Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » di 24 okt 2017, 23:36

^^ Ik heb nog nooit een Nederlander over Laibach horen praten en ik heb het ook nog nooit op een Nederlandse kaart gezien. Laibach is, net als Wilna voor Vilnius en Memel voor Klaipeda, toch echt een Duitse benaming die in Nederland niet gangbaar is. Idem dito voor de hele reeks Duitse benamingen die verder in Polen, Tsjechië, Rusland (oblast Kaliningrad) en Litouwen gebruikt worden.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Mandelsoft » di 24 okt 2017, 23:45

Sterker nog: in de Bosatlas heb ik Wilnioes in plaats van Wilna gezien. Ze gebruiken gewoon het verkeerde exoniem...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » wo 25 okt 2017, 0:21

^^ Wilnioes is inderdaad een oude Nederlandse spelling, vermoedelijk een transliteratie van de Russische spelling Вильнюс.

Wikipedia noemt ook Wilnioes.

Sommige oude namen hebben het op Nederlandse kaarten nog best lang volgehouden. Denk ook aan bv. Tiflis, dat al in de jaren '30 werd afgeschaft ten faveure van Tbilisi. Of Alma-Ata, dat na de val van de Sovjet-Unie door de Kazakse naam Almaty werd vervangen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Palance » wo 25 okt 2017, 6:21

Er is echt niemand in Nederland die Laibach gebruikt voor de Sloveense hoofdstad. Daar kan google het niet vandaan hebben.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » wo 25 okt 2017, 10:12

Dat geloof ik ook niet. Laibach is wel de naam van een Sloveense band: Laibach (band) maar ik heb niet de indruk dat die zo populair is dat er vanuit Nederland vaker op gezocht wordt in Google dan Ljubljana. Zelfs als je Ljubljana niet goed spelt komt er niet snel Laibach uit.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Kaaiman » wo 25 okt 2017, 10:52

Ik vind Luibeek dan als Nederlands exoniem leuker klinken. :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » wo 25 okt 2017, 10:59

^^ Als je dat maar vaak genoeg herhaalt zal Google het van je overnemen. :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Vinny » wo 25 okt 2017, 21:38

Palance schreef:Er is echt niemand in Nederland die Laibach gebruikt voor de Sloveense hoofdstad. Daar kan google het niet vandaan hebben.
Dat jij niemand kent die Laibach gebruikt als exoniem wil natuurlijk niet zeggen dat er ook niemand is die het gebruikt :roll:

Het probleem is in ieder geval geagendeerd bij het team dat over de plaatsaanduidingen gaat in Google. Mocht blijken dat het fout is dan wordt dat hersteld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » wo 25 okt 2017, 22:12

^^ Het is geen Nederlands exoniem en dat is het ook nooit geweest.

En 'mocht blijken dat het een fout is...'? Het is overduidelijk een fout die al (te) lang in Google Maps zit. Kan gebeuren, maar dat het op Google staat betekent niet dat er een significant aantal mensen is dat in het Nederlands daadwerkelijk een verouderde Duitse benaming gebruikt voor Ljubljana. Wat dat betreft sluit ik me bij Palance en Chris aan. De suggestie dat het met algoritmes en zoekopdrachten te maken heeft vind ik erg vergezocht. Nederlanders zoeken ook niet massaal op Wilna in plaats van Vilnius, Memel in plaats van Klaipeda of Grünberg in plaats van Zielona Góra. Je zou dan eerder Stettin of Breslau verwachten, namen die in Nederland wel enige bekendheid genieten, maar die benamingen staan er dan juist weer niet.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Alfa » do 26 okt 2017, 1:30

Laibach is inderdaad overduidelijk een fout. Maar dat staat volledig los van de echte gebruikelijke exoniemen die wel terecht op Google Maps vermeld staan, net zoals ze ook in atlassen vermeld staan. Er is dus geen enkele reden waarom kaarten enkel endoniemen zouden mogen vermelden. Dus ja, wel Ljubljana ipv Laibach, maar ook Berlijn, Parijs en Moskou.
Palance schreef:
Alfa schreef:Het zijn gewoon de oorspronkelijke namen. Voor de Duitsers verdreven werden en de Tsjechen eigen namen begonnen te verzinnen voor die plaatsen. Al is dat eigenlijk irrelevant, belangrijker is of ze nog gebruikt worden. Niet of ze lijken op de 'endoniemen'. Want dat is helemaal geen bezwaar. Ik kan me voorstellen dat Duitse namen in het Sudetenland wegens nabijheid met Duitsland en verleden nog meer gebruikt worden dan Duitse exoniemen diep in Tsjechië. Dus zo willekeurig is het niet.
Maar dan hoeven die namen niet op een Nederlandstalige versie te verschijnen. Als er vanuit Duitsland behoefte aan is, dan kan dat prima in de Duitstalige versie.
In de Nederlandstalige versie vind je gewoon de Tsjechische namen van die plaatsen. De printscreen die hier getoond werd kwam van de Duitstalige versie van Google, zie 'Prag' ipv Praag.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Egbert » do 26 okt 2017, 7:46

Alfa schreef: In de Nederlandstalige versie vind je gewoon de Tsjechische namen van die plaatsen. De printscreen die hier getoond werd kwam van de Duitstalige versie van Google, zie 'Prag' ipv Praag.
Mandelsoft plaatste inderdaad een plaatje van de duitse google maps om aan te tonen dat het daar ook fout gaat. Maar ik kan je zeggen dat het op de nederlandse google maps ook fout gaat.
Praag, Brandeis an der Elbe - Altbunzlau, Pilsen, Karlsbad, Leutensdorf, Mariënbad. Behalve Praag zijn het niet echt gebruikelijke namen.
Vreemd dat Cheb dan weer Cheb heet en niet Eger.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » do 26 okt 2017, 9:05

Alfa schreef:Laibach is inderdaad overduidelijk een fout. Maar dat staat volledig los van de echte gebruikelijke exoniemen die wel terecht op Google Maps vermeld staan, net zoals ze ook in atlassen vermeld staan. Er is dus geen enkele reden waarom kaarten enkel endoniemen zouden mogen vermelden. Dus ja, wel Ljubljana ipv Laibach, maar ook Berlijn, Parijs en Moskou.
Ik heb met een Praag, Berlijn, Parijs en Moskou dan ook niet echt problemen. Wel met Laibach.
In de Nederlandstalige versie vind je gewoon de Tsjechische namen van die plaatsen. De printscreen die hier getoond werd kwam van de Duitstalige versie van Google, zie 'Prag' ipv Praag.
In de Nederlandse versie vind je helaas ook Karlsbad in plaats van Karlovy Vary en Mariënbad in plaats van Mariánské Lázně. Nu zijn dat al oude kuuroorden die vroeger ook wel onder die namen bekend waren, en bv. de Nederlandstalige Wikipedia gebruikt ze ook, maar de vakantieganger naar Tsjechië zal toch niet gauw op de hoogte zijn van die namen. Het zijn relatief kleine plaatsen. Ik had er liever Karlovy Vary en Mariánské Lázně gebruikt zien worden. Pilsen in plaats van Plzeň lijkt me ook niet echt nodig.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Palance » do 26 okt 2017, 9:30

Vinny schreef:
Palance schreef:Er is echt niemand in Nederland die Laibach gebruikt voor de Sloveense hoofdstad. Daar kan google het niet vandaan hebben.
Dat jij niemand kent die Laibach gebruikt als exoniem wil natuurlijk niet zeggen dat er ook niemand is die het gebruikt :roll:
Als het op zo'n grote schaal gebruikt wordt als jij beweert dan hadden Nederlandstalige media en websites volgestaan met Laibach waar Ljubljana bedoeld wordt. Daar is absoluut geen sprake van.

(die :roll: vind ik daarbij overigens ook onnodig)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Seat Ibiza » do 26 okt 2017, 10:12

Vinny schreef:Het probleem is in ieder geval geagendeerd bij het team dat over de plaatsaanduidingen gaat in Google. Mocht blijken dat het fout is dan wordt dat hersteld.
Hou gewoon de lijst van de Taalunie aan. Die gaat in mijn ogen al wat ver soms, maar bevat gelukkig geen onzin als Laibach, Dammvorstadt, Landsberg en Schwerin an der Warthe...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Vinny » do 26 okt 2017, 20:48

Er wordt gesuggereerd dat bij Google Maps exoniemen verzonnen worden. Dat is absoluut tegen het beleid: mensen die de kaarten samenstellen moeten bewijs leveren dat wat ze op de kaart neerzetten ook in de praktijk zo is. Exoniemen is net een stukje lastiger omdat die namen vaak vanuit traditie en literatuur zijn gegroeid en niet als keiharde feiten op de grond staan aangegeven.

Ik ga zelf in ieder geval al een jaar of 6 niet meer over het beleid en de uitvoering ervan - voor degenen die dat niet weten: in 2010 en 2011 ben ik zelf bij Google Maps betrokken geweest als cartograaf. Ik kan alleen duiden op basis waarop mijn opvolgers bepaalde keuzes gemaakt kunnen hebben.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Palance » do 26 okt 2017, 20:58

Seat Ibiza schreef: Hou gewoon de lijst van de Taalunie aan. Die gaat in mijn ogen al wat ver soms, maar bevat gelukkig geen onzin als Laibach, Dammvorstadt, Landsberg en Schwerin an der Warthe...
Ik zie liever een pragmatischere benadering, dus kijken wat er in het daglijks leven gebruikt wordt. Geen onzin als Laibach en Emmerik, maar met een Parijs of Turijn vind ik niks mis.
Vinny schreef:Er wordt gesuggereerd dat bij Google Maps exoniemen verzonnen worden.
Dat suggereert helemaal niemand. Wel dat het verzonnen is dat Laibach een in Nederland algemeen gebruikt exoniem is. Dat is een groot verschil.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door boe! » do 26 okt 2017, 21:29

Vinny schreef:mensen die de kaarten samenstellen moeten bewijs leveren dat wat ze op de kaart neerzetten ook in de praktijk zo is.
Dan heb je maar één mogelijkheid: de schrijfwijze die op de bebouwde komborden van die plaats wordt gebruikt.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Seat Ibiza » do 26 okt 2017, 21:45

Palance schreef:
Seat Ibiza schreef: Hou gewoon de lijst van de Taalunie aan. Die gaat in mijn ogen al wat ver soms, maar bevat gelukkig geen onzin als Laibach, Dammvorstadt, Landsberg en Schwerin an der Warthe...
Ik zie liever een pragmatischere benadering, dus kijken wat er in het daglijks leven gebruikt wordt. Geen onzin als Laibach en Emmerik, maar met een Parijs of Turijn vind ik niks mis.
Die staan dan ook op betreffende lijst. Taalunie zegt ook af te gaan op wat nog gebruikelijk is. Dus wel Warschau en Krakau, maar geen Laibach of Dammvorstadt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Palance » do 26 okt 2017, 21:50

boe! schreef:Dan heb je maar één mogelijkheid: de schrijfwijze die op de bebouwde komborden van die plaats wordt gebruikt.
Ik heb foto's gezien van komborden in Servië met 5 talen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wesso » do 26 okt 2017, 22:17

^^ Daar biedt de extensie (.hu, .ro) nu juist uitkomst. Voor Servische plaatsen volstaat in de .nl-extensie wat mij betreft de plaatselijk officiële naam, het liefst vergezeld van de Latijnse schrijfwijze.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Egbert » vr 27 okt 2017, 7:04

Vinny schreef:Er wordt gesuggereerd dat bij Google Maps exoniemen verzonnen worden. Dat is absoluut tegen het beleid: mensen die de kaarten samenstellen moeten bewijs leveren dat wat ze op de kaart neerzetten ook in de praktijk zo is.
Dan ben ik echt heel benieuwd welke praktijk dan de norm is. Laten we het niet over Praag of zelfs Neuremberg hebben, maar over de echt obscure namen die hier vaak genoeg langs komen. In welke praktijk worden die gebezigd en met welk bewijs wordt dat aangetoond?
Ik hoop niet dat dat "het staat in wikipedia" is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Coen Tunnel » vr 27 okt 2017, 8:22

^^ In het Nederlandse Wikipedia-artikel over Ljubljana staat Laibach wel genoemd. Maar er staat ook bij dat dat de Duitse naam is.

Er is geen enkel bewijs te vinden dat Laibach gangbaar zou zijn in het Nederlands, simpelweg omdat het niet zo is. Dus dan kan ik niet anders concluderen dat Google met Laibach (en Memel, Wilna, en een hoop andere plaatsen met oude Duitse namen) een fout heeft gemaakt. Dat kan gebeuren, het is ook mensenwerk. Maar om dan er blijkbaar vanuit te gaan dat ze bij Google geen fouten kunnen maken en te concluderen dat Laibach in het Nederlands echt gebruikt zou worden, dat is wel wat naief.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Rene » vr 27 okt 2017, 11:15

boe! schreef:
Vinny schreef:mensen die de kaarten samenstellen moeten bewijs leveren dat wat ze op de kaart neerzetten ook in de praktijk zo is.
Dan heb je maar één mogelijkheid: de schrijfwijze die op de bebouwde komborden van die plaats wordt gebruikt.
Juist. Dat is de enige juiste keuze voor de standaard-aanduiding.

En verder kan het geen kwaad als GMaps over een instelmogelijkheid beschikt die je eventueel ook het exoniem in jouw taal kan laten zien. Maar dan wel als optie, niet als de standaard. In die situatie maakt het ook niet uit of het een gangbaar exoniem is (Parijs, Keulen, Emmerik, etc.) of een archaïsch exoniem (Bruinswijk, Dantzig, Kales, etc.)

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Egbert » vr 27 okt 2017, 15:51

Ik zal eens wat feedback gaan verzenden. Eens zien of er reactie op komt.
Wat weer eens niet werkt is "de kaart aanpassen". Dan staat daar met grote pretletters onderin "Klik op een plaats of een weggedeelte", maar op een plaats klikken werkt niet. Je kunt wel een weg aanpassen, maar een plaats niet. Dus moet je het maar met overige opmerkingen doen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Wimpie25 » vr 27 okt 2017, 19:52

Ik vind het feit dat nu alle plaatsnamen in Frans Vlaanderen in het Nederlands staan weergegeven, echt geweldig!

Elby1988
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: za 28 okt 2017, 10:03

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Elby1988 » za 28 okt 2017, 10:08

Beste,

Mijn Google maps is suboptimaal momenteel.. sinds de wegafsluiting van de A10 west in Amsterdam staat in Google maps dat die op-en afritten nog staat zijn afgesloten, terwijl dat allang niet meer is.. hierdoor krijg ik allemaal andere routes in Google maps.
Ik heb al meerdere malen het feedback formulier ingevuld (een keer of 6) echter zonder gewenst resultaat.

Iemand die weet wat ik het beste kan doen?

Alvast dank!

Groet,
Elbert

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Rein » za 28 okt 2017, 10:48

Gewoon naar je bestemming rijden zonder navigatie? Blijkbaar kom je geregeld in die buurt, dus dan lijkt het mij wel haalbaar.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door keokiracer » za 28 okt 2017, 10:55

Ik vermoed dat het niet om navigeren gaat 'want nu weet ik niet hoe ik er kom', maar om navigeren in de vorm van 'nu kan GMaps mij niet de snelste route aanbevelen tijdens de spits'.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Chris » za 28 okt 2017, 11:40

Zoiets bedoel je zeker?

Afbeelding

Het is wel heel slecht dat die afsluitingen er nog in staan, dat is al wel 2 maand geleden of zo? En het is niet één of andere vergeten achterafweg, maar een toerit naar de A10.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Google Earth & Maps, deel 3

Bericht door Alfa » za 28 okt 2017, 12:02

Het zou interessant zijn te onderzoeken hoeveel mensen er nog steeds zo rijden louter op basis van de aanwijzing van Google Maps.

Plaats reactie