Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » wo 02 aug 2017, 19:51

waldo79 schreef:
Coen Tunnel schreef:
sven_engelen schreef:Het is in het binnenland niet anders. Om van Venlo naar Den Haag te gaan stuurt ie je standaard over de N322 terwijl het veel sneller is over de A50.
Is dat wel zo? Er zijn hier volgens mij genoeg forummers die er anders over denken.
Wellicht als je doorsteekt naar de A12 en vanuit Grijsoord naar Den Haag gaat.
Nee, dat zou 2 minuten langer duren volgens Google Maps.

Het is overigens wel interessant dat de route via Eindhoven bij mij wordt voorgesteld. Deze is 9 km langer, maar geeft dezelfde aankomsttijd als de route via de N322. Dat zou ik alleen kunnen verklaren als een voorkeur voor snelwegen. Wat nu? Ik zou de voorkeur geven aan de kortere route via N322, maar is dat verstandig? :jongleren:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door waldo79 » wo 02 aug 2017, 19:54

Mij lijkt de route langs Druten net iets meer de voorkeur te krijgen. Minder kilometers op 2x2 met hoge aandelen aan vrachtwagens.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » wo 02 aug 2017, 20:08

^^ Dat zijn praktische overwegingen waar waarschijnlijk ook wat ervaring bij hoort, maar voor iemand die niet zo bekend is met de routes of zich er niet in wil verdiepen kan Google toch de doorslag geven.

Afijn. Google zegt dit, familie zegt zus en ik denk zo. Uiteindelijk hak ik een knoop door en kan het me niet meer zoveel schelen hoe laat we ergens aankomen. Er zijn andere dingen belangrijker.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Vinny » wo 02 aug 2017, 20:30

Wesso schreef:
waldo79 schreef:
Coen Tunnel schreef:
sven_engelen schreef:Het is in het binnenland niet anders. Om van Venlo naar Den Haag te gaan stuurt ie je standaard over de N322 terwijl het veel sneller is over de A50.
Is dat wel zo? Er zijn hier volgens mij genoeg forummers die er anders over denken.
Wellicht als je doorsteekt naar de A12 en vanuit Grijsoord naar Den Haag gaat.
Nee, dat zou 2 minuten langer duren volgens Google Maps.

Het is overigens wel interessant dat de route via Eindhoven bij mij wordt voorgesteld. Deze is 9 km langer, maar geeft dezelfde aankomsttijd als de route via de N322. Dat zou ik alleen kunnen verklaren als een voorkeur voor snelwegen. Wat nu? Ik zou de voorkeur geven aan de kortere route via N322, maar is dat verstandig? :jongleren:
Dat is natuurlijk wel logisch. Als de gebruiker geen vinkje heeft gezet bij "vermijd snelwegen" wordt de route die over de hoogst geklasseerde wegen loopt als eerste voorkeursoptie gegeven. Mensen die Google Mapmaker gebruiken weten de zeven wegclassificaties die gebruikt worden. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » wo 02 aug 2017, 22:30

^^ Mensen die Google Map Maker gebruikten. Of is het stilletjes weer beschikbaar gemaakt? :D

Egbert
expressweg
Berichten: 2720
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Egbert » do 03 aug 2017, 7:18

Ik zou ook zeggen dat de N323 sneller is. Het is uiteraard wat minder prettig met twee rotondes. Maar als het niet in de spits is zou ik eerlijk gezegd zelfs via Veghel rijden.

Ander ding van Google Maps: als je met streetview bezig bent en er komt een viaduct, waarom krijg je opeens de andere weg te zien als je verder aan het klikken bent. Zo irritant. Het is toch duidelijk dat als je op een weg zit en niet specifiek op een andere weg klikt dat je daar ook niet heen wil? Goed, met de pijltjestoetsen werkt tegenwoordig ook wel, maar dan ga je steeds maar 5 meter verder, dat duurt zo lang.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door keokiracer » za 05 aug 2017, 0:04

Nooit geweten, op je verjaardag krijg je een aangepast streetview-poppetje met feestmuts en ballonnen :p
Afbeelding
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » za 12 aug 2017, 10:38

Mmm, hoe betrouwbaar is Google Maps nog? Als je een route sleept geeft hij 2 uur en 6 minuten reistijd, maar als hij dan de route definitief berekent na het loslaten is het ineens maar 1 uur en 4 minuten.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » za 12 aug 2017, 14:45

^^ Dat lijkt me weer zo'n vervelende bug. Als ik dezelfde route naar het eindpunt sleep laat hij de juiste reistijd zien, inclusief vertraging.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » za 12 aug 2017, 14:50

^^ In de bovenstaande 1h4m reistijd zit ook vertraging verwerkt (het is maar 60 km). Maar veel minder dan de 2h6m die hij eventjes liet zien bij het slepen.

Google Maps heeft ook een verzadiging van vertraging bij individuele files. Die komen zelden boven de 1h30m - 1h40m ook al staat het helemaal stil en geven andere bronnen een fors grotere vertraging aan. Als je meerdere van dat soort files achter elkaar hebt wordt de reistijd met uren onderschat, want; 1) Google Maps verwacht dat de file weg is als jij er komt en 2) Google Maps heeft blijkbaar een maximum vertraging ingebouwd in het systeem.

Compleet stilstaand verkeer is lastig in te schatten. Bij een wegblokkade kan het snel oplossen als de weg weer open is, maar zo'n nasty versmalling naar 1 rijstrook bij een tunnel of idiote Duitse Baustelle levert langdurig een grote vertraging op die door Google Maps niet accuraat wordt weergegeven. TomTom heeft dan weer de neiging om de vertragingstijd eindeloos op te laten lopen wat ook niet reëel is.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door keokiracer » di 22 aug 2017, 18:32

Op de lijst waar wordt aangegeven waar men voor Streetview gaat rondrijden: Zaanstad ligt nu in Noord-Brabant... :lol:
Afbeelding
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 583
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Sibren » di 22 aug 2017, 20:27

Waarschijnlijk een gevalletje automatisch aanvullen: "No" intypen voor Noord-Holland en de eerste suggestie blindelings selecteren ;) Maar leuk dat ze weer rijden! Is het het idee dat Nederland elk jaar opnieuw op de foto wordt gezet?
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Vinny » di 22 aug 2017, 20:58

Waarschijnlijk is er iets verkeerd gecodeerd. Leuk klusje om dat uit te zoeken :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door boe! » di 22 aug 2017, 21:53

Sibren schreef:Is het het idee dat Nederland elk jaar opnieuw op de foto wordt gezet?
Het ene jaar meer dan het andere. 2015 en 2016 was er een grote update, terwijl er in 2011 t/m 2013 juist weinig updates waren. 2017 lijkt mij een relatief kleine update.

JB81
autoweg
Berichten: 1541
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door JB81 » di 22 aug 2017, 22:14

Wel benieuwd hoe ruim je dat "Breda" bijvoorbeeld moet zien. Grote delen van de stad hebben al vrij recente beelden terwijl we het hier net buiten de stad nog steeds met de originele beelden uit 2009 moeten doen.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door petervdveen » wo 23 aug 2017, 9:47

Bij Overijssel staat Zwolle, maar enkele dagen terug kwam ik er één tegen in Steenwijk.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » wo 23 aug 2017, 10:44

^^ Daarmee wordt district Zwolle bedoeld. Ik ben benieuwd of mijn wijk (valt waarschijnlijk onder district Amersfoort) ook eindelijk aan de beurt komt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 aug 2017, 11:08

Duitsland staat ook in die lijst. Benieuwd of er eindelijk een keer volledige dekking van Streetview in Duitsland komt in plaats van die paar steden met verouderde foto's.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Palance » wo 23 aug 2017, 12:23

... en vol met geblurde huizen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 aug 2017, 12:33

Weet iemand eigenlijk waarom in België rond militaire complexen soms tot meerdere kilometers van die militaire complexen geen Streetview beschikbaar is? Eerder was dat er namelijk wel. Het viel me op ten zuidwesten van Arlon (ook delen van de N82 en E25 hebben geen Streetview meer), rond Elsenborn (delen van de N647 en N669) en rond de marinebasis van Zeebrugge (o.a. de N34a maar ook enkele woonstraten). Wat is hier het nut van?

Het gaat dus niet alleen om de directe omgeving van die militaire complexen, de Streetviewdekking houdt soms al kilometers eerder ineens op.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wimpie25 » wo 23 aug 2017, 13:26

Na de opeenvolgende aanslagen is beslist geweest om militaire doelwitten zo onherkenbaar mogelijk te maken.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Rein » wo 23 aug 2017, 13:31

Soort symboolpolitiek. Niemand houdt terroristen tegen als ze met een dashcam of gewone camera op dezelfde plekken een verkenningsrondje maken.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Palance » wo 23 aug 2017, 13:44

In Nederland is het op de satellietbeelden ook een tijd mode geweest om zoveel mogelijk te blurren wat 'gevoelig' zou kunnen zijn. Op zich best handig voor terroristen, want ogenschijnlijke eenvoudige gebouwen of zelfs lege velden waren ook ineens geblurred, dus moeten dat voor terroristen wel interessante locaties zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 aug 2017, 15:40

Wimpie25 schreef:Na de opeenvolgende aanslagen is beslist geweest om militaire doelwitten zo onherkenbaar mogelijk te maken.
Vind je het heel gek als ik mijn vraagtekens bij het nut van deze stap zet?

De luchtbeelden zijn gewoon zichtbaar.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door keokiracer » wo 23 aug 2017, 22:43

Coen Tunnel schreef:Duitsland staat ook in die lijst. Benieuwd of er eindelijk een keer volledige dekking van Streetview in Duitsland komt in plaats van die paar steden met verouderde foto's.
Nee, helaas alleen voor intern gebruik :|
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Egbert
expressweg
Berichten: 2720
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Egbert » di 05 sep 2017, 17:14

Ik weet niet of dit bij iedereen zo zichtbaar is, maar hier lijkt het alsof google meerdere luchtfoto's opelkaar legt. Te zien aan de ghost-auto's en boten en de ongedefinieerde schaduwen.
Nice try, maar ik vind dit geen verbetering. Is dit iets wat op meer plekken is uitgerold?

Screenshot:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18012
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Snelwegfreak » di 05 sep 2017, 17:19

Ik heb daar geen last van. Op jouw plaatje lijkt het alsof de 3D-modus aan staat. Dan krijg je inderdaad wat vreemde en blurry beelden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door petervdveen » di 05 sep 2017, 17:28

In de 3D modus worden auto's gefilterd.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Egbert
expressweg
Berichten: 2720
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Egbert » di 05 sep 2017, 17:37

Hmm. En als ik op 3D klik dan krijg ik de 45 graden blik te zien en noemt google het 2D. Jaja.
Maar ik heb het gevonden. In het menu stond ook nog "3D aan".
Je hebt dus 3D aan in 3D-modus, wat eigenlijk 2D is, 3D aan in 2D-modus, wat eigenlijk 3D is, en 3D uit wat de normale 2D-modus is. :facepalm:

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1481
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Victor » di 05 sep 2017, 21:30

Egbert schreef:hier
Ik vind het leuk hoe de euromast ineens voorbij komt draaien als je daar verder naar beneden scrollt :)

Plaats reactie