Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » vr 23 jun 2017, 21:29

Google Maps heeft ook de kleurstelling van de bebouwde kom aangepast. Voorheen was het verschil tussen stad en platteland nauwelijks te onderscheiden, nu is bebouwd gebied donkergrijs gemaakt. Een stuk beter wat mij betreft.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door RSK » zo 25 jun 2017, 9:29

Inderdaad een verbetering, al vraag ik me af welk gebied men als uitgangspunt heeft genomen. Als ik naar mijn thuisomgeving kijk, dan zie ik een deels in aanbouw zijnde woonwijk er geheel grijs in ingetekend, maar een bedrijventerrein dat al bijna 10 jaar operationeel is, niet. Als ze de komgrenzen willen volgen, ben ik ook benieuwd hoe ze het gaan doen als een weg met lintbebouwing binnen de kom valt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door boe! » zo 25 jun 2017, 9:31

RSK schreef:Als ik naar mijn thuisomgeving kijk, dan zie ik een deels in aanbouw zijnde woonwijk er geheel grijs in ingetekend, maar een bedrijventerrein dat al bijna 10 jaar operationeel is, niet.
Idem in mijn woonomgeving. Ook hier zijn bedrijventerreinen of woonwijken soms niet ingekleurd evenals een aantal bosgebieden. Beetje slordig dus.

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 583
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Sibren » zo 25 jun 2017, 11:39

De nieuwe kleur voor de bebouwde kom heeft wel een beter contrast met de omgeving, maar is bijna identiek aan de kleur van tunnels. Hier bijvoorbeeld de situatie waar de Vierverlatenweg met een tunnel onder de Kerkstraat door loopt. Op het eerste gezicht lijkt het alsof de Vierverlatenweg aan weerszijden doodloopt.

Afbeelding
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » di 18 jul 2017, 15:51

Ruzie met de buren!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Hajo » di 18 jul 2017, 21:48

^^ :rofl2: Ben benieuwd wat er gebeurt als buurman ook op Google Earth kijkt...

Locatie?


Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wimpie25 » wo 19 jul 2017, 15:27

Ik merkte dat Google nog verder gesleuteld heeft aan de kleurstelling op Gmaps. Zowat alle groenelementen lijken verdwenen te zijn.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » wo 19 jul 2017, 15:45

^^ Ik merk geen verschil met de bekende situatie, waarin bos en natuur (groen) verdwijnt als je ook maar een beetje inzoomt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Rene » wo 19 jul 2017, 16:27

Wimpie25 schreef:Ik merkte dat Google nog verder gesleuteld heeft aan de kleurstelling op Gmaps. Zowat alle groenelementen lijken verdwenen te zijn.
Ja, de kaart heeft alleen nog maar grijstinten. Erg onhandig. Wegenstructuren zien, ho maar. Er zitten echt grote prutsers achter de knoppen van de vormgevingsafdeling van Maps.

Het punt is dat er geen goede andere alternatieven zijn. Bing is 3x niks, Open Street Map is een nog 1000x grotere kleurenkermis, en Cyclomedia Streetsmart is alleen met bedrijfsinlog beschikbaar voor een bepaald gebied en helaas ook niet al te beste kleurencombinaties.

Toch is Cyclomedia in Nederland bij mij favoriet vanwege het uitstekende beeldmateriaal (locatiefoto's).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Rene » wo 19 jul 2017, 16:41

Als je werkgever een licentie heeft met Cyclomedia, dan is Streetsmart echt wel fijn om te gebruiken. Veel beter dan Google Streetview, en niet geblurd.
Maar ja, ook bij Cyclomedia moet de schoorsteen roken, dus het is niet gratis voor iedereen beschikbaar. Jammer, maar heel begrijpelijk. Dus vallen velen in de praktijk vaak terug op Google Maps.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rene op wo 19 jul 2017, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » wo 19 jul 2017, 16:43

Het valt me op dat Street View printscreens ook gewoon in tracébesluiten van Rijkswaterstaat wordt gebruikt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Palance » wo 19 jul 2017, 16:45

Al zou ik willen betalen, ik lees dat alleen bedrijven een licentie mogen aanvragen vanwege "privacyredenen".
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Rene » wo 19 jul 2017, 16:48

Als elke willekeurige burger een persoonlijke licentie zou mogen nemen, dan moet Cyclomedia net als Google ook gaan blurren.
En dan is het weer niet langer interessant voor de zakelijke markt. Ik begrijp hun keuze dus wel.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Palance » wo 19 jul 2017, 18:16

Ik vraag me af waarom. Ook met een zakelijke licentie kan iedereen voor privédoeleinden rondneuzen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Kaaiman » wo 19 jul 2017, 18:34

Kunnen verenigingen geen licenties aanvragen?

Ik maak op het werk gebruik van GlobeSpotter, ook van CycloMedia. De licentie is behoorlijk restrictief, je mag officieel zelfs geen printscreens publiceren.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Rene » wo 19 jul 2017, 19:30

Kaaiman schreef:Kunnen verenigingen geen licenties aanvragen?
Als je heel Nederland wilt kunnen zien gaat het niet om kleine bedragen hoor.
Overigens kun je met het globespotter account ook inloggen op streetsmart.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Vinny » wo 19 jul 2017, 19:34

Kaaiman schreef:Kunnen verenigingen geen licenties aanvragen?

Ik maak op het werk gebruik van GlobeSpotter, ook van CycloMedia. De licentie is behoorlijk restrictief, je mag officieel zelfs geen printscreens publiceren.
Dat is ook logisch omdat het niet geblurrde images betreft. De Nederlandse wetgeving is kennelijk nogal strict op dat punt. Wil je foto's hebben voor echt iets officieels dan maak je ze beter zelf of je vraagt het lief hier op het forum ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wimpie25 » do 20 jul 2017, 0:07

Rene schreef:
Wimpie25 schreef:Ik merkte dat Google nog verder gesleuteld heeft aan de kleurstelling op Gmaps. Zowat alle groenelementen lijken verdwenen te zijn.
Ja, de kaart heeft alleen nog maar grijstinten. Erg onhandig. Wegenstructuren zien, ho maar. Er zitten echt grote prutsers achter de knoppen van de vormgevingsafdeling van Maps.

Het punt is dat er geen goede andere alternatieven zijn. Bing is 3x niks, Open Street Map is een nog 1000x grotere kleurenkermis, en Cyclomedia Streetsmart is alleen met bedrijfsinlog beschikbaar voor een bepaald gebied en helaas ook niet al te beste kleurencombinaties.

Toch is Cyclomedia in Nederland bij mij favoriet vanwege het uitstekende beeldmateriaal (locatiefoto's).
Voor Vlaanderen gebruik ik de kaart van geopunt.be maar ik weet niet uit welke bronnen die tapt. Over het algemeen is ze redelijk accuraat en vooral gebruiksvriendelijk. Ze bevat triviale - maar soms ook handige - details zoals huisnummers.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door captain007 » do 20 jul 2017, 8:38

^^ In Nederland heeft men voor dat soort info de BAG (Basisregistraties Adressen en Gebouwen) van het Kadaster. Die data wordt bijvoorbeeld ook regelmatig in Openstreetmap geïmporteerd en dan staan ineens de gebouwen en bijbehorende adresgegevens erin. Bij Google weet ik overigens niet hoe ze het doen. In de wijk waar ik woon staan nog steeds enkele boerenschuren ingetekend, die al jaren geleden zijn gesloopt om de wijk aan te kunnen leggen.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » do 20 jul 2017, 11:08

^^ Google gaat nogal slordig met adresdata om. Ik ontdek vaak genoeg adressen op verkeerde plekken, die gekoppeld zijn aan bedrijven waardoor die bedrijven op de verkeerde plek blijven staan, of - als ik het bedrijfsitem verplaats - simpelweg weer terug worden gezet naar het verkeerd geplaatste adresitem.

Verder heb ik een keer gezocht op huisnummers die niet bestaan. Dat komt dus ook voor.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7087
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door RSK » do 20 jul 2017, 19:06

Een tijdje terug gebruikte ik Google om te navigeren naar een nieuwbouwwijk in Meteren. Dat ging ook niet echt geweldig, we kwamen 200 meter verderop in dezelfde straat terecht.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Palance » do 20 jul 2017, 19:41

Ik had dat recent in Pijnacker, het huis was in Google niet te vinden. In OSM gelukkig wel.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door captain007 » do 20 jul 2017, 23:41

RSK schreef:Een tijdje terug gebruikte ik Google om te navigeren naar een nieuwbouwwijk in Meteren. Dat ging ook niet echt geweldig, we kwamen 200 meter verderop in dezelfde straat terecht.
Dat was met mijn straat op Maps ook lange tijd het geval. Had dus een keer een bezorger van meubels aan de lijn die beweerde voor mijn deur te staan, maar die stond dus in een andere straat voor een ander huis met hetzelfde huisnummer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10296
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Alfa » vr 21 jul 2017, 4:15

Vlaanderen heeft ook een eigen Street View: het heet 360 ° van AGIV: https://overheid.vlaanderen.be/producte ... vlaanderen. Het is gebiedsdekkend (meer dan Google Street View) en bevat voor elke plaats twee foto's: een uit de periode 2008-2010 en n uit de periode 2014-2016. Het is enkel toegankelijk met log-in. Ik kan er in met een account van mijn werk en kan er ook voor privedoeleinden in. De toegang wordt dus niet geografisch beperkt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Rene » vr 21 jul 2017, 10:27

Ik ben helemaal klaar met al die Nederlandse exoniemen op Google Maps.
Ik heb nu maar besloten om voor heel Google over te gaan op Engels als taal.
Op een paar steden na die nu in het Engels staan benoemd (en waarvan ik vanwege algemene bekendheid die naam ook ken), is de rest tenminste wel normaal, vooral de kleinere plaatsen. Dus in Wallonië gewoon de Franse namen. Wat een verademing. Toch hoop ik dat bij Google nog een keer het licht gaat branden en ze de faalfanaten eruit smijten, zodat ik Google weer gewoon naar het Nederlands kan terugschakelen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wimpie25 » vr 21 jul 2017, 11:17

^^
Het zal geen verrassing wezen als ik zeg dat ik de Nederlandstalige Gmaps een grote vooruitgang vind, vooral wat België betreft ;)

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Davy » vr 21 jul 2017, 11:48

Rene schreef:Ik ben helemaal klaar met al die Nederlandse exoniemen op Google Maps.
Ik heb nu maar besloten om voor heel Google over te gaan op Engels als taal.
Op een paar steden na die nu in het Engels staan benoemd (en waarvan ik vanwege algemene bekendheid die naam ook ken), is de rest tenminste wel normaal, vooral de kleinere plaatsen. Dus in Wallonië gewoon de Franse namen. Wat een verademing. Toch hoop ik dat bij Google nog een keer het licht gaat branden en ze de faalfanaten eruit smijten, zodat ik Google weer gewoon naar het Nederlands kan terugschakelen.
Grappig om zoiets te lezen van een persoon die te pas en te onpas met verouderde Duitse exoniemen zaait van Poolse plaatsen. De exoniemenhaat is dus wel selectief...

Het enige punt is dat Google erg ver gaat qua exoniemen, te ver soms. Zelfs verder dan de Belgische taalwetgeving. De NMBS, die strikt die taalwet volgt heeft het bijvoorbeeld over Gembloux (op Google Gembloers), Herseaux (Herzeeuw) en Welkenraedt (Welkenraat).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Rene » vr 21 jul 2017, 12:53

Exoniemen zijn prima, zolang ze maar niet op een kaart worden gebruikt die voor navigatiedoeleinden bedoeld is.
Iemand mag Tournai van mij best als Doornik schrijven. Maar Google Maps dus niet, omdat het bedoeld is voor navigatie. En daar ligt de crux.

Dat er Vlamingen zijn hun eigen taalfetisjisme boven functionaliteit stellen is een constatering die ik helaas maar al te vaak moet doen.
Dat Google Maps daarin meegaat is méér dan ergerlijk. Het is gewoonweg ronduit DOM. Een ander woord heb ik er niet voor.

Egbert
expressweg
Berichten: 2720
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Egbert » vr 21 jul 2017, 13:37

Ach, google maps is al lang niet meer wat het was. Misschien is het nog net zo goed als vroeger, maar stilstand is achteruitgang. Je kunt op de kaart fouten aangeven. Dus ik probeer dat. Staat er linksboven "Klik op de plaats of de weggedeelten die je wilt corrigeren" dus ik klik op een plaatsnaam. Er gebeurt niets. Ik klik nog eens. Niets. Goed, is het dan weer dat ze sommige browsers niet goed ondersteunen? Dus ik klik op een weg. Ja dat werkt wel.

Nee. Google, niet voor niets heet alles Beta. :sadley:
Ook de inconsistentie van die exoniemen. Wel dingen als Ariën-aan-de-Leie en Sint-Omars, maar Portmuiden en Abberdaan doen ze dan weer niet. Wel Neurenberg en Maagdenburg maar geen Brunswijk of Dusseldorp.

Plaats reactie