Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » di 19 dec 2017, 21:33

Palance schreef: di 19 dec 2017, 19:05Anderzijds is OSM voor ons aardig onbruikbaar in landen als China of Syrië omdat alleen het lokale schrift gebruikt wordt. Dat is dan weer een keerzijde.
Mja. Google Maps verzint dan weer exoniemen, zo wordt Saint/Sankt/San doodleuk vertaald tot Sint, heet de Colombiaanse stad Armenia ineens Armenië, heeft de Saoedische stad Al-Qatif ineens de oude Griekse naam Cateus en heet de Saoedische stad Al-Hofuf nu Koepang, de oude Nederlands-Indische naam voor Kupang.

En met Laibach, Wilna, Memel (allemaal onbekende exoniemen in Nederland) gaat het ook genoeg mis in landen waar ze gewoon het Latijnse schrift hanteren. Op OSM kan ik even overschakelen naar de Cycle Map of Transportation Map en ik zie ook in landen als China en Syrië de namen in het Latijnse schrift. Uiteraard, het zou fijner zijn als ik die Latijnse namen als default zou kunnen installen bij de Standard en Humanitarian map, maar al met al is het zeker niet onbruikbaar omdat je vrij makkelijk de Latijnse namen kan vinden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door duikgek89 » di 19 dec 2017, 21:57

Coen Tunnel schreef: di 19 dec 2017, 18:17Op OSM is ook wel het nodige aan te merken, maar het kaartbeeld is zoveel duidelijker. En dat komt niet eens zozeer door verbeteringen van OSM, maar meer door verslechteringen van Google Maps. Jammer hoor, maar ik vind het er niet beter op worden bij Google...
Sinds ze van de oude omgeving af zijn doen ze volgens mij steeds meer hun best om hun product compleet om zeep te helpen. De enige functie die ik echt handig vind in maps en mis in OSM is de mogelijkheid om een route te verslepen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » di 19 dec 2017, 22:04

^^ Het is er inderdaad niet beter op geworden sinds ze van de klassieke versie van Maps zijn afgestapt. Gaandeweg zijn wel weer wat dingen verbeterd (d.w.z. weer geworden zoals ze waren), maar al met al kan ik als veelgebruiker nou niet zeggen dat ik er echt tevreden mee ben en dat het product echt verbeterd is. Goed, het zal misschien nu beter werken op mobiele apparaten, maar daar gebruik ik het dan weer nauwelijks...

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » di 19 dec 2017, 22:26

Route verslepen kan volgens mij sowieso niet met een app. Google bepaalt welke route-opties er zijn (soms niet de meest handige, wat hier al eens voorbijgekomen is).
De Google Maps-app voor iOS heeft sinds 2016 ook de mogelijkheid een extra tussenstop in te stellen bij de routeplanner. Maar een zelfgekozen route van My Maps gebruiken in de routeplanner werkt niet. Dat is jammer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » di 19 dec 2017, 22:56

Deze route bijvoorbeeld. Madrid - Valladolid wordt aanbevolen via de N-601. Dat is 80 kilometer over enkelbaans wegen, terwijl er twee snelwegroutes nabij zijn! Het niet getoonde alternatief via A-6/A-62 duurt maar 2 minuten langer (zelfs korter dan de twee alternatieven die wel getoond worden) en in de praktijk waarschijnlijk sneller omdat je geen last hebt van trager vrachtverkeer.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » di 19 dec 2017, 23:03


Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Mandelsoft » vr 22 dec 2017, 18:54

Het wordt nog belachelijker:

Afbeelding

Afbeelding

Google begint zelfs haltenamen letterlijk te vertalen. En niet eens naar de taal die je nu gebruikt. Het algoritme werkt nu wel heel erg overijverig. Dit hadden respectivelijk de haltes Bílá labuť, Sídliště Červený Vrch en Divoká Šárka moeten zijn.

Google, stop alsjeblieft met het onnodig vertalen van alles! Het wordt steeds minder behulpzaam!
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Robbert297 » vr 22 dec 2017, 19:08

Ik pleit ervoor dat Google dit standaard uitzet, tenzij de gebruiker het anders wilt.
Слава Україні

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » vr 22 dec 2017, 19:24

Mandelsoft schreef: vr 22 dec 2017, 18:54Google, stop alsjeblieft met het onnodig vertalen van alles! Het wordt steeds minder behulpzaam!
Het wordt steeds erger. De titel van deze video van Wendover Productions wordt zelfs naar het Nederlands vertaald! :facepalm: Wat een onzin, stop daar mee :redangry:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » vr 22 dec 2017, 19:44

@Mandelsoft: +1.

@Chris: je kunt als uploader de naam en beschrijving van de video in meerdere talen invoeren. Waarschijnlijk is dat hier gebeurd in het Nederlands.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Vinny » vr 22 dec 2017, 19:45

Ik vind dat laatste nu net een voorbeeld van fijne dienstverlening.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » vr 22 dec 2017, 20:04

^^ koop je ook je vliegkaartjes naar de Jan F. Kennedy luchthaven in Nieuw Jork? Keek je vroeger ook naar Miami Zeden? Ik hou ook wel van de Canadese serie Brandpunt. Soms kijk ik ook naar de Weg door hel, Zware redding 401 of IJswegvrachtwagenchauffeurs.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Palance » vr 22 dec 2017, 20:14

Geweldige post :rofl2:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Palance » vr 22 dec 2017, 21:02

Mandelsoft schreef: vr 22 dec 2017, 18:54 Het wordt nog belachelijker:

Google begint zelfs haltenamen letterlijk te vertalen. En niet eens naar de taal die je nu gebruikt.
Dat lijkt erg willekeurig te gebeuren. Ik heb eens wat busroutes in en rond Zagreb bekeken. Ik kom dan wat haltenamen tegen die zich uitstekend lenen voor een vertaling maar waarbij het niet gebeurt (zoals haltenaam Otok dat eiland betekent), maar ik kwam ineens ook een haltnaam Holy Spirit tegen, waar Sveti Duh had moeten staan (en hetzelfde betekent). Trg wordt dan niet vertaald in plein of place, maar aleja wel in alley.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Alfa » vr 22 dec 2017, 21:08

Chris schreef: vr 22 dec 2017, 20:04 ^^ koop je ook je vliegkaartjes naar de Jan F. Kennedy luchthaven in Nieuw Jork? Keek je vroeger ook naar Miami Zeden? Ik hou ook wel van de Canadese serie Brandpunt. Soms kijk ik ook naar de Weg door hel, Zware redding 401 of IJswegvrachtwagenchauffeurs.
Ja trek het maar in het belachelijke. Er is niets mis met het vertalen van descriptieve titels op YouTube. Het is niet de bedoeling dat namen letterlijk vertaald worden. Het voorbeeld dat je aanhaalde is een voorbeeld van een descriptieve titel en niet van een naam.

Het zijn net veel forumleden hier op het wegenforum die vaak extremistisch zijn op het gebied van endoniemen/exoniemen. Google is pragmatischer en volgt gewoon wat gangbaar is. Weliswaar worden er af en toe fouten gemaakt zoals Laibach of die Engelstalige haltenamen hierboven, maar dat blijven de uitzonderingen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » vr 22 dec 2017, 21:25

Triggered! :top:

De titel van een video vind ik overigens niet 'discriptief'. Een film heeft ook een titel die doorgaans niet vertaald wordt. Je spreekt ook niet van 'Onmogelijke Missie' of 'De Leeuwenkoning'. Net zo min als de titel van een Youtube video automatisch vertaald moet worden. Deze optie is onmogelijk om uit te zetten.

De wereld is globaler dan ooit maar Google wil terug naar de 19e eeuw waar mensen geen benul hadden van andere talen. Ik wil zelf beslissen of iets vertaald moet worden, Google hoeft dat niet voor mij te beslissen en dan ook nog zonder een mogelijkheid dit uit te schakelen.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » vr 22 dec 2017, 21:38

Hmm, in mijn Youtube-app staat de Engelse titel van het filmpje dat je bedoelde. Dat Nederlands is dus een fout en geen bewuste vertaling.

Misschien beter even feedback geven via je app. :top:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Alfa » vr 22 dec 2017, 21:42

Chris schreef: vr 22 dec 2017, 21:25 De titel van een video vind ik overigens niet 'discriptief'. Een film heeft ook een titel die doorgaans niet vertaald wordt. Je spreekt ook niet van 'Onmogelijke Missie' of 'De Leeuwenkoning'. Net zo min als de titel van een Youtube video automatisch vertaald moet worden. Deze optie is onmogelijk om uit te zetten.
Filmnamen zijn geen descriptieve titels maar namen. Ik vind ook niet dat filmtitels automatisch moeten vertaald worden, maar dat is ook niet de opzet van Google. Het lijkt enkel de bedoeling descriptieve titels te vertalen, zoals 'Hoeveel landen zijn er?' Gecombineerd met een automatische ondertiteling is dat zeker een verbetering van de dienstverlening.

Overigens worden in veel landen de titels van films wel vertaald. En de Leeuwenkoning is nu net een film die wel soms vertaald wordt,
SPOILER: TOON

zelfs door Disney:

Afbeelding

Afbeelding
Chris schreef: vr 22 dec 2017, 21:25 De wereld is globaler dan ooit maar Google wil terug naar de 19e eeuw waar mensen geen benul hadden van andere talen. Ik wil zelf beslissen of iets vertaald moet worden, Google hoeft dat niet voor mij te beslissen en dan ook nog zonder een mogelijkheid dit uit te schakelen.
Dat is ook een kenmerk van de huidige tijd. De noodzaak andere talen te kennen verkleint doordat automatische vertaalsoftware steeds meer algemeen beschikbaar wordt. Dit zal de Engelstalige dominantie gevoelig afremmen. Zeker in de grotere taalgebieden van de wereld, zoals China en dergelijke.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door keokiracer » za 23 dec 2017, 7:54

Wesso schreef: vr 22 dec 2017, 19:44 @Chris: je kunt als uploader de naam en beschrijving van de video in meerdere talen invoeren. Waarschijnlijk is dat hier gebeurd in het Nederlands.
Voor zover ik weet alleen indien er ondertiteling in die taal aanwezig is
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » za 23 dec 2017, 10:25

^^ Of de taaloptie daaraan gekoppeld is weet ik niet. Ik heb titel en beschrijving in elk geval in twee talen (NL en EN) ingevoerd voor een aantal video's, zonder ondertiteling.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Vinny » za 23 dec 2017, 10:48

Ik vind het fijn als films ondertiteling hebben en een Nederlandstalige omschrijving. Als dat met een paar programeercodes geregeld kan worden, waarom zou dat erg zijn?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » za 23 dec 2017, 11:19

Omdat het niet uit te schakelen is. Google bepaalt wederom wat goed voor je is, zonder een mogelijkheid om dit uit te schakelen. Het is alsof je de Albert Heijn inloopt en je boodschappentas al klaar staat omdat Google beter weet dan jij wat je nodig hebt. :down: Het is prima als die optie aangeboden wordt, maar het moet niet verplicht worden. De one-size-fits-all aanpak van Google is steeds vervelender aan het worden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » za 23 dec 2017, 11:37

Vinny schreef: za 23 dec 2017, 10:48Ik vind het fijn als films ondertiteling hebben en een Nederlandstalige omschrijving. Als dat met een paar programeercodes geregeld kan worden, waarom zou dat erg zijn?
Omdat jouw mening niet door iedereen gedeeld wordt? Ik zit er eigenlijk niet op te wachten dat teveel dingen vanuit het Engels zomaar vertaald worden.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door EtienneM » za 23 dec 2017, 12:10

Op https://myaccount.google.com/language kun je “Andere talen die u begrijpt” instellen. De titels worden dan niet automatisch vertaald.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Vinny » za 23 dec 2017, 15:02

Omdat jouw mening niet door iedereen gedeeld wordt?
Dus? Het is niet zo dat de mening van jou daardoor maatgevend wordt ofzo. Google is geen land met een democratische regering ... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door mavas » za 23 dec 2017, 15:54

Maar als een video in het Engels is, wat heeft het dan voor nut om de titel in het Nederlands te vertalen?

Nog iets: De Maps-kaart is nu nog slechter geworden! Je kunt bedrijventerreinen en stedelijke bebouwing niet meer onderscheiden van onbebouwde gebieden:
Afbeelding

Is dit bij jullie ook zo onduidelijk geworden?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » za 23 dec 2017, 15:59

Vinny schreef: za 23 dec 2017, 15:02
Omdat jouw mening niet door iedereen gedeeld wordt?
Dus? Het is niet zo dat de mening van jou daardoor maatgevend wordt ofzo. Google is geen land met een democratische regering ... :roll:
Ik zeg toch ook niet dat mijn mening maatgevend is. Jij vindt iets fijn, je vraagt waarom iets erg zou zijn, je krijgt een antwoord dat anderen (waaronder ikzelf) dat niet fijn vinden. Lees nou niet meer dat er staat. Doe graag een beetje rustig en niet zo opgefokt. Het is bijna kerst. Vrede op aarde. :yes:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » za 23 dec 2017, 16:00

Ik vraag me af wat voor mensen daar de kaarten ontwerpen... Het heeft steeds een trend van een verbetering, grote verslechtering, in stapjes weer een verbetering en daarna weer een grote verslechtering. Wie herinnert zich nog die drama met het aanklikken van begin- en eindpunt? Dat hij altijd een lokale weg pakte in plaats van de hoofdweg? Dat is wel iets verbeterd maar nog niet helemaal ideaal.

Provinciegrenzen zijn trouwens ook bijna niet meer te zien. Het kleurenschema doet gewoon pijn aan mijn ogen op een monitor, zo dicht zitten alle kleuren bij elkaar. Als je uitzoomt geeft Google Maps in veel landen (waaronder Nederland) alleen nog maar E-nummers aan.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Rene » za 23 dec 2017, 17:39

Alfa schreef: vr 22 dec 2017, 21:08Er is niets mis met het vertalen van descriptieve titels op YouTube.
Er is ALLES mis mee om dat standaard te doen.

Doe dat lekker optioneel voor degenen die geen Engels kunnen. Of voor Vlamingen die maar al te vaak een fetish met Nederlands taalextremisme hebben.

Zolang het maar niet standaard is. :idea:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » za 23 dec 2017, 17:46

Chris schreef: za 23 dec 2017, 16:00Ik vraag me af wat voor mensen daar de kaarten ontwerpen... Het heeft steeds een trend van een verbetering, grote verslechtering, in stapjes weer een verbetering en daarna weer een grote verslechtering. Wie herinnert zich nog die drama met het aanklikken van begin- en eindpunt? Dat hij altijd een lokale weg pakte in plaats van de hoofdweg? Dat is wel iets verbeterd maar nog niet helemaal ideaal.
Het plannen van routes werkt nou wel weer redelijk, maar dat is ook lange tijd belabberd geweest. Terwijl het eerst goed werkte. Maar nu heb ik er geen grote problemen mee. Al ben ik wel van mening dat de kaart (qua kaartbeeld, kleurkeuze) en de routefunctie (qua gebruiksvriendelijkheid en werking) vijf jaar geleden beter waren. In ieder geval voor de manier waarop ik het gebruik.

Helaas zijn veel alternatieven ook niet geweldig, waardoor je ondanks de verslechteringen toch op Google aangewezen bent. Het is best frustrerend dat je weet dat het beste wat er is nog een stuk beter kan. Want dat heb ik in het verleden zelf ervaren.

Plaats reactie