrikkapelle-Henri-Chapelle, Limburg-Limbourg).
De enige vertaling die op zich wel logisch is is die van Lanaye. Die plaats wordt lokaal inderdaad wel altijd als Ternaaien aangeduid (en wordt door veel Nederlanders die niet uit de omgeving komen verward met Lanaken).

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 769
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Afrit13 » ma 12 feb 2018, 18:42

^^ Blieberg daarentegen is wel nog redelijk bekend. Die streek heeft nog steeds een Limburgs-ish dialect. Men voelt zich daar ook noch Duitser, Waal, Vlaming of Nederlander.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Palance » ma 12 feb 2018, 19:42

paolie schreef: ma 12 feb 2018, 17:03 Lanaye. Die plaats wordt lokaal inderdaad wel altijd als Ternaaien aangeduid
En ook als zodanig bewegwijzerd in Nederland
Afbeelding
Afrit13 schreef: ma 12 feb 2018, 18:42 Blieberg daarentegen is wel nog redelijk bekend.
Wellicht lokaal, maar daarbuiten niet en op de bewegwijzering al helemaal niet. Dus hoort het ook niet thuis op een product als GM.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 769
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Afrit13 » ma 12 feb 2018, 20:41

^^ Allicht. Het viel me net ook op dat Eben-Emael als Eben-Emaal staat op GM, terwijl dit niet eens een officieel exoniem is.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wimpie25 » ma 12 feb 2018, 21:08

Rene schreef: ma 12 feb 2018, 13:53 Het gaat niet om "de Nederlandse variant", maar om de plaatsnaam zoals die ter plaatse primair op het kombord staat. Dat moet de naam zijn die Google Maps/Earth moet aangeven. Onafhankelijk van de taal die je voor je software instelt.

Dan komen we terug bij het punt dat er België op een heel andere manier naar deze materie gekeken wordt. De plaatsnaam zoals ze vanuit het standpunt van het ene taalgebied gekend is, behoort primair op de kaart te staan.

Plaats reactie